Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:24

proven02 schreef:
Precies dit inderdaad. Plezier is het allerbelangrijkste als je het geluk heb een baan te vinden waarna je met voldoening thuis komt en vrolijk aan je gezin/vrienden verteld wat je heb meegemaakt dan heb je een goede baan. Niet als je 55k verdient en je gezin niet eens ziet laat staan tijd hebben voor je paard..

Volgens mij is het niet aan een ander om te bepalen wat het belangrijkste is aan een baan. :)
Verder wil niet iedereen kinderen of een eigen paard. (wat ik aanneem dat je impliceert met het woord gezin, ik ben zelf van mening dat dat woord niet alleen gereserveerd zou moeten zijn voor stellen met kinderen maar dat is een heeeel andere discussie :D )

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:30

Magrathea schreef:
proven02 schreef:
Precies dit inderdaad. Plezier is het allerbelangrijkste als je het geluk heb een baan te vinden waarna je met voldoening thuis komt en vrolijk aan je gezin/vrienden verteld wat je heb meegemaakt dan heb je een goede baan. Niet als je 55k verdient en je gezin niet eens ziet laat staan tijd hebben voor je paard..

Volgens mij is het niet aan een ander om te bepalen wat het belangrijkste is aan een baan. :)
Verder wil niet iedereen kinderen of een eigen paard. (wat ik aanneem dat je impliceert met het woord gezin, ik ben zelf van mening dat dat woord niet alleen gereserveerd zou moeten zijn voor stellen met kinderen maar dat is een heeeel andere discussie :D )


Klopt maar ik neem aan dat niemand een baan wil waar je elke dag met tegenzin heen gaat en van baalt toch ? Leek me meer iets logisch maar misschien is dat niet logisch :x

Nee met gezin bedoel ik zeker niet per se met kinderen! Ik bedoel gewoon je partner/familie/vrienden hetgeen wat iemand dan ook belangrijk vind en zijn tijd mee wil doorbrengen.

Tiggs

Berichten: 7564
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:41

Het lijkt nu een beetje alsof mensen met een hoge schuld geen ouders hadden die ook maar iets mee betaalden. Maar als we het over een spaarbedrag van de ouders van 2.000 euro hebben (Wat hier genoemd wordt)dan betekent dat bijv. 13k schuld ipv de gemiddelde 15k. Terwijl sommige posters een beetje het alles of niets idee lijken te hebben. Verder is het ook lastig te vergelijken, mijn ouders hebben niet mijn hele studie betaald, maar bijvoorbeeld wel mijn rijbewijs (ruim 2 jaar collegegeld, als vergelijking).

Ik kom uit de jaren 80 en ouders hebben zelf niet gestudeerd, ik vraag me ook af of zij er toen bij stil hebben gestaan hoeveel het kost als je 2 studerende kinderen hebt. De stufi was toen sowieso anders en geen idee of ze verwachtten dat beide kinderen op de universiteit terecht zouden komen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:54

Tiggs schreef:
Het lijkt nu een beetje alsof mensen met een hoge schuld geen ouders hadden die ook maar iets mee betaalden. Maar als we het over een spaarbedrag van de ouders van 2.000 euro hebben (Wat hier genoemd wordt)dan betekent dat bijv. 13k schuld ipv de gemiddelde 15k. Terwijl sommige posters een beetje het alles of niets idee lijken te hebben.


Dat lees ik nergens terug maar misschien lees ik eroverheen. Ik vind gewoon dat iedereen, zowel de mensen die een schuld nemen, de mensen die het niet doen en de ouders die wel of niet meebetalen allemaal zelf moeten weten wat ze doen en waarom ze het doen. Er wordt hier alleen maar met verwijten gegooid het een is goed het ander is raar.
Iedereen heeft zijn eigen gedachte over het leven voor alles is wat te zeggen betekent niet dat een ander fout is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:57

future_vet schreef:
Joman schreef:
Ik zal even een knuppel in het hoenderhok gooien: mbo (en alles lager dan dat) en hbo is niet echt studeren natuurlijk. Je gaat dan naar school. Studeren is het volgen van een universitaire opleiding. Hetgeen voor wat betreft uitgaven en ook voor wat betreft inkomen later niet te vergelijken is met een mbo of hbo opleiding. Dus de bedragen die je hier leest zijn echt alles behalve schrikbarend. Wat mij betreft hoort bij studeren aan de universiteit dat je op kamers gaat en dat je een actief studentenleven hebt. Heb je dat allebei niet, kun je veel banen al op je buik schrijven. Dit kost uiteraard veel tijd en geld. 6 tot 8 jaar studeren is heel normaal. Met een bestuursjaar, een vereniging etc. Als je dan een studieschuld hebt van 60k plus, kun je dat gemakkelijk terugbetalen met je baan. Startsalaris is dan namelijk rond de 55k en groeit ieder jaar met een paar honderd €.

Het is dus maar net wat je referentiekader is.

Lijkt me nogal wiedes dat al die mbo, hbo en spoorstudenten hier geen tot een lage lening hebben. Maargoed, die komen ook nooit aan een echt goede baan met een dito salaris imo en zeker niet net na de opleiding.


Hahaha sorry wat!?
Afgezien dat daar laatste discussie over was in de politiek ben je officieel gewoon student als mbo en hbo’er

Actief studentenleven anders ben je geen student? Serieus? Volgensmij gaat het om studeren, niet om feesten, verenigingen etc. En je komt prima aan een baan zonder bestuursjaar.
Startsalaris 55 k? Maybe in de advocatuur of als arts. Maar ik als toekomstig dierenarts mag echt blij zijn met 36k bruto in het begin.

Niet dus. Je bent (nog) niet officieel student als mbo'er. Maargoed. Dat staat nu al 100 keer in het topic en lijkt me niet onderwerp van discussie.

Er staat nergens dat je geen student bent als je geen actief studentenleven hebt. Ik vind dat dat erbij hoort. Wat rest doet en/of vindt, mag hij/zij zelf weten.
Ik verklaar enkel en alleen waarom sommigen een hele hoge studieschuld hebben en hoe zij die gemakkelijk kunnen aflossen.
Waar studeren om gaat is toch voor iedereen anders? Imo studeer je niet alleen om kennis te vergaren, maar ook om jezelf te ontwikkelen. En dat kun je doen door bij een studentenvereniging te gaan, op kamers te gaan, in het buitenland te studeren etc. Iedereen kiest daar z'n eigen weg in. Overigens is dierenarts zo'n beetje het meest ondergewaardeerde beroep op financieel vlak. Maar wel een leuk beroep. Het is dus maar waar je voor kiest: een hoop geld of een leuk beroep. Voor beide valt iets te zeggen en die afweging moet ieder voor zich maken. Dat werken leuk moet zijn is toch wel iets van onze generatie. Ik weet zeker dat veel van onze ouders werk hebben gedaan dat ze niet zo leuk vinden. Geld is nu eenmaal noodzaak in het dagelijks leven.
Ieder z'n keuze, allemaal prima.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-18 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:58

proven02 schreef:
Tiggs schreef:
Het lijkt nu een beetje alsof mensen met een hoge schuld geen ouders hadden die ook maar iets mee betaalden. Maar als we het over een spaarbedrag van de ouders van 2.000 euro hebben (Wat hier genoemd wordt)dan betekent dat bijv. 13k schuld ipv de gemiddelde 15k. Terwijl sommige posters een beetje het alles of niets idee lijken te hebben.


Dat lees ik nergens terug maar misschien lees ik eroverheen. Ik vind gewoon dat iedereen, zowel de mensen die een schuld nemen, de mensen die het niet doen en de ouders die wel of niet meebetalen allemaal zelf moeten weten wat ze doen en waarom ze het doen. Er wordt hier alleen maar met verwijten gegooid het een is goed het ander is raar.
Iedereen heeft zijn eigen gedachte over het leven voor alles is wat te zeggen betekent niet dat een ander fout is.

Precies dit!

Tiggs

Berichten: 7564
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:01

proven02 schreef:
Tiggs schreef:
Het lijkt nu een beetje alsof mensen met een hoge schuld geen ouders hadden die ook maar iets mee betaalden. Maar als we het over een spaarbedrag van de ouders van 2.000 euro hebben (Wat hier genoemd wordt)dan betekent dat bijv. 13k schuld ipv de gemiddelde 15k. Terwijl sommige posters een beetje het alles of niets idee lijken te hebben.


Dat lees ik nergens terug maar misschien lees ik eroverheen. Ik vind gewoon dat iedereen, zowel de mensen die een schuld nemen, de mensen die het niet doen en de ouders die wel of niet meebetalen allemaal zelf moeten weten wat ze doen en waarom ze het doen. Er wordt hier alleen maar met verwijten gegooid het een is goed het ander is raar.
Iedereen heeft zijn eigen gedachte over het leven voor alles is wat te zeggen betekent niet dat een ander fout is.



Eens! Ik doel vooral op mensen die zeggen 'Ik schrik van de hoogte van de schulden, als ouder kan je toch wel sparen voor de studie van je kinderen, al is het maar iets?' Ja prima, maar wie zegt dat die ouders dat niet gedaan hebben? Als ze 'maar' 2k gespaard hebben, dan kan iemand toch alsnog met een hoge schuld uitkomen?

Daarnaast kun je hier ook gewoon niet over oordelen, iedere ouder maakt andere keuzes; de een blijft het liefst thuis tot de kinderen het huis uit gaan om te studeren (en sparen moet dus van 1 inkomen), de ander werkt fulltime zodat er flink gespaard kan worden voor de studie. Natuurlijk zijn dit 2 uitersten, maar iedere ouder maakt zo zijn eigen keuzes en daarnaast verdient de een nou eenmaal veel meer dan de ander. Maw je kunt hier gewoon echt niet over oordelen.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:03

Ik denk dat jullie allemaal wat minder over Joman heen moeten vallen, ik snap wel wat hij zegt. Dat je een hoge studieschuld hebt wil niet persé zeggen dat je een lapzwans bent, voor sommige mensen is dat een investering geweest. Of dat in een hoog startsalaris is of wat anders doet er natuurlijk niet zoveel toe en is ook niet een garantie.

Niet allemaal zo kleinzerig hoor. Ja er zijn universitaire studenten die ontzettend lui zijn en niks presteren, dat geldt overigens ook voor MBO-ers. En dan heb je nog alles naast en daar tussenin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:04

Skippy01 schreef:
Wow, bizar wat @Joman hier even in de groep durft te knallen... Sorry, maar je bouwt geen 60k op door simpelweg te studeren en bestuur te doen. Ja, in jouw boekje heb ik gestudeerd (Universiteit Leiden). Overigens studeerde ik in mijn boekje daarvoor óók al (één jaar Universiteit Tilburg, drie jaar Hogeschool, waar ik óók commissies deed). Ja, ik heb aan de Universiteit óók nog commissies gedaan. En 30 uur gewerkt ernaast altijd. En de enige reden dat ik ca. 7000 euro heb staan nu nog (was 8) is omdat mijn ouders mijn tweede studie niet meer betaalden - en ik hád dat kunnen redden zonder studieschuld als ik iets rustiger aan gedaan had op alle vlakken. Effectief zes jaar gestudeerd (volgens jou dus maar drie) en ernaast gewoon geleefd (commissies, stappen).

Maar helemaal niemand van mijn studies - zowel vanuit Uni Tilburg, hogeschool als Uni Leiden - heeft uiteindelijk 55k als startsalaris ontvangen. Zelfs niet met 55-60 uur werken in de week.

Mogelijk ben jij in een extreem rooskleurige periode afgestudeerd, maar gemiddeld genomen zit je zo rond de 28-35k na universitair afstuderen - ervan uitgaande dat je in een branche zit waar überhaupt werk in is.


Je bouwt wel degelijk 60k op als je langer studeert doordat je een bestuursjaar doet, in het buitenland studeert, stage loopt etc. Je hebt duidelijk de rest van mijn reacties niet gelezen maar enfin.
Dat jij hebt gekozen voor veel werken naast je studie, prima. Maar dan zul je bij bepaalde kantoren en bedrijven niet aan de bak komen. Maar hee, daar ben je wellicht helemaal niet naar opzoek. Ieder z'n ding.

En nee hoor. Helemaal niet in een goede tijd afgestudeerd. Gewoon jezelf maximaal onderscheiden van de rest. Werkt ook he :) Het is maar net wat je ambieert.
Nu is wel een extreem rooskleurige tijd om aan het werk te gaan. Wellicht niet voor alle beroepen: maar de studie die je kiest is al keuze een die je maakt. Ga je voor baanzekerheid of ga je een studie doen die je leuk vindt? Verschillende mensen, verschillende wensen. Daarin is geen goed of fout. Er is ook niets geks aan ren hoge studieschuld :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-18 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:07

proven02 schreef:
Klopt maar ik neem aan dat niemand een baan wil waar je elke dag met tegenzin heen gaat en van baalt toch ? Leek me meer iets logisch maar misschien is dat niet logisch :x

Nee met gezin bedoel ik zeker niet per se met kinderen! Ik bedoel gewoon je partner/familie/vrienden hetgeen wat iemand dan ook belangrijk vind en zijn tijd mee wil doorbrengen.

Nee zo erg zal het ook wel niet zijn, maar als iemand het leuk vindt om een baan te hebben die veel verdient waar hij/zij 55k per jaar voor opstrijkt dan kan dat toch óók je motivatie zijn om 's morgens vrolijk op te staan?
Genoeg mensen hoor die zeggen "mijn werk ik saai maar het verdient goed dus ik vind het best". Als je vervolgens elk jaar een maand lang kan gaan surfen in Frankrijk en je het dat totaal waard vind, dan kan dat toch?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:16

Magrathea schreef:
proven02 schreef:
Klopt maar ik neem aan dat niemand een baan wil waar je elke dag met tegenzin heen gaat en van baalt toch ? Leek me meer iets logisch maar misschien is dat niet logisch :x

Nee met gezin bedoel ik zeker niet per se met kinderen! Ik bedoel gewoon je partner/familie/vrienden hetgeen wat iemand dan ook belangrijk vind en zijn tijd mee wil doorbrengen.

Nee zo erg zal het ook wel niet zijn, maar als iemand het leuk vindt om een baan te hebben die veel verdient waar hij/zij 55k per jaar voor opstrijkt dan kan dat toch óók je motivatie zijn om 's morgens vrolijk op te staan?
Genoeg mensen hoor die zeggen "mijn werk ik saai maar het verdient goed dus ik vind het best". Als je vervolgens elk jaar een maand lang kan gaan surfen in Frankrijk en je het dat totaal waard vind, dan kan dat toch?


Zeker kan dat! Zolang je maar achter je keuzes staat!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:17

Pantykous schreef:
Ik denk dat jullie allemaal wat minder over Joman heen moeten vallen, ik snap wel wat hij zegt. Dat je een hoge studieschuld hebt wil niet persé zeggen dat je een lapzwans bent, voor sommige mensen is dat een investering geweest. Of dat in een hoog startsalaris is of wat anders doet er natuurlijk niet zoveel toe en is ook niet een garantie.

Niet allemaal zo kleinzerig hoor. Ja er zijn universitaire studenten die ontzettend lui zijn en niks presteren, dat geldt overigens ook voor MBO-ers. En dan heb je nog alles naast en daar tussenin.


Natuurlijk betekent die schuld niet per se dat je een lapzwans bent. Daar is iedereen het denk ik wel over eens. Omstandigheden maken dat je soms geen keuze hebt, en soms bepaalde keuzes moet maken. Maar dan mag je alsnog wel schrikken van sommige bedragen ;) óók als iemand daar weinig aan heeft kunnen doen...

Ik heb het geluk gehad dat vier van mijn zes jaar door mijn ouders betaald zijn. Voor mijn broer geldt hetzelfde (ja, wij hebben beiden exact hetzelfde traject gepakt, maar wel andere studierichtingen haha, uni-hbo-uni - ouders hadden voor beiden voor vier jaar studie gereserveerd, de rest was voor onszelf). Ik heb mijn laatste twee jaar middels zeer matige duo lening gefinancierd, inclusief enkele studiereizen. Mijn broer heeft deze twee jaar door zijn toenmalige werkgever betaald gekregen en dus géén studieschuld. Zelfde omstandigheden vanuit huis, net iets andere situatie daarbuiten.

Dat feit betekent nu wel dat wij met beiden iets boven modaal - en niet gek daarboven - keurig volgens de regels een hypotheek hebben kunnen afsluiten. In mijn geval zelfs in mijn eentje.

Het schrikeffect voor mij zit in de bedragen, en de wetenschap dat ruim 7k voor mij al een aardige domper op het maximaal te lenen bedrag gaf. Wat 60k dan doet voor je situatie, zou ik doodeng vinden. Maar goed, ik ben voorzichtig geboren ;)

Magrathea schreef:
Nee zo erg zal het ook wel niet zijn, maar als iemand het leuk vindt om een baan te hebben die veel verdient waar hij/zij 55k per jaar voor opstrijkt dan kan dat toch óók je motivatie zijn om 's morgens vrolijk op te staan?
Genoeg mensen hoor die zeggen "mijn werk ik saai maar het verdient goed dus ik vind het best". Als je vervolgens elk jaar een maand lang kan gaan surfen in Frankrijk en je het dat totaal waard vind, dan kan dat toch?


Ik zit in die situatie ja: mijn werk is écht niet mijn droombaan, maar verdient voldoende om mijn paard te financieren, een auto te rijden en wat city trips te maken. Natuurlijk ga je zo niet je studie in, maar als in je studierichting geen werk te vinden is, val je terug op iets anders. In mijn geval : op mijn eerdere hbo studie. Ik had effectief beter mijn hele master (internationale betrekkingen) kunnen overslaan, had ik geen schuld gehad, en ik werk al jaren in het werkveld van mijn hbo studie (bedrijfskunde en personeelsmanagement). Maar ook dat zijn keuzes natuurlijk. Ik kan enorm jaloers zijn op mensen die hun boeltje pakken als ze hun droombaan niet gevonden krijgen in thuisland, en die elders aan de slag gaan. Maar zo bén ik niet.

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:40

Joman schreef:
Tiggs schreef:
Joman, ik ben wel benieuwd naar jouw referentiekader :D

Ik heb tijdens m'n studie (studie, WO dus en geen (dier)geneeskunde of tandheelkunde, want dat zal dan ook wel te min zijn) best veel mensen leren kennen -zowel binnen studie als binnen studentenvereniging- maar niemand die met dat salaris begon hoor. Ook degenen niet die bij de 'grote' kantoren zijn gaan werken.


Ik genoeg :)


Mijn zus is 8 jaar geleden afgestudeerd aan de uni. Bedrijfswetenschappen.
Geen stage gelopen, dus geen baan kunnen vinden en ze zit nu in de IT.
Ik doe hbo Interaction Design en door mijn stage heb ik al een baan voor als ik klaar ben met school.
Hangt dus ook van de studie af, niet alleen aan niveau.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:47

Citaat:
Dat lees ik nergens terug maar misschien lees ik eroverheen. Ik vind gewoon dat iedereen, zowel de mensen die een schuld nemen, de mensen die het niet doen en de ouders die wel of niet meebetalen allemaal zelf moeten weten wat ze doen en waarom ze het doen. Er wordt hier alleen maar met verwijten gegooid het een is goed het ander is raar.
Iedereen heeft zijn eigen gedachte over het leven voor alles is wat te zeggen betekent niet dat een ander fout is.

...het is een vriendelijk pleidooi, maar ik ben het er niet mee eens.

Officieel is Nederland een kenniseconomie. Investeren in goed onderwijs is dan een kerndoel.
Ik herinner mij minister Bussemaker nog, die - jawel - de beurs verlaagde zodat er beter onderwijs kon komen.
Dat is idioot beleid.

Uiteraard mag iedereen 'zelf weten hoe te leven', maar het afknijpen van studenten, leraren en onderwijsinstellingen is van de zotte.
En om met ouders in de bijstand een studie te beginnen die jou 'een molensteen van een studieschuld' kan opleveren: ik snap het als mensen dat risico niet aandurven.

Dan heeft het beslist zin om niet zozeer elkaar in de haren te vliegen, maar de vinger op de zere plek leggen.
Wie aanleg heeft om te leren moet kunnen studeren in een kenniseconomie - zonder angst voor die molensteen.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:05

RoyceMack schreef:
Ik verbaas me, naast de hoogte van de schulden, ook wel over het feit dat zo weinig ouders de studie (deels) betalen. Dit is niet om uit de hoogte te doen of de verantwoordelijkheid van het verkrijgen van inkomen bij de ouder neer te leggen.
In mijn optiek en ervaring (van oud klasgenoten etc) is het gebruikelijk dat ouders meebetalen. Ik hoor ook veel opa's en oma's zeggen dat ze geld opzij zetten voor hun kleinkinderen om te studeren.

Zit ik er dan naast, dat ouders (mee)betalen? Of betalen ze zeker nog wel mee maar maar een gedeelte?

Mij lijkt toch dat als je aan kinderen begint, dat je een buffer gaat opbouwen voor een eventuele studie?
Mijn moeder zich heeft haar hele leven uit de naad gewerkt om mij te kunnen laten studeren. Ik ben welliswaar enigskind maar toch heeft ze alles kunnen betalen. Ik ben haal eeuwig dankbaar dat ik zonder schulden kon gaan werken en zelfs mijn eigen bedrijf kon starten. Overigens werk ik zelf ook sinds mijn 13e en heb ik naast mn studie ook veel gewerkt om mn paard te kunnen onderhouden en alle andere dingen te doen die ik wilde doen.


Het heeft vooral te maken met het feit dat er een X bedrag vaak op zij staat voor de 'basis' kosten, maar dat is niet genoeg om veel studies te dekken. Ik ben zelf een vroege student, twee studies gevolgd wat gewoon kneiter veel geld gekost heeft omdat ik tijdens mijn eerste studie geen recht had op een studenten OV en dergelijke. Daarnaast hebben niet alle ouders de luxe om zoveel op zij te kunnen zetten dat elk scenario betaald kan worden. Maar dan kun je dat ook zeggen over je rijbewijs halen: Sommige jongeren krijgen het helemaal betaald door hun ouders, ik heb er ondertussen nog steeds geen een omdat ik het zelf moet betalen en ik daar simpel weg niet de prioriteit bij heb liggen.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:16

maar verschilt nl dan zoveel van be?

neem nu bv arts in belgie.is lang studeren,vooral als je dan nog specialiseert.
maar in die specialisatiejaren loop je ook enorm veel stage,en dat is gewoon betaalde stage.
tuurlijk krijg je daar geen toploon,maar je verdient wel wat,genoeg om bv zelfstandig te wonen en al je kosten te betalen.

ik kan me niet voorstellen dat zoiets in nl dan totaal anders is?

en bedrijven die enkel mensen aannemen die een actief studentenleven hadden?
sorry,zegt meer over het bedrijf dan wat ook,want zoiets slaat nergens op en dat is gewoon niet iets wat algemeen opgaat bij veel bedrijven,ze zullen eerder uitzondering zijn.

buitenlandse ervaring kan wel in veel gevallen een plus zijn,maar ook dat zal afhankelijk zijn van wat je gestudeerd hebt.

in belgie is het idd behoorlijk normaal dat je ouders een stuk mee financieren bij je studies,en kost studeren echt een heel stuk minder.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:26

tengeltje11 schreef:
maar verschilt nl dan zoveel van be?


Voor zover ik weet is het collegegeld in Belgie aanzienlijk lager (toen ik destijds ging kijken voor Antwerpen was het collegegeld 540 of 580 euro meen ik) tov NL (ca. 2000 euro). Kamer in Antwerpen was ook ongeveer de helft van een kamer in Utrecht / Amsterdam. Andere steden in Belgie weet ik niet overigens, want ik heb niet naar bijv Leuven gekeken.

Boeken zullen weinig schelen natuurlijk.

Of ouders mee betalen aan je studie is denk ik eerder persoonsgebonden dan landgebonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:29

tengeltje11 schreef:
maar verschilt nl dan zoveel van be?

neem nu bv arts in belgie.is lang studeren,vooral als je dan nog specialiseert.
maar in die specialisatiejaren loop je ook enorm veel stage,en dat is gewoon betaalde stage.
tuurlijk krijg je daar geen toploon,maar je verdient wel wat,genoeg om bv zelfstandig te wonen en al je kosten te betalen.

ik kan me niet voorstellen dat zoiets in nl dan totaal anders is?

en bedrijven die enkel mensen aannemen die een actief studentenleven hadden?
sorry,zegt meer over het bedrijf dan wat ook,want zoiets slaat nergens op en dat is gewoon niet iets wat algemeen opgaat bij veel bedrijven,ze zullen eerder uitzondering zijn.

buitenlandse ervaring kan wel in veel gevallen een plus zijn,maar ook dat zal afhankelijk zijn van wat je gestudeerd hebt.

in belgie is het idd behoorlijk normaal dat je ouders een stuk mee financieren bij je studies,en kost studeren echt een heel stuk minder.


Dat kun je best vinden, maar in de praktijk werkt het toch echt zo. Inderdaad niet bij alle bedrijven :)
Overigens vraag ik me wel af wat dat over een bedrijf zegt? Zij mogen toch zelf wensen en eisen stellen aan degene die zij rekruteren?

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:35

tengeltje11 schreef:
maar verschilt nl dan zoveel van be?

neem nu bv arts in belgie.is lang studeren,vooral als je dan nog specialiseert.
maar in die specialisatiejaren loop je ook enorm veel stage,en dat is gewoon betaalde stage.
tuurlijk krijg je daar geen toploon,maar je verdient wel wat,genoeg om bv zelfstandig te wonen en al je kosten te betalen.

ik kan me niet voorstellen dat zoiets in nl dan totaal anders is?

r.



Ik weet niet hoe het in België is, maar hier hakken vooral coschappen (master) erin. 3 jaar waarbij bijna niemand lukt om er naast te werken door hoe intensief het is, onbetaald en wel 2000 euro collegegeld per jaar. Door specialiseren krijg je idd wel een salaris

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:45

Gianti schreef:
tengeltje11 schreef:
maar verschilt nl dan zoveel van be?

neem nu bv arts in belgie.is lang studeren,vooral als je dan nog specialiseert.
maar in die specialisatiejaren loop je ook enorm veel stage,en dat is gewoon betaalde stage.
tuurlijk krijg je daar geen toploon,maar je verdient wel wat,genoeg om bv zelfstandig te wonen en al je kosten te betalen.

ik kan me niet voorstellen dat zoiets in nl dan totaal anders is?

r.



Ik weet niet hoe het in België is, maar hier hakken vooral coschappen (master) erin. 3 jaar waarbij bijna niemand lukt om er naast te werken door hoe intensief het is, onbetaald en wel 2000 euro collegegeld per jaar. Door specialiseren krijg je idd wel een salaris


Hier zit misschien een verschil ja: in Nl krijgen de meeste WO studenten geen vergoeding voor hun stage, HBO en MBO studenten naar wat ik van vrienden heb gehoord soms wel (maar dat is erg vakgebied afhankelijk). Als in België wel vergoedingen zijn, scheelt dat een periode waarin je zoals hierboven aangegeven eigenlijk geen tijd hebt om er naast te werken.


Na 6 jaar studie waarin ik alle vakjes aan heb getikt (kamers, stages, buitenlandstage, bestuursjaar, super actief in vereniging én medezeggenschap, baantje ernaast) moet ik toegeven dat zowel mijn 1e als 2e baan te danken zijn aan de vaak relevante ervaringen bovenop mijn studie, die waren net dat plusje waardoor ik concurrentie achter kon laten.
Dus ook ik ben een voorstander van het studentenleven. Dat in mijn ervaring veel meer is dan een beetje feesten, er is vanalles mogelijk van het organiseren van congressen of studiereizen tot meedenken over het onderwijs curriculum, en van redactiewerk tot gekke borrels en alles wat je daartussen verzonnen krijgt.

Overigens heb ik het er (dankzij een basisbeurs, goed betaalde bijbaan, spaargeld van zomerbaantjes en af en toe noodhulp van ouders _/-\o_ ) zonder studieschuld vanaf kunnen brengen. Ben ik best blij mee want ik verdien verre van 55k :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:37

Collegeld in België is zo'n 1000 euro (800 studiegeld en +/- 200 bijkomende kosten) voor de meeste universiteit en hogeschool opleidingen. Mijn opleiding hier is een kleine 1000 euro, in Nl begi t die aan 2000 euro.

Kot/kamers is in Gent zo'n 300-350 euro, in Brussel tegen de 400 euro.

Daarbij heb je studiebeursen waardoor je uiteindelijk jaarlijks maar zo'n 100 euro betaald voor je studie, zonder kot/kamers.

Zelf heb ik 2 jaar op kot gezeten in Brussel voor mijn studie aan het RITCS maar nu pendel ik, heen en terug zo'n 2 uur.

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:11

Quebelle schreef:
Collegeld in België is zo'n 1000 euro (800 studiegeld en +/- 200 bijkomende kosten) voor de meeste universiteit en hogeschool opleidingen. Mijn opleiding hier is een kleine 1000 euro, in Nl begi t die aan 2000 euro.

Kot/kamers is in Gent zo'n 300-350 euro, in Brussel tegen de 400 euro.

Daarbij heb je studiebeursen waardoor je uiteindelijk jaarlijks maar zo'n 100 euro betaald voor je studie, zonder kot/kamers.

Zelf heb ik 2 jaar op kot gezeten in Brussel voor mijn studie aan het RITCS maar nu pendel ik, heen en terug zo'n 2 uur.


Ik ben jaloers haha :P

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:01

idd,net daarom dat ik echt niet kon/kan begrijpen hoe je aan +75000 euro schulden komt door te studeren....
in belgie is dat echt onmogelijk als normale student.(incl studentenleven,specialisatie,...)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:30

Er studeren heel veel Nederlanders in België :j

Ilse_123

Berichten: 3791
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:49

En dan zijn de (medische) studies in België ook nog eens van een beter niveau...

Ik heb denk ik gewoon een verkeerde keuze gemaakt :')