Vervroegd met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:30

poes schreef:
Jeetje ik bleef maar dag-obertje lezen :’)

Dat staat er toch ook? Kan niks anders maken van dat word in ieder geval :')
Heb alleen geen idee wat het betekent, een ober die overdag werkt? _O-

Ik merk dat ik juist meer geld aan het uitgeven ben de laatste tijd, vroeger gaf ik echt geen cent uit en nu koop ik af en toe nog wel eens wat leuks en heb een wintersport vakantie geboekt voor dit jaar, deed wel even zeer in de portemonnee, maar merk ook dat ik zo een beetje kan genieten van het leven en dingen heb om naar uit te kijken naast werk. Voor als nog spaar ik ook +- 500-600 per maand nu ik nog thuis woon, dat is dus het bedrag dat ik straks kwijt zou kunnen aan leef kosten als woning en eten etc. Zorg, auto enzo betaal ik nu ook al dus dat is al af van wat ik maandelijks verdien

Voor 1000 volledig rondkomen in de maand vind ik ook knap. Ik ben opzoek naar een eigen plek maar koophuis mag maximaal 80.000 kosten, meer mag ik niet lenen met mijn inkomen (en heb uiteraard nog wat spaargeld) en meer werken dan 40-50 uur per week gaat echt niet. Huren is ook geen optie, dat is te duur en sociale huur is de wachtlijst bij ons 10-12 jaar dus dat is eigenlijk ook geen optie..
Ik zou toch nog eens graag weten hoe mensen dat toch doen, dat op zich zelf wonen _O-

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:00

Dagobert Duck (dagobertje) :))

Ik begin nu juist lol te krijgen in het sparen terwijl ik eerder geld uitgaf als water.

Een betere balans tussen sparen en uitgeven. Vooral wat kritischer op de uitgaven :Y)

moonsparkle

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:15

Ik geef alleen uit aan grote dingen, ben nu aan het sparen voor een reis van 2 maanden, en in datzelfde jaar hebben we genoeg gespaard om de badkamer te laten op knappen (het is geen kwestie van niet mooi maar echt aan vervanging toe) en daarmee wordt het huis meer waard en hopen we het met een jaar of 5/8 te verkopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:28

hier alles rustig, maar ben toch wel wat zenuwachtig over de gekelderde beurzen.. Nu stoppen is natuurlijk niet slim, maar ik kijk toch naar andere opties. Obligaties misschien.
Hier in de buurt worden windparken gerealiseerd waar ze investeerders voor zoeken, rendementen zien er leuk uit, maar of het echt zo mooi is als wordt voorgespiegeld? ik ben nogal wantrouwend. Iemand hier ervaring met investeren in wind/zonne energie?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 22:28

Ik las ook dag-obertje :')

proven02 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, alleen de eerste paar pagina's, maar ik heb een vraag aan TS.
Hoe krijg je het voor elkaar om met 1000 euro met 2 personen rond te komen? Ik snap hier echt niks van. Ik zit in mijn eentje echt op veeeeel meer en al bereken ik het 100x ik kan gewoon echt niet besparen, behalve mijn paard verkopen of op straat gaan leven... Dat zijn natuurlijk geen opties...

Als je tips heb hoor ik die heel graag! (groenten op mijn balkon verbouwen gaat hem niet worden en mijn hypotheek wordt ook niet lager helaas)

Om echt goed te kunnen besparen zou ik eerst alle uitgaves gaan bijhouden, tot het kleinste prulletje en het parkeergeld aan toe. Als je een aantal categorieën maakt dan zie je in een oogopslag waar je kosten in zitten, en welke van die kosten eigenlijk 'onnodig' zijn.

Wij zitten momenteel ook nog wat boven de 1000 euro gemiddeld per maand, maar dat komt doordat ik veel geld heb geïnvesteerd in mijn bedrijf het afgelopen jaar, en omdat mijn vriend nog een auto heeft die erg duur is in wegenbelasting en verzekering en daar 100 kilometer per dag mee rijdt (en daardoor zo'n 300 euro per maand kost).

Zonder die investeringen en de dure tweede auto zitten we netjes onder de 1000 euro, met twee personen en een hond en paard en boot.
We zitten goedkoop gehuurd; 300 euro. We zouden ook voor antikraak kunnen kiezen, dan zou het nog goedkoper zijn, maar dat doen we voorlopig nog niet.
We hebben geïnvesteerd in zonnepanelen, waardoor onze stroomrekening van €60 p/m volledig is weggevallen.
Aan huis hebben we een glazen tuinkamer aangebouwd, waardoor de zon die kamer al snel verwarmd tot 15 á 20 graden, de rest kunnen we bijstoken met de houtkachel en hout van eigen bomen of de elektrische kachel met de stroom die we teveel hebben opgewekt. De gasrekening is daardoor 's zomers minder dan 10 euro en 's winters rond de 25 euro.
Qua eten zitten we gemiddeld rond de 125 euro per maand. Dat is zo'n 30 euro per week. Dat is incl uiteten af en toe.
De ziektekostenverz. zit op €156 p/m voor ons tweeën, dus €78 p/p. Ik kreeg €95 zorgtoeslag, mijn vriend niks want die verdient te veel.
De hond kost €45 p/m, het paard €75 p/m, beide inclusief wat onverwachte dierenartskosten.
De boot kost zo'n €50 tot €75 p/m. Daarmee kunnen we het hele jaar gratis op vakantie.
Mijn auto kost €50 p/m
Telefoonrekeningen, samen € 16,99
20 euro p/m aan boeken en studie/cursussen
50 p/m aan huis en tuin en huishoudelijke artikelen (nieuwe douchekolom gekocht, sodastream gekocht, eigenlijk onnodige luxe maar ach, moet kunnen af en toe)
Entertainment €25, dat is oa Netflix en bios en spellen enz
Dan hebben we nog wat kleine verzekeringen (boot, inboedel, WA) en wat bankkosten, en overige kosten, wat uit komt rond de 25 euro.
In totaal rond de 950 euro.

Maar dat willen we wel nog wat verder omlaag krijgen, want ik geef nog steeds te veel uit aan onnodige dingen. Gisteren nog een nieuw dekbedovertrek gekocht, heel leuk maar eigenlijk niet echt nodig.. Vandaag Burger King, wat achteraf eigenlijk helemaal niet zo lekker is als zelfgemaakt eten..
En Netflix kijken we nauwelijks nog, dus dat ga ik ook binnenkort opzeggen.

Juval, hier hebben we alleen ervaring met eigen zonnepanelen, maar ik lees en hoor wel steeds vaker van mensen die in windparken investeren inderdaad, en daar nu ook langzaamaan wat winst mee beginnen te maken. Zelf geen ervaring mee, maar de rendementen schijnen leuk te zijn idd!
De beurzen zijn inderdaad flink gekelderd, maar die klimmen ook wel weer omhoog. Nu eruit stappen is inderdaad geen goed idee. Wij hebben zelfs wat bijgekocht, juist omdat de beurzen na zo'n val meestal ook weer leuk de hoogte in gaan.

Snorlex, dat klinkt herkenbaar hoor, dat lol krijgen in bezuinigen. Ik vind het ook geweldig om te doen, vooral als je steeds meer manieren van bezuinigen tegen komt waarmee je nergens op achteruit gaat en toch geld bespaart :D

Faelynn, zo nu en dan wat leuks doen moet zeker kunnen, ik zou ook nooit zo ver willen bezuinigen dat we nog niet het huis uit zouden kunnen.
Al kun je ook leuk bezuinigen op vakanties. Last-minute bijvoorbeeld, maar wij zijn ook wel eens gewoon met de auto naar Oostenrijk geweest, 5 dagen via Vakantieveilingen, voor €58 dacht ik :=
Goedkoop wonen is zeker mogelijk, maar je moet wel wat creatief denken. Van antikraak tot kleine studio's/kamers buiten de stad en van tiny houses tot caravans en woonboten.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:38

@Annemiek echt bizar hoeveel goedkoper al jouw rekeningen zijn.

Ik hou inderdaad alles al bij in een excel overzicht,ik bezuinig nu nog niet maar dit wil ik gaan doen zodat ik minder kan werken. Maar als ik dus alleen alle vaste kosten op een rijtje zet plus boodschap en me paard dan zit ik echt al op een bizar hoog bedrag. Dan heb ik nog niet eens geld berekend om af en toe wat leuks te doen.
Conclusie is wel dat ik vrij duur woon als ik lees dat het ook voor 300 kan. Ik hou wel van zekerheid dus weet niet of ik anti kraak zou durven gaan wonen. Maargoed dit is dan idd wel een optie als ik echt meer wil bezuinigen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 22:46

Dat is inderdaad een keus. Goedkoop wonen heeft meestal wel wat nadelen. Minder zekerheid, minder ruimte, weinig luxe, of bv een slechte buurt.
Wij hebben mazzel met ons huidige huis, ook al is het erg klein en staat de schimmel op de muren :+

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:57

Citaat:
Faelynn, zo nu en dan wat leuks doen moet zeker kunnen, ik zou ook nooit zo ver willen bezuinigen dat we nog niet het huis uit zouden kunnen.
Al kun je ook leuk bezuinigen op vakanties. Last-minute bijvoorbeeld, maar wij zijn ook wel eens gewoon met de auto naar Oostenrijk geweest, 5 dagen via Vakantieveilingen, voor €58 dacht ik :=
Goedkoop wonen is zeker mogelijk, maar je moet wel wat creatief denken. Van antikraak tot kleine studio's/kamers buiten de stad en van tiny houses tot caravans en woonboten.

Wintersport hebben we inderdaad last minut geboekt, vertrekken over 2 weken al *\o/*
Moet eerlijk bekennen dat ik op antikraak of kamers/studio's niet zo zit te wachten, dan zou ik achteruit gaan op de situatie waar ik nu in zit.. Bij mijn ouders heb ik ook een eigen kamer namelijk en de onzekerheid van anti kraak past echt niet bij mijn stress niveau :')
Als ik op mij zelf ga wil ik wel een normaal huis, hoeft niet groot, en vind het geen probleem als er veel aan geklust moet worden, maar mijn dieren moeten mee kunnen en wil voor zowel mij zelf als de katten een kleine tuin in een zo rustig mogelijke wijk.
maar misschien zijn dat ook wel te veel eisen om echt goedkoop te kunnen leven. Woon ook niet in de meest betaalbare regio en mijn werk is hier, dus zal voorlopig ook in deze regio moeten blijven.

Mijn idee is nu zo veel mogelijk sparen voor zo laag mogelijk vaste lasten straks, verder hoop ik dat er een keer een gelukje op mijn pad komt :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:01

Waar vindt je een ziektekostenverzekering(zorgverzekering bedoel je toch?) voor dat geld? Of heb je daar je zorgtoeslag afgehaald

En een auto voor 50p.m.? Wegenbelasting, verzekering, benzine? En spaar je dan ook nog voor onderhoud /reparaties?

Wij hebben ons huis zeer goedkoop kunnen kopen, de maandlasten zijn nu wel ongeveer het dubbele van Annemiek, maar je bouwt er ook mee op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 23:07

Dat is inderdaad het voordeel van een koopwoning, dat is een investering waar je, als de markt blijft groeien, ook nog wat leuk rendement uit haalt.
We zijn verzekerd bij Anderzorg, al jaren eigenlijk. Dit jaar gaat die omhoog naar €83 p/m. Ik kies dan wel altijd voor het hoogste eigen risico, en zonder aanvullende verzekering.
Grappige is dat ik €99 p/m krijg aan zorgtoeslag.. ik houd dus €16 p/m over :+ Dat zet ik opzij voor tandartskosten en eigen risico enzo.

Mijn auto kost idd ongeveer 50 euro per maand. 25 euro wegenbelasting, 19 euro verzekering, en soms een hele maand geen benzinekosten, soms juist een hele tank. Beestje verbruikt gelukkig maar 1 op 22 ongeveer. En we tanken in Duitsland, daar staat de benzine nu €1,33.
Ik spaar niet speciaal voor onderhoud, als het nodig is dan heb ik daar altijd wel het geld voor.

Faelynn, zo'n levensstijl moet inderdaad wel echt bij je passen, anders moet je er niet aan beginnen. Ik kan me heel goed voorstellen dat de meeste mensen de onzekerheid van antikraak bv echt niet kunnen of willen hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:28

Heb ik er over heen gelezen of betalen jullie geen gemeente- en waterschapsbelasting?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 23:33

Dat zit bij de huur inbegrepen. Zo ook water, tv en internet. Al kijken we eigenlijk nooit tv.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:07

Ik heb er respect voor maar ik zou zelf nooit zo willen leven. Ik ben geen verkwister maar wil wel graag een comfortabel leven. Zeker na het lezen van het topic waarin een 27 jarige moeder van 2 jonge kindjes ineens ongeneeslijk kanker blijkt te hebben. Ik wil mezelf geen dingen ontzeggen die ik heel graag wil voor later, misschien is later er niet eens.
Ik kijk wel naar later, maar ben er niet enorm op gefocust. Ik bouw pensioen op en wil mijn huis aflossen binnen 10 jaar. Maar wil ook lekker met mijn dochter op vakantie, naar de bios, uit eten en haar geen belangrijke dingen ontzeggen omdat ik later niet meer wil werken. Ik zoek een soort balans.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:42

Hoe kun je zorgtoeslag krijgen met een toeslagpartner die te veel verdient om zelf een toeslag te krijgen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 12:54

Wij zijn geen toeslagpartners.
We wonen met meerdere mensen in het huis, waardoor we als inwonend staan ingeschreven. We kunnen er voor kiezen om toeslagpartners te worden, dat heeft voor- en nadelen, maar op het moment nog wat meer nadelen dan voordelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:42

ik ben ook bij anderzorg, zelfde verhaal als 8nnemiek, bijna meer toeslag dan wat het kost. Wij hebben nauwelijks inkomen, net genoeg om van te leven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:42

Hoe kun je dan beleggen ?
Het voelt voor mij een beetje fout: mensen die toeslagen krijgen van de overheid en er vervolgens van gaan rentenieren ? Sorry hoor, maar dan heb je een toeslag ook niet nodig :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 16:58

Van die toeslag kan ik niet rentenieren hoor, was dat maar waar :)) Wat over blijft is nog te weinig om de tandarts van te kunnen betalen.
Toeslag is gewoon iets waar iedereen met een laag inkomen recht op heeft. Het zou imo krom zijn om mensen te 'straffen' en de uitkering af te nemen omdat ze ondanks hun lage loon toch sparen door flink te bezuinigen.
Het geld wat over blijft van mijn eigen inkomsten gaat gewoon naar de spaarrekening, dat is wat weinig om te beleggen. Dat laat ik aan mijn vriend over, die heeft zich er ook wat meer in verdiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:20

Nog steeds een fanatieke meelezer hoor. :o

Hier wordt een gedeelte van het loon ingehouden waarmee met korting aandelen kunnen worden gekocht.
Dit werkt heel fijn.

Het sparen gaat hier ook heel goed.
We hebben ons doel van de afgelopen 6 maanden ruim gehaald.
Ik hoop dat komend jaar ook zo zal verlopen.

Ik vind het erg fijn om hier mee te lezen, ook de kritische reacties zijn nuttig. :j
En ik denk dat het je absoluut gaat lukken!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:30

8nnemiek schreef:
Dat zit bij de huur inbegrepen. Zo ook water, tv en internet. Al kijken we eigenlijk nooit tv.

Maar voor 300 euro per maand incl gemeente- en waterschapslasten, water, tv en internet is natuurlijk echt heel goedkoop.
Begreep dat jullie er met meerdere mensen wonen? Moet ik denken aan een soort studentenhuis-achtige constructie of een woongroep?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:18

Wauw annemiek, dat zijn wel serieus lage maandlasten! Knap hoor. Wij zitten aan vaste lasten ongeveer op 3250 per maand met zijn tweeën, 2 honden, 2 katten, 2 kippen en 2 geiten. Onze hypotheek is 1800 en er is nog redelijk wat te halen qua bezuinigen, dat staat voor dit jaar op de planning.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 16:44

vhGoedeleven, fijn te horen dat jullie ook goed hebben kunnen sparen en op zo'n handige manier aandelen kunnen kopen!
Kritische posts zijn zeker nuttig af en toe!

fransje, we wonen inderdaad met meerdere mensen. Mijn ouders hebben jaren geleden een huis gekocht dat bestaat uit meerdere woongedeeltes, dat was toen nog echt een bouwval. Ik heb vroeger een tijdje in een appartement gewoond, maar toen het eerste deel eenmaal bewoonbaar was ben ik hierheen verhuisd en heb hier altijd tegen lage kosten kunnen wonen, mits ik wel mee zou helpen met de verbouwing en later met onderhoud enz. Mijn vriend is later ook hierheen verhuisd, en heeft hier inmiddels ook al flink geïnvesteerd (zonnepanelen, grote vouwdeuren) en we hebben meegeholpen met ontwerpen, bouwen etc, en ook veel werk gestoken in aanleg van de tuin. De moestuin onderhoud ik zelf, en de opbrengst wordt gedeeld, en het paard van mijn vader wordt ook grotendeels door mij verzorgd en gevoerd. We zitten niet enorm ruim of luxe, hebben wel een eigen keukentje in de woonkamer, een badkamer, kantoor/computerruimte en het bed staat op de overloop.. maar dat is voor ons perfect!

Prairy, ik hoop dat het jullie gaat lukken om er nog wat af te halen. Dat moet wel te doen zijn!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:46

Wel fijn als het lukt om zo samen te leven en op deze manier de woonkosten erg laag te houden. Is voor veel mensen denk ik geen haalbare kaart :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 19:00

Klopt, daar moet je echt geluk mee hebben!

Een vriendin van me heeft vroeger met een aantal andere vriendinnen samen een woning gehuurd in Amsterdam. Alleen is dat niet te doen daar, maar met een stuk of 5 mensen was dat schijnbaar leuk wonen. Dan sta je ingeschreven als huisgenoten dacht ik, en dan kun je ook flink bezuinigen op huurkosten en zaken als gemeentebelasting/gas/elektra etc. Maar dat wordt weer lastiger als je een partner of gezin hebt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:41

Fitzroy schreef:
Hoe kun je dan beleggen ?
Het voelt voor mij een beetje fout: mensen die toeslagen krijgen van de overheid en er vervolgens van gaan rentenieren ? Sorry hoor, maar dan heb je een toeslag ook niet nodig :=

nou ja, rentenieren, dat zou mooi zijn, maar dat gaat echt niet lukken.
Je vermogen wordt vanaf een bepaald bedrag meegeteld voor je toeslagen, daar kom ik nog heel lang niet aan.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... orgtoeslag

Ik heb geen/nauwelijks inkomen omdat ik thuis in het bedrijf van mijn partner meewerk. daarom kan ik dus wel toeslagen aanvragen.