Ik las ook dag-obertje
proven02 schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, alleen de eerste paar pagina's, maar ik heb een vraag aan TS.
Hoe krijg je het voor elkaar om met 1000 euro met 2 personen rond te komen? Ik snap hier echt niks van. Ik zit in mijn eentje echt op veeeeel meer en al bereken ik het 100x ik kan gewoon echt niet besparen, behalve mijn paard verkopen of op straat gaan leven... Dat zijn natuurlijk geen opties...
Als je tips heb hoor ik die heel graag! (groenten op mijn balkon verbouwen gaat hem niet worden en mijn hypotheek wordt ook niet lager helaas)
Om echt goed te kunnen besparen zou ik eerst alle uitgaves gaan bijhouden, tot het kleinste prulletje en het parkeergeld aan toe. Als je een aantal categorieën maakt dan zie je in een oogopslag waar je kosten in zitten, en welke van die kosten eigenlijk 'onnodig' zijn.
Wij zitten momenteel ook nog wat boven de 1000 euro gemiddeld per maand, maar dat komt doordat ik veel geld heb geïnvesteerd in mijn bedrijf het afgelopen jaar, en omdat mijn vriend nog een auto heeft die erg duur is in wegenbelasting en verzekering en daar 100 kilometer per dag mee rijdt (en daardoor zo'n 300 euro per maand kost).
Zonder die investeringen en de dure tweede auto zitten we netjes onder de 1000 euro, met twee personen en een hond en paard en boot.
We zitten goedkoop gehuurd; 300 euro. We zouden ook voor antikraak kunnen kiezen, dan zou het nog goedkoper zijn, maar dat doen we voorlopig nog niet.
We hebben geïnvesteerd in zonnepanelen, waardoor onze stroomrekening van €60 p/m volledig is weggevallen.
Aan huis hebben we een glazen tuinkamer aangebouwd, waardoor de zon die kamer al snel verwarmd tot 15 á 20 graden, de rest kunnen we bijstoken met de houtkachel en hout van eigen bomen of de elektrische kachel met de stroom die we teveel hebben opgewekt. De gasrekening is daardoor 's zomers minder dan 10 euro en 's winters rond de 25 euro.
Qua eten zitten we gemiddeld rond de 125 euro per maand. Dat is zo'n 30 euro per week. Dat is incl uiteten af en toe.
De ziektekostenverz. zit op €156 p/m voor ons tweeën, dus €78 p/p. Ik kreeg €95 zorgtoeslag, mijn vriend niks want die verdient te veel.
De hond kost €45 p/m, het paard €75 p/m, beide inclusief wat onverwachte dierenartskosten.
De boot kost zo'n €50 tot €75 p/m. Daarmee kunnen we het hele jaar gratis op vakantie.
Mijn auto kost €50 p/m
Telefoonrekeningen, samen € 16,99
20 euro p/m aan boeken en studie/cursussen
50 p/m aan huis en tuin en huishoudelijke artikelen (nieuwe douchekolom gekocht, sodastream gekocht, eigenlijk onnodige luxe maar ach, moet kunnen af en toe)
Entertainment €25, dat is oa Netflix en bios en spellen enz
Dan hebben we nog wat kleine verzekeringen (boot, inboedel, WA) en wat bankkosten, en overige kosten, wat uit komt rond de 25 euro.
In totaal rond de 950 euro.
Maar dat willen we wel nog wat verder omlaag krijgen, want ik geef nog steeds te veel uit aan onnodige dingen. Gisteren nog een nieuw dekbedovertrek gekocht, heel leuk maar eigenlijk niet echt nodig.. Vandaag Burger King, wat achteraf eigenlijk helemaal niet zo lekker is als zelfgemaakt eten..
En Netflix kijken we nauwelijks nog, dus dat ga ik ook binnenkort opzeggen.
Juval, hier hebben we alleen ervaring met eigen zonnepanelen, maar ik lees en hoor wel steeds vaker van mensen die in windparken investeren inderdaad, en daar nu ook langzaamaan wat winst mee beginnen te maken. Zelf geen ervaring mee, maar de rendementen schijnen leuk te zijn idd!
De beurzen zijn inderdaad flink gekelderd, maar die klimmen ook wel weer omhoog. Nu eruit stappen is inderdaad geen goed idee. Wij hebben zelfs wat bijgekocht, juist omdat de beurzen na zo'n val meestal ook weer leuk de hoogte in gaan.
Snorlex, dat klinkt herkenbaar hoor, dat lol krijgen in bezuinigen. Ik vind het ook geweldig om te doen, vooral als je steeds meer manieren van bezuinigen tegen komt waarmee je nergens op achteruit gaat en toch geld bespaart
Faelynn, zo nu en dan wat leuks doen moet zeker kunnen, ik zou ook nooit zo ver willen bezuinigen dat we nog niet het huis uit zouden kunnen.
Al kun je ook leuk bezuinigen op vakanties. Last-minute bijvoorbeeld, maar wij zijn ook wel eens gewoon met de auto naar Oostenrijk geweest, 5 dagen via Vakantieveilingen, voor €58 dacht ik
Goedkoop wonen is zeker mogelijk, maar je moet wel wat creatief denken. Van antikraak tot kleine studio's/kamers buiten de stad en van tiny houses tot caravans en woonboten.