Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:25

Ayasha schreef:
Ik denk zomaar dat die baas wat werknemers thuis gaat halen uit hun herstel ooit nog behoorlijk in problemen gaat komen. Ik geloof nl niet dat dat wettelijk is om nog maar te zwijgen over verantwoord.

Precies dit :j . Je kunt wel praten over aangepast werk, maar eens je echt op de werkvloer bent, is dat vaak niet zo simpel. Ben 1 keer gaan werken met een ontstoken heup, er was me beloofd dat ik die dagen enkel administratief werk kon doen. Tja en toen werd het enorm druk, moest ik toch mijn gewone taken doen en had ik na 3 dagen een harde bol op mijn heupgewricht waardoor ik alsnog thuis moest blijven. Kan je zeggen dat mijn huisarts niet happy was.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:26

Het probleem voor de wetgever is dat er zoveel uitzonderingen zijn. Een wet bedenken die voor iedereen goed uitpakt is onmogelijk.

De regels zijn in Nederland streng voor de ziektewet vanwege het vele misbruik en de hoge kosten. Helaas. En daar lijden soms de goeden onder, zoals zo vaak.

Volgens mij is iedereen het wel eens dat TS zich beroerd voelt na het overlijden van haar paard. :(:)

De vraag is of zij de dag verzuim zelf moet betalen door een vrije dag in te leveren of dat de werkgever het betaalt door haar ziekmelding te accepteren.
En partijen zijn het in overleg niet eens geworden en de zaak is op scherp gesteld.
Volgens de werkgever is ts niet ziek en had zij een vrije dag moeten opnemen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:27

Ayasha schreef:
Ik denk zomaar dat die baas wat werknemers thuis gaat halen uit hun herstel ooit nog behoorlijk in problemen gaat komen. Ik geloof nl niet dat dat wettelijk is om nog maar te zwijgen over verantwoord.

Ik kan me ook niet voorstellen dat dit gebeurt.
Wel dat er controle gestuurd wordt en/of als een werknemer zich niet aan de ziektewet houdt (zitten ook verplichtingen aan voor de werknemer) deze verplicht wordt op gesprek te komen.

Yellona

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:33

Toen mijn eerste paard 6 jaar geleden gstorven was ben ik ook een hele week niet naar school geweest hierdoor hoor. Heb mij ook ziek gemeld en zelfs de dokter schreef een week rust voor toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:34

@ Daphara: jij bent toch degene die ziekteverlof geweigerd heeft voor iemand met een peesontsteking, niet? Iemand anders haalde hier aan dat zij iemand die hersteld was, maar niet met de auto kon rijden, alsnog thuis heeft laten ophalen om naar het werk te komen. Beide zaken vind ik not done. Een ontstoken pees die je belast en dat doe je sneller dan je denkt, kan gewoon scheuren en dan zit je met een langer herstel. Ontstekingsremmers slaan normaal na een paar dagen aan, meestal schrijft een arts je daar maar max 5 dagen voor thuis, maar blijkbaar kan dat zelfs al niet binnen jou bedrijf. En dat jij, toen jij kapot was van verdriet, daar geen week ziekteverlof voor wilde nemen, is uiteindelijk jou beslissing, maar dat geeft je nog niet het recht om van anderen te eisen dat zij verlof opnemen wanneer ze zich werkelijk ziek voelen van verdriet alleen maar omdat jij het zo gedaan hebt. TS was fysiek ziek van verdriet en had alle recht om zich ziek te melden, zelfs al is het maar 1 dag.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:36

Ziekmelding omdat een huisdier is overleden. Vind ik niet kunnen. Je zou misschien kunnen vragen voor aangepaste werkzaamheden. Dit heb ik ook gedaan nadat ik verschrikkelijk nieuws had gekregen. De dag tevoren te horen gekregen dat een vriend van mij vermist was en tijden mijn lunch pauze gebeld dat hij dood gevonden was. Nou dat was wel even schrikken hoor to say the least. Ik zat nog in het begin van mijn pauze en ik ben naar mijn leidinggevende gelopen. Uitgelegd wat de situatie was en dat ik eerst even met pauze zou gaan en dat ik daarna zou kijken hoe het ging. Toen ik terug van pauze kwam is hij naar me toe gekomen en hebben we afgesproken dat ik die middag geen patienten zou zien en achter ook nodige werkzaamheden uit zou voeren. ik had in het geval van TS een vrije dag genomen of andere werkzaamheden aangevraagd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:39

Dat moet dan ook nog maar kunnen. Niet overal is er "aangepast werk".

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:45

Opnieuw: ze neemt niet vrij omdat haar paard is overleden, ze meldt zich ziek omdat ze zich ziek van in dit geval verdriet, voelt, Maar dat doet eigenlijk niet ter zake.
Ieders eigen situatie en wat die doen is leerzaam om te lezen.
Zo lang maar niet de eigen keus voor een ander dient te gelden toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:57

Je mag als werkgever, buiten blindelings accepteren of een arts bellen, ook vragen naar wat iemand wél kan. Als iemand gigantische griep heeft dan kan die uiteraard vrij weinig, maar met een gebroken been of een voet die je hoog moet leggen best zittend werk doen. Oftewel: je mag gewoon overleggen als werkgever.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:06

@SVRL: hoe haalt iemand het in zijn hoofd om te bepalen dat ik al die rouwprecessen kan betalen?
Voor mijn part rouw je een jaar. Maar niet op mijn kosten als werkgever.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:10

Palmera schreef:
@SVRL: hoe haalt iemand het in zijn hoofd om te bepalen dat ik al die rouwprecessen kan betalen?

Als jouw medewerker depressief wordt door dat rouwproces, of wat voor mentale aandoening dan ook, dan is dat net zo goed voor jouw rekening als dat het zou zijn als ze hun been breken, een vleesetend virus oplopen of wat voor ander lichamelijke ziekte dan ook hebben. Dat is vast heel poedersuiker als je werkgever bent, maar dat is gewoon deel van jouw verplichtingen. Dat wist je toen je deze mensen aannam.

Wat overigens geen vrijbrief is. Je kunt als werkgever absoluut in overleg met de werknemer en/of een arbo-arts kijken wat diegene wél kan. Wie weet kunnen ze simpel werk doen waar ze niet bij na hoeven te denken. Of vanuit huis iets doen. Overleggen kan altijd
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 02-09-16 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:13

Palmera schreef:

Ik ben het met je eens.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:16

SVRL schreef:
@ Daphara: jij bent toch degene die ziekteverlof geweigerd heeft voor iemand met een peesontsteking, niet?
Dat was iets genuanceerder. Meneer had een peesontsteking in zijn enkel, was bij de HA en BA geweest, wilde toch ziek thuis blijven. Ik had vervangend werk voor hem achter een PC waarbij hij kon zitten met zijn enkel omhoog. Hij was het er niet mee eens, maar BA vond het ook prima kunnen.

SVRL schreef:
Iemand anders haalde hier aan dat zij iemand die hersteld was, maar niet met de auto kon rijden, alsnog thuis heeft laten ophalen om naar het werk te komen.

Haha, dat was ik zelf, diegene met nekklachten die eiste dat ze gewoon door mocht werken. Ik vind een beperking waardoor je niet auto kunt rijden, maar wel (vervangend) werk kunt doen geen reden om thuis te zitten. Zeker in het geval dat een BA het hier mee eens is. Dit was trouwens bij mijn vorige werkgever, was voor hun meer een shock dat een werknemer zelf weigerde onnodig de ziektewet in te gaan.

SVRL schreef:
Beide zaken vind ik not done. Een ontstoken pees die je belast en dat doe je sneller dan je denkt, kan gewoon scheuren en dan zit je met een langer herstel. Ontstekingsremmers slaan normaal na een paar dagen aan, meestal schrijft een arts je daar maar max 5 dagen voor thuis, maar blijkbaar kan dat zelfs al niet binnen jou bedrijf.

Het gaat dus om aangepast werk waarbij de enkel ontlast wordt. Met toestemming van de BA, goed overleg met de Arbo hoort inderdaad binnen mijn bedrijf en mensen nuttig in zetten, rekening houdend met hun eventuele beperking ook. Dat jij dat not done vind is prima, ik zorg ervoor dat we er alles aan doen om verzuim te verminderen op een gepaste manier.
We houden goed contact met onze zieken, stellen in overleg met de BA een plan van aanpak op, bekijken wat de mogelijkheden zijn wat betreft inzetbaarheid, hebben een maatschappelijk werker die beschikbaar is voor mensen met psychische problematiek, die schakelen we regelmatig al in voordat medewerkers verzuimen. Bij verzuim komt hij aan huis voor gesprekken. We doen er veel aan om onze zieken zo snel als verantwoord is weer aan het werk te krijgen, al is het aangepast werk. Ik zie dat als een gezond beleid.
We hebben nu minder mensen overspannen, minder mensen die langdurig thuis zitten en veel minder "maandagziekte en vrijdagzieken"

SVRL schreef:
En dat jij, toen jij kapot was van verdriet, daar geen week ziekteverlof voor wilde nemen, is uiteindelijk jou beslissing, maar dat geeft je nog niet het recht om van anderen te eisen dat zij verlof opnemen wanneer ze zich werkelijk ziek voelen van verdriet alleen maar omdat jij het zo gedaan hebt. TS was fysiek ziek van verdriet en had alle recht om zich ziek te melden, zelfs al is het maar 1 dag.

Tuurlijk mag TS zich ziek melden, ik vind alleen niet dat verdriet onder ziek zijn valt. Kan iemand zich ziek voelen van verdriet? Ja dat kan zeker. Weegt het verlies voor de ene zwaarder dan voor de ander? Ja, dat is ook zo! Vind ik dat iemand thuis moet kunnen blijven om het verdriet te verwerken? Ja, dat ook nog!

Is dat ziekte? Ik vind van niet, maar dat hoef ik uiteindelijk niet te bepalen. Ik zou eerst overleggen of deze persoon voor het verwerken een paar dagen vrij wil op nemen, op die manier is de druk om weer aan het werk te gaan ook minder, omdat je vrij hebt en niet in de ziektewet zit. Ga zodra het kan lekker naar het strand om uit te waaien, wat doen met vrienden of whatever. Je bent vrij, niet verplicht te spreken met leidinggevende, het bedrijf, BA, Arbo of anderen.
iemand die zich om deze reden toch ziek meld, zal ik verwijzen naar de BA, die bepaald dan of dit ziekte is of niet. Dat betekend dat ik ook regelmatig contact zal houden en de werknemer moet voldoen aan de ziektewet, dus thuis en bereikbaar zijn op gezette tijden, eventueel naar de bedrijfsarts moet enz.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:27

Daphara, jij zegt een overlijden van een zus erger te vinden dan dat van een paard?
Nou ik kan je zeggen...... ik heb geen familie meer, behalve mijn zus, die mij gestolen kan worden.
Mijn paard betekend alles voor mij, is enige "familie".
Ik denk dat met het empatisch vermogen wat jij toont, totaal niet in staat bent om te oordelen daarover!

Elk persoon is anders en elke situatie is anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:40

Daphara schreef:
Ga zodra het kan lekker naar het strand om uit te waaien, wat doen met vrienden of whatever.

Misschien dat ook dat iets is wat ter onderscheiding kan dienen: als dat opties zijn die helpen, dan is vrij inderdaad beter. Maar als je ook daar te beroerd voor bent, lijkt ziek me een prima omschrijving.

Citaat:
iemand die zich om deze reden toch ziek meld, zal ik verwijzen naar de BA, die bepaald dan of dit ziekte is of niet. Dat betekend dat ik ook regelmatig contact zal houden en de werknemer moet voldoen aan de ziektewet, dus thuis en bereikbaar zijn op gezette tijden, eventueel naar de bedrijfsarts moet enz.

Het klinkt toch een beetje als een dreigement op die manier.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:40

Silly1972 schreef:
Daphara, jij zegt een overlijden van een zus erger te vinden dan dat van een paard?
Nou ik kan je zeggen...... ik heb geen familie meer, behalve mijn zus, die mij gestolen kan worden.
Mijn paard betekend alles voor mij, is enige "familie".
Ik denk dat met het empatisch vermogen wat jij toont, totaal niet in staat bent om te oordelen daarover!

Elk persoon is anders en elke situatie is anders.

Huh, waar zeg ik dat???

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:42

Shadow0 schreef:
Daphara schreef:
Ga zodra het kan lekker naar het strand om uit te waaien, wat doen met vrienden of whatever.

Misschien dat ook dat iets is wat ter onderscheiding kan dienen: als dat opties zijn die helpen, dan is vrij inderdaad beter. Maar als je ook daar te beroerd voor bent, lijkt ziek me een prima omschrijving.

Citaat:

Het klinkt toch een beetje als een dreigement op die manier.

Dreigement? Wat, dat ik contact wil houden met iemand die in de ziektewet zit?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:43

@Shadow: dat is toch het recht van de werkgever? Het is toch logisch dat die mag (laten) controleren of de werknemer écht ziek is?
Ik zie het dus niet als dreigement, hoor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:52

Daphara schreef:
Dreigement? Wat, dat ik contact wil houden met iemand die in de ziektewet zit?

Nee, dat wat daarna komt.

Bovendien - het gaat om een ziekmelding van 1 dag. Zou je daar als werkgever bv laten meespelen hoe iemand verder functioneert? Als iemand over het algemeen goed haar werk doet, niet veel ziek is, best bereid is om even wat extra te doen, over het algemeen flexibel is in roosteropzichten etc - zou je die ook meteen bij de bedrijfsarts neerleggen of zou je dan ook overwegen om die persoon een beetje voordeel van de twijfel te geven, 'dat is een capabele werknemer, als zij zegt zich te beroerd te voelen om te werken dan geloof en respecteer ik dat omdat ik weet dat ze dat niet zomaar zegt.' Of zou dat helemaal geen rol hebben in je overweging?

Palmera: je kunt natuurlijk prima dreigen met dingen waar je 'recht' op hebt. Ik vraag me af of dat nou echt een leukere wereld oplevert, want het lijkt me voor beide partijen leuker als het allemaal iets soepeler gaat dan alleen maar waar de ander 'recht' op heeft. (Want als dat de manier van omgang is, zou ik de werknemers in die gevallen weer aanraden om nooit een millimeter buiten het arbeidscontract te werken - maar uiteindelijk maakt dat de wereld er niet leuker op. Liever een beetje flexibiliteit beide kanten op. Maar dat houdt dus soms ook gewoon vertrouwen in, en niet meteen escaleren door de werkgever. Zeker niet bij 1 dag.)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:56

Shadow0 schreef:
Palmera: je kunt natuurlijk prima dreigen met dingen waar je 'recht' op hebt. Ik vraag me af of dat nou echt een leukere wereld oplevert, want het lijkt me voor beide partijen leuker als het allemaal iets soepeler gaat dan alleen maar waar de ander 'recht' op heeft. (Want als dat de manier van omgang is, zou ik de werknemers in die gevallen weer aanraden om nooit een millimeter buiten het arbeidscontract te werken - maar uiteindelijk maakt dat de wereld er niet leuker op. Liever een beetje flexibiliteit beide kanten op. Maar dat houdt dus soms ook gewoon vertrouwen in, en niet meteen escaleren door de werkgever. Zeker niet bij 1 dag.)

De meeste werknemers zijn ook niet al te flexibel als de werkgever zijn verplichting (uitbetalen) een dagje verzuimt. ;)
Daarnaast: als jij voor 5 uur staat ingeroosterd en door drukte heb ik je langer nodig krijg je bij mij je extra tijd betaald.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:59

Gelukkig tonen de werkgevers zich wel van hun meest flexibele kant! :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:04

@Shafow0
Ik zou er op letten geen precedent te scheppen, dat betekend dat als iemand zich ziek meld voor het overlijden van een dier, dit inderdaad meteen opgenomen wordt met de BA/ Arbo. Anders kun je als werkgever de lol op met mensen met huisdieren / paarden, koeien enz. ik ga niemand voortrekken in deze, hoe betrouwbaar de medewerker ook is.

Als een BA het er mee eens is dat deze persoon echt ziek is, dan gaat de ziekteprocedure in werking. Is deze persoon met 1 dag weer aanwezig, dan is dat niet heel bijzonder en wordt deze gewoon dan weer beter gemeld. Is deze persoon langer afwezig, dan zal hier inderdaad regelmatige telefoontjes, gesprek met de BA enz. Aan vast zitten. Is het de 3e ziektemelding binnen 18 maand dan een gesprek met HR erbij. Dat is gewoon de procedure, die geld voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:12

Palmera schreef:

Wow, jij stond ook op de laatste rij toen empathie werd uitgedeeld niet? Dus mijn vriendin, waarvan de zoon dit jaar zelfmoord pleegde, mag bij jou niet de tijd krijgen om dit te verwerken? Goed dat haar werkgever wel wat meer begrip heeft. Mijn collega, die met de overleden zus, staat al jaren onder begeleiding van een psycholoog en geraakt toch niet uit haar rouwproces, blij dat mijn baas haar niet laat vallen. Echt je, het is om ziek van te worden hoe harteloos men hier is, bah.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:14

Waarom zou je je ziek melden, je bent niet ziek, je bent (zoals de directeur zegt) erg verdrietig.
Voor het overlijden van een huisdier staat geen vrij in de CAO en dus is het een snipperdag.

Het probleem is dat we alleen maar snipperdagen over hebben voor leuke dingen en niet voor de niet leuke dingen, dan vinden we het zonde en bedenken we een andere oplossing zoals ziekmelden :n

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:16

SVRL schreef:
Palmera schreef:

Wow, jij stond ook op de laatste rij toen empathie werd uitgedeeld niet? Dus mijn vriendin, waarvan de zoon dit jaar zelfmoord pleegde, mag bij jou niet de tijd krijgen om dit te verwerken? Goed dat haar werkgever wel wat meer begrip heeft. Mijn collega, die met de overleden zus, staat al jaren onder begeleiding van een psycholoog en geraakt toch niet uit haar rouwproces, blij dat mijn baas haar niet laat vallen. Echt je, het is om ziek van te worden hoe harteloos men hier is, bah.

Get a life. Je trekt er allerlei situaties bij. Het gaat hier om de initiële vraag. Ben nog altijd benieuwd naar de vraag waarom er vanuit wordt gegaan dat er een werkgever alles maar kan betalen.