Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:16

Piekosjj schreef:
[ Video ]
Inspiratie? :D

Wat een intelligente jongen zeg! Ben nu ook heel erg geïnspireerd nu om mezelf nog meer te pushen om andere talen te leren. :o :D

Misschien dat ik het Japans wel ooit aandurf :j

Trouwens voor de mensen die Russisch leren, misschien hebben jullie hier wat aan om mee te oefenen? Dit is een tekenfilm die mijn moeder zelfs nog op hele jonge leeftijd heeft gekeken :=

https://youtu.be/uYvMv4o5d0A
Er is ook nog een versie van op yt dat zonder ondertiteling is. :D
Laatst bijgewerkt door mnka op 27-06-16 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:19

Die had ik hier al eerder in het topic gelinkt, toch bedankt :D

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:22

Leuk dat er zo veel mensen hier Russisch leren! Ik heb daar famillie, dus ik kan het wel spreken, maar lezen en schrijven ben ik nog nooit echt mee begonnen. Vind het een vrij lastig alfabet!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:31

Straks moeten we 'n heel Russisch topic openen zeg :+
En inderdaad mnka! Dit is echt weer zo'n motivatie boost om weer hard aan de slag te gaan met m'n Russian! Zit alleen op 't moment erg te dubben of ik m'n Russian even links laat liggen en eerst wat aan Zweeds te beginnen, aangezien ik in september voor een half jaar in Zweden ga studeren. De Zweden spreken natuurlijk excellent Engels maar zou het wel heel leuk vinden om ook echt wat te kunnen spreken! Twijfels twijfels :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 23:35

Wellicht heb je tijd om allebei te doen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:44

Tijd wel, alleen helaas 't geheugen en de focus niet :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 23:45

Dan zou ik eerst voor de immersion gaan, en dat nu vast voorbereiden :j

*reikt plakblaadjes aan voor op koelkast en elders*

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:47

Zo ik heb een Grieks toetsenbord op m'n telefoon gezet :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:58

:Y)
Even gekeken wat ze aanbieden qua Zweeds op Memrise, en dat ziet er wel goed uit! Denk dus toch eerst focussen op Zweeds en dan als 'extra' low level m'n Russisch blijven doen. :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 01:14

Ben door dit topic met Frans begonnen, date een Franse jongen die redelijk goed Nederlands spreekt maar wel leuk als ik ook wat Frans spreek :) Daarnaast handig voor mijn werk bij een internationaal bedrijf en vakanties natuurlijk!

Moet wel zeggen dat het erg verslavend werkt... Net anderhalf uur bezig geweest met de basis lessen, heb er nu al een week aan les materiaal door gejast :p

Edit: Ik gebruik duolingo

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 01:33

In 2003 heb ik de basis van Bahassa INdonesia geleerd
omdat ik met mijn zusje drie maanden wilde rondreizen in Indonesie en Maleisie en niet alles met handen en voeten wilde doen of ervanuit wilde gaan dat iedereen wel Engels zou spreken (was ook niet het geval lol)..

uiteindelijk kon ik mij voorstellen, tellen, onderhandelen (erg makkelijk als je dus aan het backpacken ben), de weg vragen rondom de meeste vormen van openbaar vervoer, kleine algemene conversaties aangaan over zeer simpele onderwerpen.. Passief was ik iets verder en kon ik ongeveer de helft van een simpele algemene conversatie over willekeurige onderwerpen wel volgen of lezen...

Aan het einde van onze rondreis, kon ik zo'n alle algemene onderwerpen meestal wel volgen of invullen met wat kunst en vliegwerk.

----

op dit moment sta ik helemaal aan het begin van het leren van Italiaans..
Eigenlijk op voornemens op basis van een grapje tussen mij en mijn vriend.

Ik heb een redelijke faalangst op spreken. als ik vrij zeker weet dat ik fout zit of er echt bagger van maak met mijn uitspraak zeg ik dus niets, of in het engels hehe.. Mijn vriend koeterwaalt er echter vrolijk zonder enige schroom op los..

Een week geleden hebben we besloten in een iets beter huisje volgend jaar terug te komen op dezelfde camping. Dus eergisteren tijdens onze laatste avondmaaltijd op de camping begon hij met 'ik probeer het tenminste' en floepte er bij mij per ongeluk uit: 'wacht maar, volgend jaar spreek ik italiaas'.

Dus nu, als ik efkes alleen ben, probeer ik wat tijd te maken om Italiaans te leren..
vanochtend alvast de telwoorden bekekenen.. uitspraken zaten er nog vers in, dus dat ging verbazend vlotjes.. En een paar basic zinnetjes, waarbij ik er niet eens veel naast zat met de gok qua uitspraak.. Dus goede hoop..

als iemand een goede gratis (lol anders ontdekt hij het) online cursus weet, of wil buddy'en bij het oppikken van het italiaans vanaf zero.. per favore mijn pb staat open

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 05:23

Haha leuk verhaal Elena +:)+ Succes!

Wat leuk ook dat er mensen naar aanleiding van dit topic nu een taal oppakken :o

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:07

Is er iemand die mij zou willen helpen met russisch?

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:19

Ik zou graag Portugees willen kunnen. Helaas geen engels gehad op het mbo, dus dat moet eerst opgepakt gaan worden :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:31

Elena, veel succes, je leert het gewoon doen ook wel. Ik ben ook zoals jij,
Maar mijn vriend is een Oostenrijker dus ga ik veel naar hem toe, in totaal nu al zo'n 3.5 maand in totaal en in het begin was mijn Duits ook zo vreemd.

Tot ik na een paar glaasjes merkte dat ik het best vlot kan en geen problemen meer gehad :+
Ik leer hier(Oostenrijk) elke dag wel een woordje of een manier van spreken bij. Ook cultureel. Vind ik enorm boeiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:32

Ik ben nog steeds druk zoekende naar een programma als Duolingo waar ik Japans kan leren, Duolingo is het nu al jaren an het ontwikkelen :=

Via Duolingo doe ik Turks :D

(En verder kan ik Duits, Engels, Spaans, Frans zowel lezen, schrijven, begrijpen en ook deels spreken. Frans is daarin niet zo vloeiend als de rest).

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:53

Musicislife, Engels zul je wel snel oppikken hoor, gaat goed vanuit het Nederlands :j

Jans, kan me voorstellen dat het ook geen gemakkelijke taal is om zo aan te bieden.

Vind het altijd moeilijk, je blijft toch horen dat je buitenlands bent. Hoorde paar dagen geleden een Oostenrijkse uit de voice hier in het Frans zingen, aangezien ze daar 5 jaar woonde.
Ik als belgje ben Frans best gewoon, horen dan bedoel ik, en je hoorde bij haar toch nog steeds die niet vloeiende manier van Frans spreken. Nu, Duits en Frans zijn niet de beste talen om te leren vanuit elkaar (volgen jullie nog :+ ), maar het viel me wel op. Ben altijd bang dat je mijn accent te zwaar zult blijven horen.
Hier in Oostenrijk klink ik te Frans/Zwitsers door het gebruik van een Franse R, al ben ik die aan het verliezen.

Een taal blijft toch veel om bij na te denken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:05

Juist dat nadenken wil ik zo graag van af. Ik heb inmiddels echt wel afgeleerd om vanuit een andere taal te denken. Dus ik denk bij voorbeeld niet uit het Nederlands als ik een andere taal gebruik. Of althans zo min mogelijk. Ik vertaal maar zelden dingen in mijn hoofd.

En verder heb ik de mazzel dat de talen die ik het meeste gebruik ook talen zijn waar veel variatie in zit. In het Engels maakt het al niet uit, Engels is toch wel een tamelijk wijdverbreide lingua franca die door heel veel vreemdetaalsprekers gebruikt wordt. Dus dan loop je met een accent toch al minder in de kijker. En Noors is helemaal handig. Mensen in Oslo horen wel dat ik een buitenlander ben, mensen uit gebieden met veel Nederlandsers ook. Maar ook veel Noren denken dat ik uit Oslo kom.

En het maakt me ook allemaal niet uit. Ik leer geen talen om te klinken als een moedertaalspreker. Ik leer talen omdat ik daar een genetische afwijking voor heb :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-06-16 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:07

Maar dat maakt toch helemaal niet uit? :D Ik zeg altijd van mezelf dat ik een maf accent heb, door zo veel verschillende invloeden. Sommige woorden komen er echt Engels uit, anderen wat Amerikaanser en ik heb ook wat Schotse David Tennant invloeden :+ Maar dat is wel leuk, want mensen weten direct dat je niet van 'hier' bent, maar waar dan vandaan kunnen ze nooit echt plaatsen. Zorgt dus meestal voor een goede gespreksopener :)

Accenten vind ik echt dodelijk interessant, zo kan je in de UK direct horen dat een van mijn vrienden uit het noorden komt door een heel ander accent. Hier in de omgeving hoor je veel het 'standaard' Engelse accent dus 't valt meteen op. Om dan nog niet over de verschillen tussen Amerikaans/Engels/Australisch te beginnen!

Edit; dit is dus een reactie op Aria's post. Koper kroop er tussen :+

Jans, is het geen optie om bij Memrise te kijken? Vind memrise zelf altijd een stuk uitgebreider dan duolingo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:11

Koper moest zich er weer mee bemoeien :+

Accenten zijn inderdaad interessant. Natuurlijk zijn er irritante accenten (ik ben eens naar een voordracht in het Engels over een Oudfries fenomeen door een Italiaan geweest en ik kon me er gewoon níét op concentreren := ) maar veel accenten zijn juist leuk.

David Tennant <3

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:13

Hoe leer je dat denken af Koper?

Bij het aanleren van het Deens nu, zit ik het continu allemaal te vertalen (soms via het Engels, soms via het Nederlands, lekker handig) en dat levert veel 'vertraging' op, waardoor ik een gesprek/verhaal dus ook echt nog lang niet zal kunnen volgen.

Met het Engels heb ik dat dus wel goed zitten, daarbij denk ik helemaal niet om via het Nederlands. Is het gewoon iets wat pas komt wanneer je de taal goed beheerst?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:16

Leuk topic!
Denk er hierdoor aan om m'n Fins weer op te pakken v/d zomer. Ik was passief erg goed, heb er een jaar gewoond. Helaas nooit echt over de spreek barrière heengekomen.. Dus er maar weer eens heen en PRATEN denk ik..

Over lastige talen; het ligt er aan vanuit welke taal je komt. Fins is vanuit Nederlands erg lastig (wordt gezegd één van de lastigste), maar vanuit Ests een stuk makkelijker. Voor een Italiaan, Portugees en een Fransman is Spaans eenvoudig, andersom iets lastiger. Er is dus niet perse DE lastigste taal, het ligt er echt aan vanuit welke taal geredeneerd wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:16

Mirjam: door heel veel te doen. Zorgen dat het een automatisme wordt.

Hoe nieuwer een taal voor me is hoe meer ik nog wel denk vanuit een andere taal en dan erger ik me eraan. Ben nu dan een paar weken met IJslands bezig en gisteren las ik ergens een zinnetje waarbij ik mij achteraf realiseerde dat ik het meteen zonder erover na te denken begreep. Dus het eerste zinnetje is daar. Nu de rest nog. Daar is denken over in elk geval een deel van de zinnen nog bittere noodzaak. Ik zit nog middenin de fase die doorzetten heet.

Om even in te haken op wat LoveBodin zegt: ik denk dat er überhaupt geen DE lastigste taal bestaat. De ene taal is lastig vanwege een alfabet met duizenden karakters, de andere weer omdat er 14 naamvallen met allerlei uitzonderingen zijn en weer een derde taal is lastig omdat er geen enkele taal is die er enigszins op lijkt (Koreaans, Navajo).
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-06-16 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:18

*hoopt dat het kwartje hier ook wil gaan vallen* :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:19

Koper schreef:
David Tennant <3

*\o/*

Mirjam dat gaat vanzelf. Naarmate je vloeiender wordt is het niet meer 'nodig' om alles te vertalen want je weet wat 't is. Of in ieder geval, bij mij het geval dan :+ Ik leer sinds m'n 12e Engels en ik denk dat rond de 4e/5e op de havo dat omdenken naar het Nederlands langzaamaan wegging.