werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:47

Ik heb toen ik in jullie leeftijd was enorm vaak gewisseld van baan, veel bijgeschoold, roer omgegooid...maar nu ben ik niet meer interessant op de arbeidsmarkt. Niet omdat ik niks te bieden heb, te veel zelfs...managers die jonger zijn dan ik willen mij echt niet onder zich...

Dan kan je wat voo je zelf opstarten, maar dat is geen vetpot..

2verdieners met veel inkomen is vaak ook maar tot er kinderen komen...dan zal de vrouw haar carriere moeten stopzetten en daarna kan ze die niet zomaar weer oppakken.

Als Nederland nit zo zou kijken naar leeftijd maar naar evaring dan was de arbeidsmarkt heel anders.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:53

Tcm62 schreef:
2verdieners met veel inkomen is vaak ook maar tot er kinderen komen...dan zal de vrouw haar carriere moeten stopzetten en daarna kan ze die niet zomaar weer oppakken.

Het is 2016, zo werkt het echt niet (altijd) meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:00

Dat is niet alleen in NL hoor.
Maar leeftijd is een vervelend ding. Ook ik kom inmiddels daarom voor bepaalde banen niet meer in aanmerking en ben mij bewust dat dit een groeiend probleem is.
Daarom vind ik het extra frustrerend als ik zie dat iemand van amper 30 gewoon al 5 jaar moord en brand schreeuwt over zijn of haar baan terwijl er nog genoeg opties zijn.

Dat de vrouw automatisch stopt is natuurlijk allang niet altijd meer het geval.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:22

ik vind het vooral lastig iets permanents te vinden.
nu al 8 jaar bij dit bedrijf, destijds als bijbaan en nu voor soms maar 10 uur of minder in de week. woon gelukkig nog thuis want is niet anders.., solliciteer op wat los en vast zit, wat maar leuker is al mijn huidige baan.
wat ik nu leuk vind probeer ik dan nog voor te gaan studeren, maar ben ik al weer te oud als ik van school af kom.., motiveert allemaal niet helaas.

Zelf solliciteren bij de kruidvat waar je maar vmbo voor hoeft te hebben wordt ik nog niet op gesprek uitgenodigt.., het hele werkend leven is erg negatief voor mij helaas.
enige pluspunt is dat k nu zeeen van vrije tijd heb terwijl k liever werk en op me eigen kan!

Mungbean

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:10

Al eens sollicitatie coaching gehad?
Strategische aanpassingen in mijn brief en CV heeft voor mij enorm in het voordeel geholpen. Ik verkocht mezelf gewoon veel te weinig.
Waar ik eerst nooit wat terug hoorde kwam mijn brief daarna tenminste op de potentieel interessant stapel.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:16

daar ga ik morgen even naar googelen, thanks voor de tip :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:22

Mijn broer is een echte verkoper maar daar is natuurlijk ook enorm veel concurrentie en aangezien hij kampt met dyslectie zijn de brieven gewoon niet zijn sterke punt.
Hij heeft ooit bij een bepaalde keten alke filialen in de stad bezocht, alle verbeter punten opgeschreven en deze lijst opgestuurd. Kort daarna is hij direct aangenomen als filiaalleider :D
Geweldige actie :j

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:45

ik kan ook geen brieven schrijven voor de life of me.., en mezelf verkopen ben ik geen held in hahaha.
heb ooit eens een 2de gesprek gehad, om mijn creativiteit :D dus dat was wel lekker, die gesprekken waren ook heel casual wat fijn was. helaas op het laatst voor een ander gekozen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 23:52

Er zijn ook zoveel mensen zonder baan en met al die winkels die weggaan loopt het volgens mij nog steeds op. Als je wel een vast contract hebt (wat niet meer heel veel zegt maar wel een opvangnet kan zijn) wissel je niet zomaar van baan. Daar is een kans dat je geen verlenging krijgt, je vervolgens ook niet terug kunt en je niks hebt terwijl je je dat misschien helemaal niet kunt veroorloven. Van baan wisselen is denk ik voor de meeste makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral voor één verdieners met een huis.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:33

Goof schreef:
Tcm62 schreef:

Dus de dames doen de babies na de geboorte in de opvang, 5 dagen per week? Of gaan ze minder werken? Minder werken en minder overuren is weg carriere..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:18

De meeste baby's hebben ook gewoon een vader hoor. Ik zie in mijn omgeving echt geen enkele moeder d'r carrière opgeven voor d'r kind. Dagje minder werken vaak wel, maar de tijd dat je dan op een zijspoor ging is echt over hoor. Ik weet niet uit wat voor werkomgeving jij komt?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:41

Tcm62 schreef:
Goof schreef:

Dus de dames doen de babies na de geboorte in de opvang, 5 dagen per week? Of gaan ze minder werken? Minder werken en minder overuren is weg carriere..

Wat een onzin. Bij ons in het bedrijf hebben mannen net zo veel ouderschapsverlof als vrouwen en zijn er meer vrouwelijke hoofdredacteuren dan mannelijke.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:43

Tcm62 schreef:

De baby heeft ook een vader ;)
Wij zijn beide 'hoofdverdieners' en ik heb de afgelopen 2 jaar minder uren gemaakt. Ga nu weer even voltijd werken en mijn man zoekt nu voor 60%.
Uiteindelijke doel is beide 70-80%.
Niets weg carriere, enkel wat meer puzzelen en op je strepen blijven staan.
Als mijn werkgever mij niet 1 dag wil minderen komend jaar dan gaan de sollicitaties gewoon weer op de mail.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:34

Kan dat in Zwitserland? Hier misschien in dienstverlenende beroepen, maar in de meesten niet hoor...het idee alleen al..mijn man hoort juist zo vaak mogelijk. Een dag heeft meer dan 8 uur hoor! Maw voor degenen die het niet snappen, je kan ook nog s'avonds tot je naar bed gaat met je projecten bezig zijn en in het weekend....mwah en dat gebeurd ook dikwijls...als hij minder wil gaan werken is het exit...bij alle banen die hij ooit gehad heeft overigens, die branche is daar niet van gediend...

Overdag thuiswerken is ook al teruggedraaid..bij meerdere bedrijven omdat er zoveel misbruik van is gemaakt, helaas.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:26

Tcm62 schreef:
Kan dat in Zwitserland? Hier misschien in dienstverlenende beroepen, maar in de meesten niet hoor...het idee alleen al..mijn man hoort juist zo vaak mogelijk. Een dag heeft meer dan 8 uur hoor! Maw voor degenen die het niet snappen, je kan ook nog s'avonds tot je naar bed gaat met je projecten bezig zijn en in het weekend....mwah en dat gebeurd ook dikwijls...als hij minder wil gaan werken is het exit...bij alle banen die hij ooit gehad heeft overigens, die branche is daar niet van gediend...

Overdag thuiswerken is ook al teruggedraaid..bij meerdere bedrijven omdat er zoveel misbruik van is gemaakt, helaas.

Ik blijf bij 'wat een onzin'. Hier (gewoon in hartje Rotterdam) wordt juist ontzettend ingezet op flexibele werktijden, resultaatgericht werken en persoonlijke verantwoordelijkheid. Ik denk dat het enorm aan de branche ligt, maar ik zie bij vrienden en familie alleen maar flexibele werkgevers, parttime (dat wil zeggen: 3 of 4 dagen werkende) vaders en moeders en een goede balans tussen werk en privé.

Maar goed, dit wordt misschien een beetje offtopic. Mijn punt is vooral: bij de goede werkgever kun je prima werk en privé combineren :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:09

Al mijn vrienden in NL werken zowel man als vrouw part-time om samen de zorg te delen. Dus dat kan ook heel goed in NL.
Die beroepen varieren van CAO van een bedrijf tot onderzoeksmedewerker en alles wat daar tussen zit.
Juist hier is het nog heel ouderwets en moet je behoorlijk doordrammen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:11

@Tink89: Dan ben ik heel benieuwd waar jij werkt :+
Ik werk nl in Rotterdam in de haven en hier zijn ze zo flexibel als de spreekwoordelijke looien deur. Thuiswerken mag alleen in je eigen tijd, onze werktijden zijn zo flexibel dat we tussen 0700-0900 mogen beginnen, eigenlijk niet dus.

Needless to say dat ik ook wel wat anders zou willen, voor mij de grote vraag: Wat vind ik nou echt leuk?
Het werk wat ik nu doe is op zich niet heel vervelend, alleen mijn manager is een nare vent en ik kan er slecht mee omgaan dat het bedrijf verwacht dat heel je leven in dienst staat van de zaak (24/7 telefonisch bereikbaar zijn etc.)
Ik ben vnl op zoek naar een betere balans eigenlijk. Iets minder geld is heel niet erg, zolang we maar een beetje leuk kunnen leven. Daar hoeven geen dikke auto of dure vakanties bij, met de paarden bezig kunnen blijven en een beetje groen/tuin om het huis toch wel een 'voorwaarde'.

Ook ik vind het soms lastig om het positief te blijven zien, solliciteer weleens op een andere baan (meestal afgewezen door de lange opzegtermijn bij mijn huidige baan). Aan de andere kant: Manlief solliciteert momenteel in Australie, als dat lukt gaan we daar op zoek naar de balans :Y)
Hier in NL nog niet DE oplossing gevonden, maar vind dit een interessant topic.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:15

Een van mijn vorige bazen (van een tijdelijk contract) had altijd een vreselijk grote mond dat er verwacht werd dat je ook in het weekend kwam.
Ik heb gezegt dat ze dat van mij niet hoefde te verwachten en dat ze anders maar beter een ander kon zoeken. Ik heb er gewoon 5 jaar gewerkt tot mijn project af was met totaal 6 contract verlengingen :+

Mijn man heeft hetzelfde gedaan. Heeft gevraagt om 80%, dat was eerst moeilijk moeilijk, tot hij zei: dan ga ik verder zoeken, toen kon het ineens wel :')

Een vriendin van mij had een baas die op de meest onmogelijke tijden belde met totaal niet dringende problemen en vragen.
Ze is gewoon gestopt met opnemen. Werkgever durfde er uiteindelijk ook gewoon niet over te beginnen.
Er is overal heel veel bluf en er zijn erg veel mensen die zich laten overbluffen.

Ik heb ook een baas gehad die tegen mensen schreeuwde. Zowat al haar werknemers liepen op hun tenen en waren regelmatig in tranen. Ik heb 1x gezegt dat ik daar niet van gediend ben, ik heb excuses gekregen en het is nooit meer gebeurd. Heb het prima naar mijn zin gehad verder (en ja het was echt wel een heks van een baas).

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:46

Waar in zwitserland werk jij? Gewoon nieuwsgierig..ken Zwitserland beetje van vroeger toen ik er ook een jaar heb gewerkt..vandaar.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:10

Barramundi schreef:
@Tink89: Dan ben ik heel benieuwd waar jij werkt :+
Ik werk nl in Rotterdam in de haven en hier zijn ze zo flexibel als de spreekwoordelijke looien deur. Thuiswerken mag alleen in je eigen tijd, onze werktijden zijn zo flexibel dat we tussen 0700-0900 mogen beginnen, eigenlijk niet dus.

Bij een uitgeverij, waar de balans tussen werk en privé hoog in het vaandel staat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:41

Sizzle schreef:
Er is overal heel veel bluf en er zijn erg veel mensen die zich laten overbluffen.

Alleen wordt dat wel erg makkelijk gezien als een soort 'eigen schuld' van de mensen die daar inderdaad niet tegenin te gaan, ipv als een teken dat we toch best wel een beetje ongezond met elkaar omgaan.
Da's makkelijk als je aan de goede kant staat - als je het geluk hebt dat je dat zelfvertrouwen hebt meegekregen, en ook bijzonder genoeg dat je werkgever er belang bij heeft om je te houden. Maar niet iedereen heeft dat, en ook mensen die gewoon goed hun werk doen, maar niet heel erg assertief zijn zouden recht hebben op dergelijke zaken.

(En hetzelfde geldt voor een ongezonde manier van met elkaar omgaan, schreeuwen etc. Het is goed dat je voor jezelf opgekomen bent, en ik raad iedereen aan om dat vooral te doen. Maar desondanks heeft een werkgever of leidinggevende zich gewoon niet zo te gedragen. Het is niet ok als heel veel werknemers zich geintimideerd voelen. En het is best raar dat we het zo normaal vinden dat we de verantwoordelijkheid om dat soort dingen te stoppen toch vooral bij de werknemer leggen.)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:04

Heb jij geluk gehad Sizzle.

Mijn stage, nadien vakantiewerk, was mijn droomjob. Heb me toen te pletter gewerkt om er een contract te krijgen. Het was bijna binnen ook, tot ik het voor een collega opnam. Bye bye contract, moest de volgende dag al niet meer terugkomen. Vaarwel droomjob...
Was nochtans alles wat ze wouden verder: nooit te laat of ziek geweest, werkte elk weekend en feestdag, wisselde elke dag van uren die hun lastminute beter uitkwamen, werkte soms 2 weken aan een stuk zonder 1 rustdag zonder te klagen en ik vond het niet erg om langer te blijven als dat nodig was.

Ik ben erna in een poedersuiker terecht gekomen en man ik HAATTE het daar. Uiteindelijk met medisch ontslag weggeraakt. Nu bezig met testen afleggen voor mijn droomjob maar dan bij de concurrentie. En als ik aangenomen word, doe ik nooit meer iets dat mijn baas niet kan appreciëren. Dan zal ik mijn grote bek wel houden en zijn hielen likken als ik daardoor die droomjob kan krijgen en houden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:52

Ik zal nooit beweren dat het overal makkelijk is hoor en er is ook een hoop fout in heel veel bedrijven.
Ook ik kreeg geen verlenging toen ik zwanger was, weet hoe *piep* zulke situaties zijn.
Heb ook nog nooit aan een vast contract kunnen ruiken, laat staan ondertekenen.
Idem voor mijn partner.

Maar ik zeg enkel dat je soms verder moet durven vragen.
Nog een suf voorbeeld van een vriendin (project manager van interdisciplinair EU project). Zijn wilde graag 1 dag minderen.
Dat eerst bij haar collega's ter sprake gebracht, die waren het unaniem eens dat dat noooooooooit zou kunnen. Vervolgens de direct leidinggevende gevraagt. Oei oei nou nee dat zit er waarschijnlijk niet in, niemand werkt hier part-time.
Vervolgens vroeg ze wie dat eigenlijk bepaald. Bleek dus gewoon dat niemand dat eigenlijk wist 8)7
Ze is naar het afdelingshoofd gegaan en die zonder onderhandelen zei deze: jôh groot gelijk heb je.
Een maand later had ze een nieuw contract.

Ook al is het soms een kastje naar de muur situatie, zorg in iedergeval dat je een ja/nee antwoord hebt ipv 'van horen zeggen'.
En nee shadow ik geef niemand de schuld van niet assertief zijn.
Ik ben zelf helemaal niet dapper maar ik wordt gewoon dwars en opstandig bij onrecht. Bij paarden heet dat een slecht karakter geloof ik :P

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:37

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:

Alleen wordt dat wel erg makkelijk gezien als een soort 'eigen schuld' van de mensen die daar inderdaad niet tegenin te gaan, ipv als een teken dat we toch best wel een beetje ongezond met elkaar omgaan.
Da's makkelijk als je aan de goede kant staat - als je het geluk hebt dat je dat zelfvertrouwen hebt meegekregen, en ook bijzonder genoeg dat je werkgever er belang bij heeft om je te houden. Maar niet iedereen heeft dat, en ook mensen die gewoon goed hun werk doen, maar niet heel erg assertief zijn zouden recht hebben op dergelijke zaken.

(En hetzelfde geldt voor een ongezonde manier van met elkaar omgaan, schreeuwen etc. Het is goed dat je voor jezelf opgekomen bent, en ik raad iedereen aan om dat vooral te doen. Maar desondanks heeft een werkgever of leidinggevende zich gewoon niet zo te gedragen. Het is niet ok als heel veel werknemers zich geintimideerd voelen. En het is best raar dat we het zo normaal vinden dat we de verantwoordelijkheid om dat soort dingen te stoppen toch vooral bij de werknemer leggen.)

*\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:42

xLes schreef:
Dan zal ik mijn grote bek wel houden en zijn hielen likken als ik daardoor die droomjob kan krijgen en houden...

Overigens: dat werkt net zomin. Want dan is je droomjob ook je droomjob niet meer en word je uiteindelijk alsnog heel erg ongelukkig. En ook dan kun je er alsnog uitgegooid worden - er worden bij sommige bedrijven arbeidsplaatsen geschrapt met honderden of zelfs meer dan duizend tegelijk, dan maakt het lang niet meer altijd uit wat je doet of hebt gedaan.

Ik zou toch zeggen: zorg dat je jezelf in de spiegel aan kunt blijven kijken, en durf voor jezelf op te blijven komen. Dat is niet altijd makkelijk, en levert echt niet altijd zo'n goede oplossing op als bij Sizzle, maar je behoudt wel je zelfrespect en dat is ook heel wat waard.