geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:48

bakkabouter schreef:
Jolien87 schreef:
Kinderen moet je 'leren leren', als je begrijpt wat ik bedoel. Voor ons volwassenen lijkt alles zo vanzelfsprekend maar een kind weet niet uit zichzelf hoe hij zich moet concentreren en taakgericht bezig moet zijn. Je kunt er wel aanleg voor hebben en voor de 1 is het makkelijker dan voor de ander. Maar tegen een kind zeggen: "Maak je werk nu maar gewoon", heeft pas effect als je al voorwerk hebt gedaan en het kind ook daadwerkelijk weet hoe je zoiets aanpakt.

Helemaal mee eens, en dat moet ook gebeuren op een manier die aangepast is aan de leeftijd en het kunnen van een kind. En ik snap dat dat niet gemakkelijk is, en dat het daarom vaak niet helemaal loopt zoals het zou moeten.
Maar ik kan me toch niet ontdoen van de indruk dat er regelmatig gezegd wordt dat het omwille van leerstoornis X of Y toch niet zal lukken, en dat er daardoor maar gewoon vrede mee genomen wordt, en er ook verder niet veel meer geprobeerd of ondernomen wordt. Ik denk dat dat ook is wat iemand hierboven bedoelt met dat een stempeltje als een excuus gebruikt wordt, ook al is dat wellicht een beetje onhandig verwoord.

Even als toevoeging: ik wil absoluut niet suggereren dat dat hier gebeurt hé, ik ken de personen en de situatie helemaal niet. Ik heb het over een aantal mensen in mijn omgeving.

Oh absoluut hoor, voor wat betreft 'het stempeltje' ben ik het met diegene eens, er zijn teveel mensen die een gedrags- of leerstoornis als excuus zien om maar helemaal niks meer te doen 'omdat het er toch niet in zit'. In plaats daarvan moeten ze het omdraaien: hoe vervelend het ook klinkt, maar ze moet er júist de schouders onder zetten om iets te behalen. En hoe mooi is het dan als het dan ook daadwerkelijk lukt?
Maar om nu te zeggen "doe het maar gewoon", is toch wel erg ironisch, want dat is nu net hetgene waar mensen met een dergelijke "stempel" tegenaan lopen: zij kunnen het niet op de gewone manier. En dan nog kun je, je afvragen wat nu precies de gewone manier is om te leren. Bestaat die überhaupt wel?
Klein voorbeeld: een klassieke fout die mensen in het onderwijs maken, is om kinderen strak aan hun tafel te laten werken. Alles moet stil en zelfstandig. Maar hoe mooi is het als ze dit met elkaar kunnen doen? Het is niet voor niets dat coöperatieve werkvormen momenteel helemaal hot & happening zijn in onderwijsland.
En stillezen? Dat doen mijn kinderen het liefst gewoon lekker op een zelf uitgekozen plek in het lokaal. De één blijft rustig aan zijn tafel zitten, terwijl een ander het liefst opgekruld onder mijn bureau gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:53

De hersenen van ADHD kinderen reageren wat anders op straffen en belonen dan die van kinderen zonder ADHD. Kort samengevat: ze zijn veel gevoeliger voor belonen en straffen dan bij 'normale' kinderen. Er zit wel een addertje onder het gras: ADHD-hersenen reageren juist weer veel minder goed op uitgestelde beloningen en straffen. Dat is ook een van de redenen dat ADHD'ers soms helemaal op kunnen gaan in computergames: dat levert veel directe beloningen op en daar reageren hun hersenen extra gevoelig op.

Dit artikel geeft dat heel mooi weer, met daarbij uitleg over hoe hersenonderzoek tot deze inzichten heeft geleid:
http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/handle ... sequence=2
En voor wie wat minder met neurowetenschappen heeft en gewoon wil weten hoe dat werkt in het onderwijs: https://www.researchgate.net/profile/Ma ... 7adfd1.pdf

Wat suggereren deze inzichten: een beloning van een eigen paard in het vooruitzicht stellen bij een goed rapport of straffen door te dreigen geen paard te kopen of wedstrijden af te zeggen bij een slecht rapport, werkt niet goed bij de meeste ADHD'ers. Hun hersenen zijn daar sterk verminderd gevoelig voor. Maar bijvoorbeeld:"kom, maak jij die ene opgave uit je wiskundeboek nog even af, dan gaan we meteen daarna samen naar je paard." motiveert juist sterker. Je vraagt een korte, overzichtelijke inspanning (opgave afmaken) met een beloning die er heel snel op volgt. En daar zijn ADHD-hersenen supergevoelig voor. Voor leren via gaming trouwens ook.

Jolien87

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:10

Maar er is een wezenlijn verschil tussen ADHD en ADD. De dochter van TS heeft ADD.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:11

xSlvna schreef:
Heb zelf waarschijnlijk ADD, zal het er komende afspraak met mijn psycholoog over hebben. Maar opnieuw, om dat als smoes te gebruiken?

We hebben allemaal een gezond verstand. Begrijpen dat niks vanzelf komt, we moeten moeite doen voor wat we behalen willen. Als ze problemen in haar hoofd heeft en iedereen blijft haar maar belonen, zal ze nooit leren hoe het leven in elkaar zit. Haar baas gaat haar later ook niks vergeven omdat ze ADD heeft, ze komt toch gewoon het werk te doen wat ze moet doen.

Het is ja zó moeilijk hè, luisteren naar je ouders. Sinds 2000 pas... ervoor was dat nooit een probleem. Afleidende factoren, hou op hou op.

Edit: Bedoel dus niet dat er niks mis is met haar. Bedoel ook niet dat ze geen goede gesprekken verdient. Maar ze heeft geen meerwaarde door haar ADD, het betekend niet dat ze maar kan doen wat zij wilt.

1. hoe kan jij het hebben over "vroeger" je bent 18, Ik ben een paar jaar ouder en ik kan men iet anders herinneren dan dat er toen ook al rekening mee gehouden werd.
2. als jouw reacties het resultaat zijn van de manier waarop man "vroeger" om ging met dergelijke beperkingen, dan weet ik niet of het iets is om toe te juichen.
En tot slot het argument "haar baas gaat haar ook niets vergeven"; Werken is niet te vergelijken met school.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:15

Mijn broer ging 30 jaar geleden er al voor naar speciaal onderwijs, alleen heette het toen nog geen ADD.
Er werd wel degelijk rekening mee gehouden.
Helaas zijn deze scholen inmiddels wegbezuinigd want op een reguliere school zou hij waarschijnlijk geen diploma gehaald hebben.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:16

xSlvna, ik mag hopen dat jij later geen kinderen krijgt met een stoornis. Het onbegrip druipt van je berichten af.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:18

Sizzle schreef:
Mijn broer ging 30 jaar geleden er al voor naar speciaal onderwijs, alleen heette het toen nog geen ADD.
Er werd wel degelijk rekening mee gehouden.
Helaas zijn deze scholen inmiddels wegbezuinigd want op een reguliere school zou hij waarschijnlijk geen diploma gehaald hebben.

Het is een enorme last geworden voor reguliere onderwijzers. Ik heb een leerling die onlangs een IQ score heeft behaald van 70. "Vroegah" was hij met een grote boog naar het SO doorverwezen. Nu moeten wij alle zeilen bijzetten om het hem zo comfortabel mogelijk te maken bij ons op school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:28

xSlvna schreef:
Ze verdiend zeker haar paard, maar je mag een ADDer ook gewoon verplichten om huiswerk te maken op bepaalde tijden van de dag. Waarom zou ze wel met regelmaat kunnen sporten maar niet met regelmaat voor school kunnen werken?

Dat heeft alles met die gevoeligheid voor snelle, externe beloningen te maken. Je ziet vaak bij kinderen met AD(H)D dat als ze iets doen wat ze leuk vinden, ze daar juist volledig in op kunnen gaan. Dat noemt men ook wel hyperfocussen. Dat komt omdat iets leuks doen directe een beloning oplevert. Huiswerk maken levert geen directe, maar een uitgestelde beloning op, zoals een goed cijfer. En dat stimuleert veel minder. Kijk maar in dat artikel van mijn vorige post: een normaal kind krijgt een dopaminepiek van een beloning die in het vooruitzicht ligt. Een ADHD-er nauwelijks.

Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ze geen huiswerk hoeven maken. Alle kinderen moeten huiswerk maken. Het is ook een heel goed idee ouders daar structuur (vaste tijden) voor bepalen en niet al hun verwachtingen over de schutting gooien omdat hun kind ADHD heeft. Maar het verklaart wel waarom het moeilijk voor kinderen is om zich op huiswerk te concentreren, terwijl ze zich makkelijker kunnen concentreren op dingen die ze echt leuk vinden. Dus bijvoorbeeld waarom een ADHD-er op die huiswerktijden op de stoel zit te wippen, met een potlood loopt te frutselen en uit het raam zit te staren, terwijl datzelfde kind een boek over de verzorging van paarden van voor tot achter kent.

Veel ouders en leerkrachten verwijten ADHD'ers dat ze ongemotiveerd zijn en haken dan af. Maar wat is motivatie? Motivatie is simpelweg iets dat ontstaat in de hersenen. En bij ADHD-ers loopt de weg naar motivatie in de hersenen gewoon anders dan bij reguliere kinderen. Verwijten heeft dan geen zin. Proberen dat te doorgronden wel. Dan kan je namelijk op zoek gaan naar wat wel werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:40

Jolien87 schreef:
Maar er is een wezenlijn verschil tussen ADHD en ADD. De dochter van TS heeft ADD.

ADD staat in de DSM5 omschreven als ADHD van het subtype "overwegend onoplettend beeld". Het is dus een vorm van ADHD, waarbij de nadruk ligt op onoplettendheid en waarbij kenmerken van hyperactiviteit minder nadrukkelijk aanwezig zijn.

In de volksmond haalt men daarom nog wel eens de H van hyperactiviteit uit de afkorting ADHD (wat staat voor ADHD Attention Deficit / Hyperactivity Disorder). Maar formeel heet het dus ADHD van het subtype "overwegend onoplettend beeld."

Je hebt daarnaast ook ADHD van het overwegend hyperactief/impulsief beeld en ADHD van het subtype 'gecombineerd beeld'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:06

Jolien87 schreef:
Het is een enorme last geworden voor reguliere onderwijzers. Ik heb een leerling die onlangs een IQ score heeft behaald van 70. "Vroegah" was hij met een grote boog naar het SO doorverwezen.

Waar evengoed nadelen aan zaten natuurlijk. Die 'grote boog' kenmerkt namelijk ook wat we het liefst willen doen moet mensen die niet helemaal in het systeem passen: erbuiten plaatsen en met een grote boog omheen lopen.

Dat blijft een moeilijk onderwerp. De huidige inrichting is absoluut niet wenselijk, maar de grote segregatie tussen speciaal onderwijs en regulier was dat ook niet. En volgens mij hebben scholen wel degelijk wat vrijheid om grensgevallen naar een beter passende plek te plaatsen, daar zijn die samenwerkingsverbanden toch voor? (Ja, haken en ogen genoeg, maar wel degelijk ook mogelijkheden, als je je daar als school en regio voor wilt inspannen.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:23

Totaal oneens Shadow.

Ik ken alleen maar mensen die ontzettend blij waren dat die mogenlijkheid er was.
Op regulier waren ze gewoon nooit meegekomen en weggepest.
Volwassenen zijn veel minder hard dan kinderen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:28

Aan de ene kant geef ik je gelijk, maar op het SO zijn de groepen zo ingericht dat kinderen op hetzelfde leerniveau zitten.
Nu zwemt hij achter de rest van de groep aan en wordt hij dagelijks geconfronteerd met het feit dat hij het minder goed doet dan zijn klasgenoten.
Daarnaast kost het enorm veel tijd en energie om gehoor te geven aan zijn onderwijsbehoeften. Nu heeft hij mazzel dat hij in een groep van 18 kinderen zit en dat de rest van de groep zichzelf over het algemeen redt als ik met de jongen aan het werk ben. Maar op het moment dat ik met een andere leerling bezig ben, dan valt het werk van de jongen stil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:30

Imo zijn we dusdanig veel bezig met 'gelijke behandeling' dat de noden uit het oog verloren worden. De gemiddelde leerkracht is simpelweg niet opgeleid voor iemand met IQ v 70 en andere mentale beperkingen. Waarom zou je iemand met een mentale beperking willen dwingen in hetzelfde regime te lopen als iemand die minder of niet beperkt is. Heeft niks met 'ze er buiten plaatsen' te maken maar met ze daar plaatsen waar ze zich goed kunnen voelen. Je haalt een vis ook niet uit het water omdat je vindt dat die net als het landdier moet kunnen genieten vd zon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:45

Sizzle schreef:
Ik ken alleen maar mensen die ontzettend blij waren dat die mogenlijkheid er was.
Op regulier waren ze gewoon nooit meegekomen en weggepest.
Volwassenen zijn veel minder hard dan kinderen.

Nee hoor, veel pesten van kinderen vindt z'n oorsprong in de niet-acceptatie door volwassenen. Kinderen kunnen ook veel accepterender en ruimhartiger zijn dan volwassenen. Ze reageren hooguit primairder, heftiger. Niet-acceptatie bij volwassenen gaat vaak heel sluipend en onopgemerkt.

Maar een goed leefklimaat is inclusief en geeft kinderen ook de kans om met verschillen om te gaan. We moeten dat ook heel nadrukkelijk leren, want het doel is om die mensen later ook op te nemen in de maatschappij, op te nemen in regulier werk, ze niet in woonvoorzieningen te laten wonen. (Dus we MOETEN onze kinderen wel leren om daarmee om te gaan zou ik zeggen.)

Dat betekent niet dat ik vind dat iedereen koste wat kost op het regulier onderwijs moet zitten... maar wel dat er veel meer ruimte moet zijn om leerlingen ook niet meteen naar het SO te sturen, louter op basis van hun iq, en omdat ze misschien gepest worden. (Uiteindelijk klinkt dat preventief weghalen van leerlingen verdacht veel als legitimatie van het pesten. Daar ben ik ook niet voor.)

Ayasha schreef:
Waarom zou je iemand met een mentale beperking willen dwingen in hetzelfde regime te lopen als iemand die minder of niet beperkt is. Heeft niks met 'ze er buiten plaatsen' te maken maar met ze daar plaatsen waar ze zich goed kunnen voelen.

Een deel van die zogenaamde 'noden van de leerling' zijn eigenlijk 'noden van het systeem'. Als de leerkrachten er niet toe opgeleid zijn, is (lijkt mij) de simpele oplossing dat we leerkrachten beter gaan opleiden, niet dat we leerlingen afschrijven en wegmoffelen. Als we een systeem hebben waar heel veel leerlingen niet echt goed inpassen, dan is het wellicht een teken dat ons systeem niet echt goed is en te rigide.

Binnen andere onderwijssystemen, denk bv aan montessori-onderwijs, zou je veel makkelijker op een relatief onzichtbare manier kunnen differentieren. Dan hebben kinderen met adhd, dyslexie, een laag iq of andere leerproblemen wellicht nog steeds meer aandacht nodig, en kunnen leerlingen die te gevoelig zijn voor prikkels wellicht nog steeds niet op hun plek zijn (ook montessori-onderwijs kent nadelen, het is niet bedoeld als oplossing voor alles), maar dan hoeft een leerling bv echt niet meer de hele tijd te ervaren dat ze achter de rest aan lopen.

(En ik ken in elk geval een aantal hele concrete voorbeelden van leerlingen die in het montessori-onderwijs, en door de betrokkenheid van de leerkracht in die situaties, het veel langer hebben gered op niet-speciaal onderwijs dan anders was gebeurd.)

Ik ken de problemen van het onderwijs - maar een deel is ook echt gemakzucht van docenten, die erg denken vanuit hun eigen systeem, en iedereen die daar niet inpast vooral weg willen hebben. Daar zal ik me nooit zomaar bij neerleggen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:49

Ik vraag me altijd af of mensen er nog steeds zo makkelijk over denken als ze een dag hebben meegelopen in het onderwijs.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:51

Ik denk er niet makkelijk over hoor :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:55

Het gaat niet om weg hebben. Het gaat er om dat een zware add'er of iemand met laag IQ veel aandacht nodig heeft en in een klas van 20 is dat eigenlijk niet haalbaar want dan moet de rest 'lijden' onder die uitzondering. In een systeem waar men meer tijd heeft voor zo'n uitzondering is die imo beter af en die 19 gemiddelden hebben ook begeleiding nodig. Waarom zou het negatief zijn om een uitzondering te behandelen naar zijn potentieel en het max. Er uit te halen. Hadden ze dat bij mij maar gedaan. Was ik wellicht veel hoger af gestudeerd gezien ik nu moeiteloos een universitaire richting doe op mezelf.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:02

Leekrachten opleiden klinkt als een prima plan, maar dan zit je nog steeds met het probleem van tijd. Als je een klas van 20 hebt, waarvan 2 leerlingen die extra aandacht nodig hebben, die ook nog eens grondig verschilt van elkaar. Hoe moet je dat dan doen zonder de andere 18 tekort te doen qua aandacht?
In theorie vind ik het een mooi concept, maar in de praktijk ligt het gewoon moeilijk. Er wordt steeds meer verwacht van leekrachten, en tegelijkertijd krijgen ze steeds minder mogelijkheden en respect.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:15

Ik vind het idee dat alles maar binnen 1 school moet totaal niet aansprekend.

Montessori, Steiner, Regulier openbaar, christelijk, klassen voor leerproblemen, klassen voor gedragsproblemen, klassen voor hoogbehaafdheid....
Nee geen enkele reden om daar 1 grote gemengt fruit jam van te maken.
Laten perzikken lekker perzikken zijn.

Ik was en ben zo gemiddeld als gemiddeld, had waarschijnlijk overal wel meegekomen. Maar iemand die extra hulp nodig heeft iedere dag weer confronteren met 80% van de anderen die 'beter' zijn... Nergens voor nodig. Gewoon fijn binnen je doelgroep blijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:17

Ayasha schreef:
Waarom zou het negatief zijn om een uitzondering te behandelen naar zijn potentieel en het max. Er uit te halen.

Omdat dat, precies om dezelfde reden, niet gebeurt. Het speciaal onderwijs is veel te vaak een afschuifsysteem waar de lat heel laag ligt, precies als men nu verwijt met de stempeltjes. En waarbij al evenmin de mogelijkheden qua tijd en opleiding zijn om iemand tot z'n potentieel te ontwikkelen.

Het enige 'voordeel' is dat het dan uit het zicht gebeurt, zonder dat de 'gemiddelden' er last van hebben. En dat is dus een segregatie die voor ons als maatschappij alleen maar slecht is.
Al die gemiddelden op hun gemiddelde scholen gaan vervolgens werken en beslissingen nemen en hebben eigenlijk nooit ervaren dat er ook mensen zijn bij wie dingen niet vanzelf gaan. Zij hebben van jongsafaan geleerd dat het systeem belangrijk is, en dat je mensen die daar niet inpassen uit het zicht plaatst, ipv te gaan zoeken naar oplossingen.

En vervolgens zijn we dan verbaasd dat mensen die inderdaad niet zomaar in het normale systeem passen, ook geen werk vinden in de 'normale' maatschappij. En dat werkgevers en collega's, die nooit hebben hoeven leren om om te gaan met mensen die anders zijn, dus ook helemaal geen reden zien om rekening te houden met mensen die speciale behoeften hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:23

Shadow, heb jij wel praktijk ervaring met SO?
Mijn beide broers hebben SO gedaan, lagere en middelbare school.
Die hebben gewoon met het reguliere middelbare school examen meegedaan hoor. Op het diploma is ook niet te herkennen dat het anders zou zijn.
Ze hebben gewoon allebij een heel normaal beroep zoals alle andere mensen.

Het gaat om heel gerichte aanpassingen.
Mijn ene broer liet iedere 2 minuten wel wat vallen. In die klassen stonden de bankjes verder uit elkaar en lag vloerbedekking zodat andere niet afgeleid werden.
Mijn andere broer werd in 5 jaar mavo ingedeeld. Zo werkte hij precies op zijn snelheid en had nooit het gevoel te falen.
De saamhorigheid op die school was fantastisch, maar dat zou geldverspilling zijn voor gemiddelde mensen als ik die overal wel terwcht komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:27

Sizzle schreef:
Ik vind het idee dat alles maar binnen 1 school moet totaal niet aansprekend.

Dat is dan ook niet mijn idee :) Maar hoe meer ruimte je biedt voor vrije ontwikkeling, hoe minder hokjes je nodig hebt. En hoe meer hokjes je maakt, hoe meer je mensen tegenkomt die net niet passen. Er vallen ontzettend veel jongeren tussen wal en schip, die op geen enkele plek kunnen krijgen wat ze nodig hebben, zoals bv EN begeleiding, EN uitdaging op niveau.
Of bv wiskunde op hoger niveau dan je taalvakken. Sorry, maar de doelgroepen zijn 'vmbo, havo, vwo' en dat je zelf toevallig behept bent met een zeer ongelijk profiel waarbij je abstracte kant heel goed is maar je taalkant heel slecht: pech gehad.

De boodschap is dan dat je blijkbaar verkeerd bent als mens - blijf in je hok. Pas je daar niet? Wees dan gezegend met de boodschap dat je niet welkom bent. (En vrouwen blijven gewoon lekker achter het aanrecht, en mannen doen niet aan emoties ofzo?)

Nee, dat is nooit de manier waarop ik kinderen zou willen laten ontwikkelen. Dat is gewoon sociale armoede.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:28

Nogmaals, heb jij praktijk ervaring met SO?
Want ik herken niets in je betoog.

Op regulier kun je niet voor niets profielen kiezen. Je kun gewoon je takent proberen te volgen.

Ik heb totaal niets te klagen over scholen vanuit mijn eigen beleving.
Heb de school en opleiding gekozen die bij mij pastte. Het zal mij een biet zijn of dat een hokje is
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-01-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:31

Kinderachtig om mij af te kraken omdat ik wat grover en directer post, dan ben ik maar meteen een empathie loos wezen wat geen kinderen zou mogen opvoeden en en en.

Sorry dat het bij mij wél invalt om een kind te leren leren zodra hij op school begint. Dus als ik zeg "Gewoon luisteren" bedoel ik niet dat je het kind maar aan tafel moet gooien en een boek voor de neus moet smijten. Dat maken jullie er weer van.

Kind verdiend begeleiding maar ook consequentie. Geen enkel kind kan opgroeien zonder consequente ouders, zonder de hele periode te vergallen. Grenzen hebben we allemaal nodig, ADD of geen ADD. En dát hoort duidelijk te zijn. Hoe men die grenzen aan hun kind moet stellen zeg ik er niet bij! Zeker moet je het goed doen, maar je moet hét wel doen.

Het kind moet niet gewoon in de kont gekropen worden zei ik. Niet zomaar een paard geven 'want ze is zielig'. Ja zeker, geef haar het paard. Maar stel er ook eisen aan. Stel die eisen goed en wees fair als moeder zijnde. MAAR stel wel die eisen, stel die grenzen.

Als ik zeg "Stel grenzen", bedoel ik er nog bij dat het op haar aangepast moet worden, maar daar gaat het niet om. Die grenzen heeft ze nodig, consequentie. Heeft ieder kind nodig, dus ik snap niet waarom mijn commentaar zo waardeloos en gek zou zijn. Ik zeg niks vreemds, ik typ alleen niet uitgebreid genoeg voor jullie.

Bij de SO scholen hier in de omgeving krijg je daadwerkelijk andere diploma's.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:34

Hoho, ik heb nergens gezegd dat jij geen kinderen moet opvoeden.
En ja, ik reageerde zo doordat je zo kort door de bocht reageerde. Vind je het gek dat mensen dan zo op jou reageren? Pas als je op de achterste benen staat neem je de moeite je nader te verklaren.