Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Free2

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:02

Tja.. Vanuit de werkgever uit snap ik het ook wel hoor. Als je iemand zijn uren moet uitbetalen heb je natuurlijk wel graag dat die nuttig besteed worden. Niet dat iemand op jouw kosten urenlang pauze gaat zitten houden.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:25

maar als je pauze houd, krijg je dat toch niet uitbetaald? dus al houd iemand 3 uur pauze, je hoeft er toch niet voor te betalen als werkgever.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:29

Oh bij mij wordt de pauze wel gewoon doorbetaald. Bij mijn ene werk is het hooguit een kwartiertje op een dag en bij mijn andere werk een halfuur op een dag, dus wat dat betreft valt dat nog mee.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:35

Oh echt? Bij ons wordt de pauze ook biet doorbetaald!

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:56

Lienek schreef:
Wij krijgen geen fooi uitgekeerd, dit gaat in de zak van de eigenaren... Nu is daar discussie onder de collega's ontstaan omdat er redelijk wat fooi wordt gegeven en wij niks krijgen!

Dat is echt schandalig, en als de gasten dat zouden weten zouden ze geen fooi meer geven.

Mijn eerste werkgever in de horeca (lunchroom met groot terras) deed dit ook. Mijn 4 collega's en ik hebben toen gezegd dat we de fooien van gasten gingen weigeren als we niet mee mochten delen in de fooienpot. De werkgever ging eerst overstag maar draaide het 2 maanden later terug. Daarna heeft hij ons allemaal in redelijk korte tijd na elkaar eruit gewieberd en nieuwe onervaren mensen aangenomen. De fooi was elke week een bedrag tussen de €175 en €400 ongeveer.

Toen ben ik voor de directe concurrent gaan werken en daar kreeg iedereen wekelijks netjes de fooi verdeeld over het aantal uren die diegene gewerkt had, en zo hoort het ook. Bediening en keukenpersoneel deelden mee uit de pot, dus iedereen werkte hard om het de gast naar de zin te maken. Iedereen kreeg elke week minstens een euro per gewerkt uur, maar in hele goede weken zelfs wel rond de 2 euro.

Ik heb ook in 2 hotels gewerkt waar de fooi verdeeld werd over het bedienend personeel (front office/receptie en F&B personeel) maar in 1 hotel (grote internationale keten) werd de fooi ook oneerlijk verdeeld omdat leidinggevenden meer kregen dan uitvoerenden. Maar alleen de leidinggevenden wisten dit.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:42

Rawr schreef:
Lienek schreef:
Wij krijgen geen fooi uitgekeerd, dit gaat in de zak van de eigenaren... Nu is daar discussie onder de collega's ontstaan omdat er redelijk wat fooi wordt gegeven en wij niks krijgen!

Dat is echt schandalig, en als de gasten dat zouden weten zouden ze geen fooi meer geven.

Bij ons is dit ook zo, fooi gaat naar de eigenaren. Bij het afrekenen heeft een gast eens aan mij gevraagd of wij eigenlijk ook wat van de fooi krijgen en ik heb gewoon gezegd van niet. Ik zal niet uit mezelf de gasten aanspreken dat ze geen fooi hoeven te geven omdat wij toch niks ervan krijgen, maar als ze er naar vragen, dan ga ik niet liegen. Zou zelf ook graag wat van de fooi terugzien en weet dat mijn collega's dat ook willen, maar denk niet dat er snel iets zal veranderen. Vind ons uurloon verder wel prima en elk half jaar ongeveer gaan we een halve euro per uur omhoog, daar heb ik niks over te klagen!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:25

Wij hebben nooit pauzes (behalve de bedrijfleiders om tussendoor even te eten, wel zo fijn als je van 15u tot 02u werkt := ) en er worden ook geen pauzes af getrokken :) Toen ik nog via een uitzendbureau werkte werd er sowieso een kwartier pauze af gehaald, of je die nou hebt gehad of niet..

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:27

Geen pauze van 15 tot 02??? 8)7

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:55

Ik vind het altijd een beetje raar dat als je in de horeca werkt dan geen pauze meer krijgt. Gelukkig krijg ik wel gewoon pauze. Heb je sowieso geen recht op kwartier pauze bij 5.5 uur werken? :=

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:26

Hier als je lange dienst hebt tot avond is er een pauze rond 17.00 in beurten. :j

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:40

Hier ook geen pauzes soms dienst van 16uur gedraaid en tuurlijk kan je snel ff wat naar binnen stoppen zorg op drukke dagen dat ik altijd ontbijt koekjes of Shakes bij me heb

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:33

Free2 schreef:
Geen pauze van 15 tot 02??? 8)7

Niemand werkt van 15u tot 02u, behalve de bedrijfsleiders (ik en een ander meisje), en wij kunnen pauze nemen wanneer daar tijd voor is :)

Parttimers werken meestal maar van 17u/18u tot ongeveer 22u.

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:35

Hallo allemaal, ik kom me hier ook even melden want ik werk sinds kort ook in de horeca! :)
Ik ben 16 jaar en werk in de bediening.
Pauzes hebben wij hier ook niet echt. Wanneer we van 's middags tot 's avonds laat moeten werken mogen wij wel even gauw wat eten op een rustig moment. Ik moest vandaag bijv. van 15:00 tot 21:00 werken en dan heb ik wel een pauze.

Tot nu toe vind ik het erg leuk, ik loop vooral veel tijdens feesten (buffetten enzo) en wanneer een enkele tafels zijn gereserveerd dan doe ik dit in mijn eentje.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:37

Welkom :)

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:49

Free2 schreef:
Welkom :)

Dankjewel! :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:32

Zooo, het was druk gister bij ons! Hele restaurant + zaal zat vol (denk zo'n 200 mensen), en wij hebben een hapjesconcept waardoor je de hele tijd heen en weer blijft lopen voor kleine gerechtjes. We hadden ook te weinig personeel, wisten we al van tevoren maar niemand kon. Uiteindelijk wel een oud-collega kunnen optrommelen en iemand die voor het stappen nog wel een paar uurtjes wilde komen, dat was fijn. Het liep nog best goed en soepel eigenlijk, iedereen werkte keihard. Jammer dat er dan net één tafel de hele avond kritiek leverde. Super fijn dat tafels die dat gesprek meekregen, nog eens extra benadrukten hoe goed georganiseerd het was, dat het eten op tijd was en dat alles natuurlijk heerlijk smaakte. Sommigen lieten ook een bedankbriefje achter, zo lief <3 Dat maakt dat je de kritiek dan toch wat kan vergeten! De laatste mensen gingen rond kwart over 11 weg en we hadden nog helemaal geen tijd gehad om schoon te maken, dus dat moest allemaal nog. Kwart over 12 waren we dan wel zo'n beetje klaar, veel later dan anders, normaal is het eigenlijk uiterlijk 11 uur dat we naar huis kunnen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:30

Leuk van die lieve gasten chouchou!!

Ik heb gister van 6 tot half 6 gewerkt! Hadden een exclusief lustrum feest van een vereniging. Inclusief oud leden enzo. Eerst diner en vervolgens echt feest/dansavond.

Ik voel mn voeten wel nu :D

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:18

Lief zulke mensen, maakt veel goed op zo een moment :j

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:50

Ach, dat is altijd leuk zo een lieve mensen! Zeker als er dan 1 tafel constant kritiek heeft, maar anderen je er toch nog eens op wijzen dat je goed bezig bent.
En dat is een behoorlijk lange shift sanne! Wauw! Dat zou ik wel echt noooit kunnen, zo in de nacht/ochtend werken. Ik ben eigenlijk echt geen nachtmens, dan wordt ik heel slechtgezind :P

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:13

Ja was best heftig haha. Zeker zonder pauze. Maar ik zou het ook niet altijd kunnen hoor. Wij hebben het nu 3/4 keer per jaar en dat is prima. Maar elk weekend... pff nee echt niet hoor!

Net weer gewerkt, half 5 tot half 12, dat zijn betere tijden haha!

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:44

Met appelpop hebben we ook al het personeel heel hard nodig, dan werkt eigenlijk iedereen van open-sluit. Dus dat is 11 u smorgens tot 3/4 snachts. Na dat weekend moet ik ook wel even bijkomen

Fijn van die lieve gasten! Er is bijna altijd wel iemand die iets te klagen heeft, jammer is dat, maar gelukkig vind dus het over grote deel het wel goed. Zeker ook fijn als je zo hard hebt gewerkt!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:11

Afgelopen seizoen elke vrijdag en zaterdag eigelijk diensten van 1000 tot 0300 gedraaid daar moet je aan wennen doe je dit regelmatig draai je die dienst al een 9 uur dienst als ik dan dienst van 8 uur hen heb ik voor me gevoel niet eens gewerkt.

Terwijl nu het seizoen is afgelopen diensten eigelijk niet meer langer dan 9 uur als er nu uitschieter bij zit dan 13 uur ben ik weer verrot straks april gaat het ook weer wennen zijn zere voeten dood op de bank als je dag vrij bent en tegen eind van seizoen draai ik die 210 uur per maand zingend door en ga ik ook nog naar de sportschool op me vrije dag

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:49

Stomme vraag misschien, maar zijn jullie links of rechts? En op welke hand heb je, je dienblad dan?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:50

Ik ben rechts en heb m'n dienblad dan links.

Elke keer diensten van 10 tot 3 lijkt me echt verschrikkelijk!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:14

linkshandig en blad recht, ik moest hem links houden. Maar na 20x dingen net niet laten vallen (ja, mijn motoriek is rechts echt zo slecht dat ik mis grijp) heb ik hem nu toch op rechts, kan ik spullen pakken met links :+