Paraveterinairen van bokt...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MPH

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:49

Is toch juist veel makkelijker naar het Engels? Het merendeel van de Latijnse termen is hetzelfde in het Engels.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:55

Hoi hoi! Ik zit nu in 3 VMBO. Maar wat jullie op noemen ie toch dierenartsassistente?
Dat wil ik heel graag gaan doen. Hebben jullie tips voor mij? (Sorry dat ik niet helemaal alles weet :) )
Groetjes!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:20

Vandaag bijna een varken overleden door verstikking.
Het dier was zo vet dat bij de sedatie de luchtwegen indrukte toen het dier ging liggen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:58

MPH schreef:
Is toch juist veel makkelijker naar het Engels? Het merendeel van de Latijnse termen is hetzelfde in het Engels.

Ik vind het toch tegenvallen maar is misschien mijn gebrek haha. Termen als ruggenmerginfarct enzo moet ik toch opzoeken.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:37

Haha okay, die zou ik zo ook niet weten :')

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:49

Omg Fleurtjeuh wat erg.. Hoe hebben jullie het opgelost? Arm varkentje..

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:52

Dat arme varken...

Mag ik vragen hoe vaak jullie een allergische reactie op tolfedine hebben meegemaakt bij een kat? Binnen twee uur fataal helaas...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:58

Jeetje flux dat meen je niet! Zeker weten dat t de tolfedine was? Heb ik nog nooit mee gemaakt.
Fleur ook al iets spannends meegemaakt, gelukkig heeft ie t overleeft. Wat voor operatie gingen jullie doen?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:59

Het heeft een aantal uur geduurd voordat het dier überhaupt weer een poging deed tot staan, en lang daarna tot ie echt zelfstandig kon staan.
Al die tijd hebben we de kop en keel gestrekt proberen te houden en het varken 'geagiteerd' om te zorgen dat het bleef ademen.

Het was geen operatie, de zeer lange klauwen moesten bekapt worden.
Het is een overmaats hangbuikzwijntje.
Toch wel tegen de 100 kilo..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:02

Pfoe das wel aan de maat ja, hoe werd ie gehouden?
Moest t bekappen onder narcose omdat ze zo lang waren?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:06

En omdat het dier zo zwaar en sterk is.
Onderschat een varken niet hoor :p

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:08

99% zeker de tolfedine. Kat kreeg van ons de tolf voor een zeer pootje. Ging naar huis. En kwam een half uur later weer retour. Hij was bij thuiskomst al benauwd en rolde over de vloer van de paniek. Direct weer naar ons gebracht. Kat heeft niks gehad in de tussentijd...

Was heel heftig ja. Ben er nog naar van.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:24

Wat vervelend Flux :/
Echt heel naar..

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:12

Flux wat vreselijk zeg.. Ben eerlijk gezegd niet echt bekend met het middel..

My god.. wat ik nu weer meegemaakt heb hé.. Was vanochtend samen met 1 dierenarts, zij is 14 weken zwanger van de eerste. Ze merkte op dat de isoflurane bijgevuld moest worden. (we hadden net nog de ISO gebruikt bij een castratie hond en toen merkte ze het op).
Maar ik werk sinds april pas op deze praktijk en daarvoor heb ik nauwelijks gewerkt met anesthesie apparaten en alles er rond omheen. Dus ik wist niet precies hoe dat moest. Oh dat wilde ze wel uitleggen want dat wist ze wel.
Dus ik dat flesje gepakt en er een speciaal dopje op gezet. Het leek goed dicht te zitten. Toen dat speciale dopje op het apparaat gezet, en daarna moest je de fles iso op de kop houden en dan zou het bijgevuld worden. Lekt me toch die fles iso over mijn hand heen.. Gauw doekje gepakt en handen onder de kraan gehouden. Daarna dopje anders erop gezet, lekt het wéér over mijn hand heen..
Weer gauw handen gewassen. Nu zat het dopje er echt goed op, had ik een ander knopje om moeten draaien, lekt er wéér iso uit het apparaat. Ik denk mijn god ik dacht dat je wist hoe het ging! Uiteindelijk bleek dat je op het an-apparaat iets moest omdraaien en dat ie dan vanzelf bijvulde als je het flesje op de kop hield.
Maarja.. we hebben het allebei op onze handen gekregen en ingeademd natuurlijk. Dus gauw afzuiging aangezet en ik goed mijn handen gewassen. Voelde me er toch niet fijn onder, zeker omdat de DA dus zwanger is! Zij kon zich er niet echt druk om maken.
Ik heb toch maar even het vergiftigingscentrum gebeld. Hun advies was HA bellen en verder ja kon je niet echt veel, we hadden goed gehandeld.
Ik heb uiteindelijk HA niet meer gebeld maar het zo doorgegeven aan de DA. Haar boeide het blijkbaar niet zo veel.. Vind het erg belachelijk dat ze het zo slecht wist..Ik wist niet echt beter..

Wat vinden jullie hiervan? Ooit wel eens eerder meegemaakt? Ik was toch wel geschrokken omdat in de bijsluiter stond dat je leverbeschadigingen kon oplopen.. :\ (sorry voor het hele verhaal :D )

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:01

Oh iso zou ik me op deze manier ook niet zo'n zorgen om maken hoor, tenzij je een halve fles hebt ingeademd. Voor de DA is er in dit geval meer risico. Stom dat ze je t niet goed heeft uitgelegd, heb je hier ook niets over meegekregen bij t inwerken? Of loop je stage?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:21

Om eerlijk te zijn heb ik dat ook nog nooit vervangen/ bijgevuld. Zo vaak komt het niet voor. Heb het wel eens geknoeid tijdens het schoonmaken van het apparatuur. Heb het snel weggeveegd en ben even wat anders gaan doen, haha. Ik ruik niet zoveel, dus beter het zekere voor het onzekere. Heb het wel eens ingeademd als de afvoerslang perongeluk van de tube kwam, maar het werkt direct. Vies spul. Maar van 1 keer inademen krijg je niet zoveel denk ik hoor...

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:55

Nou ik werk er sinds april 2015. Dus niet heel lang en ik heb het nog nooit eerder vervangen/in aanraking mee geweest. Daarvoor bij stages eigenlijk ook niet.
Maargoed ik ben wel iemand die me snel druk kan maken over dingetjes.. Gelukkig viel het allemaal mee :)
Vind 't evengoed wel een beetje dom van de DA dat ze het allemaal niet echt wist. Zeker niet omdat ze zwanger is..

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:02

Oh ja, iso bijvullen vond ik de eerste keer ook drama met al die hendeltjes. Als je het eenmaal weet is het een eitje.

Ik ben momenteel niet meer werkzaam als para.. sinds een maand, en ik mis het toch wel. Nu werk ik gewoon in een dierenwinkel, maar het is zo vreselijk saai werk. Nu had ik wel bij mijn vorige baas echt stress om te gaan werken en lag er altijd veel druk op je nek (negatief gezien..), en dat heb ik nu totaal niet. Maar er zit ook echt totaal geen spanning in waarvoor je zenuwachtig zou moeten zijn..

Nu moet ik wel eerlijk zijn dat ik het op mijn vorige plek echt niet zo naar mijn zin had. Daar werden oa heel veel dingen je persoonlijk kwalijk genomen wat de werksfeer erg beïnvloedde en wat erg veel druk/stress gaf.

Dus weet iemand nog een leuke plek om als para te werk te gaan rond Rotterdam. Ik hou me beschikbaar. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:04

Op vetjobs.nl staan een aantal vacatures geloof ik in die regio?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:07

Ja, wel in zuid holland/utrecht. Maar dat is voor mij nog steeds zeker een uur (of langer) rijden naar die plaatsen helaas.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:28

Jammer Lorette, ik herken het wel, niet van de werkgever maar directe collega's. Hopelijk vind je gauw wat!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:14

Vedias ook niets interessants? Dacht dat er wel wat in die regio op stond.
Ik denk dat t ook afhangt wat voor systeem voor de iso je hebt? Die van ons is zo simpel dat je dat niet fout kan doen eigenlijk..

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:19

Schijnbaar was dit toch iets lastiger XD met alle hendeltjes en dopjes enz enz haha

@Loretteeee: ik werk ook nog als weekendhulp in een ruitersportzaak en dat werk is toch echt heel anders.. Verkies op de praktijk toch écht wél (heb ik ook voor gestudeerd daar niet van). Helaas kan ik je slecht helpen woon in Limburg :o succes met zoeken iig!!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:37

Oh my, weet ze wel hoe schadelijk iso is als je zwanger bent? Het wordt zelfs zwaar afgeraden om tijdens je zwangerschap überhaupt met iso te opereren.

Ik vul bijna dagelijks de iso bij, pokkeding. Hij vult bij ons idd ook maar op 1 manier, knopje een tikkeltje te ver en hij doet niks, frustrerend haha. Maar verder doet iso weinig bij je hoor als je het op je handen krijgt. Het vervliegt zo snel dat tegen de tijd dat je je handen wast het al verdampt is. Giet maar eens een paar druppels op het aanrechtblad en kijk wat er gebeurd. Als ik veel iso lek met het bijvullen, of als een tube bijvoorbeeld lekt, krijg ik direct hoofdpijn, maar meer als dat doet het echt niet. Tenzij je het lekker diep gaat inhaleren := lekker slapen....

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 06:04

Ja weet ik.. Ze blaast de cuff ook altijd extra zorgvuldig op enzo. Maar dit kan natuurlijk echt niet.. DA in kwestie kon zich er niet druk om maken. Terwijl het echt schadelijk is!