Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:21

Ik ben eigenlijk bij mijn laatste 3 banen gewoon benaderd door mijn nieuwe opdrachtgever via internet/monsterboard etcetera. Werd gewoon heel snel gebeld op basis van mijn ervaring e.d.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:21

Paar weken geleden was er dan een leuke vacature voor jou Ineke. Alleen is die nu al verlopen (ik had ook gesolliciteerd, misschien jij ook wel?) Administratief medewerker bij een internationaal transport bedrijf.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:43

fargo schreef:
Kwanyin schreef:
En ik schrijf mijn CV en motivatie altijd in aparte PDF. Vind ik veel netter dan rechtstreeks in de mail. Dan in de mail zelf gewoon kort woordje dat ik solliciteer voor functie x en dat mijn brief en cv in bijlage terug te vinden zijn.

Dit heb ik nu ook maar gedaan, eerder deed ik de brief en motivatie eigenlijk als mailbericht, maar heb het idee dat dat toch minder goed overkomt, je kunt een mailbericht toch niet goed opmaken e.d.

Ik heb van iemand die in HR werkt gehoord dat er bij veel bedrijven gebruik wordt gemaakt van zoekmachines die de cv's doorspitten op bepaalde termen.
En die zoekmachines kunnen vaak niet met pdf's overweg. Dat pleit voor het sturen van wordbestanden.
Tip 2 van haar: als je oude functie een wilde functienaam heeft, die buiten jouw bedrijf door niemand gesnapt wordt, vermeld dan de naam van de functie zoals die in de buitenwereld bekend staat.
Dan vindt de zoekmachine hem.
Dat is ook belangrijker voor je LinkedIn profiel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:47

Klopt zeker, je zoekt als Werving & Selectiebedrijf ook in je systeem op termen/taken/kernwoorden in de CV's van kandidaten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:33

Mywishmax o dat zou heel goed kunnen inderdaad. Nu heb ik dan een baan vanaf 1 feb dus ik zoek niet meer, maar vind het wel leuk om nog even in het topic mee te kletsen en eventueel anderen te helpen als ik dat kan :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:45

zijn er hier mensen die werk in de paarden zoeken? In hoofddorp een stal zoekt een ruiter voor jonge springpaarden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:54

Ineke2 schreef:
Mywishmax o dat zou heel goed kunnen inderdaad. Nu heb ik dan een baan vanaf 1 feb dus ik zoek niet meer, maar vind het wel leuk om nog even in het topic mee te kletsen en eventueel anderen te helpen als ik dat kan :)

Ook in de scheepsvaart? Leuk! Ik heb handelsrecht als keuzevak gehad, pittig, maar wel heel boeiend! Als je omgeving Rotterdam nog iets hoort in de richting van administratief medewerker/secretaresse/juridisch? Voor ongeveer 24 uur ;)

Ik heb er echt een hele hoop sollicitaties uitgegooid, een paar meteen afgewezen, maar ik zit nog op 1 reactie te wachten die ik wel heel interessant vond. 3 januari gereageerd, dus nog niet zo lang geleden. Ze vroegen onervaren mensen, dus dat is een plus. :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 14:26

Ik ga er vanuit dat als ik binnen circa 1 week niks heb vernomen, ik ook niks meer ga vernemen. In ieder geval geen uitnodiging.

Klinkt misschien pessimistisch, maar ik vind bedrijven echt raar omgaan met sollicitanten.

Gister weer ergens achteraan gezeten........0 reactie........

Heb nu een aantal vacatures waarop ik kan solliciteren, ik pak alles maar een beetje aan.........
nr 1 is eruit.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:14

Bij mij lopen die procedures allemaal juist heel erg lang. Vacature is vaak ongeveer week of 6 open, dan gaan ze pas kijken wie er uitgenodigd worden en vaak volgen er dan ook nog meerdere gesprekken. Alles bij elkaar is van verschijnen van de vacature tot definitieve uitslag al snel 3 maanden.

Sneeuwt het bij jullie ook? Hier komen ineens hele dikke vlokken naar beneden :o
Vanavond maar op tijd richting de nachtdienst vertrekken :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:52

Open sollicitatie kan werken hoor, ik heb mijn eerste vaste baan via een open sollicitatie gekregen. Las iets over word of pdf. Ik stuur mijn brief en cv altijd als pdf, zo kan er in de tekst niks gewijzigd worden, ook vind ik het professioneler staan.

Heb nog niks op mijn sollicitaties gehoord. Wel bericht van mijn werkgever dat ik per 1 maart in een andere functie geplaatst ben. Hier is geen overleg over geweest, ik vind het dus een hele vreemde gang van zaken. Volgens mij moet je bij een duidelijk andere functie eerst met de betreffende persoon in gesprek gaan. Het is een doelgroep die absoluut niet mijn voorkeur heeft dit heb ik in een eerder gesprek met mijn lg al duidelijk aangegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:01

Ik stuur nooit word mee als bijlage.. als vormgever heb ik daar niks aan :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:45

Ergens in december heb ik gesolliciteerd op een functie, waar ik niks meer van vernomen had..

Gister belde er ineens iemand op, of ik op sollicitatie gesprek wilde komen. :) Ja natuurlijk wil ik dat nog.
Echter weet ik dus niet meer precies voor hoeveel uur het was en voor hoe lang.. Dat is er dus helemaal bij in geschoten, omdat ik niks hoorde en er dus maar vanuit ging dat het niet doorging..

Volgende week dus sollicitatie gesprek :):)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:01

spannend !

Ik ga maar eens een begin maken aan een goeie sollicitatiebrief.
Op dit moment vind ik nergens een vacature die aansluit bij mijn profiel, dus dan maar open sollicitaties proberen. Ik wil dan wel echt een goeie brief....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:09

Mywishmax ja bij een grote container rederij :)
Ik zal mijn ogen en oren eens open houden voor je.

Suzan zeker raar... Daar valt niet meer over te praten?

Nancy: daarom sla ik alle sollicitaties op met data, de contactgegevens en de vacature :j
Succes volgende week!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:11

Ineke, wel verstandig om te doen inderdaad :j
Ik bewaar altijd de bevestigingen van de sollicitaties.. Maar als ik zo lang niks hoor, dan verwijder ik ze. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:19

Ineke2: weet ik niet. Vanuit P&O werd ik ook niet veel wijzer vandaag die verwezen me naar mijn eigen LG en een inloopspreekuur wat vanaf volgende week open gaat. Ik heb gesprek met LG al gepland staan, ik ben benieuwd of hij meer weet. Zo niet dan ga ik sowieso naar het inloopspreekuur.

_Nancy: alvast succes!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:27

Iemand die mijn brief wil na kijken ?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:39

Tuurlijk Winsel, stuur hem maar.

Nancy: ik verwijder mijn sollicitaties nooit. Pas als ik een baan heb. Omdat dit ook mijn bewijs naar het UWV is dat ik aan de sollicitatieplicht voldoe.
Daarbij kan ik dan altijd alles nakijken wat ik wel of niet gedaan heb.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:44

Dankje, je hebt pb !

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:09

idinn schreef:
Ik heb echt DE perfecte vacature gevonden <3 En ik voldoe nog aan de eisen ook haha. Nu bezig met een mail... wil niet te lang wachten, want weet niet hoe lang de vacature al op hun site staat. De site lijkt wel actueel, vanwege info over een evenement erop die morgen is. Maar zal er maar geen gras over laten groeien. Het begin is er, nu even eten koken en dan erna er nog eens naar kijken. En mijn CV aanpassen. Daar staat mijn master op, maar ben daar mee gestopt dit semester.

en er dan ook proactief achteraan he!!! En die master, noem het maar op je cv MITS je een (vanuit werkgeversoogpunt) een legitieme reden hebt om er mee te stoppen (dus niet omdat je lui was ofzo). En geef ook aan dat je er desgewenst zeker de opleiding wil hervatten (als je dit zelf ook echt wil). Zo niet dan niet vermelden.

Hier is mijn afspraak van morgen afgezegd,.. omdat ze hem toch intern willen vullen. Tja...
Laatst bijgewerkt door Anomien op 14-01-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:10

WinSel schreef:
Dankje, je hebt pb !

ik wil hem ook wel lezen hoor. Input van 2 man is misschien handig?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:13

Bedankt, jij hebt ook een pb :)

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:16

Ik meld me hier ook!

Ik ben sinds deze maand ook hard op zoek naar werk.
Het liefst in de kinderopvang of jeugdzorg, maar dat is vrij moeilijk te vinden.
Dus kijk ook maar rond voor ander werk in bijvoorbeeld een supermarkt.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:03

@ susan: vreemd, is er geen speciaal traject als je boventallig bent? Lijkt me vreemd als ze je zomaar ergens kunnen ''dumpen''?.

@nancy: mooie meevaller! :) Om die reden bewaar ik ook alle vacatures; knip en plak naar een word bestand met een datum erbij. En hetzelfde wat Ineke zegt; als bewijs.

Ik had een heel stroef gesprek vanmiddag; elke vraag begon met ''waarom'', het voelde een beetje als een kruisverhoor. Waarom ben je toen en toen van baan gewisseld? (ehhh crisis? 3 werkgevers in 10 jaar valt wel mee toch?). Hoor uiterlijk maandag meer maar mijn gevoel is niet zo best... :(

Spoiler:
Detail: de functie was bij dat mooie blauw-witte logo, de organisatie die uitkeringen verstrekt en nu een piekdrukte heeft vanwege de hoge werkloosheid... :')
Laatst bijgewerkt door blingpiggy op 14-01-15 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:04

Omgeving Zeeland en noord Brabant zijn er nog enkele vacatures als promotiemedewerker voor een goed dieren doel.

Meer info via pb!