Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

dormy

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:45

Voor mij persoonlijk mag het direct afgeschaft worden. Wat een kwelling!

Ik vond gym verreweg met meest verschrikkelijke vak. Het heeft mij echt niks opgebracht behalve vernedering.

Sporten kan ook prima buiten school (liever zelfs, dan kun je iets doen wat je zelf leuk vindt en hoef je niet bezweet in de lessen te zitten).

Het argument van 'dan kom je tenminste in beweging' vind ik niet helemaal opgaan. Ik studeer nu, heb al een paar jaar geen gym meer en ben fitter dan ooit! Ik doe nu tenminste sporten die bij mij passen en ik heb er plezier in. Dit houdt je gemotiveerd.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:49

Ik had een hekel aan gym ik vergat altijd me gymkleren waardoor ik eigenlijks altijd vervangende opdrachten kreeg om te maken dat moest over sport gaan 1 sport koos de leraar en de ander moest je zelf kiezen.

Ik had een hekel aan gym door erge pesterijen enzo. als je daar meer over wil weten mogen jullie mij een pb sturen.

Maar ik ben er wel mee eens het moet een keuze vak worden want nu zit ik in opleiding waar je geen eens gym nodig hebt _O-

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:05

Ik ben het er niet mee eens dat gym een keuzevak moet worden. Ik kan me zeker vinden in het argument dat je op deze manier een heleboel ongemotiveerde leerlingen hebt en dat verhinderd door het in te voeren als een keuzevak, maar ik vind het ook belangrijk dat iedere leerling enigszins beweging krijgt en door gymlessen gebeurt dat, mijns inziens. Ikzelf vind gymlessen niet geweldig, maar ook zeker niet stom. Nou kan dat ook komen omdat ik voor de meeste sporten wel iets van aanleg heb, waardoor ik nooit volledig afga (begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik wil opscheppen dat ik geweldig ben in sport, want dat is écht niet zo! :') ). Ik zal me nooit exact hetzelfde voelen als een leerling die op het gebied van gymnastiek 'minder dan gemiddeld' scoort. Ik kan dit onderwerp alleen maar vanuit mij bekijken en niet echt vanuit een leerling die iedere week weer met buikpijn naar de gymles gaat (bij wijze van spreken ;) ).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 02:50

Maar de ellende is dat de helft van de leerlingen amper in beweging komt tijdens de gymlessen, want ze mogen toch niet meedoen met teamsporten (de helft van de tijd dus ongeveer). Of heel beperkt. Of worden direct uitgegooid door klasgenoten die ze er niet bij willen hebben. Wat dat betreft slaat gym ook de plank behoorlijk mis. Als een groep vaker aan de kant zit dan in het veld staat gaat het doel "beweging" ook nergens meer over.

Neem bij ons softbal. Deden we het halve jaar. Prima. Eerst groep indelen, dan spullen klaarzetten en catcher aankleden. Dan was de les een half uur al bezig en was er nog geen bal geslagen. Goed, ploeg een het veld in en twee meppen maar. In het veld staat 3/4e lekker uit de neus te vreten. De helft neemt niet eens de moeite op te kijken als ze de bal nog zouden kunnen vangen en blijft stok stijf staan of stapt opzij, de andere helft duikt bovenop de bal. De loper mag, als ie niet 3 x uit gooit, een of een paar zijden lopen (meestal eentje) en als iedereen 1 x geslagen heeft (maar 3/4e dus amper gelopen heeft, van de meppers omdat ze 3 x uit sloegen of uitgetikt werden, van de veldspelers omdat ze het verdomden) ruilen de teams. En gaat het weer van voor af aan, 3/4e van de leerlingen verzet geen poot. Ja geweldig, bewegingsonderwijs... Voor wie?

Trefbal dan. Daar laten diegenen die geen zin hebben zich meteen uitgooien zodat ze niet meer hoeven te lopen. Ja, dat is echt bewegen hoor.

Bewegingsonderwijs zoals ik dat kende is een complete farce, waarbij je vooral leerde zo min mogelijk te bewegen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:09

Haha Mick , leuk omschreven en helaas zit daar wel een waarheid in. Ik kan me dat idd ook nog herinneren.
Als je niet mee wou doen, kreeg je voldoende ruimte om dat voor elkaar te krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:20

Bij de school van mijn kids hebben ze 1 x 1 uur en 1x 2 uur LO.
Er is een gymzaal, een buitenveld voor de buitensporten en ook een klimwand aanwezig.
In de winter gaan ze regelmatig zwemmen (in het 2 uurs blok) bij het plaatselijke zwembad op 2 minuten fietsen.

Ook krijgen ze keuzesporten voor beginners (mijn zoon heeft toen een tijdje judo gedaan).
Mijn dochter krijgt straks extra les met de ringen. En wil daarna naar de grote trampoline.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:21

Leuk!
Maar jij hebt het over de basisschool toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:22

sneeuwpop schreef:
Leuk!
Maar jij hebt het over de basisschool toch?

Nee hoor; voortgezet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:24

Dit is de wand:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:45

Dit topic laat me er weer aan denken dat ik morgen de coopertest heb. Vreselijk. Hield vorig jaar een 5 en had mezelf helemaal kapot gerent. Ik denk alleen niet dat ik morgen boven de 5 kom aangezien ik nog last heb van een blessure van paar maand terug.

Edit: Nu moet ik wel zeggen, ik heb een erg leuke klas hoor, we moesten met de hele klas hardlopen rond het voetbalveld, maaaaar de leraar wou dat we perse bij elkaar bleven, als 1 groep. Toen we bijna op het einde waren kon ik niet meer en een ander meisje ook niet, dus gingen wij lopen. Riep de hele klas naar elkaar dat ze moesten wachten op ons, en toen bleven ze ook nog allemaal wachten, dat vond ik wel heel erg mooi gebaar. Voel me ook fijn in mijn klas zelfs onder gym. Helaas was dit op de basisschool niet zo..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:07

gym heeft zoveel belangrijke functies
Teamwork
Afwisseling van het theoretisch leren in de lokalen
Ontdekken waar je talenten liggen
Fysiek bewegen

Waarom moeten we wiskunde leren, waarom moeten we leren schrijven. Omdat het voor de algemene ontwikkelen uiterst belangrijk is.

Als we onze kinderen leren kritisch te kijken naar wat ze zelf willen wordt het leuk op school...Weet je wat, laten we heel school afschaffen, want tsja hoeveel kinderen er überhaupt ergens gepest worden is het wellicht beter als we onze kinderen net als zo vele paarden, honden en katten in isolement laten opgroeien

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:10

Pandameisje schreef:
Ik had een hekel aan gym ik vergat altijd me gymkleren waardoor ik eigenlijks altijd vervangende opdrachten kreeg om te maken dat moest over sport gaan 1 sport koos de leraar en de ander moest je zelf kiezen.

Ik had een hekel aan gym door erge pesterijen enzo. als je daar meer over wil weten mogen jullie mij een pb sturen.

Maar ik ben er wel mee eens het moet een keuze vak worden want nu zit ik in opleiding waar je geen eens gym nodig hebt _O-

Tsja, hoeveel mensen gebruiken wiskunde in hun dagelijks leven, of de vreemde talen, of economie, of biologie.
Algemene ontwikkeling!!

Daarbij is gym ook een hele belangrijke maatstaf in hoe je als persoon bent, voor de leraren. Zo merkte ik in mijn basisschool rapporten dat ze het vaak hadden over coordinatie foutjes die nu 20 jaar later duidelijk werden veroorzaakt door ADHD.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:12

Gaaf brainless!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:43

Ik vind niet dat gym afgeschaft of een keuzevak moet worden, ik vind het een belangrijk onderdeel van de algemene ontwikkeling.

Ook voor mij heeft gym niets anders gebracht dan totale vernedering, iedere keer weer die kwelling. Ik ben gewoon niet goed in sport; ik kan paardrijden en badmintonnen en daar houd het eigenlijk wel bij op. Daarnaast had ik toen al een chronische blessure aan mijn voeten waardoor ik vaak pijn had. Nou, drie keer raden wie er ALTIJD als laatst gekozen werd en werd uitgelachen...

Ik ben meer voor een aanpassing op de huidige vorm van gym. Het enige dat wij deden was in de zomer softbal en in de winter voetbal en af en toe volleybal/turnen. In mijn laatste jaar havo hadden we 'keuzegym'. Er waren allerlei sporten waar je uit mocht kiezen, iedere periode weer iets anders. Zo ben ik onder andere gaan mountainbiken, golfen en heb ik aerobics en rugby gedaan. Hartstikke leuk! En voor mij belangrijk: geen teamsport (op rugby na dan, maar dat was wel leuk). Uiteraard waren er veel andere opties die wél teamsporten waren hoor. Waarom niet op deze manier aanpakken? Zo leer je zelf ook wat je leuk vind, wat niet, wat je kunt en wat niet. Ik zat ook ineens niet meer alleen maar met mijn klas, maar ook met andere mensen van andere klassen. Dat scheelde ook een hoop vernedering :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:52

Mag afgeschaft worden. Ene uurtje per week... Is gewoon iets om op de 1040 uur te komen. Bovendien, bijzonder onhygiënisch aangezien douchen lang niet altijd verplicht is. En een groot gedeelte is niet gemotiveerd.

Vind bewegen en buiten zijn belangrijk! Maar dit voegt niets toe. Beter zou ik vinden als ze meer sport dagen oid zouden organiseren. Iets van mountainbiken met z'n alle en daarna naar huis voor een douche ipv meuren in de lessen. Leuker en doeltreffender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:54

Bizzybijtje schreef:
Wees blij dat je wat lichaamsbeweging krijgt tussen de lessen door. Stel je niet zo aan :') Zogauw je gaat studeren is het hele dagen blokken en betalen om te fitnessen :')

Ja dit :')

Ben nu net een maand een studentje en zou gymmen wel fijn vinden haha

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:57

Danique_G schreef:
Mag afgeschaft worden. Ene uurtje per week... Is gewoon iets om op de 1040 uur te komen. Bovendien, bijzonder onhygiënisch aangezien douchen lang niet altijd verplicht is. En een groot gedeelte is niet gemotiveerd.

Vind bewegen en buiten zijn belangrijk! Maar dit voegt niets toe. Beter zou ik vinden als ze meer sport dagen oid zouden organiseren. Iets van mountainbiken met z'n alle en daarna naar huis voor een douche ipv meuren in de lessen. Leuker en doeltreffender.

Of dus niet eens mag omdat je in een gymzaal zit waar legionella elke keer in de leidingen zit. :+
Niet dat ik nou zo stond te springen om te douche met iedereen erbij, maar als ze prive hokjes hadden gehad, had ik dat graag gedaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:03

mick75 schreef:
Maar de ellende is dat de helft van de leerlingen amper in beweging komt tijdens de gymlessen, want ze mogen toch niet meedoen met teamsporten (de helft van de tijd dus ongeveer). Of heel beperkt. Of worden direct uitgegooid door klasgenoten die ze er niet bij willen hebben. Wat dat betreft slaat gym ook de plank behoorlijk mis. Als een groep vaker aan de kant zit dan in het veld staat gaat het doel "beweging" ook nergens meer over.

Neem bij ons softbal. Deden we het halve jaar. Prima. Eerst groep indelen, dan spullen klaarzetten en catcher aankleden. Dan was de les een half uur al bezig en was er nog geen bal geslagen. Goed, ploeg een het veld in en twee meppen maar. In het veld staat 3/4e lekker uit de neus te vreten. De helft neemt niet eens de moeite op te kijken als ze de bal nog zouden kunnen vangen en blijft stok stijf staan of stapt opzij, de andere helft duikt bovenop de bal. De loper mag, als ie niet 3 x uit gooit, een of een paar zijden lopen (meestal eentje) en als iedereen 1 x geslagen heeft (maar 3/4e dus amper gelopen heeft, van de meppers omdat ze 3 x uit sloegen of uitgetikt werden, van de veldspelers omdat ze het verdomden) ruilen de teams. En gaat het weer van voor af aan, 3/4e van de leerlingen verzet geen poot. Ja geweldig, bewegingsonderwijs... Voor wie?

Trefbal dan. Daar laten diegenen die geen zin hebben zich meteen uitgooien zodat ze niet meer hoeven te lopen. Ja, dat is echt bewegen hoor.

Bewegingsonderwijs zoals ik dat kende is een complete farce, waarbij je vooral leerde zo min mogelijk te bewegen.

Heel herkenbaar dit. Je zou er bijna om moeten lachen als het niet zo om te huilen was...
Maar voor mij betekent dat niet dat gym moet worden afgeschaft, maar dat het anders moet worden ingericht. Volgens mij gaat het voor alle lessen op dat als je je doel niet bereikt, of als al je leerlingen ongemotiveerd zijn, dan doe je iets niet goed en dan zal je als school kritisch moeten zijn en daarin iets veranderen.
Waarom kon het 1 jaar na de mavo op het mbo opeens wel leuk zijn? Ik was echt niet opeens populair ofzo := Maar de lessen werden heel anders gegeven en er was aandacht voor het individu. En ook daar was nog verbetering mogelijk. Maar hoe kan het dat ik nu lees dat kinderen nog op dezelfde manier les hebben als ik 25 jaar geleden? Dan zijn scholen niet goed bezig en logisch dat kinderen dan afhaken. Heeft niets met de beweging zelf te maken. Ik denk dat voor iedereen bewegen leuk te maken is (mensen met ernstige fysieke beperkingen uitgezonderd).

Danique_G: 1 uurtje is imo ook veel te weinig...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:03

Op het voortgezet onderwijs mag het wat mij betreft vervallen. Ik kreeg bijles, omdat ik zowel links- als rechtshandig was en ik móest een keuze maken. Wát een onzin zeg.

Mijn zoon (groep 1) vindt het heerlijk, ze zetten vaak muziek aan en gaan dan dansen, dat is heerlijk voor zo'n kaboutertje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:07

Woogy schreef:
Teamwork
Fysiek bewegen

Waarom moeten we wiskunde leren, waarom moeten we leren schrijven. Omdat het voor de algemene ontwikkelen uiterst belangrijk is.

Als we onze kinderen leren kritisch te kijken naar wat ze zelf willen wordt het leuk op school...Weet je wat, laten we heel school afschaffen, want tsja hoeveel kinderen er überhaupt ergens gepest worden is het wellicht beter als we onze kinderen net als zo vele paarden, honden en katten in isolement laten opgroeien

Ik ben het met je eens Woogy, mits er goede begeleiding is. Want "teamwork" dat ontstaat niet vanzelf hoor. Samenwerken en rekening houden met anderen moet je leren. En daar gaat het meteen al mis, als de leraar accepteert dat altijd dezelfde leerlingen niet of als laatste gekozen worden en geen bal toegespeeld krijgen enz.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:10

Quellian schreef:
Op het voortgezet onderwijs mag het wat mij betreft vervallen.

Nee, juist daar moet het gebruikt worden om kinderen te leren samenwerken en te leren omgaan met dat de een iets beter kan dan de ander. In plaats van elkaar uit te lachen en altijd die competitie leer ze elkaar te helpen. Is een uitdaging ja, maar wel nodig en kan heel leuk worden, denk ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:19

Woogy schreef:
Teamwork
Fysiek bewegen

Alleen faalt het voor veel leerlingen in elk geval gigantisch op minstens 3 van die 4 punten. Dus zinloos.

Zoals ik al zei: als je bepaalde doelen noemt van de gymles, dan moet je natuurlijk wel weten of gym die doelen ook bereikt. Dat doet het in veel te veel situaties dus helemaal niet.

(En volgens mij is de laatste toevoeging aan de gymles dat er ook een theoretisch deel aan toegevoegd is, en staat daarmee dus ook dat punt op losse schroeven.)

Citaat:

Het is nergens voor nodig om de zaken zo in het belachelijke te trekken. Dat voegt niets toe aan de discussie.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:23

Enige wat ik van mijn gymlessen is geleerd is hoe ik mijn vaders handtekening moest vervalsen zodat ik niet mee hoefde te doen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:27

Danique_G schreef:
Enige wat ik van mijn gymlessen is geleerd is hoe ik mijn vaders handtekening moest vervalsen zodat ik niet mee hoefde te doen.

:')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:29

Ik denk niet dat gym afgeschaft moet worden, maar zou wel moeten worden hervormd tot iets wat je in zekere zin een 'keuzevak' zou kunnen noemen. Alleen dan niet de keuze wil ik wel of geen gym, maar de keuze, wil ik dit blok teamsporten of individuele sporten. Wil ik atletiek of turnen, of bv zwemmen, fietsen, tennis, squash, voetbal, softbal, noem maar op.

Er is vast iets te regelen met alle eerste klassen op een hoop te vegen en daar een sportrooster voor te maken.

En de beoordeling voor cijfers zou wel weg mogen, wat mij betreft maak je er iets van een opkom/inzet plicht van oid.

Afschaffen lijkt me geen goed plan.