1e jaars HBO/universiteit (2012-2013)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkex

Re: 1e jaars HBO/universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:30

:wave:
Ik begin aankomend jaar met de HBO opleiding HRM, in Utrecht :)

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:56

Ik heb 7 boeken maar dat zijn alleen nog maar de echte verplichte boeken, de rest moet ik pas aanschaffen nadat ik er iets over gehoord heb. ik moet mijn fiets in tilburg zien te krijgen dinsdag, geen idee hoe ik dat moet doen :')

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:15

Zijn hier trouwens nog meer mensen die een 2e moderne vreemde taal moeten kiezen ?
Ik kan kiezen tussen frans, duits en Spaans.

Frans valt voor mij al af. Ze beginnen op havo 5 niveau, en heb geen frans gehad.

Dus nu kiezen tussen duits en spaans.
Duits heb ik gehad op de Havo, en ging wel goed, maar ik wil eigenlijk graag iets nieuws leren.
Nu zegt in mijn omgeving iedereen dat ik het beste duits kan doen, dat ken ik immers al redelijk..

meer mensen met dit dilemma? of mensen die tips hebben ?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:21

Welke opleiding, Esther? Ik ga (vrijwillig) een cursus Duits doen. Heb als doel dat ik het tegen de tijd dat ik met mijn master klaar ben, goed onder de knie heb, zowel spreken, luisteren, lezen en schrijven. Heb in mijn baan gemerkt dat voor mijn sector Duitsland echt een hele belangrijke handelspartner is, wordt binnen het bedrijf waar ik werk ook veel in het Duits gedaan, dus ik zelf zou voor Duits gaan :)

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:24

Commerciele economie- horse business management

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:25

Ik ga dit jaar beginnen met food&bussiness aan de HAN. Wij hebben morgen introductie en dan donderdag nog zoeits, maar dat vindt ik niet helemaal duidelijk. Iniedergeval morgen dus.

Op mijn vorige school HAS was er wel een introductie week en toen ben ik niet gegaan. Ook blij toe, want toen ik al die verhalen hoorde van de mede klasgenoten was dat maar beter ook.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:26

c_esther schreef:
Zijn hier trouwens nog meer mensen die een 2e moderne vreemde taal moeten kiezen ?

Frans valt voor mij al af. Ze beginnen op havo 5 niveau, en heb geen frans gehad.

Duits heb ik gehad op de Havo, en ging wel goed, maar ik wil eigenlijk graag iets nieuws leren.
Nu zegt in mijn omgeving iedereen dat ik het beste duits kan doen, dat ken ik immers al redelijk..

Ja ik moet ook zoeits, maar daar heb ik nog helemaal geen duidelijkheid over gehad... Hopeljk krijg ik dat morgne allemaal te horen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:35

Ik hoef helemaal niks te kiezen qua vakken ofzo. Ik krijg ook alleen maar psychologische vakken dus al die jaren wiskunde. enzo heb ik niet eens nodig gehad.
Moet nog wel een laptop aanschaffen, hebben jullie dat ook speciaal voor je studie gedaan of had je er al eentje? Ik heb echt geeeen idee wat voor een ik moet nemen :=

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:37

c_esther schreef:
Cchanny schreef:

Kan je het niet terug vragen bij de DUO?
Aangezien het om verplicht gaat?

Hmm dat zou ik nog is kunnen proberen. wie weet.

@niene wiep , ja vast wel, Leuk! :)

Ik heb nu 12 boeken, zijn er nog 3 onderweg, en moet nog een taal kiezen, dus kom uiteindelijk op 17 uit ongeveer.

Intro mag je best missen, ze noemen het verplicht omdat anders niemand komt, je moet anders alleen een vervangende opdracht doen ergens in het jaar of verplicht meedoen als mentor in je tweede jaar. Dus dat is geen ramp! Maar ik zou zeker gaan want je leert je klasgenoten, de school en het hele systeem kennen en het is gewoon gezellig!

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:41

c_esther schreef:

Ik heb zelf Spaans gekozen, vind het een hele mooie en leuke taal. Ik had nog nooit Spaans gehad, maar je begint echt op nulniveau dus als je een beetje taalniveau hebt, heb je het zo onder de knie. Ik heb het nu een half jaar gehad en kan al aardig basis Spaans spreken en begrijpen. Je moet een beetje rekening houden met wat je later wil gaan doen denk ik, en welke taal daarbij van pas kan komen. Ik heb Frans en Duits op de middelbare school gehad en vond er niks aan dus mijn keuze was snel gemaakt.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:47

jaa naar de intro week ga ik zoiezo..
hmm ja ik wil wel heel graag spaans, dus denk dat ik dat toch maar doe, dan verklaart iedereen me maar voor gek haha.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:25

Heb mijn boeken ook tweedehands besteld, op 2 na want die waren niet tweedehands verkrijgbaar. Heb er nu voor de eerste periode ong. 8. Ben benieuwd hoeveel er nog bijkomen voor de rest van het schooljaar!

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:30

ik heb gewoon een lijst gekregen voor het hele jaar.. weet niet is welke module ik welk moet gebruiken.. is heb tot nu toe alles via markplaats kunnen krijgen maar moet er nog 9.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:57

Maar ben je met al die verzendkosten niet duurder uit dan bij bol.com? Zijn hebben geen verzendkosten en je kan daar 5% korting op studieboeken krijgen

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:00

Ik heb ze indd via Bol.com besteld. Heel snel in huis en alleen 1,95 kosten (als je ze tweedehands) bestelde. Ideale service!

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:07

nee want op bol.com waren ze niet tweedehands.. of de tweede handse waren duurder dan de nieuw prijs :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:10

Ik haal de boeken voor m'n eerste semester gewoon op de introdag via de studievereniging ofzo. Heb er 3 of 4 nodig geloof ik. De rest wellicht via MP, bol of amazon, maar dan is het wel handig als ik de docent even aan kan spreken of een afwijkende druk ook kan ofzo. Plus dat ik pas maandag weet of ik echt per 1 sept mag beginnen, dus dan heb ik snel de boeken nodig ook :P

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:13

Voor de rechten studenten onder ons, ik heb eerst hbo gedaan en heb nog al mijn boeken liggen! Dus als iemand nog wat nodig heeft! Dan hoor ik het wel!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:24

Nienkex schreef:
:wave:
Ik begin aankomend jaar met de HBO opleiding HRM, in Utrecht :)

*\o/* nog iemand! 3 of 4 jarige?

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:30

4 jarig, jij?

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:43

Ik de 3

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:44

Jee nog een HRM'er :) Leuk!

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 08:41

Leuk dat er zo veel meiden HRM gaan doen! :)

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:24

Ik meld me ook!
Ik wilde dit jaar graag International Business aan de RUG doen, maar ben helaas uitgeloot! daarom ga ik dit jaar eerst maar beginnen met International Business and Management aan Hanze in Groningen.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:46

Rubi_ schreef:
Ik meld me ook!
Ik wilde dit jaar graag International Business aan de RUG doen, maar ben helaas uitgeloot! daarom ga ik dit jaar eerst maar beginnen met International Business and Management aan Hanze in Groningen.

Ga je het volgend jaar dan weer proberen? Je hebt nu wel een mooie 'vooropleiding' dan :)