Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:56

Had je iemand ingehuurd MDH? En al betaald ja/nee?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:59

M_D_H schreef:
jeetje...
mijn site was bijna af...
en nu zegt ze dat het haar niet meer lukt en dat ze er mee stopt :oo

Wow, dat is kwalitatief uittermate terleurstellend!!!
Flink balen zeg!!!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:01

Dat is flink balen. Had je haar al betaald? Krijg je wel alle wachtwoorden etc en hetgeen ze tot nu toe heeft gedaan? Want dan kun je het misschien door iemand anders laten afmaken.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:03

@ Hilda: Nouks verwoord idd ook mijn mening. Ik vind niet dat je over de rest je mond maar moet houden, zeker niet! Maar wees je wel bewust van de internetpersoonlijkheid die je op een gegeven moment wordt. Dat houdt in dat je post zoals je als ondernemer gezien wilt worden. Misschien heb jij bijv wel een heel duidelijke mening over duurzaam ondernemen, iets wat op het moment erg in de belangstelling staat, dan kun je dat prima meenemen in je tweets, ook al heeft het verder minder te maken met je eigenlijke fotografiewerk.

Verder idd ook bijv je mening geven over andere (fotografie)zaken die in nieuws zijn, collega-fotografen die een mooie expositie hebben of een mooie workshop, dat soort dingen. Denk breed!
Post vooral ook mooie/speciale opdrachten waar je mee bezig bent, etc etc. De mogelijkheden zijn zo groot juist. Kijk eens bij de tweets van collega-fotografen of juist hele andere ondernemers, wat zij twitteren. Dan doe je wat ideeën op.

Verder denk ik dat het zeer de moeite waard is om je toch eens te verdiepen in het concept 'personal branding'. Je zet jezelf dan neer als merk, niet alleen maar als dienstverlener. In je personal brand komt naar voren wat je doet (je pitch), je missie en visie, en wat jou zo bijzonder maakt dat jou onderscheidt (volgens mij schrijf ik dit niet goed; het ziet er zo raar uit :+ ) van andere fotografen.

MDH: Ontzettend balen zeg! Kun je haar aan haar contract houden? Evt zou zij iemand moeten/kunnen inhuren om de opdracht toch af te kunnen leveren. Ze kan niet zomaar zeggen dat het niet lukt en dat ze ermee stopt...

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:08

M_D_H schreef:
jeetje...
mijn site was bijna af...
en nu zegt ze dat het haar niet meer lukt en dat ze er mee stopt :oo

:oo :oo Dat is vervelend. :(:)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:09

Iemand die mij als fotografe zou willen heeft er geen baat bij dat ik iets over mijn dochter zou schrijven en dat soort dingen. Zo volg ik bijvoorbeeld Marco Borsato, nou die zet er zelfs op dat ie naar bed gaat en dat soort dingen. Ja leuk boeien.

Op Hyves zet ik trouwens wel vaak wie wat waars en daar komen leuke reacties op. Is Twitter in het begin daarmee te vergelijken?

Wow MDH, en nu?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:11

Nouks schreef:
Had je iemand ingehuurd MDH? En al betaald ja/nee?

ja...
en we hebben nu een enorme discussie gehad via de telefoon :n
jeetje... ben nog verbaasd over zoveel brutaliteit :?
ik heb haar al betaald voor een groot gedeelte wat ze heeft gedaan, maar ze beweerd dat het geen ze al gedaan heeft haar naam op zit en dat het dus van haar is...
euhm ja best, maar dat eis ik mijn geld terug :j
en dat weigert ze dus omdat ze het werk wel gedaan heeft...
euhm tjah denk het ook ja...
weet eigenlijk niet wat ik nu moet doen ;(
kan ik het geld zomaar terug laten schrijven naar mijn rekening?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:12

Hilda79 schreef:
Iemand die mij als fotografe zou willen heeft er geen baat bij dat ik iets over mijn dochter zou schrijven en dat soort dingen. Zo volg ik bijvoorbeeld Marco Borsato, nou die zet er zelfs op dat ie naar bed gaat en dat soort dingen. Ja leuk boeien.

Het maakt je MENS, Hilda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:13

M_D_H schreef:
ja...
en we hebben nu een enorme discussie gehad via de telefoon :n
jeetje... ben nog verbaasd over zoveel brutaliteit :?
ik heb haar al betaald voor een groot gedeelte wat ze heeft gedaan, maar ze beweerd dat het geen ze al gedaan heeft haar naam op zit en dat het dus van haar is...
euhm ja best, maar dat eis ik mijn geld terug :j
en dat weigert ze dus omdat ze het werk wel gedaan heeft...
euhm tjah denk het ook ja...
weet eigenlijk niet wat ik nu moet doen ;(
kan ik het geld zomaar terug laten schrijven naar mijn rekening?

Zou haast zeggen dat je 't hogerop zou moeten gaan zoeken. Betalen = leveren, maar weet niet of je haar dat zelf aan haar verstand gepeuterd krijgt...

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:14

Dit is contractbreuk hoor MDH! Of je gaat NU de telefoon pakken en vanachter uit je strot komen dat ze 7 dagen de tijd heeft om jouw site alsnog netjes af te leveren -linksom of rechtsom, als zij het niet kan dan huurt ze maar iemand in- óf je schakelt als de wiederweerga een rechtspersoon in om die het zaakje op te laten knappen. Kom nou!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:16

@ Hilda: kijk eens bij Laurababel op Twitter. Zij is ondernemerscoach en gebruikt Twitter heel effectief, ik vind haar een goed voorbeeld over wat je met Twitter kunt. En zij post ook wel eens onzin hoor, maar ook veel dingen die iemand kunnen aanspreken en waar ze zichzelf heel duidelijk mee neerzet.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:17

Eventueel kan ik je helpen een juridische brief op te stellen. Het is niet zo ingewikkeld, ze moet gewoon je geld terug geven, want ze heeft niet geleverd, wanprestatie, en dus kan je de overeenkomst ontbinden. Als ze niet mee werkt, geef haar een datum, of de mogelijkheid het alsnog in orde te maken, anders kan je desnoods naar de rechter gaan, en de kosten daarvan zullen ook bij haar komen. Je staat in ieder geval in je recht.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:18

Een goede brief/mail lijkt me beter nu MDH. Zou daarin zeker ook een samenvatting van het telefoongesprek in verwerken.

Ze wil en het gemaakte waar jij haar de opdracht voor had gegeven houden en het geld? Euhm beetje krom niet.

@ Anouk, ben jou gaan volgen om eens te zien wat een niet BN-er zoal twitterd.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:53

@MDH: Dat is inderdaad heel klote! En dit kan echt niet! Flinke stappen ondernemen! Je staat idd in je recht!!!

Over Twitter: Heel boeiend en het is ook wel fijn om te horen hoe jullie er allemaal over denken. Ik denk dat social media juist ervoor is om een persoonlijk stukje van jezelf te laten zien! Om heel gemakkelijk foto's te delen en om iedereen op de hoogte te houden van de leuke dingen die je doet!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:03

11AFotograaf schreef:
Over Twitter: Heel boeiend en het is ook wel fijn om te horen hoe jullie er allemaal over denken. Ik denk dat social media juist ervoor is om een persoonlijk stukje van jezelf te laten zien! Om heel gemakkelijk foto's te delen en om iedereen op de hoogte te houden van de leuke dingen die je doet!

Over het foto's plaatsen, heb ik gister iemand gesproken. Die zei dat alles wat je op facebook plaatst, eigendom wordt van facebook, dat staat in de algemene voorwaarden waar je mee akkoord gaat op het moment dat je een account maakt. Voor zover heb ik nooit van misbruik gehoord, maar het zou dus kunnen dat facebook jou foto's kan verkopen??

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:07

heb net er inderdaad even een mailtje een gewijd.
nu maar af wachten wat ze er mee gaat doen, anders ga ik juridische stappen ondernemen...
ik heb ook al met mijn bank gebeld, en ik zou eventueel het overgemaakte bedrag terug kunnen "vorderen"
als zijnde een fout zeg maar...

ik heb ook mijn contract even nagekeken, maar er staat nergens dat zij verplicht is iemand anders in te schakelen als zij het niet "kan".
maar goed.

heb nu even met een vriendin gebeld die ook site maakt (kwam ik pas achter toen ik al een sitemaker had :+)
en zij gaat het nu voor me doen :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:15

Daphna schreef:
11AFotograaf schreef:

Over het foto's plaatsen, heb ik gister iemand gesproken. Die zei dat alles wat je op facebook plaatst, eigendom wordt van facebook, dat staat in de algemene voorwaarden waar je mee akkoord gaat op het moment dat je een account maakt. Voor zover heb ik nooit van misbruik gehoord, maar het zou dus kunnen dat facebook jou foto's kan verkopen??

In preciepe klopt dat wel ja... Maar... Facebook zal niet zomaar foto's gaan verkopen! Daar zijn ze niet in geïnteresseerd! Wat wel mogelijk is, is dat mensen foto's van jouw account af afdrukken (in de VS).
Maar dit alles voorkom ik door mijn watermerk.
Eigenlijk is het hetzelfde als foto's waar dan ook op internet plaatsen! Iedereen kan gaan zeggen, dit is mijn foto en ik verkoop hem! Daarom zijn watermerken ook zo belangrijk! Daarmee bescherm je jezelf!

@MDH: Succes! Ik hoop dat het werkt! En als er een contract is afgesloten, dan moet zij gewoon leveren! Of staat er in dat als het haar niet lukt, dat ze dan niet hoeft te leveren?
Ik heb in mijn offertes staan, dat als 1 van de 2 partijen de opdracht annulleert, de gemaakte producten afgeleverd en betaald moeten worden! Dan sta jij in je recht!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:09

Ik betaal mijn website pas als deze af is en ik ben heel blij dat dit zo is afgesproken, als ik dit verhaal hoor.. Jeetje, wat balen zeg! Hopelijk krijg je snel je geld terug...

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:23

@ MHD, je geeft aan dat er een contract is. Staat er ook in het contract dan vermeld wat er gebeurd als zij het werk niet kan leveren?
Zelf laat ik mensen altijd een x-bedrag aanbetalen en een overeenkomst ondertekenen, waar ook netjes in vermeld staat wat er met de aanbetaling gebeurd als de klant de overeenkomst verbreekt en wat er gebeurd als ik de overeenkomst verbreek.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:27

nou, er staat van alles in dat contract...
behalve wat er gebeurd als zij het werk niet kan leveren...
maar goed...
ik neem aan dat een winkel ook niet iets kan verkopen, en dan in eens kan beweren dat er copyright op zit en dat ze het dus niet mee kunnen nemen... maar wel vasthouden dat ik er werk aangehad heb dus dat ze moeten betalen...
dat kan toch niet, dat is echt het kromste wat ik ooit gehoord heb, en daar ga ik dus niet aan mee werken!!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:40

Dat ze er werk aan heeft gehad is natuurlijk niet krom, maar het is niet netjes van haar om geen terug betaling te geven voor het niet geleverde werk. Ik raad je aan om ieder geval álle communicatie nu via papier/email te laten plaats vinden en niks meer via de telefoon!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:44

Ik vind dat je je nog zacht uitdrukt Kaisa ;) Je kan nog zo hard ergens aan gewerkt hebben, maar als je niet levert, heeft de opdrachtgever daar toch geen hol aan... En dan zou ze wel betaald moeten krijgen? Dat lijkt me een leuk baantje, lekker makkelijker verdienen zeg...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:16

Het is superkrom. Als zij betaald wil krijgen voor wat ze gedaan heeft dan is het ook van jou. Ze kan niet het geld houden en haar werk ook nog eens houden, waar heb jij dan in godsnaam voor betaald? Haar hobby?!

Nee dit zou ik ook echt niet over mijn kant laten gaan :n

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:42

Ik denk dat ze twee keuzes heeft, alles terugbetalen en niets leveren of het door een ander af laten maken en wat het meer zou gaan kosten moet zij bijbetalen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:30

Ik vind het ook dom dat ze werk heeft aangenomen en heeft laten betalen terwijl ze nog niet wist of ze het kon. Of heeft ze dat wel verteld.

Overigens misschien voor anderen hier verstandig om de naam vrij te geven zodat wij weten dat we niet bij haar moeten zijn.