Breghje schreef:Dat is ook heel erg mooi, maar wat ik me dan afvraag.. mijn paard is zo scheef als een banaan, als ik die nú zou gaan rijden met niks, of met alleen een neckrope, dan is het alleen afwachten wanneer ze blessures in haar rug gaat krijgen toch? Of worden die paarden als vanzelf rechtgericht? (Het is idd al té lang geleden dat ik Tao heb gelezen....) Want dat is hetgeen nu prio heeft bij mij zodra er weer gereden kan worden, dat ze haar rug goed gaat gebruiken en dat ik haar kan corrigeren tijdens het rijden zodat ze weer in het spoor gaat lopen en haar rug goed gaat gebruiken.
Ik denk zeker dat je zelfs dit paard kan rijden met neckrope. Het is alleen wel zoals KDS zegt:
KDS schreef:ik rij mijn paard geregeld met alleen eenneckrope, terwijl we bezig zijn met het rechtrichten van haar toch wel ernsitge scheefheid. Mijn inziens gaat dit goed samen, zolang je ook op de grond natuurlijk het nodige doet ...
Als je alleen zou rijden met de neckrope, dan oefen je het paard natuurlijk niet. Het puur rijden op neckrope kan natuurlijk wel heel goed zijn voor de communicatie, maar wil je een gezond en gelukkig (rij)paard is het denk ik belangrijk de scheefheid te bestrijden. Als je een goede basis hebt, kan je proberen 'overtestappen' van wat je het paard met hoofdstel hebt geleerd, je kan dus gaan proberen of je dezelfde rechtrichtoefeningen met neckrope kan rijden. Soms kan dit wel heel moeilijk zijn, maar hét kan, en is de uitdaging waard! Ik moet wel zeggen dat de moeilijkheidsgraad aan je paard ligt. Het ene paard vindt het heerlijk niks aan zijn hoofd te hebben, de ander heeft er moeite mee.
Wat wij/ik vaak als erg goede tussenstap ne(e)m(e)n is én met de neckrope te rijden én met het hoofdstel te rijden. Het kan een erg fijne ondersteuning zijn voor je paard, zo kan je bijvoorbeeld ook de schouder bijsturen bij het recht richten.
Als voorbeeld kan je dit filmpje eens bekijken, hier zie je de combinatie van neckrope en hoofdstel en een 'rechtrichtoefening'.
(De volgende stap kan dan natuurlijk ook zijn om zonder hoofdstel dezelfde oefening te vragen)
Maar goed, het was natuurlijk maar een tip. Misschien dat je er wat mee kan.
Eerst maar hopen dat je paard gauw weer uit haar winterdip komt en dat de rijbakken weer wat beter worden. Ik duim en hoop in ieder geval met je mee, want hier is het ook niks!