Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:46

Jade schreef:
Citaat:
Haar site is http://www.horsewomanship.nl; ze heeft ook een heel mooi (vind ik iig ;)) boek geschreven.

Bij mij opent die site niet, maar op http://www.paardenfluisteraar.com vind je haar ook. Het boek is inderdaad geweldig.

Die van mij antwoord dat er een gevaarlijk virus op (allebei) de websites zit #)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:20

reiziger schreef:
Breghje schreef:
Is dat boek vergelijkbaar met de Tao van Equus van Kohanov? Ook een geweldig boek, moet het nog eens gaan herlezen van mezelf.

Enigzins wel. Het beschrijft ook haar zoektocht, of reis, naar een andere omgang/diep contact met paarden. Wat ze zegt, en wat ik heel mooi vind, is dat rijden met alleen een touwtje om de nek, of zelfs met helemaal niets, haar doel en droom was. Inmiddels is dat iets geworden wat vanzelf voortkomt uit een heel diepe verbondenheid/ zielscontact met haar paard, en is dat waar het werkelijk om gaat.

Dat is ook heel erg mooi, maar wat ik me dan afvraag.. mijn paard is zo scheef als een banaan, als ik die nú zou gaan rijden met niks, of met alleen een neckrope, dan is het alleen afwachten wanneer ze blessures in haar rug gaat krijgen toch? Of worden die paarden als vanzelf rechtgericht? (Het is idd al té lang geleden dat ik Tao heb gelezen....) Want dat is hetgeen nu prio heeft bij mij zodra er weer gereden kan worden, dat ze haar rug goed gaat gebruiken en dat ik haar kan corrigeren tijdens het rijden zodat ze weer in het spoor gaat lopen en haar rug goed gaat gebruiken.

KDS

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:30

ik rij mijn paard geregeld met alleen eenneckrope, terwijl we bezig zijn met het rechtrichten van haar toch wel ernsitge scheefheid.

Mijn inziens gaat dit goed samen, zolang je ook op de grond natuurlijk het nodige doet en je een erg werkwillig paard hebt.
Voor mij was het zelfs heel goed, ik wil haar absoluut niet door haar moeilijke punt heen werken (want stiekem wordt het daar op de lange duur nietb eter van bij haar) en met alleen een cordeo werkt dat niet echt of echt niet.

Je kan ook prima stelling vragen zonder teugels eigenlijk zijn alle oefeningen te doen zonder hoofdstel (mits de juiste voorbereiding en een heel nauw contact tusen beide) al lukt mij dat ook nog verre van...
Maar ik richt haar dus recht met veel slingerlijnen en stelling schouder binnen en buiten. Dat kan allemaal met cordeo/halsring!
Echter... met een (bitloos) hoofdstel heb je net iets meer controle...

Kortom, het kan. Of het de handigste methode is voor jou, dat zul je zelf moeten beslissen :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:41

Ik denk dat ik dan eerst nog maar even doorga op de manier van nu dus met bit en alles, de CD clinic afwacht en kijk wat daar uitkomt. Ik had haar net voor de winter eigenlijk redelijk goed uitgelijnd gekregen, maar 2 kolieken en de winter gooiden roet in het eten, en haar bespiering was nog niet dusdanig bevestigd dat twee maanden stilstaan haar weer naar banaan hebben gedegradeerd... Ze vond zelf dat ze bést weer in haar oude houding kon gaan hangen... zucht...

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:43

ik ken het probleem (gelukkig zonder koliek versie)...
het beste werkt het gewoon om te doen zoals jij je er het beste bij voelt, wilde alleen zeggen dat het niet onmogelijk was en als je er voor voelde om het te proberen, je zeker kan proberen

(zit je trouwens ook bij het rechtricht topic... er is een topic over iig commentaar (iets iets iets) rechtrichten :P hier heb je wat aan...
tada: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1149386)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:47

Zo vatte ik het ook niet op hoor! :D Zat gewoon wat hardop te denken, en te balen van het weer, van de bevroren bak, en van die banaan op stal...

Ik zit nog niet bij het rechtricht topic, omdat ik dan helemaal verzuip in de info. Mijn instructrice geeft me al genoeg om mijn tanden in te zetten en beult al genoeg. ;) Tenminste... Als het ooit nog eens zover komt dat we weer kunnen rijden _O- ...Ach, zo blijf je sleutelen aan je paard, anders ga je je toch maar vervelen. ;)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:07

haha, dat ken ik... Rechtrichten is een beetje mijn verdieping geworden. Kreeg zoveel informatie. Allemaal hetzelfde doel, maar soms gewoon totaal verschillende dingen om te doen :=

Dus ik heb me maar verdiept in rechtrichten, en verdiep me nog altijd. komt geregeld iets bij. overweeg om nu maar eens mappen aan te gaan leggen met alle informatie want het blijft groeien.
Geordende ontwikkeling :)

Wilde je er even op wijzen, als je vragen hebt zijn er mensen bij die het heel goed uit kunnen leggen en je vragen heel goed beantwoorden (mijn ervaring) :)
Bagger bak. (volgende ontwikkeling: zonnedansen :P )

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:21

Breghje schreef:
Dat is ook heel erg mooi, maar wat ik me dan afvraag.. mijn paard is zo scheef als een banaan, als ik die nú zou gaan rijden met niks, of met alleen een neckrope, dan is het alleen afwachten wanneer ze blessures in haar rug gaat krijgen toch? Of worden die paarden als vanzelf rechtgericht? (Het is idd al té lang geleden dat ik Tao heb gelezen....) Want dat is hetgeen nu prio heeft bij mij zodra er weer gereden kan worden, dat ze haar rug goed gaat gebruiken en dat ik haar kan corrigeren tijdens het rijden zodat ze weer in het spoor gaat lopen en haar rug goed gaat gebruiken.

Ik denk zeker dat je zelfs dit paard kan rijden met neckrope. Het is alleen wel zoals KDS zegt:

KDS schreef:
ik rij mijn paard geregeld met alleen eenneckrope, terwijl we bezig zijn met het rechtrichten van haar toch wel ernsitge scheefheid. Mijn inziens gaat dit goed samen, zolang je ook op de grond natuurlijk het nodige doet ...

Als je alleen zou rijden met de neckrope, dan oefen je het paard natuurlijk niet. Het puur rijden op neckrope kan natuurlijk wel heel goed zijn voor de communicatie, maar wil je een gezond en gelukkig (rij)paard is het denk ik belangrijk de scheefheid te bestrijden. Als je een goede basis hebt, kan je proberen 'overtestappen' van wat je het paard met hoofdstel hebt geleerd, je kan dus gaan proberen of je dezelfde rechtrichtoefeningen met neckrope kan rijden. Soms kan dit wel heel moeilijk zijn, maar hét kan, en is de uitdaging waard! Ik moet wel zeggen dat de moeilijkheidsgraad aan je paard ligt. Het ene paard vindt het heerlijk niks aan zijn hoofd te hebben, de ander heeft er moeite mee.

Wat wij/ik vaak als erg goede tussenstap ne(e)m(e)n is én met de neckrope te rijden én met het hoofdstel te rijden. Het kan een erg fijne ondersteuning zijn voor je paard, zo kan je bijvoorbeeld ook de schouder bijsturen bij het recht richten.

Als voorbeeld kan je dit filmpje eens bekijken, hier zie je de combinatie van neckrope en hoofdstel en een 'rechtrichtoefening'.
(De volgende stap kan dan natuurlijk ook zijn om zonder hoofdstel dezelfde oefening te vragen)

Maar goed, het was natuurlijk maar een tip. Misschien dat je er wat mee kan. :j :o Eerst maar hopen dat je paard gauw weer uit haar winterdip komt en dat de rijbakken weer wat beter worden. Ik duim en hoop in ieder geval met je mee, want hier is het ook niks! ^)

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:28

Leuk trouwens al die mensen die mee doen aan de CR cursussen (volgens mij las ik van twee mensen dat ze er een gingen doen? :? :o ).
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. :j De houding van de ruiter interesseert me altijd. Vooral als ik de kinderen les geef wordt ik er op
gewezen hoe je de houding van de ruiter goed uitlegt, en natuurlijk blijf je zelf ook altijd een punt houden in je houding die je kunt verbeteren.

Bij ons op stal is er een nieuwe medewerker die ook ervaring heeft met Centered Riding. Ik denk dat ik die binnenkort maar eens ga ondervragen. -:)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:01

Volgens mij vind je de meest winst met rechtrichten van het paard door een correcte (en dus rechte) houding van de ruiter. Wij ruiters passen ons vaak ongemerkt aan aan de scheefheid van het paard, waardoor je de scheefheid alleen maar verergert. Op moment dat jij recht blijft terwijl het paard scheef gaat, corrigeer je vanzelf je paard waardoor het op de lange duur steeds rechter zal gaan.

Enige wat een beetje jammer is, is dat bijna iedereen scheef is en het nog niet meevalt jezelf een beetje recht te richten.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:08

Sosha schreef:
Volgens mij vind je de meest winst met rechtrichten van het paard door een correcte (en dus rechte) houding van de ruiter. Wij ruiters passen ons vaak ongemerkt aan aan de scheefheid van het paard, waardoor je de scheefheid alleen maar verergert. Op moment dat jij recht blijft terwijl het paard scheef gaat, corrigeer je vanzelf je paard waardoor het op de lange duur steeds rechter zal gaan.

Enige wat een beetje jammer is, is dat bijna iedereen scheef is en het nog niet meevalt jezelf een beetje recht te richten.

heel erg waar, ben al jaren bezig mezelf recht te richten, maar blijf overduidelijk rechtshandig maar de buiging wordt wel iets minder.
Begon met voor de grap mijn schoudertas eens op de andere schouder te hangen, heel je manier van lopen moet dan anders op een of andere manier... Het is eigeniljk een heel belangrijk onderdeel en heb er ook eigenlijk best veel aan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:22

Ja het is een punt van constante aandacht. Met alleen tijdens het rijden recht proberen te zitten, zal je niet ver komen.

Maar het helpt zeker (en is ook erg goed voor je motoriek in het algemeen) om alles wat je rechtshandig doet, ook linkshandig te gaan doen. Vegen, mesten etc. maar ook opstijgen doe ik om en om. In het begin even lastig, maar als je doorzet voel je al snel je voordeel.

Je moet het blijven oefenen, je lichaam zal toch altijd neigen naar scheef gaan. Als dat niet zo was, zouden we ook geen rechts- of linkshandigheid ontwikkeld hebben, denk ik zo.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:26

Over het algemeen wordt aangenomen dat links/rechtshandig zijn aangeboren is. In principe lijkt me de menselijke scheefheid dus wel heel moeilijk te corrigeren aangezien die deels een direct gevolg zou kunnen zijn van de 'handigheid'. Wel iets om naar te streven natuurlijk :j Het probleem is dat je zelf vaak niet eens meer voelt wat recht is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:28

Paarden zijn van nature ook scheef, dus stiekem vind ik dat geen argument.

Even totaal niet goed bijgelezen... Ik vind dit een heerlijk topic, maar het gaat wel hard... Misschien vanavond... :o

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:29

toen ik per ongeluk mijn rechterpols brak... en weken in het gips moest... werd ik toch verdacht 'linkshandig'. Moest zelfs weer wennen toen het weer met rechts kon :)
Helaas deze trend niet doorgezet bij mezelf, maar weer gewoon naar rechts gegaan (gewoon voor mij) ik denk dat je een hoop kan bereiken met veel oefening.
Een paard is ook van nature rechts of links toch? Heel jong hebben ze al een voorkeurskant/hand. Die trainen we ook/
Is het echt zo dat we geboren worden met een links/rechtsheid en dat niet kunnen veranderen of gelijk trekken...? Ik heb er geen verstand van hoor.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:30

Volgens mij worden zowel mensen als paarden geboren met een voorkeur/scheefheid.

Maar idd, er zijn weinig mensen die netjes vanaf de rechterkant kunnen opstijgen...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:31

Geheel corrigeren, nee dat geloof ik ook niet. Maar toch wel frappant dat de fysiotherapeut dan tegen mij zegt dat ik de eerste volwassen rechtshandige ben die ze ziet waarbij de rechterschouder niet lager is dan de linker. De aanleg wordt je mee geboren (dus welke kant je handiger bent), de lichamelijke scheefheid die daar uit voortkomt ontwikkel je pas later.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:33

We kunnen het wel veranderen, maar we worden wel geboren met een voorkeur voor links of rechts (in 9 van de 10 gevallen rechts). Baby's nemen een bepaalde houding aan als ze liggen en de richting van die houding is voorspellend voor hun voorkeurshand later. Dat is in elk geval onderzocht & min of meer bewezen. Ik kan me voorstellen dat een mens van nature meer handelingen verricht waarbij die voorkeurshand van belang is dan een paard (behalve als wij hem oefeningen laten doen), en die links- of rechtshandigheid dan ook mentaal gezien verder zit ingesleten. Maar dat is puur speculatie mijnerzijds ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:35

Je kunt inderdaad heel erg goed zien aan iemand zijn houding/ontwikkeling/enz. of diegene links- of rechtshandig is. :)

Edit: @ Justy, vergis je niet, een paard dat natuurlijk gehouden wordt (prettigste voorbeeld) zal veel tijd besteden aan grazen/eten, en dan is een duidelijke voorkeurshouding vaak te zien, zeker bij scheve paarden. (Denk ook aan stand van de hoeven ed)
Da's een interessant gegeven en op die manier heeft een paard juist veel belasting, minder belang uiteraard. (Of tenminste, ligt eraan hoe je dat bekijkt.)

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:38

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:44

KDS schreef:
ik denk dat je een hoop kan bereiken met veel oefening.

Heel veel. Ik ben van jongs af aan al wel bezig geweest met ook de linkerkant te ontwikkelen (heb ook lang yoga en karate gedaan) maar sinds ik dus veel problemen met mijn rechterhand en arm kreeg en noodgedwongen steeds linkser ben geworden, gaat het steeds meer vanzelf. Alleen de hele fijne motoriek, die blijft duidelijk wat achter. Ik kan bijvoorbeeld linkshandig wel leesbaar schrijven, maar beduidend langzamer en met een kinderlijk handschrift.

Maar misschien oefen ik dat gewoon te weinig, misschien een leuk experiment. Ieder dag een stukje linkshandig schrijven. Kijken of (en als ja, na hoelang) ik links net zo vloeiend ga schrijven als rechts.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:48

Fijne motoriek wordt ook ontwikkeld als kind, en sommige dingen leer je langzamer/minder makkelijk als je ouder bent. :)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:52

TurdusMerula schreef:
en sommige dingen leer je langzamer/minder makkelijk als je ouder bent. :)

ja ja, wrijf het er maar in :\

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:54

Ik mag het zeggen, ik heb jouw leeftijd nog laaaang niet, maar ook ik ben die leeftijd wel lang voorbij. :D

(Fysiootje in opleiding, vandaar...;))

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:03

Ja maar toch (effe doorzagen hoor). Je motoriek heb je al heel jong ontwikkeld, maar toch kun je door training handiger worden in dingen. Vraag me toch af of die ontwikkeling niet slaat op je algehele motoriek. Iets als linkshandig schrijven is dat niet een aangeleerd trucje? Ik bedoel, rechtshandig ging het ook niet in 3 dagen, kan ik me zo herinneren.