Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:45

11?? Pfffff, daar teken ik voor.
Ik moet zeggen dat mijn groepen dit jaar minder groot zijn, de grootste is 26 en dat is mijn eigen mentorklas. Vorig jaar had ik ze van 31. Kansloos is dat.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:55

Ja dit is wel uniek natuurlijk. Op de hele school zitten 35 leerlingen. Ik vind het echt heerlijk!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:45

miinynke schreef:
Hoe doen jullie dit? Werken jullie met lesvoorbereidingen ver vooruit en hoe plannen jullie dit?

Ik heb een snelhechter bij waarin ik kort per les opschrijf wat we gaan doen en bepaalde dingen die ik niet mag vergeten. Eventuele bijzonderheden uit de les schrijf ik er later nog bij in. En dat dan voor iedere les die ik geef. Ik ben echt enorm vergeetachtig en dit werkt voor mij het beste.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:10

Ik maak graag powerpoints van lessen, vind ik fijn en overzichtelijk werken. Dan heb je al meteen een richtlijn waar je het over gaat hebben en kan je ook niks vergeten. Voor mij is dat wel een uitvinding hoor.

Mijn klasjes hebben ca 15 leerlingen btw.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:15

Aleeneh schreef:
Ik maak graag powerpoints van lessen, vind ik fijn en overzichtelijk werken. Dan heb je al meteen een richtlijn waar je het over gaat hebben en kan je ook niks vergeten. Voor mij is dat wel een uitvinding hoor.

Mijn klasjes hebben ca 15 leerlingen btw.

Ik maak inderdaad ook vaak powerpoints, met de zelfde reden dan vergeet ik niks te vertellen. En handig om afbeeldingen en kaarten in te stoppen. ☺

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:21

Ik heb een klassenmap, omdat ik de meeste lessen in mijn mentorgroep geef.
Daarin plan ik eigenlijk per dag.

Dit schooljaar ben ik wel gestart met dingen op vaste momenten doen (ik ben nogal euhm.. vrij in wat ik doe) en hierdoor plan ik wel de helft van de week vooruit. Ik moet zeggen dat dat mij ook wel bevalt.
Meestal schrijf ik daar alleen op wat we gaan doen, de rest blijft wel zitten in m'n hoofd of kan ik wel vertellen adhv het werkblad wat ze moeten maken.

Straks ben ik er 1,5 week niet en nemen verschillende andere docenten (hopelijk :') ) al mijn lessen over. Dan moet ik voor hen wel alles vooruit plannen en klaarleggen. Dat zal nog wat worden :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:37

Een PowerPoint is wel een hele goede ja. Ik gebruik die eigenlijk nooit, ik heb wel altijd het lesplan op het bord staan voor de leerlingen zodat ze precies weten wat we die les doen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:47

Ik werkte tijdens mijn stage ook met een PowerPoint. Inderdaad vergeet je dan niks. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:51

Maar presenteren jullie daar dan alleen in wat je die les gaat behandelen of stop je daar ook meteen je uitleg in?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:54

Ik stop er de belangrijkste punten in... als je grammatica gaat behandelen bijvoorbeeld een overzichtje van de verschillende tijden, of wat voorbeeldzinnetjes... een paar punten die het belangrijkst zijn voor ze om te onthouden... Het is de leidraad van mijn verhaal, als het ware.

En het maakt meteen dat ik niet op het bord hoef te schrijven, want voor mij als linkshandige is dat een ware terror _O- ik steun altijd tegen het bord en veeg dan alles uit met mijn hand.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:58

Hahaha, ja dat is dan niet handig nee.

Ik doe mijn uitleg altijd heel interactief, dus als het al in een PowerPoint staat valt dat hele interactieve weg. Toch vind ik het gebruiken van een pp wel de moeite waard, ik zou alleen nu niet weten hoe ik dat het beste kan vormgeven.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:03

Mja het is voor mij voornamelijk bruikbaar voor stukken uitleg aan de klas, niet meer wanneer ze zelfstandig aan het werk gaan of er meer interactief gewerkt wordt idd. Wellicht is dat ook anders omdat ik meer met VWO bezig ben :') die kunnen die stukken uitleg iets beter handlen dan vmbo, vermoed ik.

Powerpoint vind ik ook zo fijn omdat je het achteraf openbaar op de online leeromgeving kunt gooien en mensen het dan terug kunnen kijken. In die zin zou je ook kunnen kijken wat je erin zou kunnen zetten wat voor leerlingen zinvol is om terug te kunnen kijken zodat ze nog weten waar de les over ging.

Ofzo. Ik probeer maar mee te denken :+ Denk dat het iets is waar je je eigen weg ook in moet vinden, want iedereen doet het ook weer anders.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:02

Grappig dat iedereen daarvoor powerpoint gebruikt! Ik gebruik juist altijd prezi ipv powerpoint

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:40

Ik zet ook de uitleg erin. En afbeeldingen of kaarten waar ik aan de hand van uitleg over kan geven. Maar ook vragen die ik de leerlingen wil stellen. Hoef ik ze niet in de les zelf te verzinnen haha

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:57

Heerlijke kleine klasjes allemaal :)

Ik heb ze dit jaar van 26 en van 30. En zelfs zo weinig leerlingen maken al een verschil. Je hebt geen groepjes van 3 in het lokaal, je kunt eens iemand apart zetten, ze zitten minder dicht op elkaar...

PowerPoint gebruik ik ook vaak. Het houdt de leerlingen ook een beetje actief (mits ze zelf mee moeten schrijven enzo)

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:31

Bedankt voor de reacties :)

SdaphneS schreef:
Ik zou het doen. Je kan er vijfduizend euro mee verdienen dankzij de nieuwe plannen van de regering.

Zo hè, das een flinke som, altijd mooi meegenomen :D

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:00

Wat leuk, een juffen en meesters topic!
Ik sta ook voor de klas in het basisonderwijs, van alles gedaan maar de laatste jaren voornamelijk bovenbouw en nu begonnen aan mijn 2e jaar groep 8.

Vorig jaar ben ik begonnen aan de opleiding tot rekencoördinator en ik merk dat ik die kant toch wel erg leuk vind. Inmiddels begin ik te twijfelen of ik hierna nog verder zal gaan met de Master SEN rekenen of misschien de overstap naar het VO wil maken en de opleiding tot wiskunde docent wil gaan doen, lastig!

Zitten hier wiskunde docenten of docenten die naast het werken nog bezig zijn/ weer begonnen zijn aan een opleiding? En hoe bevalt dat?

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:04

Nou ik zou het doen, want ook voor wiskunde docenten is een tekort en kun je ook geld vangen van de overheid als je een master gaat doen.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:05

Ik zie het daphne al een paar keer noemen het geld dat je kunt ontvangen voor een master. Zijn er mensen die er over nadenken om dit te gaan doen?
Ik zelf wil eerst gewoon lekker werken en zo ervaring op doen, zie mijzelf ook nog geen master afronden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:53

Een master zou voor mij wel een logische keuze zijn, maar nee, gemotiveerd ben ik niet en ik ben veel te bang dat ik mijn huidige doelgroep (vmbo) dan niet meer terugzie.

En inderdaad, wat een ienieminieklasjes :D Dit jaar hebben wij het met een gemiddelde van zo'n 26 leerlingen per klas goed voor elkaar, vorig jaar had ik een derde klas vmbo-t van 30. Die 4 leerlingen verschil merk ik al zo goed. Scheelt letterlijk en figuurlijk veel ruimte!

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:25

Echt heerlijk die kleine klasjes! Wat scheeld het ook een tijd met nakijken van toetsen!

Vandaag SO's. Had bij 2 vmbo de vraag leg het begrip verlichting uit. Antwoord van een leerlingen: wanneer de lichtjes gaan branden in het verstand of in de hersenen. Ik lag dubbel _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:29

Ohhhhh dat is echt een prachtige opmerking, geweldig!!!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:14

Ja ik hoorde inderdaad van een wiskundedocent bij mij op de opleiding rekencoördinator dat daar een groot tekort is, ze was 4 keer benaderd door scholen voor de zomer of ze alsjeblieft bij hun wilde komen werken terwijl ze helemaal niet op zoek was. Gewoon via via en ik geloof via linked in.

Ik heb nog even om het te overwegen, misschien ook maar eens een dagje meedraaien ofzo.

Geweldig zo'n opmerking Miinynke, kan ik ook zo om lachen dat soort dingen!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:34

miinynke schreef:
Ik zie het daphne al een paar keer noemen het geld dat je kunt ontvangen voor een master. Zijn er mensen die er over nadenken om dit te gaan doen?
Ik zelf wil eerst gewoon lekker werken en zo ervaring op doen, zie mijzelf ook nog geen master afronden.

Ik wilde een master gaan doen maar zet dat nu stop, omdat het niet te betalen is.
Als minor heb ik ook gekozen voor vakverdieping. Komt mede vanuit mijn LIO. Lesgegeven aan 3vwo dan redt je het niet met de basis kennis en heb je echt wel meer kennis en kunde nodig.
Maar is zo jammer dat alleen exacte vakken en talen zulke dikke geldbedragen krijgen. Ik snap de hele stimulering wel, maar afgestudeerde docenten die het echt voor het lesgeven doen en niet voor het vak zitten nu thuis.
Zonder baan, zonder mogelijkheden. Jammer dat de regering zich hier niet me bezig houdt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:35

Miinke, maar bedoelde je de lampjes of de stroming in de 18e eeuw? (ik denk de lampjes wegens gebrek aan hoofdletter).