Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:34

8nnemiek schreef:
Apart dat jullie mijn cv niks vinden.. Bij alle bedrijven waar ik dit cv heen heb gestuurd kreeg ik er complimentjes over, bij de ikea mocht ik meteen op gesprek komen vanwege het originele cv, en toen ik nog ww kreeg en naar een speeddate ging waar je je cv kon laten controleren heeft die man er een kopie van gemaakt als voorbeeld voor anderen :D
Een cv moet juist eruit springen, zeker als je als grafisch ontwerper een baan zoekt, dus ik ga de layout zeker niet veranderen. Maar over de inhoud ben ik nog niet helemaal tevreden.

Kunstig, want ik kan niet uit je CV opmaken wat voor werkzaamheden je nou hebt gedaan.
Waar heb je ervaring in en hoeveel jaar?
Waarom sluit je aan op de vacature?
Er valt weinig te matchen mijns inziens

Winged

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:45

8nnemiek: Ik zou voor een grafisch bedrijf misschien wel zo'n cv sturen, maar bij een bedrijf die daar weinig mee heeft een ander opvallend iets doen. (zelf 'jat' ik complete layouts. Ook bij bokt gedaan, maar alsnog niet door :') )

Wat mij wel opvalt: Waarom heb jij je werkervaring onder jouw studies staan? Relevante werkervaring zou ik meer naar boven plaatsen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:47

@Fieble, Maar daarom schrijf je toch een sollicitatiebrief, om te vertellen waarom je geschikt bent en welke ervaringen je hebt opgedaan die bij de baan passen, toch? Niet elk bedrijf heeft er iets aan om te weten dat ik huisstijlen en logo's en presentaties en displays enz enz heb ontworpen, en een cv moet kort en bondig zijn.
Is het geen idee om een tweede cv-pagina te maken met een uitgebreide beschrijving van elke baan?
Ik heb ooit zo'n cv laten zien bij een speeddate, maar dat werd meteen afgekeurd omdat er veel te veel informatie in stond..

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:13

In een sollicitatiebrief schrijf je wie je bent, in het kort wat je ervaring is en wat je ambitie is en waarom jij van toegevoegde waarde bent voor het bedrijf.

In een CV leg je uitgebreider uit waar, hoeveel jaar en met wat je ervaring hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:40

Dus jij past je cv aan voor elk bedrijf apart?
Het cv wat ik nu heb is dus helemaal compleet voor een DTP-functie (er staat waar ik heb gewerkt, in welk jaar en hoe lang per baan, en al mijn ervaringen met DTP werk (Ps = photoshop = fotobewerkingen, Ai = illustrator = logo-ontwerp en illustratie-tekenen, Dw = Dreamweaver = websited, enz enz) Maar een DTP bedrijf heeft er niets aan om te weten dat ik administratief medewerker bij crediteuren en debiteuren vakantiewerk heb gedaan bij Essent waar ik papierwerk digitaliseerde, of dat ik als thuishulp vloeren heb geboend en wc's heb schoongemaakt..

Maar als ik nu mijn cv doe aanpassen voor het werk buiten DTP om, en de sterren doe toekennen aan gewone vaardigheden, dan moet dat genoeg zijn, toch? Ik neem aan dat ze als winkelmedewerker niet geïnteresseerd zijn in mijn vaardigheden met Illustrator en Photoshop, waarschijnlijk zegt ze dat helemaal niks.
Welke vaardigheden vinden mensen belangrijk om te weten van iemand?
Schriftelijke vaardigheid
Communicatie
Planning & Organisatie
Technische vaardigheid
Computervaardigheid
Teamwerk
Leiderschap
Omgang met klanten
Flexibiliteit
Fysieke kracht
Wat zou nog meer in dit lijstje passen?

En nog een vraagje; als iemand op sollicitatiegesprek vraagt wat je slechte punten zijn, wat zeg je dan? Ik vind dat altijd zo moeilijk :+ Ik heb wel eens gezegd dat ik introvert ben, maar dan denken mensen meteen dat je niet in een team kan werken en niet kan communiceren.. onzin natuurlijk.. maarja, wat kun je over jezelf zeggen dat negatief is, maar waar je niet op kan worden afgekeurd? Of zeggen jullie gewoon 'ik heb geen slechte kanten'? :Y)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:42

Ik pas mijn CV aan op elk bedrijf waarop ik solliciteer.

Mijn slechte punt is dat ik perfectionistisch ben. Daar kunnen sommige mensen niet helemaal tegen, maar: Ik lever wel kwaliteitswerk af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:42

Ik pas soms mijn CV aan :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:45

Oké, dan ga ik weer aan de slag ermee :D Thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:54

Hebben jullie iets van pluspunten(ik kan even niet op een andere benaming komen) in je CV staan? Ik ben ff aan t klooien met dit:

Pluspunten

Sociaal vaardig, in mondeling en geschrift.
Enthousiast en levendig.
Open en toegankelijke houding, toegankelijk persoon.
Stressbestendig, ga nog beter werken onder hoge druk.
Zoekt voldoening in werk, wil je klant of gast met een tevreden gevoel weer op pad sturen.
Oplossingsgericht en daarin niet snel opgeven.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:55

8nnemiek schreef:
En nog een vraagje; als iemand op sollicitatiegesprek vraagt wat je slechte punten zijn, wat zeg je dan? Ik vind dat altijd zo moeilijk :+ Ik heb wel eens gezegd dat ik introvert ben, maar dan denken mensen meteen dat je niet in een team kan werken en niet kan communiceren.. onzin natuurlijk.. maarja, wat kun je over jezelf zeggen dat negatief is, maar waar je niet op kan worden afgekeurd? Of zeggen jullie gewoon 'ik heb geen slechte kanten'? :Y)

Zou echt wat voor mij zijn om te roepen dat ik geen slechte kanten heb inderdaad 8-)

Ik zeg vaak dat ik dus redelijk extravert ben en daardoor wat bot uit de hoek kan komen.
Dat mijn verantwoordelijkheidsgevoel groot is, wat ook meteen mijn valkuil kan zijn omdat ik me dingen aantrek waar ik geen zak mee te maken heb :o

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:00

8nnemiek schreef:
Dus jij past je cv aan voor elk bedrijf apart?
Het cv wat ik nu heb is dus helemaal compleet voor een DTP-functie (er staat waar ik heb gewerkt, in welk jaar en hoe lang per baan, en al mijn ervaringen met DTP werk (Ps = photoshop = fotobewerkingen, Ai = illustrator = logo-ontwerp en illustratie-tekenen, Dw = Dreamweaver = websited, enz enz) Maar een DTP bedrijf heeft er niets aan om te weten dat ik administratief medewerker bij crediteuren en debiteuren vakantiewerk heb gedaan bij Essent waar ik papierwerk digitaliseerde, of dat ik als thuishulp vloeren heb geboend en wc's heb schoongemaakt..

Maar als ik nu mijn cv doe aanpassen voor het werk buiten DTP om, en de sterren doe toekennen aan gewone vaardigheden, dan moet dat genoeg zijn, toch? Ik neem aan dat ze als winkelmedewerker niet geïnteresseerd zijn in mijn vaardigheden met Illustrator en Photoshop, waarschijnlijk zegt ze dat helemaal niks.
Welke vaardigheden vinden mensen belangrijk om te weten van iemand?
Schriftelijke vaardigheid
Communicatie
Planning & Organisatie
Technische vaardigheid
Computervaardigheid
Teamwerk
Leiderschap
Omgang met klanten
Flexibiliteit
Fysieke kracht
Wat zou nog meer in dit lijstje passen?

Ik pas nooit iets aan op mijn CV.
Ik heb een CV waar in staat wat mijn theoretische kennis is, opleidingen, werkervaring en hobby's.

Elke ''vaardigheid'' staat erin.
Misschien doet het er niet toe, maar het geeft aan dat je meer in je mars hebt en dat je je interesseert voor meerdere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:03

Fiebie mag ik jouw CV een s zien?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:04

Meestal pas ik mijn cv wel een beetje aan aan de vacature. Dat werkt over het algemeen ook heel goed.
Dan is het ook een beetje kijken naar de relevantie van de taken die je hebt gedaan voor de functie waarop je solliciteert.

Joolien je kunt kiezen voor een kopje 'competenties' en dat daaronder zetten. Of je zet boven aan je cv een korte beschrijving van jezelf met je competenties daarin verwerkt.

Als je wilt weten hoe je komt tot het benoemen van je goede en slechte punten dan is deze site wel een aanrader. http://www.helpjezelfaaneenbaan.nl
Alleen heb je daar nu niets aan, omdat je om de dag een email krijgt met een les. Maar is zeker zinvolle informatie ten aanzien van solliciteren.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:11

Joolien schreef:
Fiebie mag ik jouw CV een s zien?

Jup, ik mail hem wel even. :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:12

Over het onderwerp slechte eigenschappen heb ik heel erg lang nagedacht, omdat het iets lastigs is. Ik heb er ook veel meningen over gevraagd en gelezen en wat ik begrijp is dat een slecht punt als te perfectionistisch zijn echt een beetje als een dooddoener eigenschap ervaren wordt.

Vaak zijn je slechte eigenschappen het tegenovergestelde van je goede eigenschappen. Ik ben bijvoorbeeld echt een doorzetter, ik bijt me vast in wat ik wil doen en ga er net zo lang voor tot ik het voor elkaar krijg. Als ik me echter te hard in iets vast bijt, dan ben ik er ook niet zo snel meer vanaf te praten en daardoor ben ik behoorlijk eigenwijs. Een ander voorbeeldje is dat ik in mijn werk heel goed in staat ben goed vooruit te plannen en te organiseren. Ik houd van weten wat er staat te gebeuren. Maar daar staat tegenover dat ik het soms moeilijk vind als de plannen plotseling veranderen en ik heel flexibel moet zijn. Meestal vertel ik er ook bij dat ik dat als uitdaging zie en wat ik doe om daarmee om te gaan.

Het gaat er bij zo'n vraag helemaal niet om wat nou eigenlijk je slechte eigenschap is. Het gaat erom dat zij zien dat jij jezelf kent en weet waar je uitdagingen liggen en dat je weet hoe je daarmee om moet gaan.

Zeggen dat je geen slechte eigenschappen heeft moet je in ieder geval nooit doen, want die heeft iedereen.

Ik pas bij bijna elke sollicitatie mijn CV dusdanig aan dat net datgene dat voor die sollicitatie belangrijk is eruit springt. Soms door een net andere verwoording te kiezen, de boel in een andere volgorde te zetten of door juist iets weg te laten. Bij sollicitaties voor een PhD laat ik juist mijn onderzoekservaring uit stage en thesis naar voren komen, mijn werk ervaring is daar helemaal niet relevant voor en bind ik samen als "diverse parttime banen en verpleeg verzorghuizen". Toen ik op zoek ging naar een tijdelijke baan ter overbrugging naar een PhD liet ik al die baantjes juist wel naar voren komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:22

Ik heb mijn cv een beetje aangepast voor winkelvacatures, met meer nadruk op algemene kwaliteiten :)
Hij is daardoor wel wat saaier geworden :Y) Maar inderdaad ook wat rustiger.
En ik heb hem nu als jpg opgeslagen waardoor de letters niet meer lijken te zweven (stomme pdf-readers ook..)
http://www.abcreatief.com/CV2013kleinerwinkel.jpg

Ik ben dus niet de enige die het lastig vind om slechte eigenschappen te benoemen, maar dat zijn inderdaad goede tips om gewoon slechte kanten van je goede eigenschappen te benoemen!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:41

Annemiek, ik denk eerlijk gezegd dat de winkels jouw cv zo aan de kant schuiven. Het is wel origineel en ziet er leuk uit, maar het ademt ook echt "dtp-er" en je laatste baan is thuiszorg geweest? wat heb je daarna nog gedaan? Gezien de huidige arbeidsmarkt zijn er waarschijnlijk een heleboel concurrenten en dan zoeken ze eerder iemand die echt graag in een winkel wil staan.
Dat is zo'n beetje de harde realiteit van dit moment.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:50

Het kan trouwens veel gekker dan mijn cv:
http://vacatureluurs.com/wp-content/upl ... 00x350.jpg
http://vacatureluurs.com/wp-content/upl ... derson.jpg
http://netdna.webdesignerdepot.com/uplo ... mes/22.jpg
http://www.modny73.com/wp-content/uploa ... igns25.jpg
http://www.123inspiration.com/wp-conten ... 00x431.jpg
http://www.123inspiration.com/wp-conten ... 00x392.jpg
http://www.123inspiration.com/wp-conten ... 00x709.jpg
http://www.123inspiration.com/wp-conten ... mes-24.jpg

:D
Vooral die chocolade reep _/-\o_
Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er van houdt.
Al zou ik eigenlijk niet eens willen werken voor iemand die een origineel cv niet kan waarderen :=

@symbeami, mijn laatste officiele baan was DTP'er, tot januari dit jaar. Daarna heb ik alleen nog als portrettekenaar voor mezelf gewerkt, en heel veel werk gehad met de verhuizing en verbouwing.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:57

Als je solliciteert in graphic design of iets anders super creatiefs. Dan ja, doen, dan spring je eruit.

Zoek je een baan achter de kassa bij de hema of de bruna. Dat soort baantjes vallen sneller onder de categorie "doe nou maar normaal, dan doe je al gek genoeg"

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:14

Je kunt het portret tekenen best op je cv zetten als zijnde werk, je zegt ook dat je als zodanig gewerkt hebt. Dan is het in elk geval duidelijk dat je niet stil gezeten hebt. Jouw werkervaring is verder helemaal niet relevant voor een functie in een winkel, dus dat maakt ook dat je wel heel erg je best kunt doen op je cv, maar kans blijft groot dat het vanwege je werkervaring aan de kant gelegd wordt.

Die cv's zijn allemaal wel grappig, die met dat T-shirt vind ik heel gewaagd haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:38

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:44

Ik vind je pagina 2 een zeer goede aanvulling :j
daar kan een wg iets mee. Er staat wat je kan, wat je doet, wat je hebt gedaan.

Trouwens, hier thuis word ik niet misselijk van je CV :') zal wel aan mn computer hebben gelegen!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:00

8nnemiek schreef:
Nou, mijn laatste aanpassing :)
Nu maar eens verder met de brief :Y)
http://www.abcreatief.com/CV2013kleinerwinkel.pdf

Dat t-shirt is origineel idd, leuk voor bij het speed-daten bij het uwv.. maar zoiets zou ik dus nooit durven! :+

Ziet er beter uit! +:)+

T-shirt... tja weet ik niet, als ik echt HEEL nodig een baan moet hebben en geen uitweg meer zie, denk ik van wel :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:04

Ik kreeg vanochtend iemand aan de telefoon die voor PZ belde. Herkende haar naam al dus heb op de man af gevraagd of ze op die en die school had gezeten.
Was het een oud klasgenoot _O-

die had dus vandaag gesprek. Ik heb nog even met haar staan praten. Later tijdens het gesprek werd ik er nog even bij geroepen om een bepaald deel van de vacature even verder toe te lichten. Volgensmij is ze wel door naar een volgend gesprek (maar dat weet ik niet zeker)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:09