Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:51

Sheran schreef:
Hele andere wereld :D. Hoe geef je antwoord dan? 'Heb je wel eens een pinda over je arm zien kruipen?'

Ja zoiets dus haha.
Ik vroeg haar: "Heb je wel eens een pinda rond zien lopen ergens?"

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:14

Hopelijk zag ze het licht, Goof :P Misschien ging ze te ingewikkeld denken... het groeit dus het leeft dus het kan zomaar een dier zijn!

Imaginaerum schreef:
Mijn gymnasiasten waren vaak echt boeven hoor! Er zaten wel redelijk wat braven tussen, maar sommigen braken het lokaal bijna af als je ze niet goed in de smiezen hield. :D :D En een lawaai dat ze produceren.

Dit zou ik dus best wel eens vergeleken willen zien :). Het beeld bij gymnasiasten is vaak dat ze met de armpjes over elkaar netjes rechtop aan een tafeltje zitten. Mijn ervaring is dat het ook vaak (zeker in de brugklas) kinderen zijn die nooit ergens moeite voor hebben moeten doen en dus erg veel moeite hebben met de start van een schooltype op hun eigen niveau. Ze zijn erg kritisch en sommigen vervelen zich snel. Ook gedragsproblemen komen voor, ik heb tot nu toe vooral te aken gehad met ADHD (daar heb ik nooit zoveel last van), allerlei vormen van autisme en faalangst. Soms zit er veel druk van de ouders achter, wat de kinderen ook moeilijk vinden. Of ze zijn gewend dat ze altijd alles goed doen en alles mogen, zodat ze niet goed tegen discipline en kritiek kunnen.
Ik sprak laatst met een docente over het verschil. Zij had de ervaring dat VMBO-ers minder reserves hadden en minder kritisch waren. Ze waren of helemaal voor of helemaal tegen je. De VWO-ers bekeken je meer van een afstandje, zijn veel kritischer over de docenten en waren wat dat betreft moeilijk om een band mee op te bouwen.

Hoe is jullie ervaring daarin?

Saintelette

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:02

Herkenbaar hoor, ik kan mijn 3vwo regelmatig wel schieten.. Zeker zodra de profielkeuze dichterbij komt, dan gaan sommige zich echt heel arrogant gedragen; alsof ze het allemaal wel al weten.. _-:(

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:02

Saintelette schreef:
Herkenbaar hoor, ik kan mijn 3vwo regelmatig wel schieten.. Zeker zodra de profielkeuze dichterbij komt, dan gaan sommige zich echt heel arrogant gedragen; alsof ze het allemaal wel al weten.. _-:(

Of ze denken "stik maar, dit vak krijg ik hierna toch nooit meer!" ;)

Ik heb mijn eerste stage mogen lopen voor een vmbo kaderklas. Helaas vonden ze de stof die ik met ze door moest nemen (bedrijfsrekenen) echt heel erg vreselijk...de ene helft kon het ook gewoon en deed zijn best niet meer, de andere helft kon het juist helemaal niet en wilde maar wat graag meeniksen. Heb toen wel gemerkt dat bedrijfsrekenen dan ook heel erg lastig 'leuk' te maken is voor ze en ze zelfstandig laten werken op zo'n moment haast onmogelijk. :=

Een lesje marketing (over reclame) en dan zelf iets mogen ontwerpen was veel leuker!

Mijn intentie is om na mijn 2e graads bevoegdheid ook nog een 1e graad te behalen, want het lijkt mij juist geweldig om ook de bovenbouw havo/vwo te mogen doen! :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:07

Westernfreak schreef:
Mijn intentie is om na mijn 2e graads bevoegdheid ook nog een 1e graad te behalen, want het lijkt mij juist geweldig om ook de bovenbouw havo/vwo te mogen doen! :D

Oh echt?
Lijkt me vreselijk juist. Ik ben ook echt helemaal geen vak-idioot, dus ik zou helemaal geen zin hebben om met een 5 vwo literatuur te moeten doen ofzo.
Ik vind het leuk zat in mavo 1 t/m 4.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:27

Oh maar mijn 5vwo klasje is juist zoo lief! Zijn echt van die gezellige kletskousen als het kan, maar ze gaan wel netjes werken als het moet. Je moet ze alleen wel een beetje uitdaging geven. Maar ik vind ze juist superleuk dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:14

Leuk hier die verschillen te lezen!

Kom zelf uit een heel lief vwo-klasje, maar groep onder ons wat echt drama wat altijd begreep (oa door mijn broertje). Hadden daar op school wel ook vmbo maar lokalen en docenten waren echt verschillend.

Tijdens studie stage gelopen op MBO 1 en 2, vond ik leuke groep.
Nu op werk heb 3de jaars basis en kader, was dus een behoorlijke cultuurschok maar hoewel ik het lastig vind, vind ik het ook erg leuk. Soms inderdaad echt vragen of antwoorden waarvan niet kan bedenken hoe ze er op komen. Laatste toets week, waarom is bij een baby die geboren wordt de schedel nog niet volgroeid? Antwoord leerling: baby wordt het eerste levensjaar via z'n hoofd gevoed, kan zo boven in eten en drinken stoppen......
Stukje over voortplanting ook altijd hoop vraagtekens, zgn zijn ze expert maar een-op-een toch heel veel vragen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:08

Goof schreef:
Ik vind het leuk zat in mavo 1 t/m 4.

Helemaal mee eens :D Heb zelf Gymnasium gedaan en iedereen verwachtte dat ik als een speer door zou gaan voor de master, of minstens in de onderbouw havo/vwo zou willen gaan lesgeven. Nou nee dank u, ik ben dol op mijn vmbo-leerlingen :D

Zo, ik mag morgen ook weer. Mijn schooltas uit het stof gehaald (iemand nog een tip voor een muf ruikende tas doordat de rits 6 weken niet open is geweest? :o ), morgen om 8.15 uur ontbijten met collega's en daarna vergaderen. Dinsdag les 2 mag ik starten met een brugklasje, een heerlijk rustig begin :D

Verder ben ik dit jaar voor het eerst mentor (van een derde klas) en ga ik een examenklas lesgeven. Stiekem best spannend!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:14

Tof! Mentor zijn is leuk en examenklassen zijn ook leuk!

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:49

Leuk om al jullie verhalen te lezen!

Zijn er onder jullie ook die met onderwijsondersteuners werken in de groep?
En zo ja, wat doen die binnen de groep en hoe ga je daar mee om?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:06

_Siri schreef:
Leuk om al jullie verhalen te lezen!

Zijn er onder jullie ook die met onderwijsondersteuners werken in de groep?
En zo ja, wat doen die binnen de groep en hoe ga je daar mee om?

Was het maar zo'n feest...Ik heb al in geen járen een onderwijsassistent van dichtbij gezien :D

Maar, vroegâh, toen ik nog wel in het rijke bezit was van een extra paar handen in de klas;
- kinderen begeleiden in spel
- kinderen begeleiden met werk
- voorbereiden/klaarleggen materiaal voor de lessen
- helpen nakijken
- opruimen
- deel van de klas 'overnemen' als ik bezig was met bijv 'kleine kring'
- bijspringen bij omgevallen bekers, broekplassers etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:08

Pfff, ik had er 1, 7 jaar geleden ofzo. Heerlijk zo'n extra persoon. Maar die zijn wegbezuinigd.

Ik heb vanavond de info-avond voor de ouders van mijn mentorkids gehad. Was leuk, leuke ouders, ze waren er ook zo goed als allemaal, drukke boel haha!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:27

Mag ik me hier ook melden? :D

Ik ben Anne-Wytske, 22 jaar en begin dit jaar aan de lerarenopleiding Nederlands in deeltijd. Heb nog geen ervaring in het onderwijs, maar ik heb er heel veel zin in. Helaas heb ik in de vakantie mijn rug gebroken en moet ik nog twee maanden plat, waardoor ik de eerste periode veel lessen zal moeten missen. Gelukkig zijn ze op school wel behulpzaam en willen ze proberen of ik met behulp van Skype toch min of meer 'aanwezig' kan zijn. :D Ik vind het leuk om jullie ervaringen te lezen, en ik ben heel benieuwd hoe het mij gaat bevallen om zélf voor de klas te staan! :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:39

Welkom Anne-Wytske! Leuk nog een deeltijdstudent in het topic :)
Ben benieuwd hoe het je bevalt. Er is veel zelfstudie dus denk dat je met de sheets uit de colleges, mailcontact met de docenten en je boeken ver kunt komen!
Alleen met onderwijskunde (waar wij ook lessen moesten geven) of andere presentatievakken zal het lastig kunnen zijn. Beterschap met je rug en sterkte met je studie!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:02

Dankjewel!! :) Ik heb nu tijd zat om thuis aan de slag te gaan, dus ik hoop dat ik zo studievertraging kan beperken. Onderwijskunde wordt inderdaad lastig, het is misschien mogelijk om dat vak in het tweede halfjaar te volgen. Dat zou al enorm schelen, via Skype wordt dat lastig denk ik haha. :P

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:55

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:56

Dat is een nare start. Wat is er gebeurd waardoor je rus is gebroken?
Hopelijk gaat het snel beter.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:06

Welkom goldith en wat heftig met je rug!

Dat krantenbericht, niet te geloven :n

Ik ben zielsgelukkig, vandaag de eerste 3 lessen gegeven en een intromiddag gehad met mijn mentorklas. Allemaal leuke kids (dat zijn ze altijd in het begin :P ) en heel soepele lessen gedraaid. Ben blij dat de vakantie voorbij is :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:37

Goh Goldith, dat is inderdaad een nare start. Veel beterschap en succes met je studie. Ik hoop dat je toch nog wat kunt doen als je plat moet liggen.

Dat krantenbericht; absurd zeg. Het zou je gebeuren!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:16

Bedankt! :) Ben flink hard op m'n achterwerk gestuiterd in de bak van een pick-up, waardoor een wervel is ingezakt. Geen ideale start van een studie. :Y)

Dat krantenbericht, onvoorstelbaar... :(

Wat fijn dat het zo goed ging Sonja89, dat is lekker beginnen! *\o/*

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:03

Goldith, wat vervelend! Nare start inderdaad.. Beterschap en succes!

Mamamiesje, jij had dan OA bij de kleuters neem ik aan?

Hier is de luxe van ondersteuning er (gelukkig) wel voor een aantal lesuren in de week, maar ik moet zeggen dat ik de invulling daarvan nog lastig vind. Misschien wil ik het ook wel te optimaal benutten dat ik daarom nog niet helemaal zie hoe :P

Fijn dat je een leuke info-avond met de ouders hebt gehad Goof!

Mooi dat het zo goed ging Sonja!

Hier is het nog steeds euhm.. chaotisch.
Maandag starten er 2 nieuwe klassen (die draaien nu op een 'noodrooster' met de docenten die er zijn als 1 klas) en dan komt er hopelijk rust in de zaak. Bij mijn mentorgroep wordt er nog wat geschoven met leerlingen (zodat ieder wat beter op zijn/haar niveau komt te zitten) en dan wordt de chaos hopelijk wat minder.

Ik kan me alleen zo druk/kwaad maken over wat mensen zeggen over vluchtelingen. Als ik die reacties soms hoor en lees overal.. *zucht..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:04

@_Siri: destijds wel ja :j
Nu is op die school nog één OA over en die werkt nu alleen nog op diverse dagen in 4-5-6

Zelf heb/had ik af en toe een stagiaire van de OA opleiding of Pabo; ook fijn. Zeker als je het geluk had - zoals ik, dat het fijne studenten waren, die er feeling voor hadden :j

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:57

Even een vraag voor de mensen die invallen: hoe houden jullie de invaldagen bij? In de agenda of excel bestandje oid? :)

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:10

excel.....met een extra hokje voor uitbetaald ja/nee :o
Ik doe de datum, welke school, welke juf of meester, welke groep, dagdeel, uren en dan uitbetaald (ze vergeten nog wel eens wat...)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:21

Sorry, geen ervaring met invallen :)

Wat vinden jullie qua kleding eigenlijk kunnen voor een middelbare schoolklas? Ik vind dat je er als lerares netjes en verezorgd moet uitzien, maar een paar dingen vind ik op het randje. Wat ik zelf niet vind kunnen is:
- hele diepe decolletes
- minirokjes met blote benen
- hotpants
- naveltruitjes

Maar hoe zit het bijvoorbeeld met deze outfits?
- lange zwarte leren broek met een trui erboven
- minirokje tot halverwege de bovenbenen met een niet-doorschijnende panty
- (nette) skinny jeans met een trui
- (nette) skinny jeans met een T-shirt
- hele nauwsluitende kleding

Op voorwaarde dat je het kan hebben natuurlijk :). Wat zijn jullie ja's en nee's?