[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:24

Bovenbeenspieren heb ik altijd als ik eigenlijk súpergraag de koppeling in wil trappen vast op moeilijke punten :o dan zit ik zo te spannen dat m'n spieren ervan gaan trillen haha.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:59

Probeer de koppeling te bedienen vanuit de enkel en niet je hele been op te tillen

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:14

Ja dat zei m'n instructeur ook, ware het niet dat die pijn in m'n knie m'n rechterbeen is :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:16

Ah :+
En bedien je je gas wel met alleen je enkel of vanuit je heup/knie?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:38

Ik probeer vanuit m'n enkel... Maar denk dat daar wel het probleem zit :j zal eens vragen of m'n instructeur er extra op wil letten! Het is best wel vervelend :+ elke keer waggelend de auto uit haha. Misschien moet ik ook gewoon nog eraan wennen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:00

Hier durf ik ook last hebben van mijn knie na het rijden, maar heb daar ook last van met paardrijden na een eindje bijvoorbeeld... :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:49

Ik ben geslaagd :)
We hebben niet eens in het examengebied gereden! Gelukkig wel in het stadsdeel waar ik woon, maar het was wel onverwachts dat we daar gingen rijden.
Geen fouten gemaakt, mijn dag kan niet meer stuk!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:50

Vandaag naar Heerenveen gereden. Daar nog in een ondergrondse garage gereden. En een paar keer de grote rontonde bij joure rond gereden.

Gefeliciteerd

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:51

Gefeliciteerd kchristi!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:54

Gefeliciteerd kchristi! +:)+ lekker bezig! En geen fouten. Goed zeg!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:14

Gefeliciteerd kchristi! :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:43

Gefeliciteerd!

(Be systeem) Hier ben ik ook best wel trots op mij zelf vandaag. Onverwachts door dat mijn kennis mijn zusje in zijn auto erbij pakte kunnen rijden met mijn moeders auto achter hem naar een stad +-40/50km verder voor een uitstapje. Had nog nooit met mijn moeders auto op de snelweg gezeten en nooit in het stad zelf dus ben echt enorm blij dat het gelukt is.

De kennis in de auto voor ons was mij aan het testen tijdens het rijden, van vak veranderen en kijken of ik wel of niet zomaar ging volgen... niet dus hou 't lekker in de gaten naast mij en achter mij hoor. Enkele keren was het ook echt niet mogelijk om te volgen dus bleef ik waar ik was dan maar rustig tot de mogelijkheid er wel was. Want die zei het ook toen we op 't adres waren dat die mij aan het uittesten was en ik direct van "Ik wist het!!!" :') . Ook is er nu sprake van over een korte tijd achterruit rijden te gaan oefenen, ik zie het zitten :D .

Anders rij ik enkel kleine stukken als in maximum 15min met mijn moeder, dus erg blij dat dit kon vandaag. Toen we het stad inreden zag ik wel dat mijn moeder enorm nerveus was naast mij maar het is gelukt :D
Laatst bijgewerkt door Lori op 19-02-15 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:49

Bedankt allemaal :)

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:14

Helaas ben ik weer gezakt, voor de derde keer nu. Ik vind het zo frustrerend. Vooral omdat ik juist heel erg perfectionistisch ben en eigenlijk altijd alles me wel in een keer gelukt is. Dit is niets voor mij. Maar hoe dan ook, wie dan ook vind het niet fijn om zo vaak te zakken. Alleen ik ben nu al twee keer gezakt zonder enige ingreep en met een paar kleine puntjes en dat is zo irritant.

De eerste keer had ik een ingreep, duidelijk verhaal, gezakt. Ik was toen ook niet bepaald besluitvaardig. De tweede keer was ik wel besluitvaardig, zorgde ik voor een goede doorstroming, maar vond de examinator dat ik bij onoverzichtelijke kruispunten het fietspad niet goed bekeek. Verder ging alles goed, maar ik zakte dus daarop. Ik heb hard aan die kruispunten gewerkt en dit gaat nu ook gewoon goed. Ben daar een stuk zekerder door geworden. Vandaag moest ik weer afrijden. Echter mocht mijn rij instructeur niet mee rijden omdat er een examinator bij was in opleiding en hij mee moest rijden. Ook deze rit ging vloeiend. Geen ingrepen etc. Ik maakte een foutje bij een bocht naar rechts. Ik had wat te laat door dat ik die weg al naar rechts moest. Daardoor zag ik de auto te laat, maar ik wist nog wel tijdig te stoppen en heb zelf mijn fout verbeterd. Daardoor liet ik hem wel afslaan, maar al met al goed opgelost. Mijn feedback was dat mijn positie op de weg niet goed is. Ik rijd teveel naar rechts, te dicht langs andere auto's en kom te wijd uit bij bochten. Hier was ik zo verbaasd over, dit heeft niemand mij nog nooit gezegd. De vorige examinatoren niet, maar ook mijn instructeur niet. Enkel met file parkeren dat ik dan iets te dichtbij wil staan, maar verder nog nooit. Mijn instructeur was er net zo verbaasd over als ik, aangezien hij dit nooit bij mij ervaren heeft. Omdat hij niet mee mocht rijden weet hij natuurlijk niet of ik het ditmaal wel deed. Als laatste ben ik dus van baan gewisseld, ik keek volgens hem wel heel goed. Ik weet dat ik even twijfelde op de plek die hij benoemde, maar dan moet ik het inderdaad onbewust toch hebben gedaan. Dat is niet slim, dat weet ik. Maar nu heb ik dus weer zoveel andere dingen te horen gekregen dat ik het echt niet meer weet. Ik voelde me helemaal niet echt zenuwachtig. Ik was me juist bewust van dingen voor mijn gevoel. Ook gaf hij aan dat ik met het inparkeren wat lomp was. Dan denk ik , wauw, ik kijk, ik doe het veilig, ik sta netjes in het vak, dan moet het dus wel perfect. Bij de vorige twee kreeg ik juist de feedback dat ik de bijzondere verrichtingen heel netjes deed. Mijn instructeur vond ook dat hij echt wel op alles in ging en het daardoor leek of het echt perfect moest, terwijl ze altijd zo mooi zeggen dat dit niet hoeft.

Hebben jullie misschien toch tips voor mij. Het scheelt al dat ik het nu van me af schrijf, maar ik weet niet goed wat ik nu mee aan moet. Ik herken mezelf niet in de feedback en mijn instructeur ook niet.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:43

Ik heb gisteren mijn 6e les gehad, het gaat echt goed! Koppelen / schakelen heb ik nu lekker onder de knie, en het inparkeren gaat ook best goed! :)
Ook rij ik al veel in de stad, en dat gaat vlekkeloos!
Ik moet alleen beter opletten welke rijbaan ik moet pakken want daardoor maak ik nog wel eens gevaarlijke foutjes.

Doet er hier nog iemand de RIS (Rijopleiding In Stappen) opleiding / methode? Ik heb vrijdag mijn eerste toets, dit is gewoon op de rijschool dus niet heel officieel, scheelt weer zenuwen :o

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:47

Eelmo schreef:
Ik les ook in een Ford Fiesta. Fijne auto idd :j (niet dat ik het kan vergelijken met andere auto's :Y) )

Vandaag maar 1 fout in mijn oefenexamen :D Begin er eindelijk een beetje vertrouwen in te krijgen dat ik het ga halen dinsdag! Zonder cursus overigens, gewoon zelf veel geoefend ;)

Haha echt he... :') ik kan het alleen vergelijken met onze oldtimer, dus dan rijdt alles fijner :))

Jennifuur schreef:
Ik meld me hier ook! Afgelopen maandag examen gedaan, maar gezakt helaas. Uiteraard ligt dat ook aan mij, maar wegens ontevredenheid over m'n rijschool ga ik wel overstappen. Die man plande andere afspraken in tijdens de lessen, dan moest ik in de auto wachten voor een kwartier, ging vaak 2x per les naar de wc of koffie halen en allemaal van die vreemde verhalen tijdens de lessen.

Moet nu nieuwe lessen en een nieuw examen inplannen, hopelijk gaat het dan goed! Was gezakt omdat ik de omgeving onvoldoende waarnam.

Welkom!! Wat een rare man, goed dat je overstapt, want dat klinkt als 10x niks :oo

Warboel schreef:
Afgelopen les moest m'n instructeur even de jongen na mij bellen, die had zich ineens ziekgemeld terwijl hij de week erop tussentijdse toets had. Dus auto even aan de kant gezet. Zou wel extra tijd krijgen na m'n les. Hebben zowat een half uur extra gereden, en nog geen 5 minuten aan de kant gestaan :')

Ohhh dat is wel echt tof! :D

kchristi schreef:
Ik ben geslaagd :)
We hebben niet eens in het examengebied gereden! Gelukkig wel in het stadsdeel waar ik woon, maar het was wel onverwachts dat we daar gingen rijden.
Geen fouten gemaakt, mijn dag kan niet meer stuk!

Super goed van je, gefeliciteerd!! :D

xWildrose schreef:
Helaas ben ik weer gezakt, voor de derde keer nu. Ik vind het zo frustrerend. Vooral omdat ik juist heel erg perfectionistisch ben en eigenlijk altijd alles me wel in een keer gelukt is. Dit is niets voor mij. Maar hoe dan ook, wie dan ook vind het niet fijn om zo vaak te zakken. Alleen ik ben nu al twee keer gezakt zonder enige ingreep en met een paar kleine puntjes en dat is zo irritant.

De eerste keer had ik een ingreep, duidelijk verhaal, gezakt. Ik was toen ook niet bepaald besluitvaardig. De tweede keer was ik wel besluitvaardig, zorgde ik voor een goede doorstroming, maar vond de examinator dat ik bij onoverzichtelijke kruispunten het fietspad niet goed bekeek. Verder ging alles goed, maar ik zakte dus daarop. Ik heb hard aan die kruispunten gewerkt en dit gaat nu ook gewoon goed. Ben daar een stuk zekerder door geworden. Vandaag moest ik weer afrijden. Echter mocht mijn rij instructeur niet mee rijden omdat er een examinator bij was in opleiding en hij mee moest rijden. Ook deze rit ging vloeiend. Geen ingrepen etc. Ik maakte een foutje bij een bocht naar rechts. Ik had wat te laat door dat ik die weg al naar rechts moest. Daardoor zag ik de auto te laat, maar ik wist nog wel tijdig te stoppen en heb zelf mijn fout verbeterd. Daardoor liet ik hem wel afslaan, maar al met al goed opgelost. Mijn feedback was dat mijn positie op de weg niet goed is. Ik rijd teveel naar rechts, te dicht langs andere auto's en kom te wijd uit bij bochten. Hier was ik zo verbaasd over, dit heeft niemand mij nog nooit gezegd. De vorige examinatoren niet, maar ook mijn instructeur niet. Enkel met file parkeren dat ik dan iets te dichtbij wil staan, maar verder nog nooit. Mijn instructeur was er net zo verbaasd over als ik, aangezien hij dit nooit bij mij ervaren heeft. Omdat hij niet mee mocht rijden weet hij natuurlijk niet of ik het ditmaal wel deed. Als laatste ben ik dus van baan gewisseld, ik keek volgens hem wel heel goed. Ik weet dat ik even twijfelde op de plek die hij benoemde, maar dan moet ik het inderdaad onbewust toch hebben gedaan. Dat is niet slim, dat weet ik. Maar nu heb ik dus weer zoveel andere dingen te horen gekregen dat ik het echt niet meer weet. Ik voelde me helemaal niet echt zenuwachtig. Ik was me juist bewust van dingen voor mijn gevoel. Ook gaf hij aan dat ik met het inparkeren wat lomp was. Dan denk ik , wauw, ik kijk, ik doe het veilig, ik sta netjes in het vak, dan moet het dus wel perfect. Bij de vorige twee kreeg ik juist de feedback dat ik de bijzondere verrichtingen heel netjes deed. Mijn instructeur vond ook dat hij echt wel op alles in ging en het daardoor leek of het echt perfect moest, terwijl ze altijd zo mooi zeggen dat dit niet hoeft.

Hebben jullie misschien toch tips voor mij. Het scheelt al dat ik het nu van me af schrijf, maar ik weet niet goed wat ik nu mee aan moet. Ik herken mezelf niet in de feedback en mijn instructeur ook niet.

He balen dat je weer gezakt bent...
Ik heb je verhaal gelezen maar ik vind het ook lastig om vanaf een laptop jou te 'beoordelen'. Kan je misschien eens bij een andere instructeur lessen? Misschien ziet hij wat de examinator jou verteld heeft?
Jou vaste instructeur is al bevooroordeeld op jou rijden, en een instructeur die jou niet kent is nog geheel onbevooroordeeld dus ook neutraal, hij zal misschien dingen opmerken die jou vaste instructeur over het hoofd ziet?

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:26

Wat ontzettend balen xWildrose.. Ik zou, zoals Suus__ ook al zegt, eens vragen of je wellicht met een andere instructeur kunt rijden :j

Lekker bezig met rijden Suus :)

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:49

7e les ging ook weer goed! Maakte alleen een fout op een gelijkwaardige kruising... wilde linksvoor voorsorteren omdat ik linksaf moest slaan. Waardoor ik de auto van rechts blokkeerde en geen voorrang kon geven, die vent werd boos en toen liet ik de auto ook nog af slaan.... :') Nouja ik zit in een lesauto dus dan moeten ze maar rekening met me houden, ik stress 'm niet zo snel :D

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:01

xWildrose schreef:

Jeetje, wat balen zeg! 3x zakken is gewoon heel vervelend! Tja, ik heb je rit niet gezien, dus kan ook niet oordelen. Maar wel heel apart dat ze nu zeggen dat je niet goed op de weg rijd.. En dit ook nog nooit hebt gehad tijdens lessen??? Als het al zo was, zou het ook wel eens eenmalig geweest was. Het is nou eenmal een feit dat het niveau van het rijden (bijna altijd ) lager ligt dan tijdens de lessen..

Op mijn eerste examen had ik echt een K U T examinator, ik werd er zenuwachtig van en niks was goed. En hij bemoeide zich ook overal mee- zoo schakelde hij zelfs een keer - wat volgens mijn rijinstructeur niet mocht. Maarja, 9 weken later en 3 lessen verder weer examen gedaan, helaas weer zelfde K U T examinator. Dus ik dacht daar gaan we weer -O- Toen is ook mijn rij instructeur meegeweest, en ging het goed... En was ik geslaagd.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:49

Ik lees al een tijdje mee, maar nu staat ook mijn praktijkexamen gepland :D
Ik heb morgen mijn 18e en 19e les geloof ik (heb een pakket van 30 lessen), maar ik heb nog nooit ingeparkeerd oid. Hopelijk gaan we daar morgen dan mee beginnen..

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:32

Vandaag parkeren in vak gedaan, ging ook supergoed. Vrijdag en dinsdag nog straatje keren oefenen en daarna ga ik blokuren (2 uur) rijden. Dan kunnen we ook wat verder weg :)
Heb nu 11 lessen gehad. Maak wel elke keer stomme foutjes. Vergeet ik 'm in z'n 1 te zetten bij wegrijden enzo. Als ik er bewust mee bezig ben met parkeren of uitritjes enzo vergeet ik het nooit, maar bij stilstaan op rotondes of bij het stoplicht vergeet ik het echt vaak :roll: Zei al tegen m'n instructeur, word maar een keer kwaad. Ik kan wel wat hebben en dan vergeet ik het tenminste niet meer _O-

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:25

Leuk topic! Ik ben 11 februari gezakt, was de 1e keer. Kleine en stomme foutjes... Nu 11 maart mijn herexamen. Nu moet ik wel weer de bijzondere verrichtingen uitvoeren

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:08

Vandaag -na twee weken i.v.m. carnaval- weer les gehad. Ging best lekker, goed geoefend op het terugschakelen en de halve draai gedaan. Verder de eerder aangeleerde verrichtingen geoefend :) Volgende week theorie. :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:37

Ik heb dit topic de laatste tijd angstvallig vermeden aangezien ik ook af moest rijden := Nou, vandaag was het zover. En ik ben geslaagd voor mijn rijbewijs :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:45

Gefeliciteerd! :D