11AFotograaf schreef:En als ik eerlijk ben heeft bijvoorbeeld Shutterstock en zo het goed geregeld en krijg je wel echt goed betaald als ze je foto groot willen!
11AFotograaf schreef:Femke schreef:@Mariska: ik ben dan natuurlijk wel benieuwd naar concrete bedragen bij zo n verhaal...

Ga jij dan ook je concrete cijfers vertellen, Femke? Wat kost bij jou een stockfoto bijvoorbeeld?
Ok, prima als je er niet open over wil zijn... 't Is alleen jammer dat je schrijft dat je er wel wat mee kunt verdienen, en er vervolgens niet eens een indicatie wil geven....
Op die manier voegt een opmerking dat je "echt goed betaald" krijgt natuurlijk niets toe... Want we kunnen ons daar absoluut niets bij voorstellen. Is dat 25 cent per foto, een euro per foto, 10 euro per foto, 100 euro per foto, 1.000 euro per foto?
Als je 't er niet over wil hebben, waarom ga je dan überhaupt in op mijn argument door een tegenargument (zonder onderbouwing) te noemen?
11AFotograaf schreef:... Of om commentaar te krijgen waardoor het lijkt alsof ik maar een hobbyfotograaf ben. ...
... Ik zou het iig niet fair vinden als ik erachter kom dat ik een andere prijs betaal omdat die hengst van mij is als dat je foto's waarvoor ik betaald heb dat jij ze maakt, doorverkoopt aan een ander. Maar zo werk ik dan ook niet.
Ja, als je wel een prijs noemt, ga je inderdaad met je billen bloot.
Net zoals je mij net uit de tent hebt gelokt om toch concrete prijzen te noemen.
Je bent bang dat mensen je bekritiseren? Maar je doet direct PRECIES hetzelfde bij mij als ik wel prijzen noem....
Dat begrijp ik niet helemaal.
Ik vind het in ieder geval zéker niet vriendelijk van je, om mijn werkwijze als "unfair" te bestempelen.
Maar goed, als je zo met andere mensen om wil gaan moet je 't zelf weten...
Dit was voor mij een eenmalige ervaring. Omdat ik het nog een kans wilde geven en gewoon open en eerlijk wil zijn.
Als je daar blijkbaar niet mee om kunt gaan, ontvang je in 't vervolg die openheid dus niet meer van me. Verpest je 't gelijk ook voor de rest. Want we zitten hier om van elkaar te leren. Niet om elkaar op een nare manier te veroordelen/bestempelen. Zeker niet als een ander zich kwetsbaar opstelt en met prijzen naar voren komt.
Om terug te komen op het lage prijs voor stockfoto's verhaal:
Op andere plekken op internet zie dat de prijzen écht laag zijn (vandaar dus ook míjn argument dat het voor mij niet interessant is)...
Anderen hebben geen problemen met transparantie en schrijven bijvoorbeeld het volgende over wat zij verdienen bij shutterstock:
Citaat:
... Their pay scale starts at 25 cents per photo. After making $500 you get a raise to 33 cents. When you hit $3,000 in total earnings you go to 36 cents. Then you get your last raise at total earnings of $10,000 to 38 cents....
Bron: thephotographerslife.com
Loopt nog op tot 28 dollar voor een "enhanced license".