[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:08

In de wet staat anders dat je houder en drager moet zijn van je rijbewijs. Dit is echt niet anders te interpreteren dan dat je enkel mag rijden onder de voorwaarden van je voorlopig rijbewijs, zolang je je definitief rijbewijs niet in handen hebt. Ik zou zoiets echt niet riskeren en gewoon even afwachten tot je je rijbewijs in handen hebt. Je bent niet in het bezit van een wettelijk geldend rijbewijs als jij met een 36 maanden rijbewijs alleen in de auto kruipt. Tenzij je sowieso al een rijbewijs zonder begeleider hebt en met L rijdt, dan is er geen enkel probleem :) Vraag me wel af bij wie je dit hebt nagevraagd. Bij mij op het gemeentehuis hebben ze heel duidelijk op deze manier gezegd en hiervoor had ik dit ook reeds opgezocht en tot dezelfde conclusie gekomen.

Snollygoster

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:20

Bij een vriend van me wiens vader agent is ;).
Hij heeft me duidelijk gezegd dat de politie de papieren ook accepteerd als bewijs, maar uiteraard moet je dat pasje wel zo snel mogelijk in orde maken.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:28

Vreemd hoor, het staat toch ook duidelijk op de site van Goca "Het formulier “Aanvraag om een rijbewijs” laat niet toe te rijden. U moet houder en drager zijn van een rijbewijs.". Wet is dus blijkbaar toch niet voor iedereen gelijk :+ Puh, ik zou dat risico echt niet nemen eerlijk gezegd, maar dat is jouw keuze.

Ik vind het eerlijk gezegd ook best onlogisch om theorie niet vooraf te doen!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:38

Als ik het niet gevraagd had zou ik echt niet zomaar alleen gaan rijden, maar aangezien ik het van een agent te horen heb gekregen dat ze het papier blijkbaar wel accepteren ging ik dat ook niet in vraag stellen. In ieder geval kan ik deze week toch niet meer rijden aangezien ik op kot zit, dus tegen het einde van de week zal ik mijn pasje wel hebben dan :),

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:44

Dat snap ik inderdaad, hij zou dat niet gezegd mogen hebben :n Het duurt normaal gezien 3 à 5 werkdagen, dus normaal heb je hem redelijk snel :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:55

Maar agenten hebben ook niet alle regels altijd paraat. Ik heb ook weleens met mijn boekje rvv een agent ervan moeten overtuigen dat wat ik deed toch echt was toegestaan.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:05

Hey meiden, ik heb net een proefexamen ergens gedaan en nou had ik een vraag fout, maar ik begrijp de motivatie niet (was wel geslaagd) :')

Afbeelding

Maar op die weg B mag je toch ook 100 -O- Of ben ik nou gek?
De kantstreep is niet onderbroken. En ik dacht zeg maar dat je het daaraan kan zien. Of is het echt die groene vulling die 't hem doet? Wij hebben dat hier in de buurt helemaal nergens, dus ik ben echt enorm in de war nu :')
Of zit het ergens anders in?
Je hebt toch ook 100 km/u wegen met een enkele middenstreep. Dus ik vraag me zeg maar af waaraan je kan zien dat het een regionale weg is.

Poh -O-

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:15

Zonder groen mag je geen 100 in dit voorbeeld. Het is nog niet overal zo ingedeeld maar dit zou de toekomst moeten zijn.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:16

Is het niet zo dat B een regionale weg is omdat de middenstreep niet doorgetrokken is? Of tenminste, dat je dat daar aan kan zien. De groene streep is de nieuwe belijning. Heb ik tot nu toe ook nog nergens gezien, maar het zal wel. :o

Ik heb volgende week mijn theorie en zit nu met oefenen steeds op 7 fout, word er een beetje moedeloos van -O-

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:20

Ah ok thanks Polly. Hier in de buurt doen ze nog niet aan groene strepen, en volgens mij gewoon meestal een enkele middenstreep.
Ik heb het 1x gezien toen ik op vakantie was in Groningen haha :+

De meeste oefenexamens haal ik nu wel gelukkig. Soms een beetje stomme foutjes :o Ik heb donderdag theorie.
Zou eigenlijk de hele dag vrij zijn, dus ik dacht mooi! Tijd om m'n theorie examen te doen! Maar 2 weken geleden kwamen ze ermee dat er een foutje in het rooster stond. Nu moet ik op 2 plaatsen tegelijk zijn voor school, in Amsterdam Noord en Rotterdam, lekker bijdehand weer B-)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:41

Hier zijn ze ook nog lang niet overal maar dat schijnt wel de toekomst te zijn. We hebben hier ook een weg waar je volgens de belijning 80 mag en daar zetten ze dan borden van 50 bij.
Maar goed het is landelijk dus iedereen moet het leren blijkbaar.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:05

Hier ook nog geen groene strepen gezien.. Morgen en donderdag weer rijles, ben benieuwd. Vorige week een begin gemaakt aan de stopopdracht :)

Hylkje, al meer bekend over je examen?
Eelmo, waar zitten je fouten? Wet en regelgeving?

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:35

Die groene lijnen zijn volgens mij nog redelijk regionaal, maar hoorde inderdaad dat het landelijk doorgevoerd gaat worden.

Gister mocht ik afrijden helaas gezakt baal er echt nog steeds als een stekker van. Rijden ging opzich wel redelijk was alleen heel nerveus maar werd in het examen wat minder als bijzondere verrichtingen had ik straatje keren en later nog een keer parkeren ging goed. Maakte alleen wat foutjes bv bochten naar rechts waren niet heel krap ( ik rij met volledige handbediening dus gebruik ik een 1 hands stuurtechniek) en mijn snelheidsnadenringen was op sommige punten te snel, zei wel dat ik het in me had dus de volgende keer gaat het gewoon lukken hoop ik. :D

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:40

Balen Pivione! Op naar de volgende keer!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:55

Hier zie je af en toe wel die groene lijnen.

Liesjeloef. Pas 25 maart is mijn examen.
Kon ook 23 februari maar dat vond mijn instructeur te vroeg.
Baal wel een beetje omdat hij tegen mij zei dat de wacht tijden niet zo lang zijn. Rij nu wel steeds 2 uren achterelkaar door dat het nu snel kon gaan.
Nu moet ik ongeveer 6 weken wachten.
Vindt het een beetje gemeen. Zeggen dat het niet lang duurt en dan toch uitstellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:47

Je instructeur heeft echt wel het inzicht of het haalbaar is, als hij 23-2 niet haalbaar acht wees dan blij dat hij die niet pakt, herexamen is ook zonde geld. Als mijn leerling richting examen boven verwachting snel groeien minder ik de lessen naar het examen toe, beter dat dan in de laatste week stressen omdat het eigenlijk nog niet 'af' is. Er zal heus een reden voor zijn en anders gewoon vragen.

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:53

Precies, je kan beter wat later afrijden en het halen dan er net nog niet klaar voor zijn, want eerlijk is eerlijk dat bevordert niet echt je kans op slagen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:57

Liesjeloef schreef:
Hier ook nog geen groene strepen gezien.. Morgen en donderdag weer rijles, ben benieuwd. Vorige week een begin gemaakt aan de stopopdracht :)

Hylkje, al meer bekend over je examen?
Eelmo, waar zitten je fouten? Wet en regelgeving?

Wet en regelgeving idd. Gevarenherkenning gaat me wel goed af.
Ik heb nog een week tot mijn examen, dus hopelijk gaat het tegen dan beter. Maar het begint me nu wel een beetje te vervelen.. :\

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:04

Ik heb het precies andersom Eelmo :+ gevaarherkenning vind ik echt super moeilijk! Lastig in te schatten hoe hard je voorganger rijdt bijvoorbeeld. Had het er vanmiddag nog over met een klasgenoot, als ze korte filmpjes zouden gebruiken is het beter in te schatten, denk ik. Wet en regelgeving lukt opzich wel...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:19

Omdat die foto's ook zo waardeloos zijn mag je er ook een heleboel fout hebben. Heb je wel een cursus gedaan? Wij leren leerlingen altijd ezelsbruggetjes voor de theorie en dus ook voor gevaarherkenning. Er zit wel een lijn in maar die moet je wel even weten

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:28

Wet en regelgeving is vooral kennis, terwijl ik merk dat nu ik auto rijd dat ik gevaarherkenning veel beter doe. Succes Hylkje, beter wat later en in 1 keer.

Hier net ook weer les gehad. Heb de examenrit moeten rijden (met een rotweg, hoop geslinger en hoop geschakel). En bochten achteruit gedaan, ging heel goed :D Mocht van m'n rij instructrice niet meer zo onzeker zijn over m'n kunnen..

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:26

Zal het inderdaad morgen even vragen ook omdat hij zelf zei dat de wachttijd niet zo lang is als bij de tussentijdse toets. Daar was de wachttijd 6 weken.
Verder geeft hij Super goed les.

Klopt liesjeloes. Zit nu alleen in twijfel deze weken steeds 2 uren te rijden of weer naar 1 uur in de week en pas op het einde weer 2 uren in de week te rijden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:35

Ja Polly ik doe een cursus :j Of nouja losse theorie avonden waar je gewoon binnen kan lopen en dan vragen kan stellen + examentraining. Vanavond ga ik daar nog heen.
Ik ben echt een wandelende rámp met leren. Ik wil álles onthouden. Alles. Op de middelbare ben ik daardoor afgestroomd van havo naar vmbo, maak mezelf echt helemaal gek met alles willen onthouden, waardoor ik in the end heel veel juist vergeet.
Heb een lijstje gemaakt voor vanavond met een paar dingetjes die ik nog lastig vind. Ben echt heel benieuwd morgen.
Maak me hier drukker om dan om eindpresentaties op school :=

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:47

Liesjeloef wat bedoel je met examen rit?

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:53

Hylkje schreef:
Liesjeloef wat bedoel je met examen rit?

We hebben een stuk gereden wat áltijd in het examen wordt verreden. (Begonnen bij CBR) Zitten namelijk best wat schakelhandelingen tussen en zo leer ik nog beter in te schatten wanneer ik moet terugschakelen. Verder is het een heel mooi stuk om goed te leren kijken.

Wat betreft je lessen: wat lijkt je zelf fijn? Zou het gewoon eens overleggen met je instructeur.