Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandmeisje

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:39

He! Heb al een hele tijd niet meer gereageerd in dit topic, na afstuderen in december nog geen baan gevonden. Maar maandag mijn 1e sollicitatie gesprek! Best spannend allemaal. Jullie nog tips voor de voorbereiding? Gaat om een oriëntatie gesprek.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:42

Veel succes Nienke!
Jammer dat je nog niets hebt gevonden, maar is ook moeilijk voor geschiedenis.
In de tussentijd wel iets met onderwijs gedaan of?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:44

Wees jezelf en wees enthousiast (als je dat bent tenminste haha). Je bent jong, net afgestudeerd, hebt vernieuwende ideeën en wil supergraag werken. Allemaal vertellen :D
Veel succes!

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:21

@daphne. Dankje heb afgelopen half jaar huiswerkbegeleiding gegeven. Dus wel bezig geweest. Maar dat is niet voor de klas.

@goof dankje voor de tips! Vind het wel heel spannend.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:29

En lees je goed in wat betreft de school :). En wees jezelf maar dan net een tikkeltje leuker :P

Ik begin volgende week met mijn nieuwe baan, de lessen starten de week erna. Zin in!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:30

Solliciteren blijft spannend ja. Succes iig!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:35

Ik heb een baan!! Vond het sollicitatiegesprek achteraf niet zo goed gaan, op weg naar huis wist ik ineens veel betere antwoorden :+
Gelukkig ben ik het toch geworden, voor 2 dagen/week.

Vrees wel dat ik duizend doden sterf de eerste dagen helemaal alleen met nieuwe klassen...
Nieuwe school en zo...
Vraagje: ze werken op deze (NL) school met Magister, dat ken ik niet ;( , kan ik dat ergens trainen, opzoeken of denken jullie dat het aanleren wel meevalt...?!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:37

Gefeliciteerd Ineke! Wat voor baan is het precies?

Magister is goed aan te leren hoor, maar het is fijn als iemand het je even voordoet. Kun je dat niet even vragen op je eerste dag? Verder staan er ook wel filmpjes op YouTube die je kan bekijken.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:50

Hai Sheran, het is een baan in de onderbouw havo/vwo, docent Engels. Ik ben nog maar (net) 2e jaars, maar wel een native speaker, of nou ja, met een Engelse moeder Engelstalig opgevoed dus.
Ik heb wel stage 2 vorig jaar al gedaan en nu dus... in het diepe, brrrr!

Fijn, ik ga direct even op YouTube neuzen naar Magister. Ze willen het mij vast wel uitleggen maar ik ben zo een slome met computervaardigheden aanleren |(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:55

Gefeliciteerd Ineke! Super.
Eerste dagen zijn altijd spannend. Zorg dat je de eerste dagen lesjes draait die je zelfs nog met je ogen dicht zou kunnen doen zodat niet al je energie daarin gaat zitten, maar je kan focussen op de leerlingen, op het groepsproces in de klas, op je nieuwe methode, op de school zelf etc.
Wees eerlijk over jezelf, vertel de leerlingen ook gewoon dat deze school nieuw is voor je, dat je ook nog niet alles weet en dat je misschien juist wel wat informatie van hen wil over de school, waar je dingen kan vinden of hoe bepaalde dingen werken.
Komt vast helemaal goed!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:02

Dank je Goof! Fijn dit forum :D .
Je bedoelt dat ik de lessen zodanig moet voorbereiden dat ik ze bijna blindelings kan 'afdraaien'? De methode is inderdaad ook helemaal nieuw voor mij. Maandag lerarenbijeenkomst, hopelijk krijg ik dan al wat boeken mee, donderdag moet ik van start.
Dacht idd ook al gewoon aan de ll'n mee te delen dat het voor mij ook nieuw is. Krijg ook wat 3e klassen dus die zullen dat ook wel merken :+
Ik ben zo slecht in namen, zal echt veel moeten inspannen om die zsm te leren. Het is echter een school waar ze groepsgewijs naar eigen indeling mogen gaan zitten, dát wordt een uitdaging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:37

Gefeliciteerd ineke!
Magister is niet zi lastig, kende het ook niet maar vind makkelijk werken en snel in de gaten hoe werkt. Vind ook fijn telefoon aan kan koppelen dus snel op hoogte LL afwezig zijn en afsluiten lessen.
Qua namen was jk ook bang moeite mee ging hebben maar had van alle klassen foto lijsten en ging best snel toch uiteindelijk

Hier nog 2weken vakantie, dan maandag 31 augustus beginnen met vergaderen en daarna woensdag de lessen beginnen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:57

Gefeliciteerd Ineke.

Ik heb gisteren mijn eerste vergadering gehad, alles staat klaar voor maandag.
Wie starten er nog meer maandag?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:41

Ik ga komende week aan de voorbereidingen. Inclusief startvergadering en een studiemiddag.
We hebben nieuwe vloeren gekregen. Ben benieuwd hoe het eruit ziet.
De lokalen zijn dus ook helemaal leeg, dus dat wordt inrichten.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:11

Gefeliciteerd Ineke!

Ik start ook maandag Marleen.
Wij starten met vergaderen, dinsdag komen de leerlingen hun roosters halen en woensdag begint het dan echt. :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:16

Ik heb nog 1 week.
Vrijdag ben ik wel de hele dag op school, vergaderen enzo, en volgende week maandag begin ik.
Maandag en dinsdag zijn 2 introductiedagen met mijn mentorklas, daarna begin ik met de lessen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:29

InekeN schreef:
Dank je Goof! Fijn dit forum :D .
Je bedoelt dat ik de lessen zodanig moet voorbereiden dat ik ze bijna blindelings kan 'afdraaien'? De methode is inderdaad ook helemaal nieuw voor mij. Maandag lerarenbijeenkomst, hopelijk krijg ik dan al wat boeken mee, donderdag moet ik van start.
Dacht idd ook al gewoon aan de ll'n mee te delen dat het voor mij ook nieuw is. Krijg ook wat 3e klassen dus die zullen dat ook wel merken :+
Ik ben zo slecht in namen, zal echt veel moeten inspannen om die zsm te leren. Het is echter een school waar ze groepsgewijs naar eigen indeling mogen gaan zitten, dát wordt een uitdaging!

Met welke methode ga je werken?
Ik zou trouwens niet zeggen dat 'het' nieuw is voor je, als in 'het onderwijs of lesgeven', ik zou enkel benoemen dat deze school nieuw is voor je. Mochten ze er naar vragen gewoon zeggen dat je vorige jaar ergens anders hebt gewerkt en dus ervaring hebt. Zij hoeven niet te weten dat het om een stage ging ;) Waarom? Omdat de 3e klassers het je anders erg lastig gaan maken ;)

Vwb namen..... man man, ik ben daar ook zo slecht in.
Leuk dat ze mogen zitten waar ze willen, maar ik zou ze de eerste week volgens een vaste plattegrond laten zitten totdat jij de namen kent. Daarna kunnen ze wisselen. Werkt echt het beste.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:45

Hier nog een juf....al mijn negende jaar in voor de klas....maar heb de laatste 6.5 maand thuisgezeten. Ben namelijk op het schoolplein (lopende van school naar de gymzaal) in januari uitgegleden en alles in mijn onderbeen gebroken, wat je maar kunt breken. (scheenbeen in drieen, kuitbeen, enkel en van enkel naar heilbot)

Nu dus weer voor de klas. Afgelopen week alweer drie dagen op school geweest om klas in te richten en te vergaderen...maandag beginnen. Voor het eerst ook continurooster dus ben benieuwd. Zal wel bekaf zijn de eerste weken ;)

Succes allemaal met het beginnen, vinden van banen, aanvangen met studies enz enz

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:20

Jeetje, dat is een naar ongeluk zeg! Opgeknapt weer? Geen last meer?

Continuerooster?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:21

Ja...geen middagpauze meer voor de kinderen (of voor de lk)...we draaien van 8.30 tot 14.00 uur

Met mijn been gaat het wel weer, al is het nog lang niet zoals het was. Ik kan lopen, maar met een waggeltje en harder dan langzaam lopen gaat ook niet. Komt vanzelf wel weer

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:26

O, wat een naar ongeluk zeg! Brrr!
Als er geen middagpauze is, wanneer eten de kinderen dan? En jijzelf?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:30

Heftig hoor Dems, hoop dat je spoedig weer de oude bent. (even ervan uitgaande dat dat ook gaat gebeuren)
Een vriendin van me werkt ook met zo'n continuerooster op de school waar zij werkt. Het is slopend. Je komt niet meer toe aan tijd voor jezelf omdat je ook je pauzes met hen doorwerkt.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:36

Ik ga ervan uit dat het helemaal weer goed komt...met geduld ;)

De kinderen hebben rond kwart over twaalf pauze. Ze eten dan eerst een kwartier en daarna naar buiten of binnen...wat ze willen. Ik moet zelf toezicht houden. Ik heb zelf dan dus pas pauze om 14 uur....dus dat is best een lange ruk zeg maar.
Qua lesvoorbereidingen wordt het ook heel anders...je moet nu echt alles klaar hebben om half negen en de hele dag ingepland en klaar hebben staan. Voorheen deed ik in de middagpauze nog best veel...dat kan dus nu niet meer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:54

Ah zo. Was jullie middagpauze altijd zo lang? Bij ons op school was hij een half uur. De toezichthoudende docenten aten op het schoolplein geloof ik :P

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:44

De middagpauze was altijd van 12 tot half twee....anderhalf uur dus. Nu eten de kinderen broodje in de klas (15 min.) en daarna vrij spelen (15 min)