Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Reneee_

Re: Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:49

Uni is niet per se moeilijker maar je krijgt veel meer stof in kortere tijd. Tenminste als ik mijn jaar uni vergelijk met het hbo nu. Veel minder begeleiding, veel minder uitleg en veel meer stof dat je moet leren in dezelfde tijdsperiode (voorbeeld: kennis van mij studeert hbo natuurkunde, vriendin van mij wo technische natuurkunde. Ze hebben hetzelfde boek alleen zij heeft 1 periode om het boek te leren en mijn kennis een heel jaar). :j

Verder heb je veel minder praktijk, veel minder project en ben je vooral heel veel bezig met of onderzoek doen of uit boeken studeren. Het is dus ook een manier van studeren die bij je moet passen. :)

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:34

Hallo, ik val toch maar even binnen! Ik doe bedrijfskunde MER aan de HAN in Arnhem. Ik ben ook een eerstejaars. Omdat ik het ook niet zo uitdagend vond heb ik ook rond gevraagd over de mogelijkheden tot een universitaire opleiding na mn P, en mij is verteld dat je dan wél in het leenstelsel komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:37

Heb jij het eerste halfjaar ook gewoon een bedrijfskunde basisjaar gehad met vakken als marketing en bedrijfskunde en algemene economie? Zo ja, dan hebben we het afgelopen half jaar exact hetzelfde gedaan, haha! (Ik doe HRM in Nijmegen)

Ik houd niet van groepswerk en vind het tempo + niveau ook heel laag en hoef alleen in de tentamen weken er een beetje aan te trekken. Verder doe ik helemaal niets aan school eigenlijk, alleen de groepsopdrachten moeten soms doordeweeks gebeuren.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:44

Ja klopt Rebeccaa, ik ben een stille meelezer haha. Supercijfers heb je! Mijn cijfers zijn iets lager, maar ik zie er geen uitdaging meer in. Ik had de eerste periode 8en en de tweede periode 6en :+ Ik heb nu met mijn SLB-er overlegd dat ik waarschijnlijk volgend jaar spaans ga volgen met een eerstejaars international business and languages klas :D

Het groepswerk voor het B-cluster ziet er tot dusver verschrikkelijk saai uit. Volgensmij heb ik ook nog hetzelfde B-cluster als jij. Het A-cluster vond ik qua groepswerk te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:08

Ja, het A-cluster was eigenlijk alleen onderzoek en PCV voor onderzoek aan groepswerk. Nu hebben wij ook recruitment, een eenmalige opdracht voor toegepaste organisatie psychologie + arbeidsrecht, werving en selectie en weer onderzoek als 'groepswerk'-vakken. Best veel groepswerk dus..

Heb je wel al je studiepunten gehaald tot nu toe? Ik heb ook niet alleen maar hoge cijfers hoor, ben niet gemotiveerd genoeg om er meer voor te doen haha.. :') Moet nu met de tentamen week best veel doen, maar verder doe ik vrij weinig tot nog toe, maar ach.. zolang ik alles haal. Ik vind het B-cluster er ook niet echt uitdagend uitzien tot dusver, alleen arbeidsrecht lijkt me pittig. Ik ga ook eens vragen wat de mogelijkheden zijn m.b.t. extra vakken volgen van andere opleidingen. Volgens mij heb jij nu namelijk wel hele andere vakken als dat ik heb, misschien kan ik wel wat MER vakken erbij gaan volgen..

Dus, wat voor vakken heb jij deze periode? :D

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:59

Ik moet voor informatiekunde een database in elkaar zetten met een groepje? :')
Ja mijn SLB-er zei ook dat ik evt 2 studies kon gaan doen, en dan combineren met bijv. HRM, maar dat lijkt mij zelf iets teveel van het goede worden. Spaans heb ik altijd al willen leren en staat los van de andere vakken waardoor de echte schooldruk waarschijnlijk wat minder blijft.

Mijn vakken in het B cluster:
Bedrijfseconomie
PCV
Recht
Informatiekunde
Onderzoek
Sociale vaardigheden
Toegepaste organisatie psychologie
Engels
MNG (weet dat het iets van verantwoord ondernemen was, maar verder? :') )

En ik heb 15 studiepunten binnen! Moet alleen onderzoek én PCV herkansen, maar die zijn al bijna klaar, en algemene economie heb ik niet gehaald..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:04

Ah ik heb redelijk dezelfde vakken! Heb alleen recruitment in plaats van verantwoord ondernemen dan. :j Balen van algemene eco vooral zeg, echt een rot vak vond ik dat.. wat had je? Was die bij jullie ook zo slecht gemaakt?

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:13

Ik had een 4.9. 3 mensen uit onze klas hadden een voldoende. En dan ook nog 3 mensen die normaal relatief lage cijfers behalen. Vind het op zn minst zeer vreemd dat zon laag percentage het haalt wanneer het een 3keuze meerkeuze toets is. Dat ze dan beslissen om de 5 slechtste vragen te schrappen vind ik ronduit raar. Als je goed bent in de moeilijke vragen word je namelijk flink benadeeld. De rest krijgt namelijk gratis (!) punten. Volgensmij hebben ze dat alleen maar gedaan zodat ze een stuk minder gezeur zouden krijgen. Wat mij betreft hadden ze die toets gewoon ongeldig moeten verklaren. Sloot totaal niet aan op de stof, en de vragen waren blijkbaar misleidend ofzo, anders hadden wel meer mensen het juiste antwoord kunnen gokken. Ik ga donderdag naar de inzage, ben benieuwd! }:)

edit: door die nieuwe regeling hebben nu 12 mensen ofzo het gehaald gok ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:25

Mijn SLB-er geeft het vak AEC en hij heeft uitgelegd waarom ze dit gedaan hebben.
Met de toets in kwestie was niets mis, dus ze mochten hem absoluut niet ongeldig laten verklaren van de tentamen commissie. Ze hebben gekeken of de normering aangepast kon worden (iedereen een halve of hele punt extra of zo) maar dit kon ook niet- omdat er dus niets mis was met de kwaliteit van het tentamen. De enige manier waarop ze iets konden doen aan het lage slagingspercentage, was door de 5 extra moeilijke casusvragen (voorgaande jaren waren er maar 7 in plaats van 12) te laten verwijderen en de normering daarop aan te passen, aangezien die vragen door bijna iedereen fout waren gemaakt. Nu heeft ongeveer de helft de toets gehaald (en dat is een normaal percentage), in plaats van de eerdere 20% (of zo iets, kan ook wel nog lager zijn geweest). Ze konden simpelweg niets anders doen, omdat ze dan gezeur zouden krijgen van de examencommissie. De mensen die die 5 vragen fout hadden, hebben geluk. Mensen die die vragen fout had, worden niet benadeeld (zo voelen veel mensen zich wel, maar dat is dus niet zo), want het cijfer gaat niet omlaag.

Nou ja, in elk geval, de docenten waren er ook niet blij mee, maar aangezien er niets mis was met het tentamen op zich, konden ze gewoon niets anders doen. Ik vond het tentamen verder wel aansluiten bij de stof, maar vond de casusvragen echt te moeilijk.

Maar het blijft een rot vak, bij ons heeft nog steeds minder dan de helft het gehaald. Wel veel hebben nu net een 5.5 haha. De herkansing wordt waarschijnlijk wel een betere toets, dus dat is wel fijn..

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:30

Je wordt wel degelijk benadeeld wanneer jij die vragen goed had. Als ze nou gewoon de normering met 5 omlaag hadden gedaan had iedereen 'geluk' gehad. Maargoed dat is een discussie apart! Wij hadden ook geen goede docent en het ook nooit over die tabellen gehad, en daar heeft die docent ook al excuses voor aangeboden. Geen idee hoeveel mensen het precies in onze klas gehaald hebben hoor haha, maar volgensmij tussen de 8 en 12 nu, idd allemaal 5.5 haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:44

Dat mochten ze dus absoluut niet doen! Dat wilde de AEC docenten ook liever, maar dat was echt geen optie. De docenten balen er ook van dat het zo slecht was gemaakt, dit was de enige manier waarop ze nog iets konden veranderen aan het lage percentage. De examencommissie is gewoon stom. Die bepaalden ook ineens dat wij het bedrijfskunde tentamen opnieuw moesten maken, maar AEC mocht niet ongeldig verklaard worden.. >;)

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:50

Dat bedrijfskunde tentamen vond ik wel redelijk logisch haha. Een jongen uit mijn klas had een gesprek gehad met de onderwijscoördinator (?), en die zei dat het schrijven van een brief naar de examencommissie wel zin kon hebben? Enfin, ik wacht gewoon de inzage en de herkansing af haha. Komt vast goed! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:14

Ik niet, want het 2e tentamen was bijna hetzelfde als het 1e tentamen, dus we hebben praktisch 2x hetzelfde moeten maken haha. :')

Nou ja, mijn SLB-er zegt ook dat we vooral naar de inzage moeten gaan, maar dat de kans bijna niet bestaat dat er nog wat aan gaat veranderen. Denk dat ze voor de herkansingen wel nog eens goed gaan kijken naar de vragen en verwacht ook dat de herkansing er heel anders uit zal zien. :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:47

Ik zit ook wel een beetje in dubio. Ik vind mijn studie erg leuk, vooral het doen van onderzoekjes/metingen en hier dan verslagen van te maken trekt mij erg aan en gaat me ook goed af. Daarnaast vind ik veel ook wel interessant en is vooral de afwisseling heel leuk.

Alleen, ik heb soms toch wel een beetje het idee dat ik me verveel. Ik doe aan de leerstof eigenlijk weinig, dan wel niets. Ik ben bij zo goed als alle lessen aanwezig en vat vaak eind van de week alles samen. Voor een tentamen lees ik de stof vaak in een paar uurtjes nog even door. De groepsopdrachten werk ik wel gewoon goed uit en hier besteed ik wel 'veel' tijd aan.

Ik heb tot nu toe al mijn vakken/studiepunten in 1x gehaald. Zit nu op de 24 punten. Tentamens allemaal rond de 6, voor verslagen tussen de 7-9. Gehaald is gehaald, maar ik ben van mening dat als ik echt zou leren voor het tentamen ik ook makkelijk hogere cijfers kan halen. Ik heb zelf het gevoel dat het wel prima is zo en ik denk dat dat een beetje voort komt uit het feit dat ik het toch wel 'makkelijk' vind allemaal.

Het gene waar ik alleen wel behoorlijk tegenaan loop is dat we veel met de computer werken. Zoals Matlab, IP, solidworks, kinovea, enz. Ik heb echt zo niks met dat soort programma's, dan men mij 100x kan uitleggen wat ik moet doen, maar het dringt gewoon niet door. Maar wie weet dat ineens het kwartje valt en ook ik er een stuk handiger mee wordt.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:28

hmm, ik heb afgelopen maand en deze maand opeens de helft minder stufi gehad. Zag het deze maand pas. Maandag of dinsdag duo maar even bellen

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:49

Ik ook, inkomen was niet goed doorberekend

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:40

Goed begin zo na de vakantie! Giga storing rond Utrecht. Kwam welgeteld 1 station verder haha. Nu weer naar huis, dan niet. :+

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:07

Ik zag het. ben benieuwd hoe ver ik kom vandaag. Gelukkig geen verplichte lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:49

Gelukkig geen last van gehad!

Hier weer een onvoldoende binnen voor een tentamen, kan ik nog herkansen maar ik word er echt moedeloos van.. :n

Heb t overigens wel heel erg naar mn zin op mn stageplaats! :D

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:38

Whooo mijn 5,3 is omhoog gegaan naar een 5,6 :D i am happyyyyyy

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:13

soloro schreef:

Yaaay gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:36

soloro schreef:

*\o/* Nu mijn 2 5,4en nog ombouwen :')

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:38

Joolien schreef:
soloro schreef:

*\o/* Nu mijn 2 5,4en nog ombouwen :')

Oeeh das wel heel erg balen die 2x 5,4 :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:40

Dat kun je wel zeggen -O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:33

Krijg net een mail met als titel:
Waarschuwing negatief bindend studieadvies jaar 1.

Schrok me dood, bleek het alleen een informatiemail te zijn. Zucht, geef die mail dan een andere titel. _-:(