Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:54

De boeken heten basisvaardigheden taal, spelling en rekenen om de toelatingstoetsen te halen voor de PABO bijvoorbeeld.
Deze boekjes zijn geschikt om je eigen basisvaardigheden op deze gebieden bij te spijkeren.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:26

O, die heb ik al!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:34

Oke! :) Heeft mij heel erg geholpen! Succes :D

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:41

Ooh waar Bokt wel niet goed voor is!

Na drie jaar werken in gehandicaptenzorg heb ik eergisteren te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd kan worden ivm bezuinigingen. Na mijn zomervakantie zal ik dus plots zonder werk komen te zitten. Dit is voor mij een eyeopener geweest, ik wil dit niet meer, ik wil doeb wat ik altijd al had willen doen! PABO! Dus ga ik waarschijnlijk per September terug de schoolbanken in. Mijn studie Sph heeft mij namelijk niet gebracht wat ik wilde. Ik ga het deeltijd verkort in Tilburg doen. Dat wordt afzien met mijn paard, de afstand en het vele verwachte werk maar ik ben super gemotiveerd en ga knallen!

Nog meer mensen die ervaring hebben met deeltijd? Fontys? Hoe bevalt het? Ik krijg geen studiefinanciering meer maar kom ik hierdoor wel in aanmerking voor de tegemoetkoming leraren?

Tevens vanochtend te horen gekregen van studieadviseur dat ik onder het wettelijk collegegeld val, dat is een financiële meevaller. Zijn er hier mensen die wel het instellingstarief betalen? Lijkt mij echt niet te doen zeg! Respect voor die mensen

Hopelijk kunnen de (toekomstige) juffies mij een beetje informeren en wegwijs maken

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:32

Ik heb ook deeltijd gestudeerd. Beviel heel goed.
Je kan inderdaad een tegemoetkoming leraren aanvragen. Dat scheelt weer.

Het is veel werk, maar als je alles goed bijhoudt heel goed te doen. Ik werkte er 4 dagen naast. Dan liep ik 1 dag stage en ging ik 2 avonden in de week naar de opleiding.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:01

Ik studeer ook op het Fontys, prima school. Iedere hogeschool heeft zo z'n minpunten en de communicatie is nooit geweldig, maar alles is wel gewoon goed geregeld ;) Leuk dat je ook leraar wilt worden!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:27

Hier geen ervaringen met deeltijd, maar ik heb er ook wel oren naar. Enige wat moeilijk is, is het stage lopen. Dat lijkt me moeilijk te plannen als je een baan hebt die totaal niks met lesgeven te maken heeft.

Ik word vaak zo moe van Fontys. Jaarkalender staat er nou nog steeds niet op...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:02

Een stageplaats vinden is inderdaad lastig. Het is mij ook nog niet gelukt om voor komend schooljaar een plaats te vinden. Blijkbaar is het aanbod groter dan de vraag naar stagiaires!

Goof, heb je hier wellicht iets aan? http://www2.leergeld.nl/

En ik studeer ook in deeltijd, maar dan aan de NHL. Het bevalt mij prima, maar hiervoor heb ik ook al een deeltijdstudie gedaan. Mijn ervaring is dat het wel veel zelfstudie (en een goede planning) vergt, maar voor mij is het een erg prettige vorm van studeren :)

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:38

Hoi allemaal !

Hier een nieuw 'juffie' in het topic! Mijn naam is Stephanie en ik werk in het basisonderwijs !
Ga nu mijn vierde jaar in. Ik mag voor het eerst fulltime mijn eigen klas gaan draaien en heb er erg veel zin in!
Ik kwam jullie topic tegen en kon het als juf natuurlijk niet voorbij gaan :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:25

Ook ik wil me melden.
13 jaar geleden afgestudeerd aan de Pabo, daarna bij de overheid terecht gekomen, maar vanaf het nieuwe schooljaar weer terug het onderwijs in.
Ik ga 4 dagen op het bestuurskantoor werken en weer 1 dag voor de klas. Ik kom officieel in de invalpool in 2 regio's, maar ga op mijn vrije dag op diverse scholen projectmatig muziekles geven.
Ik heb er onwijs veel zin in. De kans om weer terug voor de klas te gaan en dan ook nog met mijn hobby bezig zijn :D
Wie weet waar het op uit loopt in de toekomst...

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:37

Welkom Stephanie en Amanda!

Weet iemand leuke oefeningen om woordenschat te oefenen?

En leuke kennismakingsspellen waarbij weinig taal nodig is (vooral met uitleggen)?

Nog 1 week en dan begint het hier alweer :)

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:52

Leuk topic! Ik werk in het Montessori onderwijs met de middenbouw (groep 3,4,5 door elkaar) en ga nu mn 8ste (?) Jaar in. Nog steeds erg leuke baan en prima naar m'n zin!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:06

Welkom Steph en Amanda.
Amanda; wat leuk om zo je hobby met werk te combineren! :D

Hier nog 2 weekjes, dan mag ik ook weer. Heb wel weer zin eigenlijk haha.

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:42

Dankjulliewel :)

Ik ook nog twee weekjes en vandaag al een beetje aan de slag geweest in m'n lokaal!

@_Siri; ik doe wel eens 'sta op als', dan noem je een woord en staan ze op als ze kunnen vertellen wat het is (gelijk een leuke Energizer). Welke groep krijg je waarvoor je een kennismakingsspel nodig hebt?

@Amanda, leuk dat je weer terug kan !

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:47

Oja! Die heb ik vorig jaar ook wel eens gedaan. Alleen dan met plaatjes ipv vertellen wat het is.

Ik geef les aan anderstaligen (NT2) en heb daar een instroomgroep.
Leerlingen zijn tussen de 12 en de 18 en spreken nog geen Nederlands, vandaar dat er weinig taal nodig moet zijn met uitleg. Het grootste gedeelte komt uit Syrië.

Ik heb ook nog geen idee hoeveel leerlingen ik heb volgende week. Het kunnen er 15 zijn, maar ook 35 zeg ik altijd. Komende week worden de intakes gedaan voor de nieuwe leerlingen en dan is het afwachten welke leerlingen die er al waren er nog zijn (of dat ze verhuisd zijn).

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:59

Hoor net dat er 40 intakes zijn deze week :')
Ik gok dat ik met veel leerlingen ga beginnen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:02

Zo, dat is een flinke groep haha!

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:05

Ga er niet vanuit dat alles bij mij komt haha. Dat is praktisch gezien ook niet te doen.. :')
Ben wel heel benieuwd hoe en waar alles geplaatst wordt en hoeveel leerlingen er dan verhuisd zijn.
Omdat ze nagenoeg allemaal op het AZC wonen gaat de instroom vaak wel gepaard met uitstroom van leerlingen.

Moet zeggen dat ik het wel absurd vind dat er in +/- 2 maanden zoveel bijgekomen zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:07

Werk jij ook op het AZC of komen ze daar vandaan naar jou toe?
Waar ergens in het land werk jij eigenlijk? Ik vind het echt boeiend wat je doet (maar dat heb ik al vaker gezegd :') )

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:52

Ik werk in Emmeloord (Noordoostpolder, Flevoland).
Het AZC zit in Luttelgeest. Het AZC heeft wel een basisschool op het terrein, maar geen VO.
Wij zijn ook een afdeling binnen het reguliere VO.

Er zijn ook nog leerlingen die niet op het AZC wonen. Vaak Poolse kinderen van arbeiders of mensen die al status gekregen hebben en in een huis geplaatst zijn.

Kan ook iedereen aanraden om eens te gaan kijken op een NT2/EOA/ISK school. :j
Cultuur is ook zo anders en verschillend dat het gewoon fantastisch lesgeven is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:15

Jammer dat je niet dichterbij werkt, zou best eens een dagje willen komen kijken om eerlijk te zijn :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:29

In Rotterdam heb je ook een ISK, zowel PO als VO. En in Dordrecht zit ook een ISK bij een PO school (Mondriaan uit mijn hoofd). Misschien kun je daar eens informeren om een dag te komen kijken of meelopen.

Ik hou me momenteel bij de gemeente bezig met de huisvesting van statushouders, gezinsherenigingen én onderwijs en leerlingenvervoer. Dus ik zie weer een andere kant. Ontzettend interessant, bijzonder, ingrijpend. Eigenlijk is er geen woord voor. Lijkt me erg bijzonder om in dat onderwijs te werken :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:36

Ah dank je Amanda! Ik ga er eens achteraan.
Jij doet ook wel wat boeiends denk ik zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:41

Ja, maar straks niet meer :D
Of nou ja, dan anders boeiends.
Momenteel werk ik 4,5 dag als beleidsambtenaar onderwijs en welzijn. Onderwijshuisvesting, schoolzwemmen, leerlingenvervoer, subsidies, huisvesting statushouders en nog veel meer.

Maar per 1 oktober ga ik bij een onderwijsgroep werken op het bestuurskantoor. Daar ga ik kwaliteitszorg doen. Dat is 4 dagen en dan 1 dag voor de klas. Wat voornamelijk muziek zal zijn, daar hebben scholen in ieder geval wel naar gevraagd. Maar ook in geval van nood kan ik die ene dag ook regulier bijspringen op de basisscholen.
Wel heel leuk. Iets wat ik al heel lang wil: weer terug het onderwijs in, deels op kantoor en deels voor de klas.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:28

Amanda schreef:
Ik hou me momenteel bij de gemeente bezig met de huisvesting van statushouders, gezinsherenigingen én onderwijs en leerlingenvervoer. Dus ik zie weer een andere kant. Ontzettend interessant, bijzonder, ingrijpend. Eigenlijk is er geen woord voor. Lijkt me erg bijzonder om in dat onderwijs te werken :j

Ook heel interessant.. :j

Goof, ik weet niet in welke regio je woont, maar er zijn redelijk wat van dit soort scholen.
Je zou eens kunnen kijken op http://www.lowan.nl/ wat er in jouw regio zit.
De meeste scholen staan ook wel open voor mensen die willen komen kijken. Vooral omdat er zoveel vooroordelen over zijn..