Toekomstige studenten HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:29

Wat zuur Judith! Kan je nog wel voldoende punten halen om over te mogen?

Vrijdag om 10.00 en 10.45 mijn laatste toetsen. Ben echt stront zenuwachtig, is een kwestie van propedeuse halen of moeten stoppen met de opleiding...

Nu dus flink samenvatting maken, zijn vier domeinen waarvan je er twee moet doen. Alleen weet je pas welke 15minuten voor de toets, dus gewoon ALLES leren. Het is veel, veel te veel. En dan is de gammacamera stuk, dus kunnen nucleaire acquisitie niet oefenen (dus hopelijk is dat ding morgen en vrijdag ook nog gewoon stuk).

*Ernstig gefrustreerd* -O-

_Judith

Re: Toekomstige studenten HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:39

Quir; als ik 2 van de 3 herkansingen haal dan ga ik gewoon over, dan heb ik namelijk 45 studiepunten. Als ik de 3e ook haal (zit in een ander blokje, is wel een lastiger tentamen) dan heb ik er 52.5) Dus ga mij maar focussen op die twee tentamens, die kan ik sowieso halen (zonder te leren een 4.5 en een 5.0, moet dus te doen zijn..)

Maar baal echt ontzettend, één fout teveel..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:51

Ja begrijp dat je goed baalt! Zeker als je zo dicht bij was, dan beter een 3.. Tenminste, zo ervaar ik het altijd haha.

Dan komen die twee tentamens vast helemaal goed! Kop op, schouders er onder en gaan!

Wist trouwens niet dat je halve studiepunten kon halen. :oo

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:57

Bij ons zijn de vakken ingedeeld in blokken, als je alle toetsen/vakken uit een blok heb gehaald krijg je dus 7.5 studiepunt :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:00

Oh oke, dat is sowieso al heel anders dan bij ons. Bij ons staat voor elke toets, verslag of project een x aantal studiepunten, wanneer je een 6 hebt (werken alleen met afgeronde cijfers, dus je kan geen 5,7 halen of iets dergelijks) krijg je dus die studiepunten. :)

Vind wel dat de toetsen veel punten hebben (7 per toets en je moet 55 hebben om naar het tweede jaar te mogen :') ).

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:12

Dat is flauw 55 studiepunten terwijl alles 7 studiepunten is.. :')

Bij ons moet je er 52 hebben om door te mogen en de tentamens variëren van 1 tot 4 studiepunten geloof ik.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:18

Ja he, dat vond ik nou ook. Haha

Nu zijn er ook wel aantal dingen minder punten, zoals project (3) en scriptie schrijven (5) en een tussen toets is maar 2. Maar de belangrijke toetsen zijn allemaal 7, ofwel gewoon alles halen, want de rest haal je dan toch ook wel. :')

Behalve scriptie, die missen heel veel mensen toch wel... Maargoed, die kan je missen.

1 tot 4 per toets is wel prettiger, maar als je dan alsnog alle toetsen moet halen in een blok om de punten te krijgen... Is het niet heel veel verschil.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:59

Quir, heb alleen nog praktijk examens? Die moeten wel te doen zijn.
Bij ons waren het onderzoeken die we in het jaar hadden geleerd en geoefend. Als dat bij jou ook zo is. Gewoon rustig het voorbereidingsformulier wat je bij een onderzoek maakt door lezen en nog wat extra info zoals pathologie. Moet het echt te doen zijn. Zelfs ik heb die gehaald. (Zat wel huilend van de zenuwen door de eror die niet weg ging van de gama camera. Uiteindelijk (ding heeft maar een minuut in eror gestaan, leek 15min) lukte het. En het gewoon gehaald) wij kregen de casus half uur van te voren. Maar aan kwartier had je al genoeg.
Eror was omdat de pop tegen de camera kop aan kwam.. oftewel heel simpel. Tweede deel ging trouwens wel heel goed bij radiologie met een enkele fractuur.

Als je maar 1 tot 4 puntne hebt per ding heb je toch heel veel toetsen?
Wij hebben de hoofd toetsen van 5tot 9 punten (een per periode) dan nog een losse toets 2-3 punten en de verslagen wat er max 2 zijn van 2-3 punten.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:02

We hebben 4 blokken en elk blok 4 tentamens (open vraag toetsen, praktijkexamens, verslagen), daarnaast elk blok iets voor SLB waar je studiepunten voor krijgt en op het einde na inleveren en behalen
van de (3) stageverslagen nog studiepunten. :)

Als ik het goed heb kun je per blok 12 studiepunten voor vakken halen, 6 studiepunten voor stage en
6 voor SLB.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:09

Ja inderdaad praktijk toetsen, we krijgen de casus niet in te zien. 15min van te voren weet je welk domein en pas bij de toets krijg je de casus. Het is niet moeilijk, maar echt enorm veel. Hoop op echo en op radiodiagnostiek...

En niet te lastige casussen, wat had je bij rd? We moeten nu wervelkolom, thorax, bekken, si, etc. Veel inschieten ook, bah.

Echo hebben we alleen abdomen protocol. Rt planning maken met 3velden of simuleren isocentrisch met 3 velden. Ng acquisitie en beeld herkenning of processing en beeld herkenning... Renografie en dynamisch skelet is niet leuk..,

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:11

Dit klinkt echt als hocus pocus voor mij. :Y) Maar ik wens je alvast veel succes! :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:12

Haha, Sorry. :oo

Maar t valt best mee.

Dank je!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:43

Oo abdomen hebben wij nog niet eens allemaal gehad. Hebben de nieren. Aorta en de vena cava, vena porta en de vena hepatica gehad. Niet echt veel dus. Volgend jaar gaat het tempo met echo gelukkig om hoog.

We hadden bij rd. Enkel, knie+patella, heup, bekken, LWK, Thorax, schouder met die 15º craniocaudale ingeschoten bundel, de normale schouder, elleboog, pols en de vingers.

Bij ng had ik long perfusie en ventilatie onderzoek. De moelijkste van degene die we hebben geoefend. Veder hadden we nieren (reno en cinthigram) WB en osteomeletitis.

Voor rt moesten we een Ct maken en daarna een plan verbeteren van een 4 of 3 velden techniek. Maar je mocht ee ook 8 velden van maken. Wat bij de cervix het handigste uit kwam. Daar weet ik even niet meer welke dingme we hebben gedaan veder. Ieder geval alleen ct protocol bekken gebied en hoofd gebied.

Wat heb jij allemaal gehad?

Sem_ het valt best mee hoor. Zelfde als de Latijnse benamingen enzo. Aan het beging is het hokus spokus naar nu ga ik de logica er van in zien :P

Edit: reno grafie is makkelijk juist. Vind ik. Lekker om in te stellen op de camera en de berekening maken erna en de grafiek zijn ook te doen. Hoopte namlijk echt op dat onderzoek bij mijn praktijk
Laatst bijgewerkt door kosseh op 25-06-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:44

Haha ja het klinkt allemaal wel heel interessant! :D

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:47

Haha welke richting dee jij ookal weer? Pabo toch?
Ik vond in ziekenhuizen het altijd zo leuk en interessant klinken dat ik dit maar ben gaan doen uiteindelijk

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:37

Ik doe/deed Culturele en Maatschappelijke Vorming, maar het eerste jaar was een algemeen jaar
"Social Studies" (SPH/MWD/CMV). :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:38

kosseh schreef:
Oo abdomen hebben wij nog niet eens allemaal gehad. Hebben de nieren. Aorta en de vena cava, vena porta en de vena hepatica gehad. Niet echt veel dus. Volgend jaar gaat het tempo met echo gelukkig om hoog.

We hadden bij rd. Enkel, knie+patella, heup, bekken, LWK, Thorax, schouder met die 15º craniocaudale ingeschoten bundel, de normale schouder, elleboog, pols en de vingers.

Bij ng had ik long perfusie en ventilatie onderzoek. De moelijkste van degene die we hebben geoefend. Veder hadden we nieren (reno en cinthigram) WB en osteomeletitis.

Voor rt moesten we een Ct maken en daarna een plan verbeteren van een 4 of 3 velden techniek. Maar je mocht ee ook 8 velden van maken. Wat bij de cervix het handigste uit kwam. Daar weet ik even niet meer welke dingme we hebben gedaan veder. Ieder geval alleen ct protocol bekken gebied en hoofd gebied.

Wat heb jij allemaal gehad?

Sem_ het valt best mee hoor. Zelfde als de Latijnse benamingen enzo. Aan het beging is het hokus spokus naar nu ga ik de logica er van in zien :P

Edit: reno grafie is makkelijk juist. Vind ik. Lekker om in te stellen op de camera en de berekening maken erna en de grafiek zijn ook te doen. Hoopte namlijk echt op dat onderzoek bij mijn praktijk

Echo abdomen hebben we nu wel helemaal gehad, volgend jaar gaan we verder met bloedvaten in de nek, spieren/pezen, etc.

Bij RD hebben we alle foto's al gehad, vorige toets (einde van de tweede periode) waren dit de onderste en bovenste extremiteiten die getoetst werden, maar no way dat we die nu bij toets gaan krijgen. Zal wel een lastige inschieter of iets dergelijks worden.

Oh long perfusie en ventilatie vind ik nu net juist de makkelijkste, haha. Renografie op de camera stelt inderdaad ook niets voor, maar processing vind ik rot (of eigenlijk meer het idiote programma met 3 muisknoppen die totaal niet logisch zijn, haha). Bij NG hebben we niet zoveel: longperfusie, longventilatie, skelet partieel, skelet whole body, statische nier, schildklier, renografie (dynamisch) en skelet dynamisch.

CT hebben we nog helemaal niet gehad (net als MRI), volgend jaar pas. RT hebben we planning van pancreas, prostaat, blaas, rectum en hersenen (hypofyse) in techniek D met wiggen, etc. en simuleren is de gemaakte planning uitvoeren op het simulatie apparaat. Ook niet moeilijk dus...

Hoop vrijdag op echo en RD, RT kan ik nog overheen komen, maar NG no way. Gammacamera is de afgelopen weken ook meer stuk geweest dan dat ie werkte, dus ook echt heel weinig kunnen oefenen.

Heb jij je praktijk toets al gehad?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:07

Oo oke. Rd met inschieten valt toch ook wel mee? Volgens mij hebben wij dat alleen nog met patella en radius kopje gehad.
Als jullie elke onderzoek al hebben gehad wat doen jullie dan volgend jaar?
Rt planning is meestal best te doen toch met wem, wig en mlc toevoegen. Vind er alleen niks aan :P komt niet in contact met patiënt.
Als je insteld na een planning moet je toch ook de lijnen al hebben aan getekend wn het masker gemaakt? Dat doen wij bij ct.

Oo ik hoop juist hier dat ng ding stuk gaat. Hebben nog een hele oude. Waar de camera beweegt ipv de tafel. Oudste apparaat wat op school staat. Nieuwe zou wel handiger zijn.

Succes er alvast mee :D

Ik heb rd vorige week dinsdag gehad en ng vrijdag gehad. Rd een 8. Kreeg pluspunten voor de techniek en anatomie maar daar dus niet de volle puntne gegeven. Beetje jamer anders was het een 10.
Ng een 6, 4. Voor hoe gestrest ik daar zat vond ik het nog wel mooi. Terwijl ik het nest kan maar vond het zo eng dat ik dicht klapte.

Hebben jullie voor volgend jaar ook weer een nieuwe boekenlijst.
Bekeek het net even 335 euro aan boeken. 5 boeken.
Eerste jaar ook al 1000 uit gegeven aan boeken.
.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:48

Inschieten patella en radiuskopje hebben we eerste en tweede periode gehad, wij hebben nu inschieten op schedel, wervelkolom, etc. Het is niet heel moeilijk, maar precies de juiste positionering...

Volgend jaar, niet zoveel meer voor RD haha. Dan gaan we verder met CT en MRI. :)

RT planning is saai inderdaad en met een niet praktisch programma (Pinnacle hebben we).
Nee, bij RT simuleren maak je pas de aantekeningen op de patiënt en/of masker. Wij maken een planning op de computer, daarna simuleren we deze en tekenen we de velden isocentrum, etc. af. Hierna kan de patiënt bestraald worden.

Haha, wij hebben vorige zomer een "nieuwe" gammacamera gekregen. Is een oude uit een ziekenhuis. Onze buckykamer (2) zijn wel helemaal nieuw met nieuwe buizen en zo.

Oh goed gedaan! Fijn dat jullie gewoon cijfers krijgen...
Wij krijgen een lijst met 9 punten, waarvan elk onderdeel 1 punt is en 1 onderdeel 2 punten, in totaal dus 10 punten. Bij 10 punten heb je een goed, bij 9 punten een voldoende en bij 8 of minder een onvoldoende. Als je dus het kritieke punt (die van 2 punten) mist, heb je gelijk een onvoldoende!

Nee, gelukkig niet! Alle boeken die we begin eerste aangeschaft hebben, zijn voor de hele opleiding. Dus geen nieuwe boeken lijst voor ons, vorig jaar was het wel 1.300,- aan boeken. Geen geintje meer.
Welke boeken heb je nu?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:47

Als wij de simulatie doen maken we eerst een ct met de lijnen. En daarna plannen we en dan simuleren we pas. Dan hebben we uitgerekend hoever we vanaf de lijnen van ct moeten schuiven op simulator.

Dan zijn jullie praktijk best streng. Bij ons moest je alle kritieke puntne voldoende doen en dan voor de overige punten kon je in totaal 10 puntne halen. Dus elk punt was een punt op je cijfer.

Wat fijn dat jullie een nieuwere hebben, lijkt het al wat meer op later in ziekenhuis.
Buckykamers zijn ze bij ons nu aan het vervangen dus volgend jaar hebben we 3 nieuwe :). Nu nog een hele oude simulator weg en daarvoor een mri en ik ben helemaal blij.

Boeken van eerste jaar hebben we ook alemaal nog nodig maar dit zijn de boeken die je vanaf 2de jaar gebruikt. Een paar kleine boekjes gebruik je niet meer in de 2de.
Heb nu; Human physiology, sabotta deel 1, 2 en 3, elementaire sociale vaardigheden, psychologie in hoofdlijnen, radiobiologie en stralings bescherming, fysica voor beeldvorming en radiotherapie, basisvaardigheden wiskunde, zo studeer je, onderzoek in de gezondheidszorg, pathologie in de radiologie, Techniek in de radiotherapie,
Radiotherapie bij de oncologische patiënt, ng op usb, nucleaire geneeskunde, coelho zakwoordenboek der geneeskunde en radiologie techniek en onderzoek.
Daar komen nog 5 boeken bij dus. Ovee echo abdomen, mri en statistieken

Welke heb jij?

Sorry voor andere dat wij het hele topci vol praten, vinden jullke niet erg toch?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:50

Zo wat veel boeken! Nee leuk, ik vind het heel interessant om te lezen allemaal ookal begrijp ik er vrij weinig van. :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:42

Ik snap geen zak van al die termen _O-
Wel leuk om mee te lezen hoor.

Heb al een tijdje niet meer hier gepost omdat ik gestopt was.
Het is nu juli en ik ben weer officieel ingeschreven dus ik begin in september weer!

Baal alleen heel erg; vorig jaar zijn we naar de Biennale in Venetië geweest en daar vond ik echt geen zak aan.
Dus ik dacht mooi, ga ik in 2014 niet mee :D Mijn vriend zijn opa en oma zijn binnenkort geloof ik 40 jaar getrouwd en hadden gevraagd of wij een weekend mee weg wilden. Nou prima, dus we gaan 12 september weg.
Krijg ik net een brief van school dat we van 8 t/m 12 september dus naar Londen gaan := en ik vind Londen wel echt een hele gave stad! Wel balen.
Maar ik ga nu dat weekendje weg niet meer afzeggen!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:36

Ik heb:
Aanbevelingen nucleaire geneeskunde
Radiologie Techniek en onderzoek (van de eerste schrijver hebben wij les, haha)
Nucleaire geneeskunde
Techniek in de radiotherapie
Techniek in de radiologie
Radiobiologie en stralingsbescherming
Fysica voor beeldvorming en radiotherapie
Computertomografie techniek, onderzoek en stralingshygiëne
Elementaire sociale vaardigheden
Pathologie in de radiologie
Oncologie voor de algemene praktijk
Abdominal ultrasound
Radiotherapie bij de oncologische patiënt
Anatomie en fysiologie
Project management
Sobotta 1, 2 en 3
Onderzoek in de gezondheidszorg
Zakwoordenboek der geneeskunde

En verder alleen maar readers/dictaten! Elk domein elke periode 1 reader/dictaat.
En daar komen (gelukkig) geen nieuwe boeken meer bij en ik gebruik veel boeken van mijn vriend (radioloog).

Statistiek/wiskunde hebben wij helemaal niets van en jullie hebben veel psychologie...

Maar jeetje, ik ben zenuwachtig voor morgen... Dat heb ik echt NOOIT, maar nu... Damn.
Wel wil ik echt heel graaaaag echo hebben! Vandaag heeft echo bijna iedereen gehaald, zelfs met grote fouten... Eén die het niet gehaald heeft, maar die wist helemaal niets te benoemen en sloeg de helft van het protocol over. Dus dat geeft hoop!

Warboel: dat is wel beetje jammer, maar weekendje weg kan natuurlijk ook erg leuk zijn! En leuk dat je weer ingeschreven staat! Termen zijn niet echt moeilijk, alleen even kennen, hihi.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:57

We hebben veel boeken er van maar dhet psychologie boek is geschreven door de docent die het geeft.
Leuk toch iemand die het vak geeft waar het boek ook van is. Wij hebben het met NG en sd die hebben allebij mee gewerkt aan de boeken.

Rustif blijven en je kan het moegen echt wel :D

Warboel, aa jammer dat je niet mee naar londen kan. Mis je dan niet de kennis making enzo? Of is die er voor al geweest.
Termen zijn idd niet heel moeilijk maar is even weten wat het is.

.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:11

Wij hebben niet eens psychologie... haha.

Ja, zeker leuk om van dezelfde docent te hebben als die t boek geschreven heeft.

He even vraag, ik heb discussie met klas haha.
Bij laterale thorax, moet letter ventrocaudaal geplaatst worden (dat is zeker), maaaarr welke letter? Ik zeg linker zij tegen detector is letter l...