Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:08

secricible schreef:
Ik snap hem met jou uitleg beter blacky en dat deel ik inderdaad dat daar teveel onduidelijkheid zit. Ik haalde iets anders uit de post van ievie.

Fijn dat ‘ie duidelijker is met extra uitleg.

Ik bedoelde vooral ook dat je bij elke andere lening van tevoren afspreek welk bedrag je leent. Bij een studielening is dat niet zo. Dat loopt (voor sommigen ‘ongemerkt’) op.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:39

Het advies om niet af te lossen als de rente laag is, is een prima advies. Mits je het benodigde geld ondertussen wel opzij zet en eventueel op een andere manier 'voor je laat werken', bijv beleggen of spaarrente of investeren oid. Dan krijg je er nog iets voor terug ipv dat je het stopt in een lening waar je geen rente over betaalt. Als je dan wel weer rente gaat betalen dan kun je in één keer een groot bedrag aflossen.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 00:38

Dancyy

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:03

Ik kan het online even niet vinden dus ik vraag het hier:

Mocht je een (mbo4) opleiding niet afmaken en hier nog wat schuld van hebben. Later een nieuwe (ook mbo4) opleiding starten en deze wel afmaken, moet je dan de schuld van prestatiebeurs en reisproduct van de eerste opleiding nog wel of niet terugbetalen? Afbetalen begint natuurlijk pas weer na het halen van de tweede opleiding, tussendoor staat het op pauze.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 19:06

Ik zou daar echt gewoon even voor naar duo bellen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:20

Dancyy schreef:
Ik kan het online even niet vinden dus ik vraag het hier:

Mocht je een (mbo4) opleiding niet afmaken en hier nog wat schuld van hebben. Later een nieuwe (ook mbo4) opleiding starten en deze wel afmaken, moet je dan de schuld van prestatiebeurs en reisproduct van de eerste opleiding nog wel of niet terugbetalen? Afbetalen begint natuurlijk pas weer na het halen van de tweede opleiding, tussendoor staat het op pauze.

Ik zou inderdaad even contact opnemen met duo. Ik meende dat ze zeiden als je binnen 7 jaar een opleiding afrond, je het reisproduct enzo niet hoeft terug te betalen maar het wordt omgezet in een gift. Weet niet hoe lang het voor je was sinds beginnen van de eerste opleiding, en uiteindelijk het diploma van de tweede.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:47

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:40

Ik was er vandaag. Wij kwamen +- 14.45u aan en rond 15.00u leek het wel afgelopen _O-.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:56

deksel schreef:
Ik was er vandaag. Wij kwamen +- 14.45u aan en rond 15.00u leek het wel afgelopen _O-.

Sju, wat jammer -O-

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:02

oh wat jammer deksel! op de insta stories leek het nog wel druk

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:05

Er waren ook best veel mensen hoor! Rond 15.00u liepen de eerste groepen mensen weg en was het geroep eigenlijk afgelopen. Rond 15.30u zijn wij ook maar weggegaan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:07

Zag het vaste groepje van de SP jongeren er ook tussen staan :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 17:22

Klinkt hoopvol voor de mensen met leenstelsel. Is te hopen dat het ook een redelijk afname wordt dan. (Kamer gaat waarschijnlijk stemmen voor verlaging van de rente voor SF35)

https://nos.nl/l/2495458

Heb ik zelf niks aan (SF15), maar dat vind ik ook terecht. Ja. De hogere rente is zuur, maar geen verrassing en ook niet oneerlijk wat mij betreft.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:16

Gaat bij de verkiezingen nog veel uitmaken welke partij invloed heeft op de studieschuld?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:06

Shiloh schreef:
Klinkt hoopvol voor de mensen met leenstelsel. Is te hopen dat het ook een redelijk afname wordt dan. (Kamer gaat waarschijnlijk stemmen voor verlaging van de rente voor SF35)

https://nos.nl/l/2495458

Heb ik zelf niks aan (SF15), maar dat vind ik ook terecht. Ja. De hogere rente is zuur, maar geen verrassing en ook niet oneerlijk wat mij betreft.

Ben benieuwd of dit er door heen komt en of we er überhaupt iets aan gaan hebben. Tegen de tijd dat dit er wellicht doorheen is + geld beschikbaar zal zijn (als ze daar rekening mee houden), heb ik een groot gedeelte van m’n studieschuld afgelost.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:01

Ik werd vanmorgen blij verrast door deze kop:
https://nos.nl/artikel/2495525-tweede-k ... hstudenten

Maar met een slag om de arm:
Citaat:
Het is overigens niet duidelijk hoeveel de rente voor studenten omlaag zou moeten gaan, en vanaf wanneer dat moet gebeuren.

Ik zie trouwens nergens staan dat het alleen om SF35 gaat? Lees ik daar overheen?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:08

Eelmo schreef:
Ik werd vanmorgen blij verrast door deze kop:
https://nos.nl/artikel/2495525-tweede-k ... hstudenten

Maar met een slag om de arm:
Citaat:
Het is overigens niet duidelijk hoeveel de rente voor studenten omlaag zou moeten gaan, en vanaf wanneer dat moet gebeuren.

Ik zie trouwens nergens staan dat het alleen om SF35 gaat? Lees ik daar overheen?

Ze zeggen dat het gaat om de studenten die onder het leenstelsel vielen. Dus automatisch gaat het dan over SF35.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:18

Ohja, duh. Sorry nog geen koffie gehad :+

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:28

Eelmo schreef:
Ohja, duh. Sorry nog geen koffie gehad :+

Het is ook nog vroeg en je begrijpend lezen werd goed getest :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:23

Mijn vriend vertelde vanochtend dat de motie is aangenomen en dat Omtzigt eraan werkt om het een amendement te maken zodat het kabinet er wettelijk werk van moet maken. De rente zou dan bevriezen op 0,46%

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:36

De motie tot bevriezen is afkomstig van Lisa Westerveld en Stieneke van der Graaf, niet van Omzigt. Omzigt heeft een amendement ingediend op de Belastingwet om geld vrij te krijgen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:24

Zou mooi zijn als de rente omlaag gaat. Ik zou het persoonlijk ook fijn vinden als de studenten die onder het leenstelsel vielen en in hun 5e jaar zitten óók nog in aanmerking komen voor een basisbeurs.
Als je geswitched bent van studie (of vertraging hebt opgelopen door Corona) en er een jaar langer over doet, krijg je niets meer na 4 jaar.

En ik vraag me af of je nog wat krijgt als je een master erna gaat doen. En dat nadat je al die jaren geen basisbeurs hebt gehad. Heel zuur allemaal.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:38

Niqui schreef:
Zou mooi zijn als de rente omlaag gaat. Ik zou het persoonlijk ook fijn vinden als de studenten die onder het leenstelsel vielen en in hun 5e jaar zitten óók nog in aanmerking komen voor een basisbeurs.
Als je geswitched bent van studie (of vertraging hebt opgelopen door Corona) en er een jaar langer over doet, krijg je niets meer na 4 jaar.

En ik vraag me af of je nog wat krijgt als je een master erna gaat doen. En dat nadat je al die jaren geen basisbeurs hebt gehad. Heel zuur allemaal.

Ik krijg gelukkig nog wel basisbeurs.. dat is dan het voordeel als je om medische redenen vertraging oploopt. Dan kun je een jaar extra aanvragen en daardoor heb ik in ieder geval mijn laatste jaar nu niet zo veel extra studieschuld als de afgelopen vier jaar.

Ik zou het desondanks inderdaad netjes vinden als alle studenten uit het leenstelsel die vertraging op hebben gelopen nog met terugwerkende kracht recht krijgen op de basisbeurs. Het is nu helemaal extra zuur als je het niet krijgt terwijl je bijna klaar bent. Heb je al zo hard gezwoegd, beginnen de eerstejaars met een streepje voor financieel en jouw studieschuld stijgt gewoon net zo hard als voorheen.

Heel dat leenstelsel is gewoon een prutidee geweest.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:58

Eens met jullie allebei, maar eerlijk gezegd denk ik dat we al op onze knieën mogen voor dit amendement. We zullen hier nooit Scandinavië worden, die zo goed voor d'r eigen inwoners is...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:34