Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:30

tita schreef:
Bruto neuhhh sorry dat is echt niks maar ik heb 20 jaar werk ervaring toen ik 25 was verdiende ik dat

Hoe komt dat dan, dat je na 20 jaar niet meer kan verdienen?

Mensen die 10.000 of meer per maand binnen harken zijn excessen en absoluut niet als normaal of de norm te noemen. 2500 euro per maand (bruto) is misschien geen enorme vetpot, maar ook echt geen loon om je voor te schamen. En het zal voor velen meer dan genoeg reden zijn om van de bank te komen.

Je posts gaan iig van hot naar her tita, het is niet makkelijk te volgen welk punt je nou precies probeert te maken. Ik vind het wel opvallend dat jij (als niet werkende, als ik het goed heb) klaagt over dat de normale mens op moet draaien voor kosten in de maatschappij. Terwijl je zelf dus in die zin niet bijdraagt... Maar dat zal ongetwijfeld wel aan mij liggen %)

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:07

Echwel schreef:
Dayanar super..

Kabinet wil met belastingkorting werkende armen helpen - https://nos.nl/l/2432080

Ik heb het idee dat ze werkenden willen belonen boven niet werkenden

Zou ook tijd worden dat ze de werkende belonen, ik krijg geen zorgtoeslag/huurtoeslag of een tegemoetkoming voor gas. En heb echt geen vetpot aan salaris, maar val overal net buiten. Dus voor nietwerkende lijkt mij dat er al flink wat goed geregeld is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:56

Spenk schreef:
Poekkie schreef:
Netto is een loon boven de 2000 echt al wel iets waar je mee kan rondkomen.

Bruto vind ik 2500/3000 ook niet zo slecht. Laat ik zeggen dat ik als gedoctoreerd burgerlijk ingenieur geen 3000 bruto had toen ik begon.

Beginnen is heel wat anders dan jarenlange ervaring :)

Dat klopt, zeker als ingenieur.
Maar in het ongeschoolde werk (zoals ik begreep in het geval van Tita?) is de stijging in loon doorheen de jaren redelijk beperkt.

Maar ik kwam daar prima mee toe. Dus als ik mensen hoor zeggen dat dat loon ook al niet meer genoeg motivatie is om te gaan werken dan zijn imo de uitkeringen voor werklozen momenteel te hoog in verhouding :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:13

Ik ken toch veel beroepen die niet boven die 2500 bruot per maand uit komen. Hier heel veel mensen uit de bouw innde omgeving en in loondienst redden heel veel dat niet. Ondanks opleiding en jaren lange werkervaring. Ook wat administratieve functies niet en nog wel wat andere functies. Natuurlijk zijn er beroepen waarbij dat wel lukt, maar toch ook een grote groep waarbij dat niet zo is.

Het is niet eens altijd de motivatie, maar als je er 100en euro's op achteruit gaat voor iets waar je niet van kan leven... Ik kan/mag niet werken, hooguit 4 uur per week oid in goede week. Ik had dus eigen bedrijf in fotografie, wat niet heel goed liep als je er niet veel tijd in kan steken en ik het niet meer zo goed kon vasthouden. Maar ik had wel vaste lasten daarvan, zeg 700 euro per jaar. Ik haalde misschien 300 euro per jaar binnen, maar ipv dat je dus maar 400 euro ipv 700 verlies had, moest ik die 300 euro volledig inleveren. En kwam in nietnmeer in aanmerking voor kwijtschelding bijvoorbeeld. Dus ipv 400 euro verlies werd het juist meer en werd het 1000 euro. En wat je qua belasting weer terug kreeg zou je ook weer moeten inleveren. Want de kosten werd geen rekening mee gehouden, alleen de inkomsten. En als je geld terug kreeg van belasting door het verlies ging de uitkeringsinstatie ervanuit dat je te veel uitkering had gehad, dus kreeg je nog minder te besteden het jaar erna. Ik kreeg dus het advies het zo snel mogelijk op te doeken. (Even fictieve bedragen, ik weet het niet precies meer maar het was best flink)

Dat is niet bij elke uitkering zo, maar het werkt dus wel heel beperkend als je niet in de mogelijkheid bent om zelf een volledig leefbaar salaris bij elkaar te werken, maar je bijna gestraft wordt voor het kleine beetje wat wel lukt. Iets voor jezelf is de slechtste keuze, maar het is dus of meer verdienen als uitkering of hetzelfde uitkomen, als je met meer werk minder overhoudt en dus niet meer de vaste lasten kan betalen, wat zou je dan zelf doen?

Want het is niet zo simpel als gewoon niet willen werken en uitkering trekken. Er wordt enorm veel gecontroleerd en gekeken of je wel je best doet om weer aan het werk te komen. Doe je dat niet, word je gekort of wordt het helemaal stopgezet. Juist bij die lage inkomens heb je sneller de mogelijkheid om hetzelfde te gaan verdienen. Ik ken vooral voorbeelden van mensen die weigeren voor bepaald bedrag uit bed te komen omdat ze veel meer salaris hadden en weer willen. :+ want die ww uitkeringen zijn afhankelijk van laatste salaris. Dan krijg je dus mensen waarbij de uitkering meer is als laag betaalde baan. Diegene die uit laagbetaalde baan komt heeft al uitkering die lager is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 11:17

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:32

Doubtless schreef:
tita schreef:
Bruto neuhhh sorry dat is echt niks maar ik heb 20 jaar werk ervaring toen ik 25 was verdiende ik dat

Mensen die 10.000 of meer per maand binnen harken zijn excessen en absoluut niet als normaal of de norm te noemen. 2500 euro per maand (bruto) is misschien geen enorme vetpot, maar ook echt geen loon om je voor te schamen. En het zal voor velen meer dan genoeg reden zijn om van de bank te komen.

Je posts gaan iig van hot naar her tita, het is niet makkelijk te volgen welk punt je nou precies probeert te maken. Ik vind het wel opvallend dat jij (als niet werkende, als ik het goed heb) klaagt over dat de normale mens op moet draaien voor kosten in de maatschappij. Terwijl je zelf dus in die zin niet bijdraagt... Maar dat zal ongetwijfeld wel aan mij liggen %)

Ben ik blij dat ik niet de enige ben die niet meer volgen kon _/-\o_

Vraag me dan ook af als je al jarenlang niks meer erbij krijgt, of je wellicht ook niet al jaren ver boven gemiddeld voor dit bedrijf en functie gezeten hebt, en het bedrijf dit zo op een of andere manier wou rechttrekken?

Ik heb eerlijk gezegd zonder vragen dit jaar 5 procent erbij gekregen.

En ja, ik zit op fulltime rond modaal (en voor mijn functie en werkervaring eerder aan de bovenkant van het salaris gemiddelde, en nee, ik gooi niet openbaar op het net wat ik precies verdien, dat gaat nog steeds wildvreemde mensen niks aan vind ik :+ ) , en kan het me daardoor permitteren om maar 4/5e te werken, kan ik ook nu nog wat leven, wie weet hoe ik er nog aan toe ben tegen pensioenleeftijd.

Prijs ik mezelf heel gelukkig mee dat dit kan :)

Fly_high

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:40

Maar die 5% salaris erbij ga je alsnog op achteruit gezien de inflatie he ;)

Ik krijg er ook telkens wat bij maar andere baan zoeken is het enige wat daadwerkelijk wat vooruitgang oplevert. Nu nog ff motivatie vinden :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:45

Fly high, dat is misschien wel zo, maar als ik anderen hoor die er niks bij krijgen?

Ga er niet voor van baan wisselen, vind dit werk en bedrijf daar veel te leuk voor.
Is me ook veel waard ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:49

tita schreef:
Wel kan ik op 2 handen tellen die met 10000 of meer per maand binnenharken zonder partner
Goede vrienden van mijn man en vrienden van mijzelf
Je referentiekader is gelijk naar de mallemoer

Ik denk dat vooral dat laatste belangrijk is, ik kom uit een rijke familie maar allemaal mensen die het zelf hebben opgebouwd. En zelfs ik weet dat 10 ruggen in de maand verre van standaard is :D

Maar goed, ik klaag niet. Ik zit zelf in de food industrie met een vast contract en mijn partner in de logistiek, beiden ruim boven model dus wij kunnen goed rondkomen nog. Ik merk wel dat het sparen flink minder wordt maar er zijn nog genoeg zaken waar we in kunnen snijden mocht dat nodig zijn.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:49

Sansevieria schreef:
Fly high, dat is misschien wel zo, maar als ik anderen hoor die er niks bij krijgen?

Ga er niet voor van baan wisselen, vind dit werk en bedrijf daar veel te leuk voor.
Is me ook veel waard ;)

Dat heb ik ook, ik werk ook omdat ik het werk leuk vind en het bedrijf. Dat ga ik niet opzij zetten voor mogelijk een bedrijf waar het niet zo gezellig is.
Ben inmiddels 36 en ben sinds dit jaar boven de 2500 bruto, dus dat is echt een normaal salaris voor heel veel mensen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:56

Sansevieria schreef:

Is me ook veel waard ;)

Oh zeker, 5% erbij is nog steeds veel beter dan 0 ongeacht wat voor werk je doet :)

Maar voor de rest sta ik er anders in, mijn werkgevers zijn altijd van die grote bedrijven waarvoor ik slechts een nummertje in het systeem ben, kan met persoonlijk niets schelen wat daarmee gebeurt. Na ja, zou mooi zijn als ik niet zonder baan kom te zitten maar that's it :+ Ik heb wel hele leuke collega's en mijn werk is niet vervelend ofzo maar daar is ook alles mee gezegd. Dus als een andere partij mij wat meer zou betalen om bij hun 40u per week naar een computerscherm te zitten te staren doe ik dat met alle liefde :P

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:02

Mdrf schreef:
Dat heb ik ook, ik werk ook omdat ik het werk leuk vind en het bedrijf. Dat ga ik niet opzij zetten voor mogelijk een bedrijf waar het niet zo gezellig is.
Ben inmiddels 36 en ben sinds dit jaar boven de 2500 bruto, dus dat is echt een normaal salaris voor heel veel mensen.

Oud collega van ons was gewisseld naar een ander bedrijf, zogenaamd omdat ie daar veel meer kon verdienen. Blijkt ie nog geen 100 euro netto meer te hebben.
En een heel ander team en hierarchie (wij werken heel autonoom, en hebben een relaxte baas, super fijn team), die heeft spijt als haren op zijn hoofd.

Probeerde terug bij ons binnen te komen, maar wij hadden inmiddels een leuke nieuwe collega, helaas pindakaas...als die het wisselen van baan nog eens moest doen, echt niet meer.

Vind ik toch anders als bij een hele grote club waar je maar "een nummertje" bent, of bij een familiebedrijf waar je gewaardeerd wordt ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:59

Werk kan veel meer waard zijn dan alleen geld. En dat begrijp ik heel goed dat je dat koestert.
Maar... Mocht het nou zo zijn dat je salaris niet meer marktconform is of je in de moeilijkheden brengt om je rekeningen te betalen (en gesprekken daarover leveren niets op), is dit een hele fijne tijd om van baan te wisselen. Ik ben in 3 jaar tijd 2x overgestapt en salaris is daarmee bijna verdubbeld. Dus dat was wel de moeite waard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:15

Doubtless schreef:
tita schreef:

NIET werkende hoe kom je daar nou bij???
Ik werk al 22 jaar ben nooit gestopt en al HELEMAAL niet ongeschoold

Je moet mijn posten beter lezen of rustiger

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:43

Met alle respect Tita, het ligt niet aan mijn leeskunsten. Het zou helpen als je je berichten met meer zorg zou schrijven. Je schrijfstijl is erg van de hak op de tak, interpunctie mist en het is onduidelijk welk punt je probeert te maken.

Eerder schreef je dit:

tita schreef:
Dikke baan heb ik al lang niet meer sinds er kinderen zijn.

en dit:

tita schreef:
ik zeg alleen maar dat ik niet ga werken voor 1700/2300 en dat is ook vaak wat ik zie op internet voor mijn vakgebied

Dat wekt de indruk dat je niet werkt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:49

Doubtless schreef:
Met alle respect Tita, het ligt niet aan mijn leeskunsten. Het zou helpen als je je berichten met meer zorg zou schrijven. Je schrijfstijl is erg van de hak op de tak, interpunctie mist en het is onduidelijk welk punt je probeert te maken.

Eerder schreef je dit:

tita schreef:
Dikke baan heb ik al lang niet meer sinds er kinderen zijn.

en dit:

tita schreef:
ik zeg alleen maar dat ik niet ga werken voor 1700/2300 en dat is ook vaak wat ik zie op internet voor mijn vakgebied

Dat wekt de indruk dat je niet werkt.

Het is maar net hoe je het leest

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:26

Hoeveel mensen die zegt dat ze te weinig geld hebt, werken 40 uur per week eigenlijk? (Mensen die te ziek of niet kan uitgesloten).

Als klein werd ik verteld dat als je iets wilt dan moet je er voor werken. Maar ik heb de gevoel dat er veel mensen zitten die klagen terwijl ze niet full time werken bijvoorbeeld, maar misschien heb ik het vekeerd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:35

Is het hoe je het leest een dikke baan had ik iid maar als er kinderen komen moet je suggesties doen en hoe meer je verdient hoe sneller je procentueel inlevert.
Ik koos voor de kinderen ipv veel te werken en helemaal niet meer buiten Europa en inmiddels niet meer buiten Nederland

En ik ga iid niet voor 1700-2300 ergens werken.
Dat is iid niet mijn salaris

En ik merk dat bedrijven ansicht gierig zijn onderhandelen valt tegen.

En om nog maar iemand anders zijn vraag beantwoorden als je ong 30/35 jaar moet werken ga je niet automatisch elk jaar omhoog
Op gegeven moment kom je aan de top
Er is geen bedrijf die voor een werknemer 3000€ meer gaat betalen voor hetzelfde werk na aantal jaren dus komt er voor iedereen een periode van een stop

En jobhoppen doe je ook niet elk jaar

Tevens vind ik ook dat de gewone mens slecht voor staat
De lage inkomens worden ontzien en de middenmoot moet zich maar zien te redden
Ondertussen komen er idiote regels voor verduurzamen en moeten we nog voor lading asielzoekers zorgen dat geld moet ergens vandaan komen

Nederland moet eerst prioriteiten stellen en gezonde economie, huisvesting, onderwijs, zorg, defensie gewoon land weer fatsoenlijk opbouwen

- ja ik werk
- nee nooit meer fulltime
Na 20 jaar fulltime werken ga ik afbouwen

En nee ik heb niet geklaagd over mijn salaris ik klaag wat ik zie op indeed
En dan bijna alle functies ik vind het allemaal matig ze vragen veel bieden weinig

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:42

Zeuren terwijl je het best goed hebt is ook een kunst…

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:43

Phonix schreef:
Hoeveel mensen die zegt dat ze te weinig geld hebt, werken 40 uur per week eigenlijk? (Mensen die te ziek of niet kan uitgesloten).

Als klein werd ik verteld dat als je iets wilt dan moet je er voor werken. Maar ik heb de gevoel dat er veel mensen zitten die klagen terwijl ze niet full time werken bijvoorbeeld, maar misschien heb ik het vekeerd.

Sommige banen in de zorgen is 40 uur werken niet haalbaar. 32 of 36 uur is het meeste wat je kan krijgen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:47

Dacht dat er zoveel tekorten waren in de zorg?!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:49

Phonix schreef:

In de jaren 70 ging dat zeker nog op, sinds dien is dat zakkende. 2 modale salarissen en je kan nog lastig een huis kopen bv. Starters in hun eentje komen al helemaal klem, want niet genoeg om te kopen en teveel om te huren en te sparen. Niet voor niets dat een groeiende groep meer kijkt naar hoeveel is het minimum dat ik nodig heb voor onderdak (bv thuis blijven) en volle buik boven hoeveel kan ik lenen voor huis. Voor sociale huur kom je dan eventueel ook nog in aanmerking, want vrije sector is zoveel duurder dat je er ook niks op vooruit gaat (op zijn gunstigst).
Alles bij elkaar snap ik het zeker dat mensen zeggen niet voltijd te willen werken, je schiet er eigenlijk niet zoveel meer mee op namelijk. Uitzonderingen hebben of flink talent en bijbehorende salarissen of geluk gehad met kunnen kopen.
Ik zit sociale huur, en wil/kan hier niet weg tussen prijs en wat ik terug zou krijgen ga ik er al op achteruit. Al zou ik toch een baan gaan zoeken & krijgen, dan nog max. 16-20 uur en onder inkomensgrens voor sociale huur en/of toeslagen ivm geen betere opties qua wonen nu. Naast wat mijn lijf qua belasting zou kunnen, ik hoor niet voor niets in de wao/wia/wajong thuis ipv bijstand.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:01

Phonix schreef:

Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar misschien interessant om te kijken waarom jij dat gevoel hebt? Is dat wat je in jouw omgeving ziet?
In mijn bubbel wordt er weinig geklaagd, ondanks dat er veel parttimers zijn.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:05

Om eerlijk te zijn, in real life ken ik weinig mensen die klagen. Ja ze zeggen dat dinges duurder worden, maar ze komen nog niet in de problemen.

De mensen die wel klagen in mijn omgeving zijn allemaal mensen die niet full time werken en heb dat heel lang niet gedaan. Dit lijkt ook vaak voor te komen hier op bokt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:15

Ik heb wel het idee dat die groep op Bokt vaak om een reden niet (fulltime) kan werken. Maar meer dan een beleving/gevoel heb ik ook niet ;-)