STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xChanelx

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:45

Dank!

Ik ga 1 september toch nog een nieuwe poging doen voor STAP.
Heeft het nut om bijvoorbeeld om half 10 al in te loggen? Ik hoorde dat sommigen dan al in een wachtrij terecht kwamen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:14

Ik ga het ook nog proberen. Ik twijfel over LOI als ik jullie ervaringen zo lees. Zijn er ook mensen met goede ervaringen bij LOI?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:08

Bij mij is het inmiddels opgelost :) Moet ik wel zeggen.
Maar, heb er een hoop tijd aan moeten besteden voordat dat zover was...

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:05

ruitje schreef:
Ik ga het ook nog proberen. Ik twijfel over LOI als ik jullie ervaringen zo lees. Zijn er ook mensen met goede ervaringen bij LOI?

Ja! Mijn vriend doet via het stap-budget een cursus Coachende gespreksvoering bij de LOI. Inschrijving ging soepel, cursus was prima en de lesdagen daar was hij ook enthousiast over (nu moet ie alleen nog het eindverslag afmaken :) ).

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:08

Ik ga toch ook een poging doen aankomende ronde, heb net mijn aanmeldbewijs van de opleider binnen. Het voelt wel echt als een loterij, maar hopelijk valt het mee.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:18

Mjelleke schreef:
Ik ga toch ook een poging doen aankomende ronde, heb net mijn aanmeldbewijs van de opleider binnen. Het voelt wel echt als een loterij, maar hopelijk valt het mee.

Nou ja, het is ook een loterij. :Y) Op hoop van zegen kijken of je de subsidie krijgt. Ik vind het echt een bizar en schandalig systeem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:32

Laatst was er een item bij, ik dacht 1 Vandaag, over het misbruik van het budget door opleiders. Bizar eigenlijk. Slim, maar toch bizar.
De cursus die ik doe is 25 euro gestegen ten opzichte van maart, dat valt nog mee. Maar verder zie je wel bizarre stijgingen om maar tot die 1000 euro te komen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:38

Ja klopt, cursussen zijn ineens duurder dan voor het STAP budget er was. Het idee an sich is prima, de uitwerking laat alleen zoveel te wensen over.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:45

Ja eens. Ik hoop dat er een goede evaluatie komt. Zowel naar de opleiders als naar de cursisten/studenten/deelnemers. Maar daar wordt volgens mij ook al over gesproken :j

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:51

Maar iedereen met een beetje gezond verstand had dit toch kunnen zien aankomen?

Als je max 1000 euro vergoeding geeft en je mag het maar aan 1 cursus besteden dan krijg je toch vanzelf dat cursusdeelnemers gaan zoeken naar de duurste cursus die ze kunnen krijgen en dat opleiders zoveel mogelijk cursussen op 990 euro gaan zetten (hetzij door grote cursussen te splitsen, hetzij door kleinere cursussen samen te voegen of (op papier) uit te breiden)?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:59

Ik zal wel te naief zijn, maar ik heb vooral gekeken naar een cursus die paste bij mij, mijn bedrijfje in opstartfase en de opleidingen die ik daarvoor al had gedaan als extra uitbreiding. Kostte 305 euro :+
En ik hoop toch eigenlijk dat meer mensen dat doen, want daar was het uiteindelijk voor bedoeld toch? :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 14:09

Mensen optimaliseren alleen heel graag, dus dat men het zo zou gaan doen was wel te verwachten. Wel erg jammer dat de prijzen van cursussen zo omhoog gegooid worden. Dat ie zeker niet een effect dat je wilde.
Mag je maar een cursus doen eigenlijk? Zolang je niet aan de 1000 komt, mag je dan niet nog een doen? Ik kan nu niet even goed uitzoeken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:13

Je mag 1x per jaar aanvragen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:15

Century schreef:
Mag je maar een cursus doen eigenlijk? Zolang je niet aan de 1000 komt, mag je dan niet nog een doen? Ik kan nu niet even goed uitzoeken.

Ja, dat is zo krom, je mag maar 1x aanvragen.
Sommige aanbieders lossen dat op door pakketcursussen aan te bieden; 2 of meer cursussen samen onder dezelfde code.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 17:48

Oh oké, bedankt!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:55

Ik ben er de vorige ronde niet doorheen gekomen, ga het aanstaande donderdag nog een poging geven. Vind het wel een waardeloos systeem. Hoop wel dat het dit jaar nog lukt, het is een relatief korte cursus, en hoop dan volgend jaar evt een opleiding oid te kunnen starten.
Deze cursus is "maar" 400, maar zag er inderdaad heel veel tussen staan van precies 1.000 euro :') Lekker de prijs opgeschroefd, want het word toch wel betaald door de overheid, goed over nagedacht weer.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:13

Het is wel vervelend dat mensen in Nederland spontaan cursussen gaan volgen omdat het nu 'gratis' is en dan minder voor de mensen overblijft die echt wil studeren om er verder mee te kunnen :') Begrijp me goed, iedereen heeft even veel recht. Maar het voelt gewoon beetje flauw dat als we een studie gaan doen helemaal zelf moeten bekostigen omdat er weinig beschikbaar is en mensen massaal thuiscursussen gaan volgen omdat het stap budget voor alles wordt gepromoot.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:32

Amado7 schreef:
Het is wel vervelend dat mensen in Nederland spontaan cursussen gaan volgen omdat het nu 'gratis' is en dan minder voor de mensen overblijft die echt wil studeren om er verder mee te kunnen :') Begrijp me goed, iedereen heeft even veel recht. Maar het voelt gewoon beetje flauw dat als we een studie gaan doen helemaal zelf moeten bekostigen omdat er weinig beschikbaar is en mensen massaal thuiscursussen gaan volgen omdat het stap budget voor alles wordt gepromoot.

Nee maar dat is ook gewoon zo, en is een logisch gevolg, deze manier van financieren is ook echt gewoon totaal niet doordacht en heeft vele onhandige gevolgen.
En heel eerlijk, ik doe dat nu ook, ik wou eigenlijk een studie starten eind augustus, maar kwam er de vorige ronde niet doorheen, dus nu moet ik of wachten tot volgend jaar, of volle pond betalen, of maar niks doen? Nouja, dan maar een cursus, want ik wil wel graag blijven leren.
Ik ga nu een poging wagen op 1 jarige cursus administratief medewerker die binnen het stap budget valt, en dan iets versneld afronden, zodat ik volgend schooljaar weer opnieuw kan proberen voor evt een opleiding.
Denk dat dit wel altijd van pas komt, zeker beter om leren gaan met excel, word e.d. :j

Baalde sowieso wel, want was eigenlijk begonnen afgelopen jaar aan de open universiteit, aantal cursussen van de bachelor afgerond, maar blijkbaar zaten ze vorig jaar op corona tarief en had ik daar bovenop halvering studiegeld, dus toen ik mij voor dit schooljaar voor een nieuwe cursus in wou schrijven waren de bedragen verviervoudigd :$ Had al hard gespaard voor die eerste cursussen, niet beseffende dus dat ik waarbij ik 4 cursussen per jaar deed, er nu nog maar 1 kon doen voor hetzelfde bedrag dat ik gespaard had, daarmee heb ik over 20 jaar nog geen bachelor _O- En daarnaast mocht ik het niet meer opgeven bij de belastingdienst omdat daar voor in plaats het stap budget kwam en had geen recht op studiefinanciering. Zo val je lekker overal buiten de boot :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:41

Hier overigens wel goede ervaringen met loi, ben in April gestart na de toezegging stap in maart. Heb de eerste module inmiddels afgerond en ben nu bezig met de 2e :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:41

Ik ga morgen ook een poging wagen. Na veel wikken en wegen toch ingeschreven voor een opleiding bij de LOI om mijn eigen bedrijfje met wat meer verdieping en een certificering te kunnen realiseren. Ik hoop zó dat ik er doorheen kom. Twee maanden wachten betekend in mijn geval heel veel vertragingen. :\

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:12

Ik ga ook weer een poging doen

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:07

Iemand die weet wat je allemaal in moet vullen voor het aanvragen van het stap-budget? Dan kan ik zorgen dat die informatie in ieder geval bij de hand is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:16

Ik ga morgen ook een poging doen, als ik mijn aanmeld formulier binnen krijg tenminste. Blijkbaar was de site van de aanbieder overbelast. Wil een cursus Frans gaan doen ivm waarschijnlijke emigratie.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:28

Is er trouwens nou eerst een aanmelding voor de studie nodig? Of kan je het budget ook aanvragen en daarna de studie?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:37

Amado7 schreef:
Is er trouwens nou eerst een aanmelding voor de studie nodig? Of kan je het budget ook aanvragen en daarna de studie?

Eerst aanmelden bij de studie!