Belastingaangifte 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Re: Belastingaangifte 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:28

Ah, ik kreeg hoop door jullie, maar helaas _O-

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:35

Probeer nog eens? Dan straal ik het systeem even in vanaf hier :D

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:38

Ik was er net ook zo door! We krijgen een leuk bedrag terug. Is ook al een bestemming voor.... het huis laten verven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:44

Altijd fijn als je wat terug krijgt! Ik ben er nog niet doorheen, was vanuit mijn kant niks vooringevuld dus moet alles handmatig doen >;). En met een 4-delige hypotheek voor nieuwbouw inclusief depot plus een bestaande is dat niet leuk..

Er staat trouwens dat je in je voordeel mag afronden, hoe zit dat met loon en loonheffing etc? Is naar boven of naar beneden 'in je voordeel' (algemeen genomen)?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:51

Loon omlaag en loonheffing omhoog. Maar afronden op hele euro's hé, niet op honderdtallen :D.

Als je terugkrijgt heb je je voorlopige aanslag niet goed ingeschat :P. Ik hou niet van sparen bij de Belastingdienst, dat heb ik liever op mijn eigen rekening :D.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:58

Hier ook eindelijk kunnen inloggen en invullen. Weer een paar duizend terug, kunnen we goed gebruiken voor het huis :P

Hoezo voorlopige aanslag niet goed ingeschat? Die krijg ik ook elke maand terug van hypotheekrenteaftrek, maar dit is vooral door de aftrekposten studiekosten, door nieuwe hypotheek en werkende moeder bonus (of hoe dat ook mag heten, zo heb ik het geïnterpreteerd)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:08

Ik kan ook nog niet inloggen. Jammer, was wel benieuwd of er nog wat in het vat zat :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:13

Hier ook terug door medische kosten/hogere vervoerskosten door ziekte, dus niet de voorlopige aanslag niet goed ingeschat. Ik krijg het ook liever achteraf, terug betalen gaat niet met mijn budget :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:20

veerledec schreef:
Loon omlaag en loonheffing omhoog. Maar afronden op hele euro's hé, niet op honderdtallen :D.

Als je terugkrijgt heb je je voorlopige aanslag niet goed ingeschat :P. Ik hou niet van sparen bij de Belastingdienst, dat heb ik liever op mijn eigen rekening :D.

Thanks! En arbeidskorting?

Bij ons komt het ook voornamelijk door de hypotheekdingen waardoor we normaliter geld terugkrijgen. Inkomen klopt meestal wel. Denk ik? Ik reken er niet bewust op om geld terug te krijgen haha

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:28

verootjoo schreef:
Hier ook eindelijk kunnen inloggen en invullen. Weer een paar duizend terug, kunnen we goed gebruiken voor het huis :P

Hoezo voorlopige aanslag niet goed ingeschat? Die krijg ik ook elke maand terug van hypotheekrenteaftrek, maar dit is vooral door de aftrekposten studiekosten, door nieuwe hypotheek en werkende moeder bonus (of hoe dat ook mag heten, zo heb ik het geïnterpreteerd)

Je voorlopige aanslag ziet op hetzelfde als je aangifte, dus al die elementen kan je wel al meenemen in je voorlopige aanslag. Zorgkosten is inderdaad niet echt vooraf in te schatten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:29

IMANDRA schreef:
veerledec schreef:

Bij ons komt het ook voornamelijk door de hypotheekdingen waardoor we normaliter geld terugkrijgen. Inkomen klopt meestal wel. Denk ik? Ik reken er niet bewust op om geld terug te krijgen haha

Arbeidskorting kan je niet invullen, dat berekent het programma?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:31

veerledec schreef:
verootjoo schreef:

Je voorlopige aanslag ziet op hetzelfde als je aangifte, dus al die elementen kan je wel al meenemen in je voorlopige aanslag. Zorgkosten is inderdaad niet echt vooraf in te schatten.

Maar voorlopig gaat vanzelf toch? Of kan je dat ook invullen? Ik heb dat nooit ingevuld maar de belastingdienst geeft ons elke maand die hypotheekrente aftrek.
En dan loop je risico dat je het fout invult en dan moet je terugbetalen :=
Ik zie dat niet zitten. Krijg liever jaarlijks een paar duizend terug, dan weet ik zeker dat ik geen ongewenste betaalverrassingen krijg.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:31

veerledec schreef:

Ik snap wat je zegt maar ben het niet (helemaal) met je eens. Ik heb meer plekken waar ik maandelijks te veel betaal en dan een keer per jaar geld terug krijg. Dat is voor mij een betere manier om te sparen dan wanneer ik het zelf weg moet zetten en er vanaf moet blijven. Nu ligt dat zeker ook voor een deel aan mij en zou ik daar bewuste stappen in kunnen zetten maar toch.

Ik ben inmiddels zonder verdere spannende zaken door mijn aangifte heen en krijg ongeveer €3500 terug. Volledig van hypotheekrenteaftrek, boeterente en oversluitkosten van de hypotheek.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:57

veerledec schreef:
IMANDRA schreef:

Oh huh echt? Bij mij is dat vakje leeg en moet ik het wel invullen (staat wel op mijn jaaropgave)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:09

verootjoo schreef:
Maar voorlopig gaat vanzelf toch? Of kan je dat ook invullen? Ik heb dat nooit ingevuld maar de belastingdienst geeft ons elke maand die hypotheekrente aftrek.
Ik zie dat niet zitten. Krijg liever jaarlijks een paar duizend terug, dan weet ik zeker dat ik geen ongewenste betaalverrassingen krijg.

Je kunt er voor kiezen om je hypotheekrenteaftrek niet maandelijks uitbetaald te krijgen, maar tegelijk met je belastingaangifte. Dat geldt overigens ook voor een aantal toeslagen.

Ik heb gewoon een loondienst baan, dus dat is niet spannend
Bij goed functioneren krijg je er een trede bij in maart.
Daardoor betaal ik bijna een heel jaar te weinig belasting en aanverwante zaken.

Met die hypotheekrente krijg ik dan nog wat terug, anders moet ik altijd bijbetalen.

Ik heb overigens nog nooit een voorlopige aanslag gehad.
En helaas ook nog nooit zoveel terug gekregen als sommigen hier in het topic.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:36

verootjoo schreef:

De Belastingdienst legt in sommige gevallen automatisch een voorlopige aanslag (positief of negatief) op. Die wordt dan gebaseerd op de (gemiddelde) gegevens van de afgelopen twee jaar. Het kan dus zijn dat je twee jaar zorgkosten hebt afgetrokken, en in jaar drie geen zorgkosten hebt, waardoor je voorlopige aanslag te hoog is.

In alle gevallen kan je verzoeken om een verhoging of verlaging van die voorlopige aanslag. Als je geen voorlopige aanslag hebt gehad, kan je verzoeken om het opleggen van een voorlopige aanslag.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:37

IMANDRA schreef:
veerledec schreef:
[quote="IMANDRA"

[/quote

Oh huh echt? Bij mij is dat vakje leeg en moet ik het wel invullen (staat wel op mijn jaaropgave)

Ja, bij je loon kan je het invullen. Maar de uiteindelijke heffingskorting wordt berekend. Je zou het dan omlaag kunnen afronden, maar het maakt weinig uit hoor.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:03

Hier krijg ik €1700.

Weet iemand in Jip en Janneke-taal wat 'Totaal aftrekbare uitgaven eigen woning' inhoudt? Daardoor krijgen we o.a. iets terug. (Als ik het goed zeg)

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:30

vloog er net ineens doorheen. gezamelijk krijgen we bijna 3000 euro terug. erg blij. op de spaarrekening.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:02

Selina schreef:
Hier krijg ik €1700.

Weet iemand in Jip en Janneke-taal wat 'Totaal aftrekbare uitgaven eigen woning' inhoudt? Daardoor krijgen we o.a. iets terug. (Als ik het goed zeg)

Aftrekbare uitgaven: oa betaalde hypotheekrente. Heb je bijvoorbeeld een huis gekocht in 2020 dan kunnen dat ook bijvoorbeeld nog advieskosten en taxatiekosten zijn. Op de site van de belastingdienst staat een mooi lijstje met zaken die aftrekbaar zijn.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:32

Ik kwam er vanochtend in 1 keer door.

Nu nog uitzoeken hoe ik een voorlopige teruggave stop kan zetten, aangezien de situatie nu veranderd is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:51

Ik krijg net als vorig jaar mijn volledige loonheffing terug. Ik vraag me alleen af of het wel klopt. Alle informatie in de aangifte klopt wel, maar het voelt zo onlogisch.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:13

Dan heb je waarschijnlijk niet een heel groot inkomen gehad?

Ik heb net kunnen inloggen en de aangifte kunnen doen. Moest 33 euro betalen maar dat valt onder de aanslaggrens, dus de uitkomst is 0 :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:42

Moska schreef:
Dan heb je waarschijnlijk niet een heel groot inkomen gehad?

17000 euro (werk 19 uur per week) net iets minder dan mijn man. Niet echt heel laag, vind ik in elk geval.

Een deel komt door de onafhankelijke combinatiekorting ben ik nu achter. Nou ja, ik klaag niet.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:46

Dat komt dan inderdaad door de heffingskortingen.