Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:17

dromertje2 schreef:
Op de hoogste bedragen verschil van 350 euro, wat zou dat verschil netto zijn, wetende dat het hoogste bedrag meer belast wordt en met aftrek van de maandelijkse lening bij het hoogste bedrag.Ik vind dat verschil wel meevallen, toch niet in verhouding wat je er voor moet lenen.

€ 350,- bruto zal iets van € 250,- netto zijn. En dit zijn de starterssalarissen he. Ik heb ook even gegoogled voor gemiddelde salarissen:

Het gemiddeld salaris voor het MBO is ongeveer € 24.000 euro bruto per jaar. In Nederland is het gemiddelde salaris ongeveer € 33.000 euro per jaar. MBO er dus € 9.000,- minder per jaar

Netto zal dat ongeveer € 5.900,- zijn, per maand € 500- Dat is toch wel een smak geld, waar je best een studieschuld mee af kan betalen. Ik vind het dan ook een nuttige investering in je toekomst.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:21

dromertje2 schreef:
Ik heb het gisteren op dit forum in verschillende topics gelezen dat men er zelf voor kiest om nog niet af te betalen of maar heel weinig.

Dat het volgens loon gaat ok, maar bv als je er zelf voor kiest om maar halftijds te gaan werken, zou daar geeb rekening mee gehouden te hoeven worden. Dat he minder inkomsten hebt, kies je zelf voor. Een hypotheek moet je ook gewoon blijven betalen, ook als je er voor kiest om maar 10 per week te gaan werken bijvoorbeeld.

Je hoeft de eerste 2 jaar uberhaupt nog niet af te lossen (mag wel), daarnaast mag je tot maximaal 60 maanden (in totaal) een verzoek tot tijdelijk stopzetten van de aflossing aanvragen. Deze maanden worden bovenop de 15 jaar geteld (voor de mensen die in de categorie 2012-2018 vallen) waarna je schuld wordt weggescholden. De verdere aflossing wordt als volgt bepaald:

Citaat:
U hoeft nooit meer dan 12% van uw inkomen boven de draagkrachtvrije voet te betalen. Bent u alleenstaand zonder kinderen, dan is de draagkrachtvrije voet 84% van het minimumloon. In alle andere gevallen is het 120%.

Met een schuld van 50.000 euro, is dat over 180 maanden een bedrag van 277€ per maand. De draagkrachtvrije voet voor een alleenstaande zonder kinderen is 1373€ per maand. Dus als je gemiddeld over die 15 betalende jaren 3681€/maand verdiend, dan betaal je de schuld volledig terug over die periode (rente niet verrekend, deze is nu 0.0%, maar dat gaat uiteraard nog veranderen). En een hoop mensen lossen versnelt af omdat het dus je hypotheek in de weg zit.

https://duo.nl/particulier/studieschuld ... regels.jsp
https://www.geld.nl/lenen/service/studieschuld-aflossen
https://www.uitbetalingstudiefinancieri ... ntage-duo/

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:24

Tja ik vraag me wel eens af of studeren beter is voor je financiële toekomst dan gewoon optijd aan het werk gaan.

We hebben natuurlijk mensen nodig die gaan studeren want we kunnen niet zonder artsen etc etc. Maar vrienden/kennisen van mij die gestudeerd hebben hebben het nu financieel echt totaal niet breed, de schulden lopen gewoon heel hoog op.

Iemand die ik redelijk goed ken is net een jaar klaar met haar zeer hoog opgeleide studie, kan geen baan vinden want ze is een vrouw en die zijn blijkbaar minder geliefd plus ze kan geen huis kopen want ze heeft gigantische schulden.

Zelf heb ik nooit gestudeerd, ik had daar geen zin in. Achteraf gezien heb ik daar wel spijt van want ik had graag een droom baan gewild dat heb ik nu dus niet. Het is prima werk maar ik denk dat ik wel beter had gekunt. Maar ach ik werk dus al heel wat jaren samen met mijn vriend, de conclusie is dat wij al meer heb opgebouwd dan hoog opgeleide mensen van onze leeftijd. Ik vraag mij af of dat nog in te halen is met zoveel schuld.

En dan is het voor iedereen de keus wat vind jij belangrijk? Een minder leuke baan maar een leven zonder (financiële) zorgen, of hoog in de schulden en je droombaan? Ik denk dat niemand daar over mag oordelen, dat is echt per individu!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:28

Ja, als je full time gaat werken, wat als je bewust half time gaat werken? Dan heb je bewust minder inkomen,met je ook minder afbetalen, maar je hebt wel gekozen voor te lenen en niet full time te gaan werken.
Tellen de inkomsten mee van partner?

dromertje2

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:31

Er zijn ook mensen die de ene ba de andere studie doen. Ieder hied recht, maar na hoeveel jaar gaan ze dan werken, hoe hoog is hun schuld? Hoe later men gaat werken, hoe minder tijd om af te betalen, al zeker als ze niet direct beginnen met af te betalen. En dan nog het werk vinden met hoog genoeg loon.
Ik heb er mijn vraagtekens bij en voor mij zou daar een limiet op mogen komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:33

dromertje2 schreef:
Ja, als je full time gaat werken, wat als je bewust half time gaat werken? Dan heb je bewust minder inkomen,met je ook minder afbetalen, maar je hebt wel gekozen voor te lenen en niet full time te gaan werken.

Ja, die tellen mee. Alleen als je in de regeling van voor 2012 valt mag je zelf beslissen of je het inkomen van partner mee laat tellen. De regelingen na 2012 telt het partnerinkomen altijd mee.

EDIT: over studiekeuzes, ik mocht van mijn ouders geen 'pret' studie doen. In mijn tijd waren er een aantal studies die echt enorm leuk klonken, maar waar er gewoon niet veel banen in waren. Ik ben dus met een studie begonnen die me leuk leek, maar waar ook banen in te vinden waren en zouden blijven. Ik ben bij de open dag geweest, wezen proefstuderen, met studenten gepraat over de studie. Toch bleek het niks voor mij te zijn, maar ik kwam er door 1 vak wel achter wat ik wél enorm leuk vond. En waar er ook genoeg banen in te vinden waren, sterker nog, ik kon gewoon een bijbaan vinden in die sector zonder ervaring. Maar toen ik later opzoek ging naar een ander bedrijf om eventueel duaal te studeren (dus inderdaad 4 dagen werken en 1 dag / avond college) zaten we midden in de crisis en was er dus geen werk te vinden zonder diploma en tig jaar werkervaring. Dus zo makkelijk als het hiervoor benoemd werd om dan maar te gaan werken/leren was het niet. Ik ben op de voltijdsopleiding blijven zitten en er bleven mensen instromen vanuit het duale traject, omdat ze ontslagen werden en daarna geen relevante baan konden vinden. Je mocht namelijk niet in het traject blijven als je geen baan in de sector had.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-05-19 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:37

dromertje2 schreef:
Er zijn ook mensen die de ene ba de andere studie doen. Ieder hied recht, maar na hoeveel jaar gaan ze dan werken, hoe hoog is hun schuld? Hoe later men gaat werken, hoe minder tijd om af te betalen, al zeker als ze niet direct beginnen met af te betalen. En dan nog het werk vinden met hoog genoeg loon.

Er is ook zeker een limiet op hoelang je geld mag lenen van DUO. Bijvoorbeeld voor een reguliere HBO of WO (dus nominale duur van 4 jaar) kun je max 7 jaar geld ontvangen van DUO. :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:38

dromertje2 schreef:

Onderstaande is gebaseerd op het nieuwe stelsel:
Het inkomen van je partner telt momenteel mee. Je hebt 35 jaar de tijd om af te lossen. Als je dus 50K schuld hebt, dan is dit € 120,- per maand.

Ik denk dat een grote meerderheid dit gewoon zal kunnen betalen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:38

Ik ben er wel volledig mee eens dat iedereen moet kunnen studeren! Ongeacht of ouders mee kunnen betalen of niet.

Toch denk ik soms dat mensen het allemaal wel heel snel moeilijk en lastig vinden. Maar dat kan inderdaad ook een leeftijds dingetje zijn. De “jeugd” van tegenwoordig vind ik een stuk makkelijker dan in mijn schooltijd. :') voel me nu best oud. Blijf er wel bij dat ik het zonde vind om zoveel te lenen wat je later echt dwars kan gaan zitten. Zelf werkte ik mezelf het schompes, zat twee a drie avonden in de kroeg en woonde niet meer thuis. Toch (in oude stelsel) met maar 3,5k schuld van school gekomen. Startsalaris wat ik toen der tijd had was iets van 1850 bruto (hbo traineeship bij bank gedaan) en moet zeggen dat was echt geen vetpot. Als ik toen gelijk had moeten aflossen dan was het niet heel leuk geweest.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:39

Maar als je een studie hebt afgerond, kan je daarna bij het starten van een andere studie terug opnieuw lenen?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:09

dromertje2 schreef:
Maar als je een studie hebt afgerond, kan je daarna bij het starten van een andere studie terug opnieuw lenen?

Nee. In totaal kan je voor het hoger onderwijs 7 jaar geld ontvangen van DUO. Dus als jij eerst opleiding A 3 jaar volgt, en dan stopt en overstapt op opleiding B, kun je voor opleiding B nog max 4 jaar geld ontvangen.

Mocht je een wo opleiding doen met een master van 2 jaar (nominale duur), dan komt daar nog een jaar bij. Dus dan in totaal 8 jaar.

Zie ook: https://duo.nl/particulier/studiefinanc ... recht.jsp#

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:20

Inmiddels ben ik helemaal bijgelezen en zal ik, als student, ook maar eventjes reageren :+

Wildgirl schreef:
Ik veroordeel niemand, ik vraag me alleen af waarom iemand kiest voor een hoge studieschuld terwijl men weet dat het lastig gaat worden deze terug te betalen.
Niemand geeft hier antwoord op helaas. Is dat omdat men zelf wel weet dat men niet slim bezig is?
Komt het te dichtbij?

Ik moet vooral wel lachen om de mensen die in dit topic 'kiezen voor een studieschuld' gebruiken. Voor mij klinkt dat een beetje alsof je naar de DUO-winkel gaat een vraagt of ze toevallig nog een schuld van 50k hebben liggen. Ergens is het uiteraard wel een soort van keuze om te gaan lenen, maar ik denk ook dat het voor veel studenten een stuk minder keuze voelt/is dan hier wordt weergegeven. Het zijn allemaal kleine schakels die je tegen elkaar moet afwegen om uiteindelijk tot een bepaalde keuze te komen.

Wildgirl schreef:
Waarom kies je ervoor om het jezelf zo moeilijk te maken terwijl je ook op een prettigere manier aan dat papiertje kunt komen maar dan wellicht via een omweg of een andere constructie?

Dat jij vindt dat mensen het zichzelf moeilijk maken door te lenen en daarmee schuld op te bouwen, betekent niet dat andere mensen ook vinden dat ze het zichzelf moeilijk maken. Ik vind namelijk absoluut niet dat ik het mezelf moeilijk maak door te lenen en zou echt geen makkelijkere of fijnere manier kunnen bedenken om aan hetzelfde papiertje te komen. Daarnaast is het ook echt niet altijd mogelijk om via een omweg of andere constructie aan het papiertje te komen.

Chubby schreef:
Naar mijn gevoel zijn het vooral jongeren/ studenten die in dit topic verdedigen waarom het lenen tijdens je studie nodig is. En wat typerend is voor jeugdigen is dat ze over het algemeen de toekomst rooskleurig zien (gelukkig maar ;) )

Degenen hier die kritisch zijn op de hoge studieschulden, zijn reeds afgestudeerd lang of relatief kort geleden, hebben 'geluk' dat ze thuis worden gesteund of een ander idee bij hoe je wil beginnen aan je volwassen leven.

Ik weet niet zo goed of 'denken dat het wel goed komt' gelijk staat aan iets 'rooskleurig zien'. Ik denk dat vrijwel iedere student die leent, denkt dat het wel losloopt in de toekomst. De studenten die denken 'Dit ga ik van je langzalzeleven niet kunnen terugbetalen', zullen waarschijnlijk ook niet lenen (en wellicht niet gaan studeren).

Ik denk niet dat de insteek dat iets wel goed komt, typisch is voor jongeren/studenten. Als het goed is doen we dat vrijwel allemaal, want anders zouden we bepaalde acties simpelweg niet uitvoeren. Als je ergens aan begint, ben je er over het algemeen van overtuigd dat je het tot een goed einde gaat brengen. En gelukkig maar, want zekerheden heb je nooit in het leven.

Ik vind het bijvoorbeeld wel heel opmerkelijk dat mensen problemen hebben met lenen voor een studie, maar dat vrijwel niemand ook maar een seconde nadenkt over het afsluiten van een hypotheek. Natuurlijk krijg je een hypotheek minder eenvoudig, maar uiteindelijk is een hypotheek ook een lening. En ook dan ben je het haasje als je die niet terug kunt betalen. Je kan dan bijvoorbeeld een vaste baan hebben, maar ook die kun je halsoverkop kwijtraken. Maar toch is er eigenlijk niemand die zegt dat je maar geen huis moet kopen dat je niet helemaal zelf kunt betalen. Waarom? Is het geaccepteerder? Omdat het anders onmogelijk is om een huis te kopen?

Ik wist al vrij snel op de middelbare school dat ik psychologie wilde gaan studeren. Dit is me echt heel erg vaak en sterk afgeraden, want daar was absoluut geen werk in te vinden en geen geld mee te verdienen. Ik heb altijd volgehouden dat ik het toch absoluut wilde doen, al was het alleen maar omdat het me gelukkig zou maken. Ik heb er wel ook altijd bij gezegd dat niemand in de toekomst kan kijken en dat het er over 10 jaar heel anders voor zou kunnen staan wat betreft de baankansen. Inmiddels zijn we daadwerkelijk bijna 10 jaar verder en op dit moment is er een enorme vraag naar psychologen. Daarmee wil ik duidelijk maken dat we in de wereld ook gewoon te maken hebben met ontzettend veel veranderingen en verschuivingen. Je zou wel kunnen kiezen voor een bepaalde studie, omdat de baankansen en het salaris daar goed is, maar dat geeft nog altijd geen garantie in de toekomst.

Ik heb het als student echt absoluut niet slecht en ben mij bewust van mijn studieschuld. Of het slim is? Geen idee. Had het anders gekund? Ja. Was ik dan op het punt in mijn leven waar ik nu ben? Nee. Was ik gelukkiger geweest zonder de dingen die de lening mij brengt/gebracht heeft? Nee. Vind ik het de moeite waard om te lenen? Ja. Ik denk dat het geld dat ik geleend heb mij hele fijne en mooie dingen gebracht heeft. Ik ben er bewust van dat ik dit uiteindelijk ook weer terug moet gaan betalen. Op dit moment ben ik er van overtuigd dat dat me gaat lukken. Maar uiteindelijk, zoals bij alles, de toekomst zal het uitwijzen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:22

MarjanB schreef:
Ik ben er wel volledig mee eens dat iedereen moet kunnen studeren! Ongeacht of ouders mee kunnen betalen of niet.

Toch denk ik soms dat mensen het allemaal wel heel snel moeilijk en lastig vinden. Maar dat kan inderdaad ook een leeftijds dingetje zijn. De “jeugd” van tegenwoordig vind ik een stuk makkelijker dan in mijn schooltijd. :') voel me nu best oud. Blijf er wel bij dat ik het zonde vind om zoveel te lenen wat je later echt dwars kan gaan zitten. Zelf werkte ik mezelf het schompes, zat twee a drie avonden in de kroeg en woonde niet meer thuis. Toch (in oude stelsel) met maar 3,5k schuld van school gekomen. Startsalaris wat ik toen der tijd had was iets van 1850 bruto (hbo traineeship bij bank gedaan) en moet zeggen dat was echt geen vetpot. Als ik toen gelijk had moeten aflossen dan was het niet heel leuk geweest.

Waarom denk je dat de ´jeugd van tegenwoordig´ het makkelijker heeft? Volgens mij waren in jou tijd de aantal burn out klachten onder jongeren niet zo hoog :+ Nee, dat de ´jeugd´ het vandaag de dag makkelijker zou hebben wat betreft studie/lening is echt nonsens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:24

Shaggy09 schreef:
MarjanB schreef:

Waarom denk je dat de ´jeugd van tegenwoordig´ het makkelijker heeft? Volgens mij waren in jou tijd de aantal burn out klachten onder jongeren niet zo hoog :+ Nee, dat de ´jeugd´ het vandaag de dag makkelijker zou hebben wat betreft studie/lening is echt nonsens.

Nee niet heeft :) wel soms wat makkelijker denkt en minder druk maakt om later. En dat hoeft geen negatieve eigenschap te zijn maar het kan wel voor problemen op langere termijn zorgen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:29

Verschil is dat bij een hypotheek er meer controle is wat je kan betalen op her moment, ok er kan altijd iets gebeuren maar als je al een buffer hebt opgebouwd en je hebt vast werk met een stabiel inkomen is dat wel minder minder risico dan dat je geen reserve hebt, je nog niet eens weet of je een studie gaat halen en of je in de toekomst er vast werk in gaat vinden of het gaat aankunnen. Tochalveen wezenlijk verschil.
Dan is er nog een feit dat je een hypotheek verplicht moet afbetalen, zonder uitstel, vast bedrag, wordt
niet kwijtgescholden na zoveel jaar. Dus daar denk je denk ik beter bij na, terwijl bij een studielening die druk er niet is.
Denk dat dat toch punten zijn die, als je eerlijk benr, toch wel wezenlijk anders zijn.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:44

Ik sluit me helemaal bij NadjaNadja aan. :)

Jullie hebben het constant over 50K, maar volgens het CPB is de gemiddelde studieschuld tussen de €21.000 en €25.000. Verdeeld over 35 jaar vallen de maandelijkse kosten dus nog wel mee (dat is onder de 100€ Pm). Zou je met een starterssalaris van €2.000+ dus prima kunnen terugbetalen lijkt mij. En zo rampzalig is de banenmarkt niet, noem me naïef maar ik denk dat je als starter altijd wel ergens terecht komt, ook al is dit misschien iets anders dan waar je voor geleerd hebt.

Het is nadelig voor je hypotheek, helemaal waar. Maar een huis kopen of langer thuiswonen en sparen is net zo goed een keuze.

TS jij kreeg destijds 250€ Pm, wat na 4 jaar 12.000€ is. Haal dat van de gemiddelde studieschuld af en je houdt de helft over. Naast je studie 250€ per maand verdienen is ook prima te doen, dan werk je ongeveer 7 uur per week. Maar als je kosten hebt voor kamer etc dan komt er al gauw 500€ per maand extra bij, en 21 uur naast je 40 urige studieweek werken is voor veel studenten gewoon niet haalbaar.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:51

Shaggy09 schreef:

Dat heeft niet alleen met studie / lening te maken.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:52

Petrichor schreef:
Tja ik vraag me wel eens af of studeren beter is voor je financiële toekomst dan gewoon optijd aan het werk gaan.

We hebben natuurlijk mensen nodig die gaan studeren want we kunnen niet zonder artsen etc etc. Maar vrienden/kennisen van mij die gestudeerd hebben hebben het nu financieel echt totaal niet breed, de schulden lopen gewoon heel hoog op.

Iemand die ik redelijk goed ken is net een jaar klaar met haar zeer hoog opgeleide studie, kan geen baan vinden want ze is een vrouw en die zijn blijkbaar minder geliefd plus ze kan geen huis kopen want ze heeft gigantische schulden.

Zelf heb ik nooit gestudeerd, ik had daar geen zin in. Achteraf gezien heb ik daar wel spijt van want ik had graag een droom baan gewild dat heb ik nu dus niet. Het is prima werk maar ik denk dat ik wel beter had gekunt. Maar ach ik werk dus al heel wat jaren samen met mijn vriend, de conclusie is dat wij al meer heb opgebouwd dan hoog opgeleide mensen van onze leeftijd. Ik vraag mij af of dat nog in te halen is met zoveel schuld.

En dan is het voor iedereen de keus wat vind jij belangrijk? Een minder leuke baan maar een leven zonder (financiële) zorgen, of hoog in de schulden en je droombaan? Ik denk dat niemand daar over mag oordelen, dat is echt per individu!

Dit zie ik hier ook veel om me heen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:00

Petrichor schreef:

Ik denk dat je hier ook het stukje toekomst vergeet. Misschien heeft die hoogopgeleide starter met een forse schuld hier een aantal jaar best kopzorgen over.

Maar die schuld wordt afgelost, laten we zeggen (als je gewoon een redelijk betalende baan hebt) in 15 jaar zoals ik dat doe.

Ja dan heb ik die eerste 15 jaar misschien minder inkomen, omdat ik moet aflossen. Maar daarna heb je nog 25 jaar als werkende, waarin je inkomen gemiddeld gezien echt wel fors hoger ligt dan wat je zou verdienen op MBO niveau. En je hebt dus nog 25 jaar die droombaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:00

Marriefloor schreef:
Shaggy09 schreef:

Dat heeft niet alleen met studie / lening te maken.

En hoe kom je aan die wijsheid?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:12

__Sannne schreef:
dromertje2 schreef:

Er is ook zeker een limiet op hoelang je geld mag lenen van DUO. Bijvoorbeeld voor een reguliere HBO of WO (dus nominale duur van 4 jaar) kun je max 7 jaar geld ontvangen van DUO. :)

En er wordt ook indirect gestuurd door de overheid. Daarvoor is het instellingscollegegeld een paar jaar geleden ingevoerd. In ieder geval voor WO, weet niet hoe dat bij HBO en MBO zit.

Heb je al een opleiding afgerond? Dan kost een 2e opleiding je het instellingscollegegeld ipv het reguliere collegegeld. En dat instellingscollegegeld kan oplopen tot zo’n 15.000 per jaar, afhankelijk van de opleiding.

Een 2e studie is daarmee sinds een paar jaar veel duurder geworden. Minder studenten zullen dus ‘zomaar de ene opleiding na de andere doen’.

Er zijn ook wat uitzonderingen, maar die ken ik niet meer precies.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:14

@shaggy09 hoe kom je zelf aan datgene wat je zegt?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:29

Bedoel je mijn post waarin ik aangeef dat de jeugd het absoluut niet beter heeft dan de jeugd van 30 jaar geleden? Ik zie dat je zelf 27 bent dus je bent zelf ook nog geen 10 jaar officieel volwassen.
Ik denk dat de onderzoeken van de laatste tijd het genoeg bewijzen, 1 op de 6 jongeren tussen de 25 en 35 jaar hebben burn out klachten en het burnout percentage is momenteel dan ook het hoogst in deze categorie.

Hoe dat komt? Omdat onze maatschappij in zo ongeveer de hoogste versnelling staat t.o.v vroeger. De werk en prestatie druk is hoger. Op jongere leeftijd moet je tegenwoordig al vrij heftige keuzes maken, zoals welke studie je gaat doen. Maar we krijgen ook veel meer prikkels dan vroeger, denk aan social media, internet, youtube, tv etc. We hebben veel meer informatie te verwerken omdat we veel meer informatie constant binnenkrijgen in onze hersens.
En het tevreden zijn met jezelf is ook iets wat zelden voorkomt onder jongeren. Altijd kan het beter, en perfecter. (Ook hierin speelt social media en de werkdruk een grote rol denk ik zo)

Er zijn zelfs kinderen tot 12 jaar die burnout klachten hebben. Weliswaar een klein percentage. (4 tot 8 procent van de kinderen van 0-12 jaar) Maar ik schrik daar toch enorm van.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:58

Shaggy, je punt is begrijpelijk, maar er past toch nog wel wat nuance bij. In de jaren 90 waren ook veel kinderen, scholieren en studenten burnt out, maar het woord bestond toen nog niet en de aandacht was er ook niet voor. De maatschappij is nu wel anders dan toen, maar vergeet niet dat we in de jaren 90 net uit een forse crisis kwamen en er voor iedereen een gouden toekomst voorgespiegeld werd, nog erger en nadrukkelijker dan tegenwoordig. De ratrace was anders, maar die was er wel degelijk, in die tijd is de aanzet gegeven voor wat we nu hebben.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:02

Shaggy09 schreef:
Maar we krijgen ook veel meer prikkels dan vroeger, denk aan social media, internet, youtube, tv etc. We hebben veel meer informatie te verwerken omdat we veel meer informatie constant binnenkrijgen in onze hersens.
En het tevreden zijn met jezelf is ook iets wat zelden voorkomt onder jongeren. Altijd kan het beter, en perfecter. (Ook hierin speelt social media en de werkdruk een grote rol denk .

Ik quote een stukje van jouw antwoord. Dit bedoel ik oa met dat het niet enkel door studie / lening komt zoals je eerder zegt.

Ik krijg het idee dat je mijn eerdere opmerking nog kwalijk neemt. Echter denk ik niet dat je die in de goede context hebt gelezen. Nog een kleine toelichting waarmee ik hoop te bereiken dat je mijn berichten niet zo aanvallend beschouw. Er werd gesproken over dat je bij veel werk / branches niet meer genoeg hebt aan een MBO opleiding. Met mijn opmerking bedoelde ik dat deze mensen hard nodig zijn en doordat vele een hogere studie volgen je minder vaklieden krijgt. Mijn man heeft een eigen bedrijf in een branche waar vaklieden / doeners / handenwerkers, hoe je het ook noemt, hard nodig zijn. Dit bedoelde ik met dat er een tekort komt....

Daarnaast wat sommige dit een raar topic vinden. Wij zijn gewend om vanaf jongst af aan hard mee te werken en dat dit beloond wordt. Dit heeft er toe geleid dat wij op onze leeftijd een woning van meer dan een 1 met 6 nullen kochten. Omdat we toen al 'goed' gespaard hadden. Ik zag op mijn werk ook een mentaliteit van studerenden die zich in schulden staken met het motto ' later heb ik een goede baan ( lees een normale baan )en betaal ik het terug'. Dat zijn ze nu aan het doen. Echter zie ik nog niet dat ze het 'beter' hebben. Uiteraard zijn er studies waar dit wel het geval is ( mijn vriendin leert voor een dergelijke studie ) daar heb ik het in mijn voorbeeld niet over. Ik zeg niet dat deze situatie op iedereen van toepassing is. Maar velen willen teveel; studeren, genieten , hobby etc. Maar soms is het goed te beseffen dat er soms tijd is voor het een en soms tijd voor het ander. Zoals TS studeren en werken. Ben je klaar met studeren , dan lekker je hobby oppakken. En dat zijn keuzes die je, in mijn ogen, zelf maakt. Verder maakt het mij niet uit hoor hoeveel je leent of wat je leent , dit mag ieder an sich weten. Alleen waar het topic voor bedoelt is : in veel gevallen snap ik het niet.