Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:52

Joman schreef:
Jawel hoor :)

Ik zie je net Loyens noemen, daar krijg je inderdaad genoeg - maar geen 55.[/quote]

Met auto en bonus? Zeker wel. En oa linklaters zal daar nog overheen gaan.

Excuzes moi voor de quote.[/quote]

Maar bij Linklaters heb je sowieso geen tijd om het uit te geven :')

Ik zat er een beetje naast, was even vergeten hoe lang ik alweer werk..

Tiggs

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:53

Maar de standaard is het niet ;)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:55

Nee helaas niet Joman. Ken zelf een advocaat die gewerkt heeft bij een van de grote kantoren. Je kan daar tussendoor even een dutje doen. Soms maak je nou eenmaal echt lange dagen daar.
Zie dat loyens werd genoemd met een bedrag van 55 k per jaar. Heb zelf een overzichtje uit het advocatenblad waarin de hoogste salarissen staan van grote advocatenkantoren.

In het eerste jaar komt geen van die kantoren boven de 55 k. Ook linklaters niet. Bij vierdejaars wel al een stuk meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:55

Tiggs schreef:
Maar de standaard is het niet ;)

Nee, maar dat zeg ik ook niet. Het is niet voor de gemiddelde afgestudeerde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:57

snuffie123 schreef:
Nee helaas niet Joman. Ken zelf een advocaat die gewerkt heeft bij een van de grote kantoren. Je kan daar tussendoor even een dutje doen. Soms maak je nou eenmaal echt lange dagen daar.
Zie dat loyens werd genoemd met een bedrag van 55 k per jaar. Heb zelf een overzichtje uit het advocatenblad waarin de hoogste salarissen staan van grote advocatenkantoren.

In het eerste jaar komt geen van die kantoren boven de 55 k. Ook linklaters niet. Bij vierdejaars wel al een stuk meer.

Zoals ik al zei: met bonussen etc komt het daar zeker wel op uit!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:58

Joman schreef:
snuffie123 schreef:

Zoals ik al zei: met bonussen etc komt het daar zeker wel op uit!

Dat zou kunnen inderdaad. Heb geen idee hoe hoog die bonussen zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:00

Is ook niet echt interessant. Ik wilde alleen maar laten zien dat een hoge studieschuld vaak ergens vandaan komt en niet altijd zo schrikbarend is als mensen denken. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:04

Vakantiegeld zit daar ook niet bij volgens mij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:09

Zullen we de discussie over wie er wel en niet student genoemd mag worden even achterwege laten, dat lijkt me hier niet echt relevant.
Ik kan me wel een beetje vinden in het sentiment van Joman, het is echt niet zo simpel als "ik heb geen schuld hoor, ik heb gewoon gewerkt" - waarmee je (voor mij dan) impliceert dat de student die wel een schuld heeft opgebouwd maar wat harder had moeten werken en/of meer vrije tijd had moeten opofferen. (Dit hoeft niet zo te zijn hoor! Maar dit is het gevoel wat ik uit sommige verhalen krijg. Waarschijnlijk ontbreekt daar wat context, maar dat weet ik dus niet.)

Als ik kijk naar het type persoon dat op kamers gaat en het type persoon dat dat niet doet zit daar (op een enkeling na met financiële problemen) echt wel een duidelijk verschil in. De persoon die (al dan niet gedwongen door omstandigheden) op kamers is is minder mondig, meer afhankelijk en áls ze dan een keer op kamers gaan zijn ze dat nog steeds. Ik heb een jongen gekend die dus toen hij eindelijk op kamers was wel elk weekend bij mam en pap aan de keukentafel zat en stage ging lopen in het bedrijf van zijn vader want dan hoefde hij niet te solliciteren en kon hij weer bij zijn ouders gaan wonen zodat zijn moeder 's morgens zijn bammetjes en broodtrommeltje voor hem klaar had. :Y) (Echt, ik verzin dit niet := ) En dat is slechts een voorbeeld.

Wat ik óók heb gezien op banenbeurzen is dat een studievertraging totaal wordt genegeerd als je een bestuursjaar, commissies etc. op je CV hebt. Netjes nominaal afstuderen is één ding maar daar doe je gewoon geen levenservaring op. Ik heb zoveel waardevolle dingen geleerd: hoe je een "bedrijf" runt ( = je vereniging), hoe je met zware situaties omgaat waarbij men naar jou kijkt om het op te lossen, hoe je ervoor zorgt dat informatiestromen tussen verschillende groepen (commissies) soepel verlopen, hoe je met "professionele" conflicten omgaat... Tussen aanhalingstekens omdat een vereniging een erg veilige omgeving is om fouten te maken: er lopen in de regel erg veel ouderejaars rond die een en ander voor je opvangen of je bijstaan met raad en daad. Die valkuilen hoef je dan niet nog eens in te vallen als je eenmaal aan het werk bent.
Daarnaast viel het me bijvoorbeeld ook wel echt op dat je stiekem heel veel kleine dingetjes ook leert. Hoe je vergadert bijvoorbeeld - zat ik daar voor het eerst met mijn bachelor eindprojectgroep en niemand wist hoe je een agenda opstelde of notulen maakte :o? of hoe je feedback geeft aan je collega's.
Gelukkig faciliteert de TU Delft dit ook wel echt met financiële steun (onder enkele voorwaarden).

Ik ken ze trouwens ook hoor, mensen met startsalarissen die hier genoemd worden. Aircraft structural engineers die afstuderen bij lucht & ruimtevaarttechniek kunnen rekenen op een startsalaris van 2500 netto per maand... Wat dat bruto op jaarbasis is weet ik even niet maar het zal wel in de richting zijn die hier genoemd wordt. :) Die werken dan bij Tata Steel, Damen of Festo, of in de automotive (Audi, Red Bull (formule 1), BMW, Mercedes).

Ik ga daar - LOL - niet eens in de buurt komen met mijn miezerige startsalarisje maar ik wil dan ook een academische carrière (1600 netto voor een PhDer aan de TU Delft) :') Pech voor mij.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:13

Ja maar op kamers gaan en in het weekend naar huis gaan is heel normaal onder belgische studenten, zelfs enkele nederlanders bij mij in klas doen het, nemen de vrijdagavond de flexibus terug naar Nl. Dat vind ik persoonlijk ook niet storend of raar.

Al is op kot/kamers gaan imo een optie, geen verplichting en is dat toch het grootste deel van een studieschuld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:13

Joman schreef:
Is ook niet echt interessant. Ik wilde alleen maar laten zien dat een hoge studieschuld vaak ergens vandaan komt en niet altijd zo schrikbarend is als mensen denken. :)

Tja, op zich heb je zeker een punt. Maar zo te lezen zit jij in de wereld van de studentenverenigingen, daar zat ik zelf niet in en met een aantal wilde ik ook echt niet geassocieerd worden
Maar wat jij omschrijft is verre van een gemiddelde student, ook in dat wereldje niet. Je kent zelf de voorbeelden vast ook wel, die zo in het studentenleven verzopen (letterlijk en figuurlijk) dat ze het studeren vergaten en uiteindelijk zaten met een enorme studieschuld en geen diploma.

Voor mijzelf was het feit dat ik én een bestuursjaar heb gedaan, een extra stage op eigen kosten en een studiereis, wel van meerwaarde tijdens mijn eerdere banen. Er werd ook echt wel op terug gekomen tijdens de gesprekken en het was een goede manier om te laten zien dat je meer in huis had dan alleen boekenwijsheid.
Alleen had ik het geluk geen enorme studieschuld te hebben, al had ik die natuurlijk heel makkelijk kunnen hebben, want ik was wel een langstudeerder met allerlei extra activiteiten die ook tijd kostten.
Ik vind het jammer dat de buitenwereld de langstudeerders steeds meer gaan veroordelen, die toon lees ik ook hier in het topic zeker terug....
Dus ik begrijp wel dat je een punt wilde maken :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:16

Quebelle schreef:
Ja maar op kamers gaan en in het weekend naar huis gaan is heel normaal onder belgische studenten, zelfs enkele nederlanders bij mij in klas doen het, nemen de vrijdagavond de flexibus terug naar Nl. Dat vind ik persoonlijk ook niet storend of raar.

Al is op kot/kamers gaan imo een optie, geen verplichting en is dat toch het grootste deel van een studieschuld.

Doen ze hier ook hoor, maar meestal na een jaar al een stuk minder.
Ik heb het een maand volgehouden, toen was ik het alweer zat :') Als je geen wasmachine hebt ofzo snap ik het nog maar die had ik zelf. Tegenwoordig komen mijn ouders naar mij toe als ze me willen zien _O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:28

.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 12-01-25 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:31

Citaat:
Als ik kijk naar het type persoon dat op kamers gaat en het type persoon dat dat niet doet zit daar (op een enkeling na met financiële problemen) echt wel een duidelijk verschil in. De persoon die (al dan niet gedwongen door omstandigheden) op kamers is is minder mondig, meer afhankelijk en áls ze dan een keer op kamers gaan zijn ze dat nog steeds. Ik heb een jongen gekend die dus toen hij eindelijk op kamers was wel elk weekend bij mam en pap aan de keukentafel zat en stage ging lopen in het bedrijf van zijn vader want dan hoefde hij niet te solliciteren en kon hij weer bij zijn ouders gaan wonen zodat zijn moeder 's morgens zijn bammetjes en broodtrommeltje voor hem klaar had. :Y) (Echt, ik verzin dit niet := ) En dat is slechts een voorbeeld.

Wat een onzin zeg, ik ben zo iemand die nooit op kamers heeft gezeten en het ook niet wil, maar vind mij zelf alles behalve afhankelijk van. En nee ik heb geen financiële problemen :Y)
Reden voor mij om niet op kamers te gaan is omdat ik mijn eigen vrijheid wil en gewoon geen zin heb hele tijd rekening te moeten houden met andere jongeren die over het algemeen hele andere interesses hebben dan dat ik dat heb, denk aan feesten, laat naar bed gaan, zuipen. En dat opgehokt in een klein huisje tegen een hoog bedrag die ik bij mijn ouders mooi niet hoef te betalen, waardoor ik juist weer kan sparen voor een eigen huisje ipv 10m2 :+

Dat maakt mij niet minder zelfstandig of mondig, in tegendeel zelfs, werd laatst nog scheef aan gekeken, toevallig door een student op kamers (vriendin van mij) omdat ik in mijn eentje op reis ging, want is dat niet eng in je eentje? _O-

Wat je schrijft is gebaseerd op je eigen ervaring, maar er zijn meer mensen in de wereld ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:45

proven02 schreef:
Wat gek hoe mensen hier anders kunnen denken. Ik ben opgevoed met de gedachte om altijd voor jezelf te zorgen altijd te werken en je eigen kosten te betalen. Ik vind dit persoonlijk juist een hele goede opvoeding en ben er verantwoordelijk en goed uit gekomen.
Als ik dat vergelijk met mensen voor wie alles wordt betaald die nu niet eens weten hoe ze een zorgverzekering moeten betalen en hun geld over de bank gooien alsof het water is dan denk ik wat is dan de juiste manier?

Overigens geldt dit natuurlijk niet voor iedereen hoor! Maar het een is niet per se beter of slechter dan het ander toch er zijn verschillende manieren en het heeft met veel meer dingen dan alleen het wel of niet betalen van school voor je kind te maken of het kind 'het goede pad' volgt om zo maar even te zeggen.

Ben het met jou eens. Echter ben ik ook opgevoed met het 'onafhankelijk zijn' en werk sinds mn 13e. Mijn moeder heeft mn opleiding betaald en mn rijbewijzen. Vanaf mn 18e kreeg ik gewoon mn telefoonrekening en zorgverzekering op mijn naam en dokken maar. Ook mn auto moest zelf aangeschaft worden en daar alle rekeningen moest ik zelf betalen.

Mijn moeder vond een deel van die onafhankelijkheid ook 'het leren van een vak'. Zodat je op lange termijn het makkelijker krijgt (lees: makkelijker een betere baan krijgen omdat je je papiertje hebt). Vandaar dat zij die bijdrage aan educatir belangrijk vond.

Eigenlijk vind ik het bijzonder onverstandig dat mensen beginnen aan meerdere kinderen terwijl ze dan al bijna geen euro opzij kunnen zetten.
Al zet je inderdaad elke maand maar 10 euro opzij. Scheelt je kind toch weer 2000€ op de schhulden. En als je eens een meevallertje hebt kun je extra wegzetten.
Ik vvind dat eigenlijk best wel een verantwoordelijkheid want wat voor kans bied je je kind anders? Als er geen enkele mogelijkheid voor een opleiding is? Ik zie dat dan meer als 'ik schop je de wereld in voor mijn eigen belang, maar als je t goed wil hebben na je jeugd moet je er zelf voor dubbelliggen'.

Andere discussie, maar ik verbaas me echt hoeveel mensen alles zelf moeten dokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:52

Iedere situatie is toch anders en niet te vergelijken, de ene ouder betaalt de studie wel, de andere niet, of dat nu kunnen of willen is, maakt niks uit.. Beide is namelijk hun goed recht..
Op kamers idem, de een wil het wel, de andere niet..

Bovenstaande staat ook los van hoe hoog je schuld is, dat heeft namelijk met heel veel meer factoren te maken.. Hoeveel tijd kost je studie je, hoeveel reistijd, wat is het voor studie?
Het is gewoon totaal niet zwart wit en hier lees ik vooral ontzettend veel aannames alsof het wel zo zwart wit is :n

In mijn geval, ik had al 3 jaar fulltime gewerkt na mijn MBO, had een huis gekocht.. Nee, dan gaan mijn ouders niet ineens een volledige studie betalen omdat ik zo nodig mijn leven overhoop moet gooien en weer wil studeren :+ Als ik meteen na mijn MBO naar het HBO was gegaan, was ik thuis blijven wonen en hadden mijn ouders hem waarschijnlijk wel betaald. Soms lopen dingen nu eenmaal anders dan je het plant.
Dankzij mijn MBO had ik wel een hele goede bijbaan, echter met eigen huis, paard en auto is dat niet toereikend omdat het geen fulltime baan is.. Dus dan moet je lenen ;) Studie wel netjes in 4,5 jaar afgerond en geen seconde spijt van mijn keuze gehad.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:46

RoyceMack schreef:
proven02 schreef:
Wat gek hoe mensen hier anders kunnen denken. Ik ben opgevoed met de gedachte om altijd voor jezelf te zorgen altijd te werken en je eigen kosten te betalen. Ik vind dit persoonlijk juist een hele goede opvoeding en ben er verantwoordelijk en goed uit gekomen.
Als ik dat vergelijk met mensen voor wie alles wordt betaald die nu niet eens weten hoe ze een zorgverzekering moeten betalen en hun geld over de bank gooien alsof het water is dan denk ik wat is dan de juiste manier?

Overigens geldt dit natuurlijk niet voor iedereen hoor! Maar het een is niet per se beter of slechter dan het ander toch er zijn verschillende manieren en het heeft met veel meer dingen dan alleen het wel of niet betalen van school voor je kind te maken of het kind 'het goede pad' volgt om zo maar even te zeggen.

Ben het met jou eens. Echter ben ik ook opgevoed met het 'onafhankelijk zijn' en werk sinds mn 13e. Mijn moeder heeft mn opleiding betaald en mn rijbewijzen. Vanaf mn 18e kreeg ik gewoon mn telefoonrekening en zorgverzekering op mijn naam en dokken maar. Ook mn auto moest zelf aangeschaft worden en daar alle rekeningen moest ik zelf betalen.

Mijn moeder vond een deel van die onafhankelijkheid ook 'het leren van een vak'. Zodat je op lange termijn het makkelijker krijgt (lees: makkelijker een betere baan krijgen omdat je je papiertje hebt). Vandaar dat zij die bijdrage aan educatir belangrijk vond.

Eigenlijk vind ik het bijzonder onverstandig dat mensen beginnen aan meerdere kinderen terwijl ze dan al bijna geen euro opzij kunnen zetten.
Al zet je inderdaad elke maand maar 10 euro opzij. Scheelt je kind toch weer 2000€ op de schhulden. En als je eens een meevallertje hebt kun je extra wegzetten.
Ik vvind dat eigenlijk best wel een verantwoordelijkheid want wat voor kans bied je je kind anders? Als er geen enkele mogelijkheid voor een opleiding is? Ik zie dat dan meer als 'ik schop je de wereld in voor mijn eigen belang, maar als je t goed wil hebben na je jeugd moet je er zelf voor dubbelliggen'.

Andere discussie, maar ik verbaas me echt hoeveel mensen alles zelf moeten dokken.

(Hoger) Onderwijs is een recht, geen basisbehoefte. Een kind zal niet doodgaan van niet te kunnen studeren. Verder kun je ook nooit weten hoe het financieel zal varen naar de toekomst toe, je kan beginnen met kinderen en financieel sterk zijn maar door tig redenen later in de problemen komen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:20

Wendy schreef:
Ik vind het jammer dat de buitenwereld de langstudeerders steeds meer gaan veroordelen, die toon lees ik ook hier in het topic zeker terug....
Dus ik begrijp wel dat je een punt wilde maken :j

Mee eens. Je kunt je als student zoveel verder ontwikkelen dan alleen met je studie. Ik was op m'n 22e echt nog niet volwassen genoeg voor een 'grote mensen baan' en vind eigenlijk dat op kamers wonen en iets naast je studie doen er gewoon bij hoort, voor je eigen ontwikkeling. Ik heb wedstrijdgeroeid en naast het feit dat dat leuk op m'n cv staat, heb ik er ook echt heel veel van geleerd en er leuke contacten aan overgehouden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:14

Bonna schreef:
Ik zou het ook altijd aangeven. Je krijgt er iets minder hypotheek door, maar als je ooit door omstandigheden met je hypotheek in de knoei komt scheelt het heel veel gedoe. De meeste banken laten je namelijk iets ondertekenen waarop je aangeeft geen studieschuld (meer) te hebben of daar melding van gemaakt te hebben. Ze zullen liegen niet echt waarderen bij de NHG e.d. dan heb je de hypotheek namelijk gewoon op valse voorwendselen gekregen.

In mijn kennissenkring gaan nu veel oud studenten een huis kopen, en niemand is zo stom om over hun studieschuld te liegen. Ik heb dat eigenlijk nog nooit gehoord. Ook onze adviseur gaf aan daar altijd gewoon eerlijk over te zijn.

Iets minder hypotheek ? Bij een studieschuld van 25000 kun je 50000 minder lenen. Dan moet je al goed zijn voor een inkomen van zo’ n 3000 netto om nog een fatsoenlijk huisje te kopen .

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 06:33

Joman schreef:
Ik zal even een knuppel in het hoenderhok gooien: mbo (en alles lager dan dat) en hbo is niet echt studeren natuurlijk. Je gaat dan naar school. Studeren is het volgen van een universitaire opleiding. Hetgeen voor wat betreft uitgaven en ook voor wat betreft inkomen later niet te vergelijken is met een mbo of hbo opleiding. Dus de bedragen die je hier leest zijn echt alles behalve schrikbarend. Wat mij betreft hoort bij studeren aan de universiteit dat je op kamers gaat en dat je een actief studentenleven hebt. Heb je dat allebei niet, kun je veel banen al op je buik schrijven. Dit kost uiteraard veel tijd en geld. 6 tot 8 jaar studeren is heel normaal. Met een bestuursjaar, een vereniging etc. Als je dan een studieschuld hebt van 60k plus, kun je dat gemakkelijk terugbetalen met je baan. Startsalaris is dan namelijk rond de 55k en groeit ieder jaar met een paar honderd €.

Het is dus maar net wat je referentiekader is.

Lijkt me nogal wiedes dat al die mbo, hbo en spoorstudenten hier geen tot een lage lening hebben. Maargoed, die komen ook nooit aan een echt goede baan met een dito salaris imo en zeker niet net na de opleiding.

Hahaha sorry wat!?
Afgezien dat daar laatste discussie over was in de politiek ben je officieel gewoon student als mbo en hbo’er

Actief studentenleven anders ben je geen student? Serieus? Volgensmij gaat het om studeren, niet om feesten, verenigingen etc. En je komt prima aan een baan zonder bestuursjaar.
Startsalaris 55 k? Maybe in de advocatuur of als arts. Maar ik als toekomstig dierenarts mag echt blij zijn met 36k bruto in het begin.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 06:46

Joman schreef:
Lijkt me nogal wiedes dat al die mbo, hbo en spoorstudenten hier geen tot een lage lening hebben. Maargoed, die komen ook nooit aan een echt goede baan met een dito salaris imo en zeker niet net na de opleiding.

Wat is een goede baan? Plezier in je werk is erg belangrijk, salaris ook. Maar ik kies toch eerst voor plezier in mijn werk. Of het een goede baan is, geen idee en houdt me ook niet bezig.

En studieschuld, je kan ook bij een werkgever ‘studieschuld’ hebben. Kortom, je hebt een schuld om een opleiding te kunnen betalen. Dan maakt voor niveau, wel/geen studenten geen bal uit, vind ik. Volg je hart en soms heb je wat hulp nodig, niks mis mee zolang je maar weet wat je doet.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:15

Wow, bizar wat @Joman hier even in de groep durft te knallen... Sorry, maar je bouwt geen 60k op door simpelweg te studeren en bestuur te doen. Ja, in jouw boekje heb ik gestudeerd (Universiteit Leiden). Overigens studeerde ik in mijn boekje daarvoor óók al (één jaar Universiteit Tilburg, drie jaar Hogeschool, waar ik óók commissies deed). Ja, ik heb aan de Universiteit óók nog commissies gedaan. En 30 uur gewerkt ernaast altijd. En de enige reden dat ik ca. 7000 euro heb staan nu nog (was 8) is omdat mijn ouders mijn tweede studie niet meer betaalden - en ik hád dat kunnen redden zonder studieschuld als ik iets rustiger aan gedaan had op alle vlakken. Effectief zes jaar gestudeerd (volgens jou dus maar drie) en ernaast gewoon geleefd (commissies, stappen).

Maar helemaal niemand van mijn studies - zowel vanuit Uni Tilburg, hogeschool als Uni Leiden - heeft uiteindelijk 55k als startsalaris ontvangen. Zelfs niet met 55-60 uur werken in de week.

Mogelijk ben jij in een extreem rooskleurige periode afgestudeerd, maar gemiddeld genomen zit je zo rond de 28-35k na universitair afstuderen - ervan uitgaande dat je in een branche zit waar überhaupt werk in is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:35

RoyceMack schreef:
vec schreef:

Volgens mij heb je niet in de gaten dat heel veel ouders het niet kunnen betalen ipv willen....

Even vloeken in de kerk, maar is dat niet iets waar je rekening mee gaat houden zodra je aan kinderen begint? Lijkt mij vrij logisch maar misschien is dat een andere discussie.
Bij mij innde omgeving betalen bijna alle ouders van klasgenootjes mee aan de opleiding.

Als je toch eens 18 jaar vooruit kon kijken dan was het een eenvoudig leven...

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:14

RoyceMack schreef:
proven02 schreef:

Waarom zouden mijn ouders zuinig moeten leven om mij 2000 euro minder schuld te geven terwijl ik die 100 euro per maand niet eens mis met een goede baan nu? Ze hebben me alles gegeven tot mijn 16e mijn dure paardrijhobby betaald ik ben ze daar hartstikke dankbaar voor.
Ik heb 0 problemen met afbetalen en hoef nooit zuinig aan te doen of op te letten waarom zouden zij dat wel moeten doen al die jaren zij hebben toch ook een leven?

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:20

Morris schreef:
Joman schreef:

Wat is een goede baan? Plezier in je werk is erg belangrijk, salaris ook. Maar ik kies toch eerst voor plezier in mijn werk. Of het een goede baan is, geen idee en houdt me ook niet bezig.

Precies dit inderdaad. Plezier is het allerbelangrijkste als je het geluk heb een baan te vinden waarna je met voldoening thuis komt en vrolijk aan je gezin/vrienden verteld wat je heb meegemaakt dan heb je een goede baan. Niet als je 55k verdient en je gezin niet eens ziet laat staan tijd hebben voor je paard..