Vervroegd met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:46

8nnemiek schreef:
Ja verootje, wij zijn ook aan het kijken om wat extra in te leggen. En dan hopen dat het niet nog veel verder zakt.

En je hebt pensioen en pensioen.. de ene gaat achter de geraniums zitten wegkwijnen, de ander heeft het drukker dan ooit met hobby’s en vrijwilligerswerk en familiebezoekjes en vakanties. Wij horen later ook absoluut bij die laatste :))

Houdbare producten inslaan is ook een goede tip :j
Ik heb zelf vorige week nog bij Stockon nog een bestelling gedaan, ook nog eens met 10 euro korting. Voor 25 euro aan producten en ik betaalde €12,70. Vooral potjes groente en tomatenpurree enzo, en dat is leuk shoppen zo!
Stel dat iemand nog geen stockon gebruikt en het ook wil proberen, dan mogen jullie mijn kortingscode wel gebruiken: ANNEMIEK227726 Dan krijg je 3x 10 euro korting.

Maar ik koop ook vaak grote hoeveelheden in als producten in de actie zijn, dat is nog veel voordeliger dan die 3% BTW.

En je hebt mensen die gewoon vanalles doen. Mijn vader heeft veel hobby’s, mega tuin, sport 3/4x per week in de sportschool en doet vrijwilligers werk. En had dus zijn werk afgebouwd, maar nu dus weer opgebouwd. :Y)
Waar je op je 25e denkt; werken kan ik mijn hele leven nog. Denk je op je 60e misschien wel; werken kan ik alleen nu nog en straks niet meer :')

Maar ja, dan heb je iig vast een potje zodat je niet afhankelijk bent van wanneer je met pensioen kan. :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:47

In België is het ook duur maar niet zoals in Nederland denk ik. We willen er inmiddels ook gewoon graag uit :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 16:49

Dat is inderdaad het mooie van financieel onafhankelijk zijn. Alles kan, niks moet.. Je kan gewoon blijven werken als je er lol in hebt, maar je bent er niet van afhankelijk. Erg fijn lijkt me dat! Geeft veel rust.

De huizenmarkt in België zal idd heel anders zijn dan hier in Nederland. Voor onze begrippen heel erg goedkoop en ruim :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:54

8nnemiek schreef:
Dat is inderdaad het mooie van financieel onafhankelijk zijn. Alles kan, niks moet.. Je kan gewoon blijven werken als je er lol in hebt, maar je bent er niet van afhankelijk. Erg fijn lijkt me dat! Geeft veel rust.

De huizenmarkt in België zal idd heel anders zijn dan hier in Nederland. Voor onze begrippen heel erg goedkoop en ruim :))

Precies, dat je gewoon vrij bent in hoe je je leven wilt invullen. :) heerlijk. En geen stress als je om wat voor reden dan ook moet/wil stoppen met je werk. Misschien wel noodgedwongen, misschien gewoon geen zin meer. En dat dat dan gewoon kan.

poes

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:59

Hier betaal je voor alles met een beetje grond wel de hoofdprijs.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 18:53

In de grotere steden zal het overal wel duur zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:30

Ik heb een optie op een huisje in de natuur, is echt zo heerlijk daar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 11:43

Gaaf zeg!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:12

Ja is echt een hele rustige omgeving.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:49

Beleggen in vastgoed leek hier ooit een heel wijs plan, ondertussen ben ik het wel stilletjes aan beu aan het raken, maar het is voor het goede doel! Als ik het opnieuw zou doen, had ik studentenkoten of kleine studio's gekocht :+

Denk daar echt heel goed bij na :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:37

Mij zou het ook niet zo liggen, maar er is volgens mij wel goed in te verdienen!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:26

Annemiek, je zegt in één post dat je vroeg wil stoppen met werken zodat je nog gezond genoeg bent om te reizen en dat jullie de wereld willen zien, en verderop schrijf je dat jullie zo tevreden zijn met in de tuin werken en een dagje weg dichtbij.

Ik kan het niet met elkaar rijmen.

Als je tevreden bent met weinig en je woonkosten echt voor altijd zo laag kan houden, dan kan je natuurlijk best vroeg stoppen met werken. Dagje met de trein weg, zeilen, in de tuin werken. Als je dat leuk vindt de komende 40 jaar...

Maar als je de wereld wil zien en misschien andere kosten gaat krijgen (of al hebt zoals de meesten van ons), dan is stoppen met werken op je 45e echt onhaalbaar, hoe graag je het ook wil.

Toen ik jouw leeftijd had zag ik werken ook als een noodzakelijk kwaad. Nu ik ruim 10 jaar ouder ben dan jij heb ik veel meer balans en heb ik een veel volwassenere positie in mijn werk. Ik werk part time, mijn man ook, we kunnen rustig thuiswerken of eerder weg als onze kinderen ziek zijn of een schoolvoorstelling hebben. Wij ervaren totaal geen stress. Wij maken die reizen nú, in goede gezondheid. Af en toe nemen we 3 maanden sabbatical. En ik weet van zwangerschapsverlof dat thuiszitten echt niet zaligmakend is, iets wat ik vantevoren niet verwacht had. De structuur van werken, de collega’s, het ‘meedoen’ (wat 10 jaar eerder nog voelde als een onontkoombare ratrace).

Nogmaals, als je met weinig voor de rest van je leven tevreden kan zijn, ga ervoor! Maar misschien is er nog een hoop te winnen in de balans in je leven waardoor je een mooie middenwg kan vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 15:19

Nou, het zal je verbazen hoe extreem sommige mensen hun uitgaves weten te verlagen! We volgen een aantal wereldzeilers via hun vlogs/blogs en via forums, en het leuke is dat het echt weinig geld kost als je een eigen schip hebt. Je hebt wat kosten aan eten, verzekering, visums, beetje diesel en bootonderhoud, maar dat zijn dan ook je grootste uitgaves. Water en elektra maken we zelf, en als je havens mijdt dan blijven je kosten erg laag.
Ik ken een meneer die met zijn vrouw al jarenlang op de Griekse wateren verblijft, voor €2000 per jaar inclusief álles. Stookt gesprokkeld hout op zijn houtkachel, heerlijk primitief, geweldig!
Zo extreem willen wij niet leven, maar als we nog even door sparen dan zijn we echt vrij vroeg al financieel onafhankelijk, mits we dan wel uit ons huurhuis vertrekken en geen nieuwe dieren nemen.

Op Netflix is een documentaire te vinden, Morgage Free heet ie dacht ik, over mensen die op jonge leeftijd al hun huis volledig afbetalen of juist heel klein gaan wonen in een tiny house of woonboot, en ik vind het geweldig wat voor innovatieve ideeën daar voorbij komen.

Fijn dat je zelf gelukkig bent met je werk en het lang wil blijven doen!
Ik vind mijn werk ook leuk, maar in mijn ideale wereld zou ik er alleen hobbymatig mee bezig zijn, met wat minder opdrachten per jaar, minder werkdruk en meer tijd per klant, en hopelijk ooit wat opdrachtjes aannemen tijdens het reizen. Dat lijkt me erg gaaf.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:28

Waarom neem je dan niet gewoon wat minder opdrachten per jaar aan? Ga je part time werken.. of een half jaar per jaar. Ik ken mensen die herfst en winters werken en lente en zomers helemaal niet. Als je een vrij beroep hebt kan dat. Dan kan je nu al leven zoals je wil en zeil je een half jaar per jaar. Of om het kwartaal. Je kan het leven toch indelen zoals je wil?.

Ik snap het ‘alles of niets’ idee niet zo. Als je nu niet gelukkig bent met de balans week/vrijheid, dan kan je daar toch nú iets aan doen? Jij lijkt zo gevangen in hoe je nu leeft. Stoppen met werken klinkt bij jou als een bevrijding, een vlucht van iets dat je niet bevalt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:34

Ik vind het imiddels eronduit vervelend hoeveel commentaar hier blijft komen op een levenskeuze. Een keer wat vragen is echt prima maar wat een oordelen. Jammer.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:37

poes schreef:
Ik vind het imiddels eronduit vervelend hoeveel commentaar hier blijft komen op een levenskeuze. Een keer wat vragen is echt prima maar wat een oordelen. Jammer.

Dat komt wat mij betreft omdat ik het financiele plaatje van TO nergens zie. En alles wat ik lees aan maandlaten en rendementen komt vrij onrealistisch over. Misschien is dat het.

En dan denk ik:”joh meid, denk er nog eens over voor je straks tegen de lamp loopt en je niet zo makkelijk meer werk vindt”.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:41

Dan kun je daar wel eens (kritische) vraag over stellen maar je oordeel vind ik minder. Er zijn genoeg mensen die niet met geld om kunnen bvb, laat dat toch gewoon? Ik vind het heel storend voor de sfeer in het topic dat je je visie moet verdedigen. Bekijk het eens van de andere kant: waarom vinden wij het zo normaal om te werken tot 65? Of om 4-5 dagen per week te werken? Wat is er mis met creatief kijken naar andere manieren: of dat nu ander werk is, of parttime werken of vroeger kunnen stoppen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 15:49

Ik denk dat waves niet het hele topic heeft doorgelezen, want ik heb de meeste vragen inderdaad al meerdere keren beantwoord :)
Ook heb ik al eens aangegeven dat ik de mensen met liefde een pb stuur met onze financiële berekeningen, dus als je dat interessant vindt, waves, dan laat maar weten!

Sinds een paar jaar werk ik inderdaad een half jaar heel veel, en een half jaar nauwelijks. Ik zit in de huwelijksbranche, waar ik dus van mei tot oktober ongeveer erg druk bezig ben, en momenteel is het gewoon heel rustig en heb ik hooguit wat kennismakingsgesprekken en voorbereidingen voor 2019. En zo'n half jaartje rustig aan doen is leuk, lekker tot rust komen, maar natuurlijk totaal niet te vergelijken met een wereldreis of échte vrijheid.
Een half jaar zeilen zou voor mij toch echt te kort zijn. Ben je net bij Spanje, kun je weer omdraaien :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:27

marleen_usar schreef:
Ik ben hier nieuw heb alleen mee gelezen, zijn er ook met ontroerend goed wat ze verhuren?

Ik. In 2015 hebben we een vakantiehuisje /chalet van 56m2 gekocht en helemaal opgeknapt. Sinds afgelopen november hebben we dat aan een stel verhuurd en daar houden we €400 per maand schoon aan over.

Oja en met half jaar werken, half jaar weg of langer, daar las ik laatst iets heel interessants over. Het is fiscaal handiger om halverwege het jaar te vertrekken en een jaar later halverwege weer terug te komen, dan 1-1 / 31-12. Dan heb je, als je genoeg verdiend, namelijk in beide jaren de arbeids en heffinsmgskorting. Kan je een paar duizend euro schelen :)

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:51

Ik heb niet het hele topic gelezen, alleen de eerste paar pagina's, maar ik heb een vraag aan TS.
Hoe krijg je het voor elkaar om met 1000 euro met 2 personen rond te komen? Ik snap hier echt niks van. Ik zit in mijn eentje echt op veeeeel meer en al bereken ik het 100x ik kan gewoon echt niet besparen, behalve mijn paard verkopen of op straat gaan leven... Dat zijn natuurlijk geen opties...

Als je tips heb hoor ik die heel graag! (groenten op mijn balkon verbouwen gaat hem niet worden en mijn hypotheek wordt ook niet lager helaas)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:30

proven02 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, alleen de eerste paar pagina's, maar ik heb een vraag aan TS.
Hoe krijg je het voor elkaar om met 1000 euro met 2 personen rond te komen? Ik snap hier echt niks van. Ik zit in mijn eentje echt op veeeeel meer en al bereken ik het 100x ik kan gewoon echt niet besparen, behalve mijn paard verkopen of op straat gaan leven... Dat zijn natuurlijk geen opties...

Als je tips heb hoor ik die heel graag! (groenten op mijn balkon verbouwen gaat hem niet worden en mijn hypotheek wordt ook niet lager helaas)

Heb je gedacht aan:
kleiner wonen
verwarming minder aanzetten
huis beter isoleren
korter douchen
lampen minder aan/zuiniger lampen
aanbiedingen kopen ipv de groente waar je trek in hebt
boodschappen bij verschillende winkels halen/markt bezoeken
abonnementen opzeggen
kleding afdragen ipv elk seizoen nieuw
dingen bij de kringloop kopen ipv nieuw
opletten wat vrienden/kennissen weggooien, wellicht is het nog bruikbaar
tv/internet wegdoen/opzeggen
vaker lopen of fietsen ipv auto of ov
verkoop dingen via marktplaats als dat nog kan ipv iets weg te gooien
zo even wat simpele dingen die in mijn gedachten schieten, hier nog iemand die niet veel meer dan 1000 euro per maand uitgeeft met 2 personen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:20

Ik heb besloten toch eens wat serieuzer te gaan kijken naar beleggen. Als in: ik ga een rekening openen haha.

Maandelijks, kleine bedragen, gewoon eens proberen. Lange termijn. Te beleggen bedrag wordt steeds hoger door maandelijks bijstorten en dan na 15/20 jaren eens kijken wat er op staat.

Ik hoop straks mijn eerste koopappartement aan de kunnen houden ter verhuur terwijl ik zelf doorstroom :P
Maar of dat lukt zie ik later wel. Het is in ieder geval een idee.

Mijn pensioenspaarplan kom ik tot nu toe netjes na. Ik begin een dagobertje te worden terwijl ik eerder alles in de rondte strooide. Heeft ook te maken met: heb ik dit nodig? Zo ja, heb ik het nu nodig? En ik probeer mij te ontdoen van prullaria in huis.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:30

mystery1980 schreef:
proven02 schreef:

Heb je gedacht aan:
kleiner wonen
verwarming minder aanzetten
huis beter isoleren
korter douchen
lampen minder aan/zuiniger lampen
aanbiedingen kopen ipv de groente waar je trek in hebt
boodschappen bij verschillende winkels halen/markt bezoeken
abonnementen opzeggen
kleding afdragen ipv elk seizoen nieuw
dingen bij de kringloop kopen ipv nieuw
opletten wat vrienden/kennissen weggooien, wellicht is het nog bruikbaar
tv/internet wegdoen/opzeggen
vaker lopen of fietsen ipv auto of ov
verkoop dingen via marktplaats als dat nog kan ipv iets weg te gooien
zo even wat simpele dingen die in mijn gedachten schieten, hier nog iemand die niet veel meer dan 1000 euro per maand uitgeeft met 2 personen.

Kleiner wonen is helaas geen optie heb dit appartement net gekocht en helaas niet genoeg geld om nogmaals de startkosten te betalen voor iets goedkopers. Huren kan alleen particulier dus dat wordt sowieso te duur.
Dat van tv abbo opzeggen vind ik een goede! Ik kijk helemaal geen tv alleen netflix maar heb idd wel een duur abonnement.
Auto heeft al plaats gemaakt voor een scooter toen ik mijn paard kocht.
Verschillende supermarkten kan ik ook nog proberen.
Kleding koop ik al bijna niet en douch al kort.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:33

Jeetje ik bleef maar dag-obertje lezen :’)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:42

poes schreef:
Jeetje ik bleef maar dag-obertje lezen :’)

:D