Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:49

Brainless schreef:
Vroeger kreeg je je heffingskorting gewoon uitbetaald.
dat kan niet meer (zomaar) en krijg je dit als (extra) korting op je inkomen (waar je werkgever rekening mee houd).
Verdien je heel weinig, dan krijg je nog steeds (een gedeelte) extra uitbetaald van de BD elke maand (voorlopige teruggave).
Deze moet jezelf afmelden als blijkt dat je teveel gaat verdienen (want dan krijg je die korting al verwerkt in je salaris).
Doe je dat niet, dan moet je de hele toeslag terugbetalen.

Loonheffingskorting is iets anders dan de uitbetaling van de algemene heffingskorting, al gaat het wel om dezelfde korting.

Iedereen die belasting betaald heeft recht op heffingskorting. Je kan ervoor kiezen om je werkgever daar al rekening mee te laten houden. Als je geen inkomen hebt, krijg je ook geen heffingskorting, behalve als je partner genoeg belasting betaalt. Dan kan je die dus uitbetaald krijgen. Dat kan via een voorlopige teruggaaf, maar kan ook gewoon achteraf bij je aangifte.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:51

veerledec schreef:
Marocje schreef:
Daarom snap ik het ook niet. Heb hem altijd zelf ingevuld, altijd goed gegaan. Klopt wel dat mijn inkomen varieert, werk gemiddeld een halve tot anderhalve dag per week.
Maar wat ik er gister van begreep, is dat de heffingskorting afhankelijk is van hoeveel de meest verdienende al heeft betaald aan belasting. En dat het qua jaren steeds minder wordt aangezien het afgeschaft wordt.
En omdat ik dus zo weinig werk, hou ik er niks aan over als je gaat berekenen wat we moeten inleveren qua toeslagen, reiskosten, kinderopvang..

Dit heb je grotendeels wel goed begrepen hoor. Uitbetaling van de algemene heffingskorting kan alleen indien en voorzover de partner voldoende belasting heeft betaald. De algemene heffingskorting wordt inderdaad afgebouwd.

Grotendeels, dus niet helemaal?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:00

Marocje schreef:
veerledec schreef:
[quote="Marocje"
Daarom snap ik het ook niet. Heb hem altijd zelf ingevuld, altijd goed gegaan. Klopt wel dat mijn inkomen varieert, werk gemiddeld een halve tot anderhalve dag per week.
Maar wat ik er gister van begreep, is dat de heffingskorting afhankelijk is van hoeveel de meest verdienende al heeft betaald aan belasting. En dat het qua jaren steeds minder wordt aangezien het afgeschaft wordt.
En omdat ik dus zo weinig werk, hou ik er niks aan over als je gaat berekenen wat we moeten inleveren qua toeslagen, reiskosten, kinderopvang..

Dit heb je grotendeels wel goed begrepen hoor. Uitbetaling van de algemene heffingskorting kan alleen indien en voorzover de partner voldoende belasting heeft betaald. De algemene heffingskorting wordt inderdaad afgebouwd.

Grotendeels, dus niet helemaal?[/quote]
Nou ja, ik baseer me op wat hier staat, of je het systeem helemaal precies doorgrondt kan ik niet inschatten :). Je eerste zinnen kloppen, of je inderdaad er niks aan overhoudt kan ik niet zeggen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:30

Eloya schreef:
Ik ga nog achter de loonstrook aan want die heb ik nog niet maar kan iemand mij helpen met het volgende

ik heb een aantal maanden gewerkt bij een wokrestaurant, hier een contract voor 10 uur per week getekend. maar vaak haalde ik dit niet. ik kreeg 6,00 netto betaald per uur en dit contant aan het einde van de dienst betaald. ik werkte 3 uur op een avond en 3 avonden per week en later 2 of 1 avond in de week. op zn max zat ik dus op 9 uur in de week nooit geen 10.

als ik mijn loon uitreken zit ik op ongeveer 720 euro wat ik daar verdiend heb
op mijn belastingdienst staat het daar verdiende loon op 998 en 336 loonheffing. heb ik dan te weinig loon ontvangen van die baas? omdat ik wel op contract voor 10 uur stond maar minder werkte. ik werk er momenteel niet meer.

is de eerste keer dat ik aangifte doe, andere banen die ik gehad heb heb ik wel de jaaropgaves van en die kloppen allemaal.

Eerst even dit:
Contant betalen mag al een hele tijd niet meer (door de Wet aanpak schijnconstructies). Elke werkgever is verplicht om minimaal het (nettoequivalent van) het minimum(jeugd)loon giraal uit te betalen. Die constructie is dus niet helemaal zoals het hoort. En hij maakt het ook meteen lastig om te bepalen of je genoeg betaald gekregen hebt. Het kan ook goed zijn dat de salarisadministratie van het restaurant niet op orde was en dat ze de verkeerde gegevens hebben doorgegeven bij hun aangifte. Heb je nooit een loonstrook ontvangen? En nu een jaaropgaaf? Want nu lijkt het erop dat ze 'maar iets gedaan hebben'.

Edit:

En heel zwart-wit had je met een contract voor tien uur per week ook gewoon tien uur per week betaald moeten krijgen, maar dat is weer een andere discussie.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:29

veerledec schreef:
Nou ja, ik baseer me op wat hier staat, of je het systeem helemaal precies doorgrondt kan ik niet inschatten :). Je eerste zinnen kloppen, of je inderdaad er niks aan overhoudt kan ik niet zeggen.

Ah op die manier, ik dacht dat een gedeelte van wat ik schreef, niet klopte. Maar wist niet welk gedeelte dan ;)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 20:22

Was laatst al in het topic besproken maar geen concreet antwoord geloof ik.
Hang nu al 20 minuten in de wacht bij de Belastingdienst :+

Mijn oma woont sinds okt 2017 in een verzorgingstehuis. Ze zijn dus nog wel fiscale partners want dit is een uitzondering. Maar wat moet ik dan invullen bij de vraag of ze heel 2017 op hetzelfde adres hebben gewoond? Want dat is dus niet zo..

Minute

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:31

Booooo schreef:
Was laatst al in het topic besproken maar geen concreet antwoord geloof ik.
Hang nu al 20 minuten in de wacht bij de Belastingdienst :+

Mijn oma woont sinds okt 2017 in een verzorgingstehuis. Ze zijn dus nog wel fiscale partners want dit is een uitzondering. Maar wat moet ik dan invullen bij de vraag of ze heel 2017 op hetzelfde adres hebben gewoond? Want dat is dus niet zo..

Als ze niet heel 2017 bij elkaar woonden vul je daar "nee" in. Voor fiscaal partnerschap hoef je niet samen te wonen.

veerledec

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:17

Komt daarna niet de vraag of één van beiden in een verpleeghuis zit dan?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 21:24

Heb de belastingdienst gesproken die zei inderdaad dat ik nee moest invullen. En dan de periode dat ze wel samen hebben gewoond.

Veerle: nee ze vragen alleen of ze gescheiden zijn of dat ze is overleden :+

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:57

Al mag ik niet klagen met het bedrag wat we terug krijgen, ik heb toch een vraagje.
Ik heb veel kosten gemaakt (buiten de polis) bij mijn zorgverzekeraar, die stuurt nu een overzicht op. Ik gok dat de kosten rond de €1000 geweest zullen zijn in 2017, maakt dit echt zoveel uit onder de streep of is het het wachten op het overzicht niet waard?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:58

Ik zou dan wel even wachten. :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:00

Ik heb nog nooit echte zorgkosten (extra) gehad vandaar mijn vraag, ik snap niet goed hoe dat deel werkt (krijg je dan alles terug of hoe?)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:57

sanso schreef:
Ik heb nog nooit echte zorgkosten (extra) gehad vandaar mijn vraag, ik snap niet goed hoe dat deel werkt (krijg je dan alles terug of hoe?)

Het is een persoonsgebonden aftrekpost. Het bedrag boven de drempel (en de drempel is afhankelijk van je verzamelinkomen) is aftrekbaar.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:02

Hoe moet ik zoiets zien wat je aan extra zorgkosten kunt hebben, wat voor soort dingen vallen daar onder?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:41

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:59

Meer mensen die problemen hebben met de site? Ik krijg al uren de melding 'inloggen met DigiD mislukt' als ik wil naar de inlogpagina wil..

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:00

Jinte schreef:
Meer mensen die problemen hebben met de site? Ik krijg al uren de melding 'inloggen met DigiD mislukt' als ik wil naar de inlogpagina wil..

Al op het nieuws geweest..

Ddos aanval op de belastingdienst

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:29

xZiva_ schreef:
Jinte schreef:

Al op het nieuws geweest..

Ddos aanval op de belastingdienst

Excuus, nieuws nog niet gekeken vandaag. Dat verduidelijkt het. Bedankt!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:10

Zie net ook een aanval op digiD. Vandaar dat die er dus ook uit ligt :=

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:03

Hij doet het weer hoor! Net mijn aangifte ingediend :) Ging probleemloos.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:06

Ik dacht, doe die aangifte eventjes. Krijg ik ineens 400 euro terug :wow:
Had op 50 gerekend door baantjes, maar zelfs dat was hoger.
Krijg blijkbaar geld door heffingskorting. Heb zelf (praktisch) geen inkomen, maar wel een "rijke" fiscale partner. Snap er geen zak van, maar het zal wel _O-

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:37

Ben er zelf eens goed voor gaan zitten en heb zojuist ook onze aangifte ingediend, scheelt weer eindeloos wachten op de boekhouder en was goed te doen zelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:42

Ik ben klaar en me het laplazarus geschrokken, de inkomstenbelasting wist ik. Ik had rekening gehouden met 50% tarief en dat ook netjes apart gehouden, en daarnaast ook gewoon gespaard,

nu zit er alleen ene vies addertje voor mensen niet in loondienst of uitkering. Ziektewet premie die je nog een keer mag dokken, echt een krankzinnig bedrag voor mij bijna 3000 euro. 8)7 -:(- :r dat meegerekend betaal ik dus bijna 5000 euro per jaar aan zorgkosten.

:evaw: spaargeld.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:59

karuna schreef:
Ik ben klaar en me het laplazarus geschrokken, de inkomstenbelasting wist ik. Ik had rekening gehouden met 50% tarief en dat ook netjes apart gehouden, en daarnaast ook gewoon gespaard,

nu zit er alleen ene vies addertje voor mensen niet in loondienst of uitkering. Ziektewet premie die je nog een keer mag dokken, echt een krankzinnig bedrag voor mij bijna 3000 euro. 8)7 -:(- :r dat meegerekend betaal ik dus bijna 5000 euro per jaar aan zorgkosten.

:evaw: spaargeld.

Je bedoeld zorgverzekeringswet??? Die betaald iedereen in Nederland hoor ;)
Dat is geen vies addertje dat is gewoon hoe t werkt in Nederland

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:06

Dat doet elke Nederlander toch? Alleen gaat er een deel via de werkgever. Lijkt me dat als dat niet via je werkgever gaat het via een andere weg gaat