Ierpier schreef:Hebben jullie ook last van misofonie of hypersensitiviteit?
Misofonie niet. Hypersensitiviteit zeker wel.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
caaramel schreef:@ Mendel: Bedankt!!!![]()
Dit is inderdaad naar aanleiding van mijn studie. Daarvoor moet ik me wel focussen op de gevolgen van hoogbegaafdheid op de arbeidsmarkt, maar ik vind het hele plaatje gewoon interessant!
Dissociatie, misofonie en hypersensitiviteit heb ik toch even moeten googelen
Die dissociatie klinkt best heftig..![]()
Misofonie, stel dat er dan het geluid klinkt waar je echt niet tegen kan, kan je je daar dan echt niet over zetten? Is dit ook gerelateerd met het 'Asperger-kantje' van hoogbegaafdheid?
Hypersensitiviteit: is dat hetzelfde als hoogsensitiviteit?
Over het slapen, dus veel dromen, praten tijdens je slaap, ook slaapwandelen? Ook moeilijk in slaap geraken (en dat ook al als kind?) Vind het wel opvallend dat dit toch voor velen van jullie herkenbaar is...
Nachtbrakers onder jullie?
Geheugen; visueel, auditief, beelddenken...
Is dit heel uitgesproken of combineren jullie?
Hoe 'chaotisch' zijn jullie? Zijn jullie goed in plannen, afspraken bijhouden, deadlines nakomen...
Als jullie werken, hebben jullie nood aan stapjes of doelen?
Mendel schreef:Ohja. Wat ik me afvraag.
Ik kan dus helemaal opgaan in een spel (bijvoorbeeld) maar ik maak het nooit af. Ik speel het nooit uit.
Ook met andere zaken heb ik moeite met het afmaken van iets.
Daar loop ik al heel lang tegenaan. In sociale situaties probeer ik dan met al mijn kippenkracht door te duwen zodat ik het wel af maak maar je zou bijna zeggen dat ik er allergisch voor ben.
Herkennen jullie dat ook? Wel beginnen (met veel enthousiasme) maar niet afmaken van dingen.
_Summerly_ schreef:Misofonie in mindere mate, hypersensitiviteit is wel vrij sterk aanwezig.
En om op de laatste vraag van de TS terug te komen: ik heb een ontzettend sterk visueel geheugen, maar dingen die ik hoor, vergeet ik binnen no time weer. Ik kan bijvoorbeeld bij de meeste college geen shorthand aantekeningen maken, want dan hang ik geheid bij de tentamenvoorbereiding, aangezien ik na het college al niet meer weet wat er gezegd is. De enige uitzondering is wanneer ik een docent heb die heel veel gebruik maakt van afbeeldingen in powerpoints of die heel beeldend kan vertellen.