Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:15

Ierpier schreef:
Hebben jullie ook last van misofonie of hypersensitiviteit?

Misofonie niet. Hypersensitiviteit zeker wel.

Merileth

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:40

Hier ook last van beiden. Hoewel het selectief kan zijn op de een of andere manier.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:42

Ik heb zware last van misofonie, ben daar ook voor in behandeling geweest bij het AMC, maar mocht niet baten helaas.

Hypersensitiviteit ervaar ik ook.

Om nog even terug te komen over dat slapen/dromen: ik dacht echt dat ik daar alleen in was, maar jullie hebben daar eigenlijk ook allemaal last van, wat 'fijn' :D

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:45

Hier ook van beiden last. Misofonie niet heel extreem, maar wel als iemand smakt of iets dergelijks. Word dan echt pissig en hoef mijn eigen eten echt niet meer :=

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:25

Avis schreef:
Om nog even terug te komen over dat slapen/dromen: ik dacht echt dat ik daar alleen in was, maar jullie hebben daar eigenlijk ook allemaal last van, wat 'fijn' :D

Ja, dat vind ik ook :j

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 22:06

@ Mendel: Bedankt!!! :o
Dit is inderdaad naar aanleiding van mijn studie. Daarvoor moet ik me wel focussen op de gevolgen van hoogbegaafdheid op de arbeidsmarkt, maar ik vind het hele plaatje gewoon interessant!

Dissociatie, misofonie en hypersensitiviteit heb ik toch even moeten googelen ;)
Die dissociatie klinkt best heftig.. :(:)
Misofonie, stel dat er dan het geluid klinkt waar je echt niet tegen kan, kan je je daar dan echt niet over zetten? Is dit ook gerelateerd met het 'Asperger-kantje' van hoogbegaafdheid?
Hypersensitiviteit: is dat hetzelfde als hoogsensitiviteit?

Over het slapen, dus veel dromen, praten tijdens je slaap, ook slaapwandelen? Ook moeilijk in slaap geraken (en dat ook al als kind?) Vind het wel opvallend dat dit toch voor velen van jullie herkenbaar is...
Nachtbrakers onder jullie?

Geheugen; visueel, auditief, beelddenken...
Is dit heel uitgesproken of combineren jullie?

Hoe 'chaotisch' zijn jullie? Zijn jullie goed in plannen, afspraken bijhouden, deadlines nakomen...
Als jullie werken, hebben jullie nood aan stapjes of doelen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:26

Hypersensitief zeker, misofonie in mindere mate, kleine ruisjes en piepjes hoor ik altijd meteen terwijl het anderen niet op valt, maar dit heb ik altijd geweten aan het opgroeien in een stille omgeving vanwege dove ouders. Bepaalde geluiden zijn snel storend en zorgen er ook voor dat ik echt afgeleid ben.

Chaotisch zeer zeker. Plannen was echt onmogelijk, agenda's en afspraken een ramp. Het heeft 4 jaar gekost, maar inmiddels kan ik goed overweg met mijn agenda. Enige valkuil is als ik iets niet in de agenda zet, dan vergeet ik het. Het komt wel regelmatig voor dat mijn moeder iets via de app vraagt en dat ik het dan vergeet. Daar voel ik me dan altijd heel banketstaaf om, en vraag tegenwoordig of ze het enkele uren later weer wil herhalen. Anders vergeet ik het echt.

Ik ben een avond/nachtmens. Voor onze dochter geboren werd ging ik rond half 2 op bed en kwam ik er rond half 10/10 uur weer uit als mijn werk dat toestond, dat is mijn ideale slaapritme.

Mijn werk heeft veel structuur, dat werkt voor mij. Geen open eindes, geen echte deadlines en niets wat ik in mijn hoofd mee naar huis kan nemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:11

caaramel schreef:
@ Mendel: Bedankt!!! :o
Dit is inderdaad naar aanleiding van mijn studie. Daarvoor moet ik me wel focussen op de gevolgen van hoogbegaafdheid op de arbeidsmarkt, maar ik vind het hele plaatje gewoon interessant!

Dissociatie, misofonie en hypersensitiviteit heb ik toch even moeten googelen ;)
Die dissociatie klinkt best heftig.. :(:)
Misofonie, stel dat er dan het geluid klinkt waar je echt niet tegen kan, kan je je daar dan echt niet over zetten? Is dit ook gerelateerd met het 'Asperger-kantje' van hoogbegaafdheid?
Hypersensitiviteit: is dat hetzelfde als hoogsensitiviteit?

Over het slapen, dus veel dromen, praten tijdens je slaap, ook slaapwandelen? Ook moeilijk in slaap geraken (en dat ook al als kind?) Vind het wel opvallend dat dit toch voor velen van jullie herkenbaar is...
Nachtbrakers onder jullie?

Geheugen; visueel, auditief, beelddenken...
Is dit heel uitgesproken of combineren jullie?

Hoe 'chaotisch' zijn jullie? Zijn jullie goed in plannen, afspraken bijhouden, deadlines nakomen...
Als jullie werken, hebben jullie nood aan stapjes of doelen?

Ik kan me echt niet over bepaalde geluiden heenzetten :n (voornamelijk eetgeluiden)
Ik weet het heel goed binnen te houden qua zichtbare reactie, maar ik tril dan een soort van in mijn hele lichaam (dusniet lijfelijk zichtbaar trillen, maar intern voel ik het wel zo, ) krijg het ook warm, hartkloppingen en meer , het is vrij allesomvattend in mijn hoofd zeg maar

Dissociatie heb ik in het verleden wel gehad in de periode voordat ik compleet opgebrand thuis kwam te zitten
En in een hele stressvolle periode tijdens en na dat ik de relatie met mijn ex beëindigde, die het niet zo eens was met die beslissing

Hoog sensitief is ook wel vermoeiend moet ik zeggen, ik voel alles vrij intens en ik voel ook veel van een ander en van de sfeer die ergens hangt
Pas me ook veel te makkelijk aan vanalles en iedereen aan (daar heb ik de uit knop nog niet van gevonden )

Inslapen heb ik vanaf mijn geboorte al moeite mee weet ik van mijn moeder, slaapwandelen vroeger ook veel gedaan en ook de dromen
Levensecht, vaak ook spannend of doodeng met bizarre combi's zoals Tommie van Sesamstraat met Jaws gebit die mijn vader, moeder en broers op aten en ik verstopte me in de kast.
Of dat ik op een grote deur op zee dreef in mijn eentje
En een wakker worden met blauwe plekken omdat ik weer eens erg actief ben geweest tijdens een actiefilm droom
Praten in mijn slaap ook gedaan

Nu nog steeds wel heftige dromen, maar wandelen en praten al jaren niet meer gedaan.

Qua geheugen combineer ik alles maar qua school bijvoorbeeld leerde ik vooral door met een half oor te luisteren

Qua organisatie etc; ik kan prachtige plannen maken.
Maar ik ben vleesgeworden chaos
Ik heb sowieso doelen nodig
die stapjes maak ik zelf wel want ik maak andere stapjes als de mensen om mij heen
Dus de stapjes van een ander zijn voor mij vaak compleet onlogisch en frustrerend
Deadlines ook goed , anders blijf ik vanalles voor me uit schuiven

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:33

Dissociaties zijn eerder een symptoom van teveel mentale druk en mental health issues dan van hoogbegaafdheid. Wellicht dat mensen die (ook) HSP zijn er wat eerder last van hebben omdat het een soort beschermingsmechanisme is, maar ik zou het niet per se koppelen aan hoogbegaafd zijn. :P

Slapen heb ik altijd al moeite mee gehad. In het verleden dacht iedereen dat ik teveel piekerde, maar het zijn niet per se negatieve gedachten, het kunnen ook gewoon korte herbelevingen van de dag zijn of, momenteel, het verwerken van gesprekken in Afrikaans omdat ik dat nu aan het leren ben. Ik hoor dus de halve avond nog flarden van die gesprekken en herhaal ook onbewust bepaalde uitdrukkingen. :') Soms, zoals gisteravond, is het inderdaad half 4 voordat ik eindelijk slaap en ik ben dan ook gewoon totaal niet moe voor die tijd, maar dit komt wellicht twee, drie keer per jaar voor of zo.

Ik ben echt een beelddenker, voor mij is verbale communicatie heel moeilijk, zeker als het om abstracte onderwerpen gaat en als ik moet spreken. Tegelijkertijd heb ik dan wel weer een heel goed taalgevoel en kan ik bijvoorbeeld heel goed horen hoe klanken in een bepaalde taal geproduceerd worden, deze onthouden en reproduceren. Zowel bij het leren van vocabulaire als uitspraak ben ik dan juist wel weer heel erg gericht op wat ik hoor. :=

Daarnaast ben ik op papier heel georganiseerd, maar in de praktijk een stuk minder. Ik moet wel echt alles bijhouden in m'n agenda (of iCalender in mijn geval), anders vergeet ik de helft. Daarnaast deel ik altijd alles in hapklare brokjes in, want als het teveel wordt verlies ik het overzicht, sla ik dicht en doe ik helemaal niets meer. := Dit geldt zowel voor activiteiten als assessment voor m'n studie.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 01:41

Misofonie is niet een kwestie van je 'over iets heenzetten', dat stadium ben je dan al geruime tijd gepasseerd. Eigenlijk net zo dat misofonie niet gaat over de geluiden die mensen maken als ze smakken, maar eerder over de geluiden die mensen maken als ze zo netjes mogelijk met hun mond dicht eten. (Hoewel iedereen die misofonie heeft zijn eigen triggers kent natuurlijk). Ik persoonlijk denk ook niet dat misofonie gelinkt is aan de 'aspergerkanten' van het hoogbegaafde. Dat is tenminste compleet niet hoe ik het ervaar.

Ik ben een verschrikkelijke chaoot. Dusdanig dat ik er zelf hartstikke moe van kan worden om wéér op zoek te moeten naar iets, of mijn hele gang van zaken na moet gaan om erachter te komen wat ik ook alweer wilde gaan doen. Mijn kamer is een grote puinhoop en mijn hoofd eigenlijk net zo. Plannen is iets wat ik absoluut niet kan en wat me weleens frustreert. In het onthouden van data echter, blijk ik uiterst getalenteerd :') . De datum waarop ik mijn vinger brak, de datum waarop ik dit en dit proefwerk had, etc., ligt allemaal opgeslagen in mijn hoofd.
Oh, en dingen moeten inderdaad opgedeeld worden in overzichtelijke delen, want ik kan heel weinig met iets heel groots: er is dan geen overzicht en meestal stop ik er dan maar gewoon mee.

Ik ben altijd een moeilijke slaper geweest trouwens. Van kinds af aan ook al een nachtbraker :D , wat niet echt praktisch uitkomt met hoe het dagelijks leven is ingericht.

Ik ben het er overigens mee eens dat dissociaties niet direct gelinkt kunnen worden aan hoogbegaafdheid, ik zie dat zelf meer als indirect logisch.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:25

Ik las laatst dat 30% van de mensen hoogsensitief is.
Voor mij valt dat sinds ik dat weet niet meer onder een uitzondering. Dat betekend eerder dat de wereld gewoon te chaotisch is voor 1/3e van de westerse bevolking. Wat ook logisch is, ik verbaas me bijna dat er mensen zijn die niet super geirriteerd raken op een zaterdag in een supermarkt :=

Een Disfonie topic liep laatst ook op bokt, maar dat ging dan niet over wat last hebben ervan maar het toch beleefd kunnen uitzitten. Dat is sommige mensen waren echt in staat om de smakker om te wurgen of kregen paniekaanvallen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:36

Misofonie: ja ik kan me er overheen zetten zodat een ander er gene erg in heeft, maar ( net als Sonja-v ) krijg ik het heet , hartkloppingen en krijg een gevoel van IK MOET HIER WEG ! Soms onbedwingbaar. Dit laatste kan ook gebeuren als ik me ontzettend irriteer aan iemands houding/ air. Daar waar een ander zich misschien overheen kan zetten moet ik echt even weg gaan ,want ik wordt woest. En dit is dan niet bedwingbaar .....ik sta dan echt verbaasd van mijn eigen gedrag en gevoelens.

Chaotisch : ja, enorm. Op de een of andere manier krijg ik wel voor elkaar om te doen wat ik wil en moet doen, maar er zit geen lijn in. Voor een ander mateloos irritant, want het lijkt alsof ik als een kip zonder kop wat rond loop. :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:06

Ik ben wel erg gevoelig, maar misofonie en dissociatie link ik echt niet aan hoogbegaafdheid.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:19

Ik denk ook idd niet dat dissociëren direct met hb in verband staat
Bij mij kwam het pas om de bocht toen ik echt langdurig zwaar overprikkeld en toneelspelend door het leven ging
System overload zeg maar

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:23

Mirim: ik ben serieus wel eens de bios uitgelopen voor een pauze ivm iemand die een eind bij me vandaan popcorn zat weg te knagen met de schuurdeur wagenwijd open

>error< dat trek ik echt niet
Met blauwe plekken op je benen aan tafel zitten bij het avondeten ivm kunstgebit eetgeluiden van een tafelgenoot
Weglopen en ontploffen kan niet, iemand een vork of mes in zijn been stelen ook niet en wurgen van tafelgenoten word ook niet gewaardeerd
Dus insert : ongemerkt je zelf de blauwe plekken knijpen

En idd ook wel als iemand een bepaalde air heeft ... maar dat is dan meer gevoeligheid geloof ik

En ja, ik ben soms nog steeds verbaasd over wat het met me doet qua emoties etc, het kan echt zo overweldigend heftig zijn :oo

Edit : ik heb het ook met muziek ... sommige muziek trek ik echt niet :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:19

HSP nadrukkelijk wel, misofonie heb ik met name last van als het batterijtje al bijna leeg is. Dan kan ik zelfs van man en kinderen geen kauw- of ademgeluidje meer hebben. Dat heb ik echter altijd meer aan de gevoeligheid dan aan de begaafdheid geweten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:59

Hsp, misofonie en dissociatie. Overigens absoluut niet mentaal opgebrand, integendeel zelfs!
Het is meer een soort van.. dromen overdag? Stukje verwerking misschien? In ieder geval hoor ik op dat moment helemaal niets, een soort ultieme zen modus, denk ik.
Geen flauw idee, het wordt in ieder geval niet als een 'probleem' beschouwd hier.
Afkeer van bepaalde geluiden. Smakken ( maar dat vindt 99% waarschijnlijk) , geluid van ademen, water wat door de CV gaat..

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:24

Ik noemde dissociatie ook niet omdat het met hb te maken heeft hoor. Maar omdat het wel met psychologie te maken heeft en het de TS misschien interesseert?

Wat betreft misofonie. Ik hoor inderdaad veel geluiden. Piepjes met name. Ik hoor televisies zoemen terwijl anderen helemaal niets horen. Daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Kleine geluiden vind ik veel erger dan grote harde geluiden. En als ik eenmaal ergens niet tegen kan moet ik inderdaad ook weg. Maar over het algemeen blijf ik zitten. Deels omdat ik mezels redelijk goed in de hand heb en deels omdat ik dat deel van mezelf uitschakel.

Chaos. Ik leef nu vrij gestructureerd maar ik doe weinig. Ik heb heel veel behoefte aan structuur. Het liefst door een ander gegeven. Sinds ik ouder ben en dus overal zelf voor verantwoordelijk ben en wordt geacht, is het een stuk moeilijker. Ik zie de structuur zelf niet maar anderen doen het ook niet meer voor je. Ik volg nu een revalidatie traject waarin ze heel duidelijk alles vanuit de patiënt willen laten komen. Wat wil jij? Wat verwacht je van ons? Dat soort zaken maken mij helemaal gek.
Geef mij een planning en ik werk perfect mee. Geef mij vrijheid en ik verdrink.

Voor mij is vrijblijvendheid dus ook schadelijk.

Ik loop ook enorm te dagdromen overdag.

En ik kan dingen maar moeilijk los laten. Hyperfocus. Hebben jullie dat ook of moet ik daarvoor in een ander topic zijn :+
Ik draai constant hetzelfde nummer. Dagen achter elkaar. Tot ik het zat ben. Ander nummer en weer hetzelfde. Of ik speel constant hetzelfde spel. Obsessief. Ik focus mij volledig op een serie. Tegenwoordig is dat blijkt aardig vrij normaal. Netflix and chill. Binge watching. Ik loop helemaal over als ik "in" een serie zit. Alles wat ik dan doe in mijn normale leven doet me aan die serie denken. Dat hyperfocussen is denk ik een van de meest irritante dingen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:32

Ik was tot nu toe stille meelezer.

Heb 2 zoons die vermoedelijk mb/hb zijn. Ik herken veel ook zelf. Hebben jullie het ook met herhaalde geluiden?

Mijn kinderen mogen absoluut niet met een bal tegen het huis aan spelen of eindeloos stuiteren. Voetballen, hockeyen etc, prima maar op het gras (bij voorkeur bij de buren die dat prima vinden en de tuin op hun sportende zoon hebben aangepast).

Daarnaast inderdaad mensen die "raar ademen".. dus inademen, lucht vast houden en dan weer uitademen, is genoeg om me weg te laten lopen.
Dan alle herhaalde "tik"geluiden.... met bestek op tafel, met je schoenen over het steuntje van je stoel blijven schuiven.

Wat eerder gezegd wordt over dat je "belastbaarheid" samenhangt met hoe ontspannen/gespannen je bent, herken ik ook. Volkomen ontspannen kan ik heel veel hebben, ben ik al overprikkeld, dan komt het nog veel harder binnen.

Mijn huis en hoofd zijn een chaos, zolang niemand zich met de stapels bemoeit, kan ik alles vinden. Ik ben echter wel altijd overal op tijd met de juiste tas/spullen. Heel flexibel in extra kinderen mee, wel mee-eten, niet mee-eten, extra ritjes naar een sport. Ik probeer mijn kinderen aan te leren om zelf op tijd hun tassen in te pakken, vooruit te denken en dingen op tijd in de was te doen/mij te vragen om iets te kopen/te melden dat iets op is.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:07

Ohja. Wat ik me afvraag.

Ik kan dus helemaal opgaan in een spel (bijvoorbeeld) maar ik maak het nooit af. Ik speel het nooit uit.
Ook met andere zaken heb ik moeite met het afmaken van iets.
Daar loop ik al heel lang tegenaan. In sociale situaties probeer ik dan met al mijn kippenkracht door te duwen zodat ik het wel af maak maar je zou bijna zeggen dat ik er allergisch voor ben.

Herkennen jullie dat ook? Wel beginnen (met veel enthousiasme) maar niet afmaken van dingen.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:03

Mendel schreef:
Ohja. Wat ik me afvraag.

Ik kan dus helemaal opgaan in een spel (bijvoorbeeld) maar ik maak het nooit af. Ik speel het nooit uit.
Ook met andere zaken heb ik moeite met het afmaken van iets.
Daar loop ik al heel lang tegenaan. In sociale situaties probeer ik dan met al mijn kippenkracht door te duwen zodat ik het wel af maak maar je zou bijna zeggen dat ik er allergisch voor ben.

Herkennen jullie dat ook? Wel beginnen (met veel enthousiasme) maar niet afmaken van dingen.

Ja ja ja ja ja ja ja
Dat is ongeveer mijn biografie :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:08

_Summerly_ schreef:
Misofonie in mindere mate, hypersensitiviteit is wel vrij sterk aanwezig.

En om op de laatste vraag van de TS terug te komen: ik heb een ontzettend sterk visueel geheugen, maar dingen die ik hoor, vergeet ik binnen no time weer. Ik kan bijvoorbeeld bij de meeste college geen shorthand aantekeningen maken, want dan hang ik geheid bij de tentamenvoorbereiding, aangezien ik na het college al niet meer weet wat er gezegd is. De enige uitzondering is wanneer ik een docent heb die heel veel gebruik maakt van afbeeldingen in powerpoints of die heel beeldend kan vertellen.

Kan ik me bij aansluiten. Geheugen is goed en uitermate belabbert. Ik kan geen gezichten en namen onthouden maar andere dingen nog na heel lange tijd plaatsen.

Kwa geluiden kan ik goed tegen eten en zo. Maar een tikkende klok. Zoem van een aparaat maakt me echt gek. -O- hypergevoelig yeps, adhd maakt het niet beter.

Maar ach ben er aan geewend maar moet zorgen voor regelmatige rust en stilte

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:32

Dit hier ook maar even vragen.

Hoe gaan jullie om met "open" vragen?
Ik heb al moeite met de vraag "hoe gaat het?".
Mijn brein neemt een loopje met me. Lichamelijk? Psychisch? Op dit moment? Gisteren? De afgelopen week? En ga zo maar door.

En zo gaat dat dus met alle vragen waarop je meerdere antwoorden kunt geven. Hoeft niet. Maar kan wel. Een normaal persoon zou er gewoon op reageren zonder ermee te zitten maar ik vreet mezelf helemaal op van binnen. Dit kan ook heel goed gewoon aan mij liggen maar ik vraag het me af. Ik volg nu een revalidatie traject in het ziekenhuis dus dit soort vragen worden mij constant gevraagd en de nekharen staan me iedere keer weer overeind.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:19

Deel van mijn social awkwardness is inderdaad moeite hebben met het interpreteren van vragen. :)) Begrijpend lezen en ik zijn ook nooit vrienden geworden, want daar dacht ik ook altijd veel te moeilijk na, hetzelfde bij geschiedenis op de middelbare school. Ik ben het type dat de vraag 'noem een van de oorzaken voor de Tachtigjarige Oorlog' nog terug weet te leiden op de verovering van Egypte door Rome. :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:37

Ik denk dat dat meer met jou als persoon te maken heeft Mendel, en of iemand een beetje sociaal handig is etc.
Heb zelf totaal geen moeite met dat soort dingen, ben sociaal en extravert en verbaal juist sterk.