Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:25

Maar het ligt er nogal aan wat voor werk je doet.
Sta je daar met je rode doppen van het huilen aan de receptie en neem je daar met de zelfde treurige stem de telefoon op komt dat toch ook niet lekker over.
Of moet je van alles invoeren in doe je dat allemaal verkeerd doordat je je hoofd er niet bij kan houden heeft je baas er ook niet zoveel aan als dat daarna weer veranderd moet worden.
Dan is afleiding niet erg veel beter.

Tieneke

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:31

Het zijn trouwens vaak net die personen die altijd doorgaan en die zichzelf vaak hard vinden, hun werk tot in de perfectie willen doen, die perfect in het plaatje passen van de gemiddelde burn-out ;-)

Je kan ziek zijn ook onmogelijk enkel lichamelijk bekijken. Iemand met een paranoïde schizofrenie kan lichamelijk 100% in orde zijn, maar kan misschien onmogelijk op welke werkvloer dan ook functioneren. Artsen zijn medisch geschoold, artsen bepalen wat ziek zijn is volgens de richtlijnen van het RIVM of RIZIV in België.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 22:44

Ik had mijn werk niet kunnen doen ook niet als afleiding. Totaal geen concentratie en zou daardoor geen kwalitatief goed werk kunnen doen en er waarschijnlijk ook beduidend langer over gedaan hebben. Aangezien wij kennis en manuren verkopen kosten dat soort dagen dus voor het bedrijf ook geld.

Wanner ben je echt ziek is best een lastig te beantwoorden vraag. Natuurlijk is het in sommige gevallen erg duidelijk maar een deel is ook grijs gebied en ook persoon- en zelfs beroepsafhankelijk.
Iemand met een kantoorbaan kan met een gebroken enkel best werken maar voor bijvoorbeeld een serveerster wordt dat al een stuk lastiger. Die zou misschien wat vervangende klusjes kunnen doen maar eten serveren wordt best lastig met een gipsvoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:57

Als ik veel stress heb, ween en niet slaap, krijg ik een zware migraine aanval waardoor ik niet meer in staat ben om veilig met de auto te rijden. Mijn collega's en diensthoofd weten hoe ziek ik ben als ik migraine heb. Maak ik mee wat jij moest doorstaan, zou ik mijn bed niet uit kunnen en meld ik me zeker ook ziek.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:12

Tja, ik heb eens het tegenover gestelde gehad. Had zware nek klachten en kreeg daarvoor medicatie waarmee ik niet mocht autorijden. Lang verhaal, maar ik heb een hele hoge tolerantie voor verdovende middelen, dus dit was het enige dat pijnstillend werkte en had totaal geen effect op mijn functioneren. Toch was het verzekerings technisch niet handig om achter het stuur te stappen. Ik wist dat mijn (vervangend) leidinggevende redelijk dicht langs mijn woonplaats moest op weg naar het werk, dus ik belde hem of ik mee mocht rijden. Hij wilde eerst overleggen op de zaak of het wel wenselijk was dat ik zou werken. Ik heb meteen een mail gestuurd dat ik beschikbaar was voor werk. Lang verhaal kort, na een week heen en weer bellen ben ik met toestemming van de BA eindelijk weer aan het werk gegaan. Ik ging met de regiotaxi, bedrijf had een regeling met hen en dit kostte het bedrijf €7,50 per dag. Twee weken daarna kwam ik er achter dat ze mij voor die week ziek gemeld hadden en daarna nog op 25% arbeidstherapie. Reden was omdat ik vervangend vervoer gebruikte. Dat terwijl ik gewoon 50 uur per week aan het werk was (drukke periode) en het zelf kunnen besturen van een auto niet in mijn functieomschrijving staat.

Dat heb ik dus succesvol aangevochten en gelijk gekregen.
Als ik er alles aan doe om aan het werk te blijven, ga ik echt niet zomaar akkoord om op (gedeeltelijk) ziektewet gezet te worden. De week thuis werd geboekt op bijzonder verlof en de 25% arbeidstherapie met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt.

Ik snap echt niet dat sommige mensen zich voor andere redenen, dan echt ziek zijn, zich ziek melden. Mocht je binnen 4 weken na beter melding weer wat overkomen, dan geld de datum van de eerdere melding als eerste ziektedag voor de wet verbetering poortwachter, met de nodige gevolgen als je dan echt iets serieus hebt, waardoor je langere tijd niet kunt werken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:07

verootjoo schreef:
Wat ik me trouwens even afvraag nav dit topic; in België moet je dus blijkbaar naar een arts voor je je ziek wilt melden. Maar moet je daar dan echt langs, of gaat dat via de telefoon? Als ik me ziek ga melden ben ik over het algemeen niet echt in staat om in de auto naar de HA te rijden :?
En hoe bepaalt de arts dan of je ziek genoeg bent voor een ziekmelding? En keuren ze die ook wel eens af?

Ik vind het wel ee goede regeling, want het is wel meer een drempel om je ziek te melden en voorkomt te gemakkelijke ziekmelding :j

Je gaat of zelf tijdens het spreekuur of je belt. Vrijwel elke arts doet ook thuisbezoeken. Dan komt hij tijdens het dagdeel dat daarvoor voorbehouden wordt naar jou toe. (of zij natuurlijk)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:03

Maar in Belgie is een huisarts dan dus steeds tijd kwijt aan het bezoeken van mensen die bijv griep hebben en dus helemaal geen arts nodig hebben en gewoon een paar dagen moet slapen, enkel om briefjes te schrijven? Wie betaald al die huisbezoekjes dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:08

liedje89 schreef:
Maar in Belgie is een huisarts dan dus steeds tijd kwijt aan het bezoeken van mensen die bijv griep hebben en dus helemaal geen arts nodig hebben en gewoon een paar dagen moet slapen, enkel om briefjes te schrijven? Wie betaald al die huisbezoekjes dan?

Misschien is dat daar typisch coassistent werk :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:12

Furrow schreef:
Ik vind het spijtig dat de psychische kant zo geminimaliseerd wordt.
Dat is echt een weerspiegeling van de maatschapij en verklaart waarom veel mensen niet begrepen worden.

Had ts naar de dokter gegaan, had ze 90% kans dat ze een ziektebriefje zou krijgen. Want psychische decompensatie is echt en kan niet onderschat worden..

Ik vind het vreselijk dat mensen gaan minimaliseren en ik begrijp het echt niet

Daar ben ik het helemaal mee eens, vooral omdat ik hetzelf heb ondervonden en dat is echt niet fijn kan ik je vertellen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:19

verootjoo schreef:
liedje89 schreef:

Misschien is dat daar typisch coassistent werk :+

Die hebben huisartsen hier niet of heel zelden. Ik heb het iig nog nooit mee gemaakt. :)
Goede belgische huisdokters hebben het wel erg druk inderdaad.

Edit; je schiet het zelf voor, afhankelijk van je statuut krijg je alles of een gedeelte terug. (en of de dokter geconventioneerd is of niet.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-09-16 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:33

liedje89 schreef:

Je betaald zelf de arts en krijgt nadien een deel terug van het ziekenfonds. Trouwens, zeer veel medicatie krijg je hier enkel op medisch voorschrift, heb je Motillium nodig, moet je al een arts consulteren.

Ik had hier eerst gereageerd voor ik het topic las en ik moet eerlijk toegeven dat ik veel tijd nodig had om te lezen wat hier staat. Wat zijn wij een egoïstische maatschappij aan het worden zeg. Hoe haalt ook maar 1 iemand het in het hoofd om het rouwproces van een ander te minimaliseren. Geen 2 mensen rouwen op dezelfde manier. Voor de ene is werk een welkome afwisseling, een ander kan niet meer functioneren. Voor sommige mensen is een huisdier een vriend of familielid, voor anderen slechts een beest dat gewoon vervangen wordt bij sterfte. Behoor je tot de laatste groep, dan zal je niet snappen hoe de andere groep zich voelt, maar dat maakt het rouwproces van die eerste niet minder echt en dat geeft je ook niet het recht om dan te zeggen dat zij niet werkelijk ziek kunnen zijn van verdriet.

Ik ben er als verpleegkundige regelmatig bij als mensen overlijden en vang dan de families op, de ene houdt zich sterk, de andere stort in en we moeten al wel eens onze arts optrommelen om naasten medicatie voor te schrijven omdat ze het verdriet van het overlijden niet aan kunnen. De ene mens heeft nu eenmaal meer draagkracht als de andere. Al wie 3 dagen na het overlijden van ouder, partner of kind terug aan het werk kan, fijn voor jullie dat jullie zoveel draagkracht hebben, maar dat geeft jullie niet het recht om dat ook van anderen te verwachten. Ik heb een vriendin die 6 maand na het overlijden van haar zoon nog niet in staat is om te werken, ieder gesprek barst zij nog steeds in huilen uit. Tuurlijk heeft zo iemand recht op ziekenverlof. Ik ken zelfs mensen die door hun huisarts een week ziek geschreven werden na het overlijden van hun hond of paard.

En de off topic opmerkingen hier, waarbij teamleiders het normaal vinden om mensen na een ingreep thuis te gaan halen en hen toch aan het werk zetten, of andere blessures niet als ziekte erkennen. Zijn jullie helemaal op jullie hoofd gevallen? Dragen jullie dan ook de verantwoordelijkheid als daardoor de blessure verergerd of als de operatie mislukt? Wat is de volgende stap? Mensen dwingen om te werken tijdens hun chemo? Ik ging vroeger ook altijd werken in de hoop dat men rekening hield met mijn pijnlijke klachten, de praktijk is echter dat het niet altijd lukt en dat je dan toch je lichaam over belast. Het gevolg hiervan is dat ik nooit nog een dag echt pijnvrij ben, ik heb mijn lichaam helemaal kapot gemaakt door te blijven werken. Maar hé, blijkbaar is mijn lichamelijk ongemak en het feit dat ik op mijn vrije dagen vaak de hele dag in bed moet blijven om te recupereren maar de normaalste zaak van de wereld, aangezien ik als werknemer mijn baas geen extra geld mag kosten. Enfin, dat zou de situatie zijn als ik op de werkvloer bij bepaalde leidinggevenden hier zou staan. Gelukkig is mijn werkgever meer begripvol, ik zou niet afgestraft worden, noch verplicht worden om te werken moest ik sneller naar de huisarts gaan en net omdat ik zo'n begripvolle baas heb, neem ik de slechte dagen tijdens mijn recup erbij.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:37

En daar is alles mee gezegd, helemaal mee eens :j

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:39

SVRL schreef:
liedje89 schreef:

Je betaald zelf de arts en krijgt nadien een deel,terug van het ziekenfonds. Trouwens, zeer veel medicatie krijg je hier enkel op medisch voorschrift, heb je Motillium nodig, moet je al een arts consulteren.

Ik had hier eerst gereageerd voor ik het topic las en ik moet eerlijk toegeven dat ik veel tijd nodig had om te lezen wat hier staat. Wat zijn wij een egoïstische maatschappij aan het worden zeg. Hoe haalt ook maar 1 iemand hetin het hoofd om het rouwproces van een ander te minimaliseren. Geen 2 mensen rouwen op dezelfde manier. Voor de ene is werk een welkome afwisseling, een ander kan niet meer functioneren. Voor sommige mensen is een huisdier een vriend of familielid, voor anderen slechts een beest dat gewoon vervangen wordt bij sterfte. Behoor je tot de laatste groep, dan zal je niet snappen hoe de andere groep zich voelt, maar dat maakt het rouwproces van die eerste niet minder echt en dat geeft je ook niet het recht om dan te zeggen dat zij niet werkelijk ziek kunnen zijn van verdriet.

Ik ben er als verpleegkundige regelmatig bij als mensen overlijden en vang dan de families op, de ene houdt zich sterk, de andere stort in en we moeten al wel eens onze arts optrommelen om naasten medicatie voor te schrijven omdat ze het verdriet van het overlijden niet aan kunnen. De ene mens heeft nu eenmaal meer draagkracht als de andere. Al wie 3 dagen na het overlijden van ouder, partner of kind terug aan het werk kan, fijn voor jullie dat jullie zoveel draagkracht hebben, maar dat geeft jullie niet het recht om dat ook van anderen te verwachten. Ik heb een vriendin die 6 maand na het overlijden van haar zoon nog niet in staat is om te werken, ieder gesprek barst zij nog steeds in huilen uit. Tuurlijk heeft zo iemand recht op ziekenverlof. Ik ken zelfs mensen die door hun huisarts een week ziek geschreven werden na het overlijden van hun hond of paard.

En de off topic opmerkingen hier, waarbij teamleiders het normaal vinden om mensen na een ingreep thuis te gaan halen en hen toch aan het werk zetten, of andere blessures niet als ziekte erkennen. Zijn jullie helemaal op jullie hoofd gevallen? Dragen jullie dan ook de verantwoordelijkheid als daardoor de blessure verergerd of als de operatie mieslukt? Wat is de volgende stap? Mensen dwingen om te werken tijdens hun chemo? Ik ging vroeger ook altijd werken in de hoop dat men rekening hield met mijn pijnlijke klachten, de praktijk is echter dat het niet altijd lukt en dat je dan toch je lichaam over belast. Het gevolg hiervan is dat ik nooit nog een dag echt pijnvrij ben, ik heb mijn lichaam helemaal kapot gemaakt door te blijven werken. Maar hé, blijkbaar is mijn lichamelijk ongemak en het feit dat ik op mijn vrije dagen vaak de hele dag in bed moet blijven om te recupereren maar de normaalste zaak van de wereld, aangezien ik als werknemer mijn baas geen extra geld mag kosten. Enfin, dat zou de situatie zijn als ik op de werkvloer bij bepaalde leidinggevenden hier zou staan. Gelukkig is mijn werkgever meer begripvol, ik zou niet afgestraft worden, noch verplicht worden om te werken moest ik sneller naar de huisarts gaan en net omdat ik zo'n begripvolle baas heb, neem ik de slechte dagen tijdens mijn recup erbij.

Draag jij de verantwoordelijkheid als een bedrijf het financieel moeilijk krijgt doordat de eigenaar steeds maar begripvol moet zijn als het gaat om paarden/honden/katten die overlijden/naar de dierenarts moeten/kwijt zijn? Wie ben jij om te bepalen dat een werkgever het allemaal maar voor lief moet nemen? Wat maakt dat jij kunt beslissen dat het helemaal niet erg is dat een ander er voor op draait dat je je ziek meldt?
Als je je om een valide reden ziekmeldt, alle begrip. Als je je echter ziek meldt voor iets waar je ook een vrije dag voor had kunnen opnemen, geen begrip.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:43

again; de wet bepaalt dat. Een werkgever heeft maar 2 keuzes; accepteren zonder meer of accepteren en een arts sturen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:44

Ayasha schreef:
again; de wet bepaalt dat. Een werkgever heeft maar 2 keuzes; accepteren zonder meer of accepteren en een arts sturen.

Tja, er is ook nog zoiets als keuzes die de werknemer maakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:45

En dat is aan de werknemer zelf. Aan niemand anders. Daar heb jij even veel over te oordelen als ik. :) Niet dus. En de baas evemin, en is een werknemer te veel ziek naar diens goesting, dan ontslaat ie 'm.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:50

Amen SVRL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:50

chevax schreef:
SVRL schreef:

Je betaald zelf de arts en krijgt nadien een deel,terug van het ziekenfonds. Trouwens, zeer veel medicatie krijg je hier enkel op medisch voorschrift, heb je Motillium nodig, moet je al een arts consulteren.

Ik had hier eerst gereageerd voor ik het topic las en ik moet eerlijk toegeven dat ik veel tijd nodig had om te lezen wat hier staat. Wat zijn wij een egoïstische maatschappij aan het worden zeg. Hoe haalt ook maar 1 iemand hetin het hoofd om het rouwproces van een ander te minimaliseren. Geen 2 mensen rouwen op dezelfde manier. Voor de ene is werk een welkome afwisseling, een ander kan niet meer functioneren. Voor sommige mensen is een huisdier een vriend of familielid, voor anderen slechts een beest dat gewoon vervangen wordt bij sterfte. Behoor je tot de laatste groep, dan zal je niet snappen hoe de andere groep zich voelt, maar dat maakt het rouwproces van die eerste niet minder echt en dat geeft je ook niet het recht om dan te zeggen dat zij niet werkelijk ziek kunnen zijn van verdriet.

En de off topic opmerkingen hier, waarbij teamleiders het normaal vinden om mensen na een ingreep thuis te gaan halen en hen toch aan het werk zetten, of andere blessures niet als ziekte erkennen. Zijn jullie helemaal op jullie hoofd gevallen? Dragen jullie dan ook de verantwoordelijkheid als daardoor de blessure verergerd of als de operatie mieslukt? Wat is de volgende stap? Mensen dwingen om te werken tijdens hun chemo? Ik ging vroeger ook altijd werken in de hoop dat men rekening hield met mijn pijnlijke klachten, de praktijk is echter dat het niet altijd lukt en dat je dan toch je lichaam over belast. Het gevolg hiervan is dat ik nooit nog een dag echt pijnvrij ben, ik heb mijn lichaam helemaal kapot gemaakt door te blijven werken. Maar hé, blijkbaar is mijn lichamelijk ongemak en het feit dat ik op mijn vrije dagen vaak de hele dag in bed moet blijven om te recupereren maar de normaalste zaak van de wereld, aangezien ik als werknemer mijn baas geen extra geld mag kosten. Enfin, dat zou de situatie zijn als ik op de werkvloer bij bepaalde leidinggevenden hier zou staan. Gelukkig is mijn werkgever meer begripvol, ik zou niet afgestraft worden, noch verplicht worden om te werken moest ik sneller naar de huisarts gaan en net omdat ik zo'n begripvolle baas heb, neem ik de slechte dagen tijdens mijn recup erbij.

Draag jij de verantwoordelijkheid als een bedrijf het financieel moeilijk krijgt doordat de eigenaar steeds maar begripvol moet zijn als het gaat om paarden/honden/katten die overlijden/naar de dierenarts moeten/kwijt zijn? Wie ben jij om te bepalen dat een werkgever het allemaal maar voor lief moet nemen? Wat maakt dat jij kunt beslissen dat het helemaal niet erg is dat een ander er voor op draait dat je je ziek meldt?
Als je je om een valide reden ziekmeldt, alle begrip. Als je je echter ziek meldt voor iets waar je ook een vrije dag voor had kunnen opnemen, geen begrip.

En wie ben jij om te zeggen dat verdriet om een dier geen valide reden van ziekte is? Voor iedere dag dat ik me ziek wil melden, moet ik naar mijn huisarts. Hij is nog altijd beter in staat om te oordelen of ik wel of niet in staat ben om te werken, als iemand die geen arts is. Als mijn arts van oordeel is dat mijn verdriet zo groot is dat ik niet in staat ben om te werken, dan heb ik mij met een valide reden ziek gemeld, als die situatie zich ooit zou voor doen. De mensen die ik ken, die na het overlijden van hun huisdier daadwerkelijk thuis geschreven zijn door hun arts, waren op dat moment werkelijk te ziek van verdriet om te werken. Ik heb zelfs een collega die sinds het overlijden van haar zus 5 jaar geleden niet meer in staat is om langer als 2 dagen te werken zonder zich ziek te melden, wat voor mijn werkgever geen enkel probleem is. Ik heb het geluk om voor een zeer empathische instelling te werken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:58

SVRL schreef:

Als je je om een valide reden ziekmeldt, alle begrip. Als je je echter ziek meldt voor iets waar je ook een vrije dag voor had kunnen opnemen, geen begrip.[/quote]

En wie ben jij om te zeggen dat verdriet om een dier geen valide reden van ziekte is? Voor iedere dag dat ik me ziek wil melden, moet ik naar mijn huisarts. Hij is nog altijd beter in staat om te oordelen of ik wel of niet in staat ben om te werken, als iemand die geen arts is. Als mijn arts van oordeel is dat mijn verdriet zo groot is dat ik niet in staat ben om te werken, dan heb ik mij met een valide reden ziek gemeld, als die situatie zich ooit zou voor doen. De mensen die ik ken, die na het overlijden van hun huisdier daadwerkelijk thuis geschreven zijn door hun arts, waren op dat moment werkelijk te ziek van verdriet om te werken. Ik heb zelfs een collega die sinds het overlijden van haar zus 5 jaar geleden niet meer in staat is om langer als 2 dagen te werken zonder zich ziek te melden, wat voor mijn werkgever geen enkel probleem is. Ik heb het geluk om voor een zeer empathische instelling te werken.[/quote]

Het overlijden van haar zus... Dat lijkt mij iets ingrijpender maar goed, ik kan al precies schrijven welk antwoord daar nu op komt. Helaas dat mensen vaak zo goed weten wat de verantwoordelijkheden van een ander (lees: werkgever) zijn en die van hunzelf daarbij soms uit het oog verliezen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:01

Citaat:
k heb zelfs een collega die sinds het overlijden van haar zus 5 jaar geleden niet meer in staat is om langer als 2 dagen te werken zonder zich ziek te melden, wat voor mijn werkgever geen enkel probleem is. Ik heb het geluk om voor een zeer empathische instelling te werken.

Sorry hoor, maar dit geloof ik niet. Dat kan niet binnen NL zijn, na 2 jaar zou zo iemand in de WIA terrecht gekomen zijn.
Dit lijkt mij echt niet te kunnen en vind ik zeker ook niet normaal, empathische instelling of niet.

Als iemand niet is staat is meer dan 2 dagen te werken in de normale functie, zal als bedrijf gekeken moeten worden naar vervangend werk wat wel lukt voor meerdere dagen en anders zal in goed overleg de werkweek teruggezet moeten worden naar 2 dagen in de week. Wil dat niet, dan zal er gekeken worden naar heropleiding en outplacement. Iemand zich 5 jaar lang na elke 2 dagen zich ziek laten melden... Nee, dat is geen empathie, dat is laks, lui en verwaarlozing van een probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:04

Ik weet door dit topic wel precies waarom ik van geen dokter nog toestemming krijg om terug te gaan werken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:06

chevax schreef:
SVRL schreef:

En wie ben jij om te zeggen dat verdriet om een dier geen valide reden van ziekte is? Voor iedere dag dat ik me ziek wil melden, moet ik naar mijn huisarts. Hij is nog altijd beter in staat om te oordelen of ik wel of niet in staat ben om te werken, als iemand die geen arts is. Als mijn arts van oordeel is dat mijn verdriet zo groot is dat ik niet in staat ben om te werken, dan heb ik mij met een valide reden ziek gemeld, als die situatie zich ooit zou voor doen. De mensen die ik ken, die na het overlijden van hun huisdier daadwerkelijk thuis geschreven zijn door hun arts, waren op dat moment werkelijk te ziek van verdriet om te werken. Ik heb zelfs een collega die sinds het overlijden van haar zus 5 jaar geleden niet meer in staat is om langer als 2 dagen te werken zonder zich ziek te melden, wat voor mijn werkgever geen enkel probleem is. Ik heb het geluk om voor een zeer empathische instelling te werken.[/quote]

Het overlijden van haar zus... Dat lijkt mij iets ingrijpender maar goed, ik kan al precies schrijven welk antwoord daar nu op komt. Helaas dat mensen vaak zo goed weten wat de verantwoordelijkheden van een ander (lees: werkgever) zijn en die van hunzelf daarbij soms uit het oog verliezen.[/quote]

Tja, een collega van me bleef een week thuis na het overlijden van haar hond, daar heeft ook niemand moeilijk over gedaan. In tegendeel zelfs, we hebben toen samen gelegd voor een kleine attentie, omdat we wisten hoe belangrijk haar hond voor haar was. Andere collega's komen dan weer wel gewoon werken, hun keuze.

Mijn plicht als werknemer is dat ik in staat moet zijn om mijn job naar behoren uit te voeren. Als ik, of een collega, kom werken wanneer we niet in staat zijn om ons op onze job te concentreren, dan kan dit zware gevolgen hebben, denk maar aan medicatiefouten. Mijn werkgever en leidinggevenden hebben dan ook liever dat je gewoon ziek thuis blijft als je lichamelijk of geestelijk niet in staat bent om te werken. We hebben nu trouwens een arts rondlopen die psychisch de job even niet aan kan owv problemen thuis, als die zo verder blijft doen, zet men deze binnenkort verplicht ziek thuis. Zou niet de eerste keer zijn dat mijn werkgever deze stap zet. Mensen komen gewoon terug werken als ze mentaal tot rust gekomen zijn en hun job naar behoren kunnen uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:14

Daphara schreef:
Citaat:
k heb zelfs een collega die sinds het overlijden van haar zus 5 jaar geleden niet meer in staat is om langer als 2 dagen te werken zonder zich ziek te melden, wat voor mijn werkgever geen enkel probleem is. Ik heb het geluk om voor een zeer empathische instelling te werken.

Sorry hoor, maar dit geloof ik niet. Dat kan niet binnen NL zijn, na 2 jaar zou zo iemand in de WIA terrecht gekomen zijn.
Dit lijkt mij echt niet te kunnen en vind ik zeker ook niet normaal, empathische instelling of niet.

Als iemand niet is staat is meer dan 2 dagen te werken in de normale functie, zal als bedrijf gekeken moeten worden naar vervangend werk wat wel lukt voor meerdere dagen en anders zal in goed overleg de werkweek teruggezet moeten worden naar 2 dagen in de week. Wil dat niet, dan zal er gekeken worden naar heropleiding en outplacement. Iemand zich 5 jaar lang na elke 2 dagen zich ziek laten melden... Nee, dat is geen empathie, dat is laks, lui en verwaarlozing van een probleem.

In België kan dit wel. Ik sta nu 1,5 jaar op deze campus en heb haar maximum 2 keer gezien. De 2de keer had ik ze in mijn behandelbox nog voor haar shift begon, omdat ze zei dat ze hartkloppingen had. Ecg was perfect normaal, BD was ok, evenals al de andere parameters en toch is zij naar huis gegaan. Haar rechtsreekse collega's hebben dit aangekaart bij hun hoofd, die is met mij komen praten en haar woorden waren letterlijk dat wij begrip moeten hebben voor de situatie van onze collega.

En nee, ik vind het niet kunnen dat je iemand na een operatie verplicht aan het werk zet. Als ik mij moet laten opereren aan de contracturen van mijn littekens, word ik standaard 5 weken thuis geschreven. Ik ben maar 1 nacht in het ziekenhuis, maar het herstel verloopt nadien langzaam, de laatste keer is thuis door gewoon mijn arm te bewegen op het einde van die 5 weken mijn operatie wonde zelfs terug open gesprongen, waardoor ik nog langer thuis moest blijven. Ik zou het helemaal niet pikken als men mij mijn herstelperiode thuis zou ontzeggen. Ben dankzij dit topic blij dat ik Belg ben zeg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-16 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:17

Ik denk zomaar dat die baas wat werknemers thuis gaat halen uit hun herstel ooit nog behoorlijk in problemen gaat komen. Ik geloof nl niet dat dat wettelijk is om nog maar te zwijgen over verantwoord.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:24

SVRL schreef:

SVRL schreef:
Daphara schreef:

In België kan dit wel. Ik sta nu 1,5 jaar op deze campus en heb haar maximum 2 keer gezien. De 2de keer had ik ze in mijn behandelbox nog voor haar shift begon, omdat ze zei dat ze hartkloppingen had. Ecg was perfect normaal, BD was ok, evenals al de andere parameters en toch is zij naar huis gegaan. Haar rechtsreekse collega's hebben dit aangekaart bij hun hoofd, die is met mij komen praten en haar woorden waren letterlijk dat wij begrip moeten hebben voor de situatie van onze collega.

En nee, ik vind het niet kunnen dat je iemand na een operatie verplicht aan het werk zet. Als ik mij moet laten opereren aan de contructuren van mijn littekens, word ik standaard 5 weken thuis geschreven. Ik ben maar 1 nacht in het ziekenhuis, maar het herstel verloopt nadien langzaam, de laatste keer is thuis door gewoon mijn arm te bewegen op het einde van die 5 weken mijn operatie wonde zelfs terug open gesprongen, waardoor ik nog langer thuis moest blijven. Ik zou het helemaal niet pikken als men mij mijn herstelperiode thuis zou ontzeggen. Ben dankzij dit topic blij dat ik Belg ben zeg.

Wie heeft het er nou over dat iemand gelijk na een operatie verplicht aan het werk moet, behalve jij? Na een gepaste herstel periode zal overleg tussen de BA en werknemer plaats vinden en in overleg met de werkgever gekeken worden naar eventueel aangepast werk op arbeidstherapie. Dat wordt opgebouwd tot iemand volledig eigen werk kan doen.

En sorry, België of NL, geen enkele goede werkgever laat een werknemer 5 jaar in de ziektewet aan modderen.