Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:51

musiqolog schreef:
@Ghostattack: Russisch en Kroatisch zijn natuurlijk wel allebei Slavische talen. Ik zou in jouw plaats pas aan Kroatisch beginnen als je heel goed Russisch kunt.

Ik was ook niet van plan om voorlopig aan Kroatisch te beginnen, op wat standaard vakantiewoordjes na die ik vorig jaar heb geleerd :+ Eerst wil ik een basis in Russisch krijgen, maar ik doe alles op een slakkentempo. Wat is de beste manier om te beginnen aan Russisch? Ik doe nu via Memrise het alfabet, merk gelijk al een voordeel door Grieks :D Duolingo vind ik niet fijn, die gaat veel te snel met complete zinnen en moeilijke woorden.

Ooit kon ik tot 20 tellen in het Fins.. Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksan, kymenen.. Verder kom ik even niet _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 17:01

Dat is precies hoe ver ik ook kom in het Fins :D

Aangezien er veel verschillende talen in het topic zijn is het misschien wel leuk als de inside grapjes ook even worden toegelicht voor de mensen die geen Turks spreken.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:06

@koper op je vraag eerder, ik leer ook elke dag een beetje. Dan blijft het lekker vers, ik vergeet snel de nieuwe dingen dus dan is elke dag even oefenen wel fijn.

Loop nu zelf tegen een moeilijk dingetje aan, waar bijvoorbeeld 'the' voor een woord +en achter woorden plakt. (kaffen, teen, gutten etc) maar bij andere worden is het +et (jordbaeret) of 'a' (kona). Vind het erg verwarrend op die manier haha :D

Maak wel al minder fouten dan eerst erin, maar gaat wel even duren voor ik dat goed erin gestampt heb denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 17:09

Onzijdig is -(e)t, mannelijk is -(e)n en vrouwelijk is -a. Vrouwelijk mag ook met -(e)n, het ligt er een beetje aan waar je vandaan komt. Je mag dus bij voorbeeld zowel avisen als avisa zeggen, het betekent het zelfde.

Er zijn een paar vrouwelijke woorden die altijd een uitgang op -a krijgen. Jenta, bygda, bikkja, kona inderdaad. En nog 2 of 3 andere.

In Bergen heb je ook mensen die jenten zeggen := Áls ze al een woord als jente zouden gebruiken, ze zeggen natuurlijk piken := := In de rest van het westen doen ze wel normaal en is het meestal -a.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-06-16 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:19

Ik ben nu bezig met russisch via duolingo en tot nu toe is het niet heel moeilijk. Geen naamvallen en lidwoorden *\o/* voor zo ver ik nu ben dan O:) .
Ik heb wel heel erg veel respect voor mensen die russisch kunnen!
Ik kan nu:
Nederlands (moedertaal)
Engels(vloeiend)
duits(redelijk)
Frans(redelijk)
Noors(beetje)
Russisch(ultimate starter :Y) )

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:21

Heb het even opgeslagen in kladblok, kan ik terugkijken als ik het vergeet. Tusen takk! :D
Rare mensen maar van bergen :D :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 17:38

:+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:03

Koper schreef:
Dat is precies hoe ver ik ook kom in het Fins :D

De ganzen uit Nils Holgersson hebben die namen. :)
Citaat:
Aangezien er veel verschillende talen in het topic zijn is het misschien wel leuk als de inside grapjes ook even worden toegelicht voor de mensen die geen Turks spreken.

Mensen kunnen het googelen. Maar goed, 81 is in het Turks: seksen bir. Dit is hopelijk de laatste keer dat ik vandaag een vies woord o.i.d. in dit topic plaats...

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:04

pien2010 schreef:
Ik ben nu bezig met russisch via duolingo en tot nu toe is het niet heel moeilijk. Geen naamvallen en lidwoorden *\o/* voor zo ver ik nu ben dan O:) .
Ik heb wel heel erg veel respect voor mensen die russisch kunnen!

Ik ben gelukkig ook nog niet zo ver maar houd je vast hoor. It's gonna become a wild ride :')

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:07

Ik heb mezelf Deens geleerd, woon hier nu ook een poosje, was moeilijk in het begin, vooral door de letters die half ingeslikt worden voordat ze er weer uitkomen. :+

Wat mij in het begin heel erg tegenhield was dat iedereen zo lief voor me was en dus op engels overging. Gecombineerd met dat ik onzeker was, plus niet wilde proberen tot ik zeker wist dat ik het goed uit kon spreken wat naturlijk nooit lukt).
Uiteindelijk maar gewoon begonnen met Deens praten in de winkel.. met 'Undskyld mig, jeg taler ikke særlig godt dansk, men...' ervoor.. of een creatieve knutsel van die zin. (Mijn excuses, ik spreek niet erg goed deens, maar...)
En dan naar de bakker in de supermarkt waar ik van de vaste dames af en toe een schouderklopje kreeg.. zo lief: "Oh het Deens praten gaat echt al veel beter, wat goed van je!"
Pas nadat we in huis de overgang hebben gemaakt naar alleen Deens maakte ik enorme vooruitgang in de uitspraak, in het begin lukten sommige woorden me echt pas na een flinke dosis alcohol :+ .

Koper schreef:
Ik denk wel dat de Denen het heel tof vinden dat je 't wil leren :) Veel plezier nog daar in Denemarken!

Voor degenen die Deens proberen te leren omdat ze willen verhuizen of verhuisd zijn, Koper heeft absoluut gelijk, wat ik heb gemerkt is dat het enorm gewaardeerd werd dat ik het gewoon probeerde, hoe slecht het ook ging in het begin.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 27-06-16 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:15

Koper schreef:

Dat moet dan niet alleen gelden voor het Turks als je het mij vraagt.
81 is in het Turks seksen bir, dan kun je hem verder zelf wel invullen denk ik. :)

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:23

Kan je bij Memrise dat ellendige klokje ook af zetten?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:06

Op de mobiel app van memrise heb ik geen klokje zitten.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:18

Op de mobiel niet nee. Op de website versie wel.... Ik word er nerveus van en ga dan fouten maken of hij geeft simpelweg niet genoeg tijd om het woord te typen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:33

Dat heb ik ook. Ik leer nu via de mobiel nieuwe woorden, en herhaal ze dan via de laptop. Dan kan ik rustig nadenken met woorden die ik nog niet goed ken. :D Werkt niet perfect maar ik vind het prima.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:42

Ayasha schreef:
Kan je bij Memrise dat ellendige klokje ook af zetten?

Nee, op de computer kan dat niet. Op de app zit er geen klokje bij.
Ik vind het zelf ook zeer irritant, krijg steeds zo weinig punten omdat ik niet snel genoeg typ :+

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:45

Idd, met het frans heb ik geen last van dat klokje maar bij het grieks moet ik soms even zoeken waar de letter die ik nodig heb staat en dan is het een stuk moeilijker.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:47

Ik vind het klokje ook erg vervelend als je een langer woord moet typen. :+

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:04

Leuk topic!
Ik probeer Spaans te leren via memrise en duolingo omdat ik het een erg mooie taal vind.

Ik heb thuis ook nog een cursus liggen waar ik binnenkort aan ga beginnen.

En verder probeer ik wat woordjes te leren in Spanje tijdens de vakantie en luister ik vaak Spaanse liedjes.

Iemand nog tips voor andere manieren om Spaans te leren?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:16

Ik heb net even gekeken naar Duo Lingo en ben er nu ook mee begonnen. Maar kan je de ''taal'' ook op Nederlands zetten? Het is voor mij 3x schakelen omdat ik ook moet terugdenken naar Engels. Goed hoor om op een Engelse manier, Duits te leren. Maar in het Nederlands zou het nog sneller gaan.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:18

Wat een leuke tips zeg, memrise ziet er een fijne site uit. Ik start morgen met Deens :-)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:18

Via Nederlands kan je alleen Engels leren op Duolingo, van het Nederlands naar het Duits kan niet.

Joy_mennings, wat voor cursus voor Spaans heb jij?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:12

Inspiratie? :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:38

Jeetje ik ben jaloers. Wat een talent en passie. Zelfs z'n uitspraak is nagenoeg perfect in veel talen voor zover ik kan horen. Wat heeft die jongen een doorzettingsvermogen zeg.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:57

Door dit topic ben ik weer begonnen met Italiaans op memrise (vorig jaar heb ik ongeveer de helft van de Italiaanse cursus op duolingo gedaan, en toen door tijdgebrek ermee gestopt) en voor het eerst met Iers! (en ik moet dringend mijn Frans weer eens ophalen, maar daarvoor ben ik nog niet echt een gevorderde gratis cursus tegengekomen)