werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:51

Sizzle schreef:
Ik kan je verzekeren dat je zelfs bij planten potten kunt promoveren naar leuker werk :)

Neem je nu jezelf als representatief? Want dat lijkt me niet helemaal fair. Het lijkt me duidelijk dat jij wel tot de groep behoort die ook echt verder uit kan groeien. Wat voor jou makkelijk is, is dat voor een ander niet. En dat jij in korte tijd als jonge kracht flink aan kunt poten betekent niet dat dat haalbaar is voor langere termijn. Jouw mogelijkheden zijn niet de mogelijheden van anderen. Jouw conclusie dat je altijd wel door kunt groeien naar beter of leuker werk is dus ook niet voor iedereen geldig.

lizy29

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:55

Maar verantwoordelijkheid is niet alleen fysiek maar net zo goed mentaal en dat mag wat mij betreft gewoon beloond worden. Maar schijnbaar zien jij en ik verantwoordelijkheid heel verschillend.

Voor wat betreft waar dingen niet lopen zoals ze zouden moeten. Dan onderneem je stappen en geef je het bedrijf aan bij de arbo. Maar ga niet klagen en er vervolgens niets aan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:59

Bij de hovenier waren allemaal jonge mensen die een zomerbaan deden.
Maar niet iedereen wil meer zweten dan hoogst noodzakelijk. Die instelling zet nou eenmaal een bepaalde limiet.
Als iemand daar tevreden mee is, dan ben ik ook tevreden hoor. No big deal.
Maar klagen dat je weinig geld krijgt en ondertussen op je 11en30st puur op zwaartekracht vooruit bewegen, sja...

Ik heb bijna geen enkel 'vies' baantje niet gehad volgens mij.
Heb ook lang genoeg bij call-centres gewerkt omdat de baan waar ik voor opgeleidt was niet bepaald een vetpot was.
Ook binnen de call-centers zit veel verschil in het type werk. Sommige projecten kan ik echt niet en kwam dan vanzelf wel op een project dat beter bij me pastte (enquetes over kaas bijvoorbeeld).

Ik heb het grootste deel van mijn leven 2 of zelf 3 banen tegelijk gehad.

Wat heb je zelf allemaal dan voor ervaring in ongeschoolde banen dat je het allemaal beter weet Shadow?

Ik was trouwens ook niet voldoende hoog opgeleid om te promoveren. Was eigenlijk onmogenlijk volgens de officiele boekjes.
Ben openbaar vernederd door studenten en docenten over mijn belachelijk idee over mijn toekomst.
Maar met genoeg bluf een plek gevonden.
Iedere HR is nog steeds in de war over het 'missende' uni diploma.

Ik heb een broer zonder veel opleiding en dyslectie in de zwaarste graad.
Hij klaagt vaak over zijn inkomen.
Heb eigenlijk nooit gevraagd naar zijn inkomen maar kwam er laatst achter dat hij eigenlijk altijd evenveel of meer verdient heeft als ik.
En dat terwijl ik mij oprecht rijk voelde toen ik met 33 mijn eerste 10 jaar oude auto kon kopen, wonend in een kleine 3 kamerflat met mijn grote liefde waarvan ik 1 kamer nodig had voor mijn eigen bedrijf.

Nu is de situatie plotseling anders geworden, maar weet nog niet of dat beter of slechter gaat zijn. Financieel wel beter in iedergeval. Of ik hey leuk ga vinden moet blijken.
Time will tell, kan altijd weer gewoon verder zadels passen of rijles geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:34

Zal wel zeggen dat ik het echt uit huis meegekregen heb dat je nooit moet blijven hangen in het ongeluk.

Mijn vader heeft vanwege een droom ook ooit zijn zeer goede baan opgezegt en zichzelf zwaar in de schulden gestoken met een gezin met jonge kinderen. Maar het is hem gelukt die droom te realiseren.
Iedere paar jaar was hij zijn werk weer zat en deed dan weer wat anders waar hij eigenlijk geen ervaring in had.

Mijn moeder heeft de middelbare school nooit afgemakt, nagenoeg niet gewerkt. Droom was kinderen.
Op een leeftijd van 50 zichzelf tot dirigent laten opleiden waar ze nu geld mee verdiend, een goed lopende 2e hands kledingwinkel geopend met een kennis samen en daar bovenop rond haar 60e ook nog ZZPer pedicure geworden waar ze het zo druk mee heeft dat ze een klantenstop heeft.
Echt waar, petje af :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:44

lizy29 schreef:
Maar verantwoordelijkheid is niet alleen fysiek maar net zo goed mentaal en dat mag wat mij betreft gewoon beloond worden. Maar schijnbaar zien jij en ik verantwoordelijkheid heel verschillend.

Ik zie 'verantwoordelijkheid' vooral als een term die heel veel overgebruikt wordt, waar vrijelijk mee geschermd wordt, maar die, als het er echt op aankomt, heel vaak helemaal niet genomen wordt.

(Want als er iets mis gaat, dan blijkt dat hele concept 'verantwoordelijkheid' vooral vrij hol te zijn, en zijn er heel veel uitvluchten.)

Als je je verantwoordelijk voelt, dan doe je dat vanuit je eigen geweten. Als je het niet voelt, maken financiele beloningen voor iets wat je niet hebt het alleen maar holler en nuttelozer. (En iets wat met nog meer vuur naar elkaar geschoven wordt, als er problemen zijn.)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:15

Herkenbaar Shadow.
Managers die het beter denken te weten dan de mensen op de werkvloer, alles gaan omgooien wat vervolgens niet werkt en waar de ondergeschikten voor moeten opdraaien en vervolgens kan er geen excuses vanaf ''en moeten we vooral naar de toekomst kijken''.. :r

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:33

Even terugkomend op de vuilnisman: mijn buurman heeft zijn baan als vrachtwagenchauffeur opgezegd om vuilnisman te worden, verdient veel meer... ;) Hij heeft plezier in zijn werk, en komt ook nog eens regelmatig met waardevolle spullen thuis die een ander heeft weggegooid. Zo heb ik een keer een paar splinternieuwe zadeldekjes van hem gekregen, nog verpakt in plastic. :+

Maar on topic: ik heb jaren full time gewerkt. Omdat het kon, en om te kunnen sparen. Heb nu een huis kunnen kopen met voldoende grond voor de paarden, en ik werk 3,5 dag per week. Vind het heerlijk. De ene helft van de week ben ik er voor mijn werk en voor mijn collega's, de andere helft is voor mij en de paarden. Zie het full time werken dan ook als een investering waar ik nu profijt van heb.

Denk dus dat je zelf ook voor een groot deel kunt bepalen wat je doel is om te werken. Als ik dan zie dat er jonge mensen zijn die niet meer dan 20 uur willen werken verbaast me dat.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:08

pinto_1 schreef:
Even terugkomend op de vuilnisman: mijn buurman heeft zijn baan als vrachtwagenchauffeur opgezegd om vuilnisman te worden, verdient veel meer... ;) Hij heeft plezier in zijn werk, en komt ook nog eens regelmatig met waardevolle spullen thuis die een ander heeft weggegooid. Zo heb ik een keer een paar splinternieuwe zadeldekjes van hem gekregen, nog verpakt in plastic. :+

Maar on topic: ik heb jaren full time gewerkt. Omdat het kon, en om te kunnen sparen. Heb nu een huis kunnen kopen met voldoende grond voor de paarden, en ik werk 3,5 dag per week. Vind het heerlijk. De ene helft van de week ben ik er voor mijn werk en voor mijn collega's, de andere helft is voor mij en de paarden. Zie het full time werken dan ook als een investering waar ik nu profijt van heb.

Denk dus dat je zelf ook voor een groot deel kunt bepalen wat je doel is om te werken. Als ik dan zie dat er jonge mensen zijn die niet meer dan 20 uur willen werken verbaast me dat.

Dat laatste heb ik ook. Ik heb altijd veel gewerkt en werk nu ook fulltime. Als je het fysiek echt niet aankunt, vind ik dat natuurlijk een ander verhaal, maar jonge mensen die geen zin hebben om 'te leven om te werken', daar kan ik met m'n hoofd niet bij. Je investeert in je toekomst... in dat leuke huis, die promotie waarna je minder kan gaan werken, in een vast contract. 20 uur vind ik echt bizar weinig. Da's 2,5 dag van de 7 dagen per week...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:53

Ik krijg nu reclame van een burn-out kliniek onder in beeld in de banner :') _O-

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:20

bruintje123 schreef:
Ik geniet er niet van woogy.
Het is een te grote aanslag op mijn lijf.
Maar niet voor iedereen is er dan een potje. Zo eerlijk is het niet verdeeld in Nederland.
En als ik dan gezonde maar luie mensen in de bijstand zie ben ik niet zo aardig in mijn oordeel.
Mijn werk doe ik overigens graag.
Helaas houd mijn contract ook weer op.
En dan met je brakke lijf maar weer verder zoeken.

Mijn lijf laat mij anders ook vaak zat in de steek, en juist daarom ben ik trots dat ik met mijn ziektes en aandoeningen gewoon kan werken en meedraaien in de maatschappij.
Ik zou 100% afgekeurd kunnen worden, maar dan zou ik ook minder moeten doen op de dag(geen paarden activiteiten meer). Daar zit ik niet op te wachten.
Ik ben blij met elke dag dat ik kan werken, al heb ik soms ook geen zin, ben ik alsnog heel blij dat ik kan werken. Eens komt de dag dat het me niet meer lukt, tot die tijd geniet ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:29

Een van mijn broers heeft MS.
Zijn grootste angst is om niet meer te kunnen werken. Niet om het inkomen want dat is uitstekend verzekerd door zijn werkgever, maar omdat zijn werk zijn hobby en passie is.
Inmiddels is hij intern omgeschoold zodat hij geen fysieke werkzaamheden meer hoeft te doen. Hij is terugekrabbeld van 80% ziekteverlof naar 80% werken.
Terwijl iedereen het volledig zou begrijpen als hij het bij 50% zou houden, dat zou de arts ook direct toewijzen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:28

Woogy
Ik geniet niet meer na ruim 30 jaar werk.
Ik zou wel weer eens meer willen genieten van mijn hobby's.

Ben ik trots op wat ik heb bereikt.
Ja zeker. Maar die trots zal ik niet verliezen als ik nu een basis inkomen zou krijgen en eens wat meer voor mezelf kunnen gaan doen dan altijd maar survivalen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:38

Bruintje ik ook niet meer...op een gegeven moment ben je uitgewerkt...

maar als man ik ik nu een basis inkomen krijgen, zullen we de tent moeten sluiten, dan wordt het een flatje zonder paard en banken....dat zie ik ook niet zitten.

Mijn lijf is brak en ik moet alle zijlen bijzetten om pensioenleeftijd te mogen gaan bereiken...werk 15 u en dat geeft mij geld voor peerdje...zonder werken meer kwaileit van leven, met werken vaak tobben met lijf...maar kies toch voor werken, omdat ik na ruim 30 jaar werken ook nog wil genieten van wat extra luxe, paard dus...

Bruintje daarom zijn we misschien ook zo fel op de mauwers die alles voor niks willen en nooit tevreden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:11

Sommige mauwers verzieken zo de sfeer voor anderen op het werk dat ik het goed zou vinden als die lekker thuis gingen mauwen met hun basis inkomen. Dan heeft een ander er geen last van tenminste en blijft het voor de anderen ook gewoon leuk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:11

Dat denk ik ook tcm Of eigenlijk weet ik wel zeker.

Hier is besloten met 65 het huis te verkopen. Dan gaat het nooit meer om bij te houden.
Dan is dat flatje prima.

Met basis inkomen komen van mijn kant en een man die dan zelfs minder kan werken komen wij dan wel rond.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:13

Sizzle schreef:
Sommige mauwers verzieken zo de sfeer voor anderen op het werk dat ik het goed zou vinden als die lekker thuis gingen mauwen met hun basis inkomen. Dan heeft een ander er geen last van tenminste en blijft het voor de anderen ook gewoon leuk.

Geen idee op wie het slaat.
Maar mijn leidinggevende en collega's weten niets van mijn brakke lijf af.
Dus mauwen doe ik thuis ( of hier mooi anoniem.) als ik alle krachten op het werk weer heb verspeeld.

Mauwers op het werk zijn naar mijn idee vaak echt mauwers die weinig mankeert.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:20

Ik denk dat het op ons slaat.

Ik ben zzper, dus heb niks met een werkvloer.. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:21

Dat denk ik ook.
Maar die misselijke aanname is nogal fout gedacht.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:30

Misschien zit ze in Zwitserland tussen de mauwers?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:52

Ik heb het niet over jullie hoor ;)

Gewoon over real-life collega's waarbij nooit iets goed is en daarbij de hele dag andere mensen bij betrekjen en proberen van hun werk te houden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:57

Daar ben ik het mee eens..als iedereen het gewoon gezellig houdt, blijft werken leuk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:01

Ik heb collega's gehad die de halve dag you-tube bloopers zaten te kijken als de baas even weg was, de radio keihard zette terwijl je probeert een document te schrijven.
Continue komen zeuren dat je veel te serieus bent en ondertussen steen en been klagen dat de baas ze aangesproken heeft op hun gebrek aan productiviteit.
Zulke mensen kunnen je beter thuis hebben zitten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:22

Die kunnen inderdaad beter thuis blijven.

Gelukkig zijn er ook erg leuke teams.
In zo'n team werk ik nu.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:27

Jammer dat dit topic is uitgemond in een topic over het basisinkomen. Hierover loopt namelijk een apart topic: [NM] Basis inkomen Hier is naar mijn mening al een hoop interessants over het basisinkomen gezegd.

Vooralsnog is er geen basisinkomen en zullen TS en alle anderen in dit topic het moeten doen met de situatie zoals hij nu is.

Ik vind het jammer om te horen dat een hoop mensen niet tevreden zijn met hun huidige situatie. Toch vind ik het ook begrijpelijk en super herkenbaar. Ik heb zelf ruim 4jr een baan gehad waar 'verschrikkelijk' nogal een understatement was. Misschien niet eens omdat de werkgever verschrikkelijk was, des te meer omdat de baan en bedrijfssfeer gewoon totaal niet bij mij paste. Het duurde alleen 4jr om erachter te komen dat dit het geval was, te ontdekken wat dan wel bij me past, de moed te verzamelen om een andere baan te zoeken en dan ook nog die daadwerkelijke baan te vinden. Dat vereist niet alleen doorzettingsvermogen en inzicht, maar ook lef, om een goed salaris en een vast contract 'op te geven' voor iets leuks, wat geen vastigheid biedt en geen goed salaris heeft.

Als je dan al in een lichtelijk deprimerende situatie zit (lees: nogmaals understatement) dan is dat alles hierboven nog eens extra moeilijk. Want als ik erop terug kijk snap ik niet waarom ik niet eerder de knoop heb doorgehakt, maar ik kan me ook nog ontzettend goed herinneren dat ik midden in die situatie zat en dat ik overal beren op de weg zag. Iets met een vicieuze cirkel. ;)

Bovendien kon ik me niet meer voorstellen dat er 'leuk' werk zou bestaan, dat mensen met plezier naar hun werk gingen en kon ik me al helemaal niet voorstellen dat ik nog 40jr werken zou gaan volhouden.

En slechts een klein jaar later ga ik elke dag vrolijk naar mijn werk, zijn mijn vakantiedagen niet opgemaakt omdat ik liever werk dan thuis zit en kan ik me niet voorstellen dat ik niet meer zou willen werken. Over 2 maanden krijg ik zelfs de kans om mijn droomfunctie te gaan vervullen. Iets wat ik een jaar geleden niet eens voor mogelijk had gehouden. Ik stuiter als een verliefde puber over de werkvloer en vraag me af of ik ook meer kan werken i.p.v. minder. Lichamelijke (vage) klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Een verschil van dag en nacht slechts doordat ik een passende baan heb gevonden. Dat is zo super belangrijk en daar wordt hedendaags nog zo ontzettend vaak aan voorbij gegaan. Want wat voor de een super is, kan voor de ander verschrikkelijk zijn!

Begrijp me niet verkeerd, werk is wel werk, anders zouden ze je er niet voor hoeven te betalen. Ik moet regelmatig om 04.00u m'n bed uit en dat is nooit echt m'n favo bezigheid geweest. Elke baan heeft leuke en minder leuke kanten. Maar ik ben wel van mening dat een voor jou passende baan het verschil kan maken tussen dag en nacht. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:32

:j

Er zijn ontzettend veel mensen die geen actie durven nemen helaas.
In sommige situaties begrijp ik dat ook wel, maar in veel gevallen gaat het ook gewoon om goede 2-verdieners met een zeer fatsoenlijk CV.
Daar heb ik dan echt moeite mee om te begrijpen waarom ze niet gewoon een gokje wagen.