geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:32

NoName126 schreef:
Mijn god wat een reacties op jou, TS. Duidelijk van allemaal paardenmeisjes haha ;)

Ik als leerkracht en bijna moeder zou het hetzelfde doen als jou. School gaat boven eigen paard. Ze kan rijden en knuffelen met verschillende paarden dus ze hoeft er absoluut niet mee te stoppen, maar elf onvoldoendes is stuitend. Misschien leert ze inderdaad pas als ze flink op haar bek gaat.
Wedstrijdsport oppakken eist enorm veel tijd. Tijd die ze nu gewoon in school heeft te steken. Heel simpel.

En jij noemt je een leraar? >;)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:37

ik zou een tussenweg zoeken. ik snap dat je het als ouder sneu vind voor je dochter,aar haar school is wel haar toekomst. en zoals ik oogevoed ben zou ik ook geen paard krijgen met 11 (!) onvoldoendes.
probeer de afspraak te maken, zodra je nog maar 3 onvoldoendes hebt ( dus 8 onvoldoendes heeft opgehaald) mag ze weer verder gaan kijken voor een paardje. dan ziet ze misschien waarvoor ze die cijfers moet gaan halen en os het een motivatie voor haar. ik noem nu een voorbeeld van 3 onvoldoendes over laten, omdat je met 3 onvoldoendes nog wel over mag naar het volgend jaar (naar mijn weten).

ik vind eigenlijk dat je te makkelijk omgaat met je dochter.. als ze zo doorgaat op school, heeft ze later zelf niet eens het geld om een eigen paard te kunnen onderhouden. misschien kom ik nu heel gemeen over,en dat is evht niet mijn bedoelling, maar uit medelijden toch maar een paard kopen vopr je dochter terwijl ze school maar laat vpor wat het is, is eigenlijk niet oke. en ja, elk kind heeft een uitlaatklep nodig. maar jou dochter heeft een pony om op te rijden, ik moet het met mijn wekelijkse manegeles doen. jou dochter heeft al meer kansen en dingen om zich te ontspannen in de paardenwereld als de meeste paardenmensen zullen hebben denk ik.

ik zou zeggen, eerst school, dan paard.

Mungbean

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:43

Er zijn ADDers met de hoogste universitaire graad en een chaotisch hoofd maar keurig huishouden, maar ook zonder opleiding die in een pleuris bende leven en schulden maken omdat ze de verantwoordelijkheid niet aankunnen. Ik ken ze beide.
En dan nog alles wat er tussen zit.

Vind eerst eens uit op welke manier je dochter motivatie krijgt voor school.
Wellicht kun je haar beter overplaatsen naar een werk-leer situatie waarbij je direct te maken hebt met de praktijk ipv enkel boeken.

Een ADDer uit de tweede (extreme) groep kun je straffen tot je zelf de haren uit je hoofd trekt van frustratie maar het zal niets helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:58

Ik weet dat één ding heel belangrijk is voor kinderen het AD(H)D: positieve ervaringen.

Ze krijgen al zo vaak te horen dat ze tekort schieten. Geen goede cijfers op school, niet goed plannen, niet genoeg gemotiveerd, eigenwijs, spullen rond laten slingeren, vergeten hun tas in te pakken, dingen vergeten, chaotisch zijn....

Je dochter heeft een leven voor zich waarin ze nog heel erg vaak zal horen dat ze faalt. Gun haar vooral zoveel mogelijk positieve ervaringen. Nu kan het nog. Help haar te ontdekken waar ze wel goed in is en leer haar daar trots op te zijn. Geef haar een kans om ook ergens in te schitteren, ook al is dat niet in dingen die jij voor ogen hebt (zoals school).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:59

Yenni schreef:
NoName126 schreef:
Mijn god wat een reacties op jou, TS. Duidelijk van allemaal paardenmeisjes haha ;)

Ik als leerkracht en bijna moeder zou het hetzelfde doen als jou. School gaat boven eigen paard. Ze kan rijden en knuffelen met verschillende paarden dus ze hoeft er absoluut niet mee te stoppen, maar elf onvoldoendes is stuitend. Misschien leert ze inderdaad pas als ze flink op haar bek gaat.
Wedstrijdsport oppakken eist enorm veel tijd. Tijd die ze nu gewoon in school heeft te steken. Heel simpel.

En jij noemt je een leraar? >;)

Er lijkt nu wel een hetze te ontstaan tegen de bokkers die hier posten vanuit hun beroepsperspectief en die juist duidelijke adviezen en no-nonsense visies posten.
Jammer want zo worden goede adviezen in de wind geslagen en mensen afgedaan als beroepsidioten die slecht presteren, geen empathisch vermogen hebben, geen verstand van zaken hebben en die beter elders werkzaam zouden kunnen zijn.

Dochter van TS heeft vrije tijd en kan haar hobby uitoefenen, dat is top.
Om 11 onvoldoendes weg te werken binnen enkele maanden zal de overige tijd gewoon in schoolwerk gestopt moeten worden. Over enkele maanden al wordt de prognose voor volgend schooljaar opgemaakt. Deze kan uiteraard nog wijzigen tot de laatste schooldag, maar als de dochter niet nu cijfers gaat ophalen gaat het in de laatste paar schoolweken echt niet meer lukken. En daar vergissen velen zich in, het schooljaar gaat sneller dan je denkt.

Succes iig TS.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:25

Goof schreef:
Er lijkt nu wel een hetze te ontstaan tegen de bokkers die hier posten vanuit hun beroepsperspectief en die juist duidelijke adviezen en no-nonsense visies posten.

Een hetze is overdreven hoor.

Maar de realiteit is ook dat er best wat leerlingen zijn die uitvallen of in elk geval een flinke knauw in hun zelfvertrouwen krijgen binnen het onderwijs omdat het beroepsperspectief vaak zo weinig ruimte biedt om de leerling te zien. En als ik lees over een meisje dat ADD heeft en dyslexie, en een hoger schooladvies had, dan denk ik dat er een heel reeel risico is dat ze op diverse plekken een beetje tussen wal en schip valt.

Ik ben het overigens niet met alle adviezen oneens: een gestructureerde manier om te leren leren, en het huiswerk aan te pakken vind ik een goed idee. :j

Maar dat kan niet zonder een basis van het zien van de leerling, het waarderen van iemand als persoon, iemand de kans te geven ergens goed in te zijn ipv alleen maar aandacht richten op waar iemand op uitvalt, en te zorgen dat je niet alleen bezig bent met het drillen van kinderen tot brave presterende leerlingen, maar ook jonge mensen stimuleert zich te ontwikkelen met plezier en zelfvertrouwen.

En dat perspectief mis ik een beetje. Ik heb het als leerling zelf ontzettend gemist, ik ken ook heel veel mensen met leerproblemen in een of ander opzicht die dat ook ontzettend gemist hebben.
(En ook de dochter van de TS heeft al een onzachte confrontatie gehad met het ongebrip van docenten: bv het incident met het boekverslag waar luisterboeken niet zijn toegestaan. Ook die docent zal wellicht zeggen dat het 'beroepsperspectief' is. En wellicht dat er ook een andere kant aan het verhaal zit - maar tegelijkertijd zijn dat soort situaties bepaald niet uniek in het onderwijs.)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:19

Percy schreef:
Vesceron en Florentine: ik denk dat jullie mijn post iets harder opvatten dan bedoeld was. Florentine, jij was indertijd aan het twijfelen tussen een fokmerrie en een wedstrijdpaard of een combinatie daarvan. Daardoor vraag ik me nu af hoe je daar nu in staat? Koop je dan helemaal geen paard meer of?

Heb zelf een dochter die internationaal rijdt en ik ben zelfs nooit op het idee gekomen om haar die wedstrijdsport te ontzeggen ondanks dat het wel degelijk heel veel tijd kost en waar andere dingen zoals school onder lijden. Voor haar is de paardensport en haar paarden haar lust en haar leven en ik denk dat dit voor jouw dochter ook zal gelden. Ik zou haar dus echt dat paard niet ontzeggen maar wel goede afspraken maken met haar. Houdt ze zich er niet aan? Dan maar even een wedstrijdstop. Dat lijkt me veel meer realiseerbaar dan geen nieuw paard voor haar kopen.

Hier ga ik helemaal in mee

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:04

Goof schreef:
Jammer want zo worden goede adviezen in de wind geslagen en mensen afgedaan als beroepsidioten die slecht presteren, geen empathisch vermogen hebben, geen verstand van zaken hebben en die beter elders werkzaam zouden kunnen zijn.

Dochter van TS heeft vrije tijd en kan haar hobby uitoefenen, dat is top.
Om 11 onvoldoendes weg te werken binnen enkele maanden zal de overige tijd gewoon in schoolwerk gestopt moeten worden. Over enkele maanden al wordt de prognose voor volgend schooljaar opgemaakt. Deze kan uiteraard nog wijzigen tot de laatste schooldag, maar als de dochter niet nu cijfers gaat ophalen gaat het in de laatste paar schoolweken echt niet meer lukken. En daar vergissen velen zich in, het schooljaar gaat sneller dan je denkt.

Succes iig TS.

Ik vind het triest maar niet verbazend dat die "beroepsperspectieven" zijn zoals ze hier staan.
Jij vindt ze goede adviezen maar jouw manier zou bij mij al niet gewerkt hebben en ik heb geen ADD of ADHD of wat dan ook. Bij mijn broer met ADHD was het al helemaal geen optie.
Verklaart ook waarom mijn broer ver onder zijn niveau afgestudeerd is, dit soort "professionele goede no-nonsense visies".

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:53

AD(H)D lijkt wel dé smoes voor alles. Sjonge jonge... vroeger werd ook niet iedereen de kont ingekropen omdat ze 'ziek' waren. :roll:

Kind moet gewoon luisteren en goede punten halen, hoe kan dat zo een gedoe zijn? Ik zou haar (als het geld ervoor is) gewoon een sportpaard kopen en gelijk een bijrijder zoeken, bepaalde dagen afspreken om te trainen en verplicht leren. Geen goede punten? Geen wedstrijden en eventueel minder rijdagen.

Zie eigenlijk het probleem niet zo, kind moet luisteren en jij doen wat je haar beloofde.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:06

"Gewoon" luisteren zeg je. Wat ben ik blij voor jou dat, dat blijkbaar voor jou nooit een probleem is geweest. Niet iedereen kan dat van zichzelf zeggen, helaas.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:32

Pfoeh Slvna daar durf je me nogal een uitspraak te doen.
Vooral het hele "vroeger" gedeelte ontkracht alles.

Vroeger waren er niet zoveel afleidende factoren als dat er nu zijn. Vroeger was het opleidingsniveau lager. Vroeger waren de eisen die gesteld werden niet zo hoog. Vroeger was er minder kennis dan dat er hedendaags is over het menselijk brein en alle andere ziekte vormen.

Niemand zegt dat ze "ziek" is, maar ADD is wel zeker een beperking die het een stuk moeilijker maakt om te leren. ADD is niet iets dat opvalt in tegenstelling tot ADHD en niemand van buiten af kan zomaar zien hoe druk zij eigenlijk wel niet in haar hoofd is. Het is eigenlijk al een wonder dat ze er zo vroeg achter zijn gekomen omdat de problemen vaak pas later op komen spelen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:37

Heb zelf waarschijnlijk ADD, zal het er komende afspraak met mijn psycholoog over hebben. Maar opnieuw, om dat als smoes te gebruiken?

We hebben allemaal een gezond verstand. Begrijpen dat niks vanzelf komt, we moeten moeite doen voor wat we behalen willen. Als ze problemen in haar hoofd heeft en iedereen blijft haar maar belonen, zal ze nooit leren hoe het leven in elkaar zit. Haar baas gaat haar later ook niks vergeven omdat ze ADD heeft, ze komt toch gewoon het werk te doen wat ze moet doen.

Het is ja zó moeilijk hè, luisteren naar je ouders. Sinds 2000 pas... ervoor was dat nooit een probleem. Afleidende factoren, hou op hou op.

Edit: Bedoel dus niet dat er niks mis is met haar. Bedoel ook niet dat ze geen goede gesprekken verdient. Maar ze heeft geen meerwaarde door haar ADD, het betekend niet dat ze maar kan doen wat zij wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:38

Dat vind ik altijd zo gek he? Als een kind een been mist vinden we het allemaal heel acceptabel dat het niet alles kan. Maar als de beperking in de hersenen zit, dan verdwijnt het inlevingsvermogen van sommige mensen opeens als sneeuw voor de zon....

Gebrek aan inlevingsvermogen....zou dat eigenlijk ook een stoornis zijn? Of een kwestie van gebrek aan opvoeding?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:40

Gebrek aan inlevingsvermogen zeg je. Volgens mij bestaan er ook andere woorden voor mensen een handje boven het hoofd houden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:48

En toch heeft ze ergens wel een punt vind ik. Ik heb ADD en altijd gedoe op school gehad, nooit huiswerk maken, alles op het laatste nippertje doen, veel dagdromen in de klas, niet geconcentreerd zijn.

En nog steeds zijn dit de dingen waar ik moeite mee heb evenals dingen onthouden. Maar ik kan niet tegen mijn leerlingen zeggen dat ik hun werk niet heb nagekeken omdat ik mezelf er niet toe kon zetten of omdat ik het vergeten was of omdat ik druk in mijn hoofd was. Nee, ADD of niet, uiteindelijk moet ik toch meedraaien in de maatschappij. Dus ik heb daar zo mijn manieren voor gevonden, ik ben getrouwd met mijn agenda want die zorgt ervoor dat er enigszins structuur in mijn chaos is, ik zorg gewoon dat ik de dingen doe die ik moet doen.

Maar ik ben 28, geen 15 en ik maak trouwens nog geregeld ADD foutjes. Hoort erbij, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor een 15jarige nog moeilijker is. Is er geen therapie waar ze met uitstelgedrag om leert gaan? En ouders kunnen toch in SOM zien hoeveel huiswerk er is? Is het geen idee om dat dan samen te doen?

Mijn moeder heeft oeverloos lang met mij mijn huiswerk gemaakt. Nog steeds wil het nog wel eens helpen als iemand naast me zit en me in de gaten houdt.

Overigens Slvna, je hebt al eens eerder een jaarban gehad omdat je nogal op een fanatieke manier aanwezig was. Ook al heb je een punt, je kunt best werken aan een wat positievere manier van het verwoorden. Met stroop vang je meer vliegen en het draagt bij aan de sfeer.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:51

Helemaal gelijk Safina.. zou het niet weten, kan zowel beperking zijn als gebrek aan opvoeding denk ik.

Slvna, als jij denkt dat je ADD hebt dan zou ik het nog maar eens na gaan lezen wat precies de kenmerken zijn. Want 1 daar voor is dat je met AD(H)D een groot emotioneel inlevingsvermogen hebt, en dat stuk mis ik toch wel. Daarnaast zie ik wel meerdere kenmerken in deze antwoorden die er niet bijhoren.
Ook zou ik nog even terug gaan lezen en dan wil ik graag horen waar jij precies leest van TS dat zij aan het belonen is voor iets wat slecht gaat. Op dit moment is er namelijk minder dan dat er voor heen was, maar goed.

Het werk, niemand zegt dat haar baas haar zomaar voor niets gaat belonen. Echter gebeurd dit in het echte leven toch wel regelmatig, in vorige posts van anderen is dit ook terug te lezen. Daarnaast moet je werk kiezen wat bij je past en als AD(H)D'er zal het een stuk zwaarder zijn op kantoor dan om bezig te zijn in een creatieve omgeving of iets waar je actief bezig mag zijn. Dus met "ze komt toch gewoon het werk te doen wat ze moet doen" moet ze de juiste keuze maken, anders gaat het mis.

Sinds 2000 pas? Waar doel je op?
Er zijn wel zeker veel afleidende factoren dan vroeger. Ik ben maar 3 jaar ouder dan jou maar toen ik op de middelbare school zat waren er bijvoorbeeld nog geen smartphones. Werd niet alles digitaal les gegeven etc. En zo zijn er nog veel meer afleidende factoren bijgekomen in de loop der jaren. Dan heb ik het niet alleen over in de klas maar over de hele wereld. Een ADD'er zijn hoofd maakt over uren om dit allemaal te kunnen verwerken.

@lieveli tuurlijk kun je de dingen wel doen. Maar het kost meer werk. Als je de handigheid hier nog niet in hebt gevonden is het een hele opgaven. Daarnaast kan de 1 het natuurlijk extremer hebben als de ander.
En je baan is (hoop ik) iets dat je leuk vind. Focussen is dan toch even wat makkelijker dan wanneer je het allemaal maar bullshit vind en je zit jezelf continu in de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:51

xSlvna schreef:
Gebrek aan inlevingsvermogen zeg je. Volgens mij bestaan er ook andere woorden voor mensen een handje boven het hoofd houden.

Je wekt op mij de indruk dat je zelf nog wat issues hebt die je een plek moet geven in je leven. Succes daarmee!

AD(H)D is geen excuus. Het is een beperking. Een beperking die van ouders vraagt om heel duidelijk en consequent te zijn, maar tegelijkertijd ook te zorgen voor een positiviteit, zelfvertrouwen en ruimte geven aan de kwaliteiten die een kind wel heeft. Kortom: Soms betekent dat grenzen stellen en soms betekent dat water bij de wijn doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:09

safina schreef:
xSlvna schreef:

Je wekt op mij de indruk dat je zelf nog wat issues hebt die je een plek moet geven in je leven. Succes daarmee!

AD(H)D is geen excuus. Het is een beperking. Een beperking die van ouders vraagt om heel duidelijk en consequent te zijn, maar tegelijkertijd ook te zorgen voor een positiviteit, zelfvertrouwen en ruimte geven aan de kwaliteiten die een kind wel heeft. Kortom: Soms betekent dat grenzen stellen en soms betekent dat water bij de wijn doen.

Daar heb je volledig gelijk bij, maar het lijkt er wel op alsof meer water als wijn geschonken moet worden. Heb het er ook niet over dat ze geen speciale behandeling nodig heeft, vandaar de edit. Maar het betekend niet dat ze alles maar in de schoot geworpen moet worden.

Bij mij op school zie ik het ook keer op keer op keer weer. Heb je een beperking met een doktersbriefje erbij? Oké dan krijg je alles cadeau. Opletten? Nah waarom, de leraren zeggen het 1 keer en erna zeggen ze zelf "Ja maar deze leerling is anders, we kunnen niet zoveel verwachten". Ooit enig besef gehad van hoeveel mensen misbruik maken van hun beperkingen? Alsof ze niet meer kunnen schrijven zodra ze een gebroken been hebben...

Mijn enige issue is de maatschappij, altijd die kromme redenaties. Ken gewoon helaas te veel mensen waar ik gewoon duidelijk zie dat ze misbruik maken van hun stempel... want meestal als je ze even 'aanpakt' kunnen ze ineens wél luisteren en ineens wél respectvol zijn. Ineens hebben ze geen grote mond en ineens kunnen ze wel leren.

Vergeetachtig zijn etc. zijn inderdaad eigenschappen, logisch met al die geestelijke overuren. Ik weet wel hoe vermoeid je je dan voelt. Maar het betekend niet dat je dan bij 11 onvoldoendes op je rapport maar denkt "Ach joh, is toch niks mis mee. MAM ik wil weer sporten want dat kan ik tenminste wel". Zo werkt dat later ook niet...

Ik kom overigens altijd grof over, weet ik en het maakt me ook niet uit. Ben duidelijk en direct, loop er niet omheen. Maar vaak word ik te grof begrepen en vatten mensen alles vele malen hatelijker op dan dat ik het bedoel. Met 'Gewoon luisteren' bedoel ik daadwerkelijk 'gewoon luisteren' want ook met ADD kun je dat. Ik zeg er niet bij dat het niet op een aparte manier geboden moet worden door de ouders. Ze verdiend zeker haar paard, maar je mag een ADDer ook gewoon verplichten om huiswerk te maken op bepaalde tijden van de dag. Waarom zou ze wel met regelmaat kunnen sporten maar niet met regelmaat voor school kunnen werken?
Ik heb mezelf overigens juist aangeleerd dat als ik iets rots doe (leren, poetsen...) dat ik dan iets leuks verdien. Werkt goed. Voor wat hoort wat :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:25

xSlvna schreef:
Waarom zou ze wel met regelmaat kunnen sporten maar niet met regelmaat voor school kunnen werken?

Dat is al behandeld: heel veel leerlingen weten helemaal niet wat ze precies moeten doen als ze moeten 'leren.' Maakwerk gaat nog, maar het overzicht krijgen op hoe je iets aanpakt voor een proefwerk of werkstuk of opdracht, dat weten veel jongeren echt niet, en daar hebben ze ook gewoon simpelweg de neurologische ontwikkeling nog niet voor.

Scholen onderschatten dat vaak, en verwachten dat leerlingen zich dat min of meer vanzelf eigen maken, maar dat is vaak niet zo.

Harder zijn tegen die leerlingen leert die leerlingen verder weinig. Zelfs als ze uit pure paniek 'iets' doen als je tegen ze gaat schreeuwen en dat toevallig een goed effect heeft, betekent nog niet dat die leerlingen zich daarna beter in staat voelen om iets aan te pakken. Meestal blijkt dan namelijk alsnog dat er volstrekt geen lijn in zit, en er heel inefficient te werk wordt gegaan.
Geef ze mogelijkheden en aanmoediging, dat helpt. En structuur, want structuur helpt ook een boel.

Maar van jouw idee van 'harder aanpakken, dan doen ze het ineens wel' is echt al vaak genoeg aangetoond dat het niet werkt of averechts. Vaak krijg je er vooral ongelukkige mensen van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:39

Het werkt ook niet, hoe meer straf een familielid van mij kreeg hoe minder hij deed.
Hij schakelde letterlijk uit.
Zijn problemen met zelfmotivatie zijn zo enorm tot een niveau waarop zijn leven nooit 100% zelfstandig kan zijn.
Als de problemen te groot worden kan hij geen gestructureerde oplossing bedenken.

Op het werk geven ze hem gewoon exact afgemeten taken en daarin is hij ontzettend goed.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:03

Kinderen moet je 'leren leren', als je begrijpt wat ik bedoel. Voor ons volwassenen lijkt alles zo vanzelfsprekend maar een kind weet niet uit zichzelf hoe hij zich moet concentreren en taakgericht bezig moet zijn. Je kunt er wel aanleg voor hebben en voor de 1 is het makkelijker dan voor de ander. Maar tegen een kind zeggen: "Maak je werk nu maar gewoon", heeft pas effect als je al voorwerk hebt gedaan en het kind ook daadwerkelijk weet hoe je zoiets aanpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:21

Jolien87 schreef:
Kinderen moet je 'leren leren', als je begrijpt wat ik bedoel. Voor ons volwassenen lijkt alles zo vanzelfsprekend maar een kind weet niet uit zichzelf hoe hij zich moet concentreren en taakgericht bezig moet zijn. Je kunt er wel aanleg voor hebben en voor de 1 is het makkelijker dan voor de ander. Maar tegen een kind zeggen: "Maak je werk nu maar gewoon", heeft pas effect als je al voorwerk hebt gedaan en het kind ook daadwerkelijk weet hoe je zoiets aanpakt.

Precies!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:37

Jolien87 schreef:

Helemaal mee eens, en dat moet ook gebeuren op een manier die aangepast is aan de leeftijd en het kunnen van een kind. En ik snap dat dat niet gemakkelijk is, en dat het daarom vaak niet helemaal loopt zoals het zou moeten.
Maar ik kan me toch niet ontdoen van de indruk dat er regelmatig gezegd wordt dat het omwille van leerstoornis X of Y toch niet zal lukken, en dat er daardoor maar gewoon vrede mee genomen wordt, en er ook verder niet veel meer geprobeerd of ondernomen wordt. Ik denk dat dat ook is wat iemand hierboven bedoelt met dat een stempeltje als een excuus gebruikt wordt, ook al is dat wellicht een beetje onhandig verwoord.

Even als toevoeging: ik wil absoluut niet suggereren dat dat hier gebeurt hé, ik ken de personen en de situatie helemaal niet. Ik heb het over een aantal mensen in mijn omgeving.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 05:11

xSlvna schreef:
AD(H)D lijkt wel dé smoes voor alles. Sjonge jonge... vroeger werd ook niet iedereen de kont ingekropen omdat ze 'ziek' waren. :roll:

Kind moet gewoon luisteren en goede punten halen, hoe kan dat zo een gedoe zijn? Ik zou haar (als het geld ervoor is) gewoon een sportpaard kopen en gelijk een bijrijder zoeken, bepaalde dagen afspreken om te trainen en verplicht leren. Geen goede punten? Geen wedstrijden en eventueel minder rijdagen.

Zie eigenlijk het probleem niet zo, kind moet luisteren en jij doen wat je haar beloofde.

Niet geremd door enige kennis van zaken. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:41

XSylvna, nee dat klopt.
Vroeger werden ze voor dom en lui uitgemaakt wat spijbelen en vroege schoolverlating tot gevolg had.