Doubtless schreef:Leuk Laura!
En hoe normaal is het eigenlijk om ingepland te staan van 11.00 tot 19.00 met 1 rookpauze a 10 minuten?
Geen rookpauzes bij ons
Maar ik rook zelf niet en al ons personeel ook niet (verbazingwekkend in de Horeca
) Roken is een luxe, en in de Horeca is daar niet altijd tijd voor..
Hoe zoiets opgelost kan worden? Simpel, extra personeel neerzetten! Als het druk is hebben wij vaak iemand stand-by staan die gebeld kan worden wanneer het nodig is. We hebben mensen die wijken lopen en mensen die 'runnen', dus alleen eten/drankjes lopen. Extra runner scheelt heel veel 
Doubtless schreef:Van 11 tot 19 mis je dus lunch en eet je pas laat avondeten. Dat was me een beetje te bont.
Ik vind dat heel normaal in de Horeca eerlijk gezegd. Zolang je genoeg te drinken hebt en naar het toilet kunt moet je toch makkelijk 8 uurtjes kunnen werken op een goed ontbijt?
Lienek schreef:Ik kom even binnen vallen; hoe zit het bij jullie met fooi?
Wij krijgen geen fooi uitgekeerd, dit gaat in de zak van de eigenaren... Nu is daar discussie onder de collega's ontstaan omdat er redelijk wat fooi wordt gegeven en wij niks krijgen!
Is hier wettelijk iets over geregeld? Of bokkers die hetzelfde probleem hebben?
Nog een vraag; hoe gaan jullie om met onbeschofte en/of gemene gasten? Iedereen zegt tegen me dat ik t niet persoonlijk op moet vatten, maar hoé die je dat?
Hier zijn geen regels voor (behalve dat je fooi officieel aan moet geven bij de belasting geloof ik
) dus de eigenaar mag doen wat hij wilt. Ik vind het niet slim, want personeel is veel meer gemotiveerd als ze werken voor dat extraatje.. Hoe meer energie je in mensen steekt, hoe groter de kans is dat je wat krijgt natuurlijk..
Wij hebben voor iedereen een spaarvarkentje waar de fooi aan het eind van je shift in gaat. Dan mag je zelf kiezen of je het opspaart of dat je het laat zitten. Als je het dan wilt hebben wisselen wij het om voor briefgeld en dan zitten wij niet meer met een kleingeldtekort
Collega met varkentjes 

Onbeschofte gasten zitten er altijd tussen. Daar moet je boven staan. Als het gedrag niet te erg is moet je er weinig aandacht aan besteden. Dat betekent niet dat je zomaar alles over je heen moet laten komen! Aanrakingen en dergelijke zijn al ongewenste intimiteiten, en gemene opmerking mag best wat van gezegd worden. Ik zeg vaak iets als: "Nou meneer, daar ben ik niet van gediend dat u dit nu zegt". Of als mensen aan je zitten (al is het een hand in je zij, wat veel mensen normaal vinden blijkbaar) dan zeg ik vaak dat ik er niet van hou als mensen aan mij zitten. Veel mensen denken dat ze alles kunnen maken omdat wij hun moeten bedienen.
Klant is koning maar personeel is keizer!