Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 03:32

_Yasmine_, als je in zo'n team komt vallen lijkt het mij ook moeilijk dat alles te begrijpen inderdaad!

Deze week is relatief erg rustig bij ons, niet slecht ofzo, maar we zijn een beetje verwend met de drukke weken denk ik := Ach, we zijn immers pas net een half jaartje bezig he..

Vandaag de verjaardag van onze afwasser gevierd. Cadeautjes gehaald, baardolie (als grapje omdat hij ineens een baard heeft), een fantastische spaarpot in de vorm van een hamburger en 5 dinercheque's van de MacDonalds, haha!

Verder nog steeds trots op onze jongste werknemer van 16, ze heeft vandaag voor het eerst alle tafels bediend en het ging supergoed! Hoe meer verantwoordelijkheid ze krijgt, hoe beter ze het doet, zo leuk :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:20

Leuk Laura!

De drukte bij ons is gewoon niet meer te filmen. Keuken kan het niet bijhouden & bar net aan. Ik stond gisteren in m'n eentje op een wijk van 23 tafels & ik kon er niets van maken. Van 11 tot 17 alles vol, met mensen die snel iets wilde drinken, snel wilde lunchen en daarna snel af wilde rekenen. Als je dan op moet nemen, uit moet halen & af moet rekenen loop je gewoon flink in de soep. Ga vandaag dan ook een gesprek aan met m'n baas, om te kijken hoe we dit kunnen voorkomen.

Hoe werkt dat bij jullie? Krijgen jullie veel begeleiding/leiding?

En hoe normaal is het eigenlijk om ingepland te staan van 11.00 tot 19.00 met 1 rookpauze a 10 minuten?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:47

Pfff Doubtless ik ken het probleem.. Dinsdag heb ik ook gewerkt toen we eigenlijk te weinig man in de bediening hadden. En ik was de enige die bestellingen kon opnemen, op het hele terras. Dus ook mijn werk totaal niet kunnen doen zoals ik het graag doe, en dat is een vervelend gevoel. Je moet mensen soms noodgedwongen een beetje "verwaarlozen".

Ik had 7,5 uur gemaakt met een minuut of 15 pauze om even snel wat boterhammen te eten. Dus ja, veel is anders. Normaal als het wat rustiger is kan ik af een toe nog eens ergens zitten oid.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:48

iedere 4 uur heb je recht op een half uur pauze. Wij krijgen dit niet maar mogen tussendoor wel even een glaasje drinken en naar het toilet.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:57

Wij hebben eigenlijk niet een soortgelijke dienst, wij eten namelijk om half 5 als bediening, dus voor de gasten van het diner komen.
En je werkt bij ons eerder van 7 - 15, en dan van 15:00 - eind is de volgende dienst.
Dus dan heb je en lunchpauze en ander een avondpauze.

Tussendoor naar de toilet & wat drinken mag ik gewoon onbeperkt. Een snelle rookpauze nemen op een relatief rustig moment mag ook nog wel zo nu en dan. (Ik rook niet, maar collega's wel) Vaak snack ik ook nog wel wat hier en daar, als de keuken iets over heeft bijvoorbeeld.

Bij bijzondere evenementen kan de pauze er nog wel eens bij inschieten. Tijdje terug 12 uur achtereen gewerkt en toen heb ik in een paar minuten even wat brood naar binnen gewerkt. :P Maar dan pak ik tussendoor ook af en toe wat te eten als het rustig is. Ik val namelijk flauw als ik te lang niets eet _O-

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:34

Van 11 tot 19 mis je dus lunch en eet je pas laat avondeten. Dat was me een beetje te bont.

Nog een vraag; hoe gaan jullie om met onbeschofte en/of gemene gasten? Iedereen zegt tegen me dat ik t niet persoonlijk op moet vatten, maar hoé die je dat?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:37

Ik kom even binnen vallen; hoe zit het bij jullie met fooi?
Wij krijgen geen fooi uitgekeerd, dit gaat in de zak van de eigenaren... Nu is daar discussie onder de collega's ontstaan omdat er redelijk wat fooi wordt gegeven en wij niks krijgen!
Is hier wettelijk iets over geregeld? Of bokkers die hetzelfde probleem hebben?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:46

Lienek schreef:
Wij krijgen geen fooi uitgekeerd, dit gaat in de zak van de eigenaren... Nu is daar discussie onder de collega's ontstaan omdat er redelijk wat fooi wordt gegeven en wij niks krijgen!

wij hebben precies hetzelfde. En bij het uitbetalen (gebeurt contant bij ons) krijg je op de cent precies uitbetaalt, volgens mij zijn er geen regels voor.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:54

Wij krijgen aan het einde van de maand fooi per gewerkt uur. Is meestal ergens tussen de 0,90 en 1,20.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:07

Wij krijgen het per week, per dag wordt de fooi gedeeld verdeeld onder de mensen die die dag gewerkt hebben. Dat wordt zondag opgeteld en dan krijg je het.

Volgens mij zijn er inderdaad geen regels voor?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:01

Doubtless schreef:
Leuk Laura!

En hoe normaal is het eigenlijk om ingepland te staan van 11.00 tot 19.00 met 1 rookpauze a 10 minuten?

Geen rookpauzes bij ons :+ Maar ik rook zelf niet en al ons personeel ook niet (verbazingwekkend in de Horeca := ) Roken is een luxe, en in de Horeca is daar niet altijd tijd voor..

Hoe zoiets opgelost kan worden? Simpel, extra personeel neerzetten! Als het druk is hebben wij vaak iemand stand-by staan die gebeld kan worden wanneer het nodig is. We hebben mensen die wijken lopen en mensen die 'runnen', dus alleen eten/drankjes lopen. Extra runner scheelt heel veel :)

Doubtless schreef:
Van 11 tot 19 mis je dus lunch en eet je pas laat avondeten. Dat was me een beetje te bont.

Ik vind dat heel normaal in de Horeca eerlijk gezegd. Zolang je genoeg te drinken hebt en naar het toilet kunt moet je toch makkelijk 8 uurtjes kunnen werken op een goed ontbijt?

Lienek schreef:

Nog een vraag; hoe gaan jullie om met onbeschofte en/of gemene gasten? Iedereen zegt tegen me dat ik t niet persoonlijk op moet vatten, maar hoé die je dat?

Hier zijn geen regels voor (behalve dat je fooi officieel aan moet geven bij de belasting geloof ik :+ ) dus de eigenaar mag doen wat hij wilt. Ik vind het niet slim, want personeel is veel meer gemotiveerd als ze werken voor dat extraatje.. Hoe meer energie je in mensen steekt, hoe groter de kans is dat je wat krijgt natuurlijk..

Wij hebben voor iedereen een spaarvarkentje waar de fooi aan het eind van je shift in gaat. Dan mag je zelf kiezen of je het opspaart of dat je het laat zitten. Als je het dan wilt hebben wisselen wij het om voor briefgeld en dan zitten wij niet meer met een kleingeldtekort :)

Collega met varkentjes :')
Afbeelding

Onbeschofte gasten zitten er altijd tussen. Daar moet je boven staan. Als het gedrag niet te erg is moet je er weinig aandacht aan besteden. Dat betekent niet dat je zomaar alles over je heen moet laten komen! Aanrakingen en dergelijke zijn al ongewenste intimiteiten, en gemene opmerking mag best wat van gezegd worden. Ik zeg vaak iets als: "Nou meneer, daar ben ik niet van gediend dat u dit nu zegt". Of als mensen aan je zitten (al is het een hand in je zij, wat veel mensen normaal vinden blijkbaar) dan zeg ik vaak dat ik er niet van hou als mensen aan mij zitten. Veel mensen denken dat ze alles kunnen maken omdat wij hun moeten bedienen.

Klant is koning maar personeel is keizer!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:11

Laura ik begrijp dat dat 'moet kunnen', maar ik kan dat simpelweg niet... Gisteren 8 uur gestaan met topdrukte, dan is de pijp gewoon een x leeg. Voorheen was het zo dat we tussen 1 en 4 een piek hadden & tussen 6 en 10. Daartussen was er wel volk, maar hadden we geen 4 man achter de bar nodig (bijvoorbeeld). De laatste weken is het van 11 tot 11 stampvol (ruim 300 tafels). En na 4 a 5 uur zonder lunch te rennen, vliegen, springen heb ik echt een kwartiertje nodig om even af te koelen en op te laden.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:37

Doubtless schreef:
Laura ik begrijp dat dat 'moet kunnen', maar ik kan dat simpelweg niet... Gisteren 8 uur gestaan met topdrukte, dan is de pijp gewoon een x leeg. Voorheen was het zo dat we tussen 1 en 4 een piek hadden & tussen 6 en 10. Daartussen was er wel volk, maar hadden we geen 4 man achter de bar nodig (bijvoorbeeld). De laatste weken is het van 11 tot 11 stampvol (ruim 300 tafels). En na 4 a 5 uur zonder lunch te rennen, vliegen, springen heb ik echt een kwartiertje nodig om even af te koelen en op te laden.

Misschien denk ik er wel te makkelijk over hoor :P Heb 5 jaar bar gedraaid 's nachts en dat was ook 8 á 9 uur buffelen zonder pauze :P

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:57

T lijkt me best leuk om in een restaurant oid te werken, ga daarom binnenkort soliciteren bij van der valk! Jong genoeg (goedkoop dus) want ben 16
Zijn er mensen die daar werken of hebben gewerkt?

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:18

Hier gaat fooi in een gezamenlijke pot, met dan de bedoeling dat hier uitstapjes mee gemaakt worden met al het personeel (bv pretpark, weekendje weg, etentje,...). Helaas werk ik er nu al sinds februari, en is er nog steeds niks met het fooi gebeurd... Vind dat echt ontzettend spijtig en onfair ten opzichte van ons als personeel.
Nu zou er wel sprake zijn van weekendje dusseldorf in november, ben benieuwd...

Qua (eet)pauzes is hier niets specifieks geregeld, maar heb er eigenlijk nog nooit last mee gehad. Je bekijkt zelf wanneer het wat rustiger is en je dus even kan gaan eten. Als ik op een weekdag alleen sta en het is nog best druk (te druk om even rustig te gaan zitten :P ) dan vraag ik aan de werkgever of hij even wil overnemen. Doet hij dan ook, zodat ik kan eten.
Is het rustig, dan eet ik in de zaal zodat ik de klanten in het oog kan houden en ze van dienst kan zijn wanneer nodig. Is al wel eens gebeurd dat net wanneer men eten klaar is, er verschillende tafeltjes binnenkomen. Tja, dan moet dat eten maar even wachten, hoe spijtig het ook is...

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:26

Ik krijg de fooi per dag of per maand, gewoon eerlijk verdeeld over de werknemers. Is wel zo eerlijk. Ik vind het echt belachelijk als de eigenaars dat voor zichzelf houden := En wat LauraMc zegt, is inderdaad een hele goede: Als je weet dat je een deel van de fooi krijgt dan ga je ook meer je best doen om het gasten echt naar hun zin te maken. Als je alle fooi moet afgeven dan boeit je dat opeens veel minder.. En dat merkt de eigenaar dan weer terug in de omzetcijfers.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:14

LauraMc schreef:
Doubtless schreef:

Misschien denk ik er wel te makkelijk over hoor :P Heb 5 jaar bar gedraaid 's nachts en dat was ook 8 á 9 uur buffelen zonder pauze :P

Snachts hoef ik ook niet te eten ;) dan sta je te werken op ontbijt, lunch én diner, dus dat is geen probleem. Gaat mij echt om de eetmomenten ;)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:26

Ik moet ook gewoon eten tussendoor hoor anders hou ik het niet vol. :+ Tja wat willen ze liever, dat je even snel wat eet tussendoor of dat ze je kunnen oprapen van de grond.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:43

Vind dat eigenlijk niet eens heel gek 11.00-19.00 :n Niet zolang dat je niet zonder eten kan, is het geen optie als iets als goedemorgen ontbijt mee te nemen? dat je tussendoor toch iets binnen krijgt?

Hier wordt er een uitje georganiseerd van de fooienpot inhoud :j

Hier gisterenavond gewerkt, heel druk. Wijnbar en brasserie helemaal vol! Hoop mensen die na het diner nog bleven borrelen. Na 1en de laatste mensen eruit gezet. *D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:36

Bij ons wordt het eten altijd heel netjes geregeld en zijn er vaste eet momenten en daarin wordt personeel onderling afgelost.

Wat ik doe als het echt topdruk is, maar ik echt wven iets moet eten(wat ik vooral met de tropisch warme dagen heb), is even een stukje ontbijtkoek oid eten. Dat kan gewoon snel tussendoor en dan word je niet gemist.
En zorgen dat je altijd een glad water oid hebt staan, veel drinken scheelt ook!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:45

Ik vind dat altijd zo oneerlijk, dat er uitstapjes of iets dergelijks worden georganiseerd.. Dat zou betekenen dat de fulltimer die 5 dagen per week fooi binnenhaalt dezelfde 'beloning' krijgt als het 'extra' personeel dat één keer in de twee weken een meedraait met drukte..

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:36

Zucht.. Maak je expres je buitenritje niet te lang omdat je om 15.00 moet werken, krijg je als je net thuis bent een appje dat het niet zo druk is dus pas om 17.30 hoeft te komen.. Dat vind ik nou vervelend aan de horeca -O-

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:37

Ach, dat is wel stom Free... Dat is inderdaad het vervelende aan Horeca, je weet het nooit helemaal zeker.

Ik heb vandaag een vrije zondag, maar gisteren 12 uur gewerkt, ontzéttend drukke dag. Kon tegen het einde aan nog amper op men benen staan, en ben vandaag eigenlijk heel de dag wat futloos gebleven door gisteren... En ik kan nochtans echt wel iets hebben ;)

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:41

Bij ons is 11-19 een standaarddienst zonder pauze. Je mag eten bestellen als lunch en dit onder het werk opeten, maar een kwartier zitten hebben we niet. De enige pauze die bij ons staat is (wanneer mogelijk) een pauze voor avondeten.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:42

Free2 schreef:
Zucht.. Maak je expres je buitenritje niet te lang omdat je om 15.00 moet werken, krijg je als je net thuis bent een appje dat het niet zo druk is dus pas om 17.30 hoeft te komen.. Dat vind ik nou vervelend aan de horeca -O-

gelukkig gebeurd dat bij ons nooit! indien het niet druk is, gaat ieder een half uurtje pauze houden tenzij iemand heel graag 2 uur pauze wilt houden natuurlijk!!

bij mijn vorige 2 baantjes was dit wel. in de zomer heb ik vaak van 12 tot 5 zitten wachten!!!! tot ik mocht werken..... terwijl de wissel om 6 uur was. ben hierdoor ook dus naar een ander cafe gegaan