Ziekmelden op tweede werkdag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:48

bruintje123 schreef:
Als het scherm van de telefoon geen probleem is, is die van het werk dat ook niet :)

Dus als je de dokter kan bellen, kun je ook op je werk de telefoon beantwoorden.... :+

Zoe_97

Re: Ziekmelden op tweede werkdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:56

dat is wat anders dan rustig bokken brainless ;)

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:59

Nirvana_ schreef:
Maiske:
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig. Ik heb eens in de zoveel tijd plotseling opkomende buikpijn. Meestal prima mee door te lopen, maar ik heb ook enkele keren gehad dat ik niet rechtop kon zitten van de pijn, laat staan lopen. Nu voel ik dit wel 1 a 2 dagen van tevoren aankomen. Maar zou jij dit dan willen weten, of komt dat over als 'ik ben morgen zielugh'? Kans is groot dat ik gewoon zou kunnen komen werken, maar als dat niet kan wil de werkgever neem ik aan zo lang mogelijk de tijd hebben om iemand anders te zoeken voor die dag.....

Dit zou ik inderdaad op voorhand willen weten, niet om erover te oordelen maar wel om erop te anticiperen binnen het werk. Dit valt mijn inziens onder verantwoordelijkheid nemen van de werknemer, sterker nog ik zou het zelfs erg kunnen waarderen. Regeren is vooruitzien.

Wat misschien niet goed bij je zal vallen is dat ik dan wel de vraag ga stellen of je hier nader onderzoek naar hebt gedaan waar het vandaan komt. Enerzijds vanuit menselijk aspect maar ook vanuit werkgevers perspectief. Mogelijk is het iets wat door tijdige medicatie op zo'n moment kan worden ondervangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:02

Ik ken iemand die zou zeggen: Ziek zijn is een keuze. Nou ben ik het daarmee niet helemaal eens maar ik meld me pas ziek als ik echt zo ziek ben dat ik amper mijn bed uit kan komen.
Op mijn 2e dag werken zou ik dus een dubbele dosis paracetamol of ibuprofen slikken en gaan. Al is het maar om mijn intentie te laten zien.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:11

Tjoh...ooit gehoord van energieverlies tijdens ziekte? Dan moet je bij alles wat je doet bedenken: trek ik dit wel? Oftewel moet je je energie verdelen over alles wat je doet. Dan kan het betekenen dat je even kiest voor 5 minuten afleiding (bokt) maar daarna een paar uur moet slapen om bij te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:27

Maiske schreef:
Tazzey schreef:
Assumption is the mother of all fiets. ;) Ik heb zelf jarenlang een leidinggevende functie gehad en ik heb er genoeg meegemaakt die echt voor de lol thuisbleven onder het mom van een griepje. Bijzonder te zien was dat het ziekteverzuim enorm toenam toen er een nieuwe World of Warcraft expansion uitkwam. Later zijn er een aantal ook betrapt op het feit dat ze thuisbleven als er nieuwe games uitkwamen.

Dan is Facebook ook een mooi medium

Niet binnen mijn eigen bedrijf maar bij een oud-werkgever keek men op Facebook bij een ziekmelding... echt schandalig hoeveel mensen er tijdens ziekte opzetten wat ze aan het doen zijn.

Tot een mid-week Parijs aan toe :+ Met de zonnebril op in de zon!

Dat noem ik gewoon dom. :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:31

Ik zeg stom.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:39

Ik ben zelf ook iemand die, puur uit angst voor baanverlies, nog halfdood op mijn werk verschijn.

Hetzelfde meegemaakt, maar dan op stage. Hemel en aarde bewogen om daar te mogen stage lopen, want ik kwam net van een mislukte af maar mocht omwille van de omstandigheden toch onmiddellijk herkansen op een nieuwe plek ipv het jaar opnieuw te doen. En ja, dan krijg je net op de tweede dag de zware buikgriep. Misschien vijf jaar niet meer noemenswaardig ziek geweest, en daar lag ik dan.
Ik wou ècht niet dat een stomme buikgriep mij parten zou spelen in mijn beoordeling, dus ik ben hondsberoerd naar daar gegaan. Na een kwartiertje (waarvan ik geloof 80% op de wc :+ ), ben ik tegen de leidinggevende gaan zeggen dat het écht niet ging en mijn lijkwit gezicht sprak boekdelen. Ben naar huis mogen gaan, heb een week plat gelegen (ook leuk als je ook nog eens een eindwerk moest inleveren de week erna en je niet eens in staat was naar een computerscherm te staren :+ ) . Maar eind goed al goed.
Was het verstandig? Eigenlijk niet. Redelijk onverantwoord zelfs om in mijn toestand in een auto te zitten. En lekker mijn ziektekiemen te gaan verspreiden terwijl ik echt niet kon werken. Maar ik was zo bang dat ze mij onmiddellijk zouden zien als een luie student, dat ik toch gegaan ben, alleen om hun te tonen dat ik niet aan het miepen was maar écht ziek.

En dat deed ik altijd om die reden. Terwijl het eigenlijk beter is om als je ziek bent te rusten. Maar het was sowieso al een helse strijd om überhaupt een baan te vinden, laat staan te houden. Voor mij 10 anderen. En in die 10 zeker mensen die niet ziek vallen in een proefperiode. Zoals op een vorig werk. Collega krijgt pech in haar proefperiode en moet zich een paar dagen ziekmelden. Raad eens wie er als eerste terug kon vertrekken. Het is ergens niet eerlijk, want je bent geen robot en soms heb je gewoon echt pech. Soms ben je echt ziek. Maar een werkgever kan die lijn soms heel moeilijk zien en lezen. Tussen wie is nu echt ziek, wie mekkert gewoon voor elk akkefietje en wie wil gewoon gaan zonnen met het mooie weer. Als je wat langer werkt zien ze dat vaak wel sneller, maar vooral in het begin kunnen het indicatoren zijn voor de werkgever waarom ze je niet willen houden.

Op mijn huidig werk was ik in mijn proef ook 'ziek' gevallen. Ziek tussen aanhalingstekens, want ik had een darminfectie maar was met wat goede moed nog wel in staat om te werken. Zag er alleen natuurlijk niet zo fraai uit. Ik balen als een stekker, want een dag later ging een belangrijke opdracht binnen gekomen en mijn werkgever had daar al lachend over gezegd dat ik maar moest zorgen dat ik die dag voldoende slaap heb gehad want we zouden er invliegen!
Kom je daar dus een dag ervoor aan met je beroerde kop. Ik heb gezegd dat ik mij niet goed voelde, maar dat ik een pijnstiller had genomen en dat ik het wel aankon.
Werd ik nog net niet naar huis gesleurd :+ . Ze wou absoluut niet dat ik bleef, liever vandaag thuis rusten en morgen hopelijk op post.
Ik ben naar huis gegaan, heb de hele dag geslapen en gerust en de volgende morgen was ik misschien niet 100% genezen, maar al een heel pak beter om mijn opdracht te doen. Was ik die dag gewoon volop gaan werken, ben ik er zeker van dat ik 's anderendaags nog slechter was geweest.

En nu ga ik nog steeds werken tenzij ik niet anders kan, maar ik weet wel dat als ik ooit ziek ben, ik zonder zorgen thuis mag gaan uitzieken en mijn werkgever dat ook begrijpt. Maar ik ga liever, want ik doe het graag en mijn probleem is, ik heb geen collega die mij kan opvangen, als ik drie dagen thuisblijf moet ik gewoon drie dagen werk inhalen :+ .

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:55

AmoorM schreef:
Maiske schreef:

Dan is Facebook ook een mooi medium

Niet binnen mijn eigen bedrijf maar bij een oud-werkgever keek men op Facebook bij een ziekmelding... echt schandalig hoeveel mensen er tijdens ziekte opzetten wat ze aan het doen zijn.

Tot een mid-week Parijs aan toe :+ Met de zonnebril op in de zon!

Dat noem ik gewoon dom. :+

Nou eigenlijk was het geweldig.... het was namelijk een collega die er achter kwam. Binnen no time wist de hele vestiging ervan.

De betreffende medewerker hebben ze gewoon laten komen de maandag erna. Werd door de HR- en vestigingsmanager opgewacht en kon regelrecht een vergaderruimte in. Ze had waarschijnlijk verwacht collega's te treffen die bezorgd informeerde naar haar gesteldheid, in plaats daarvan zat iedereen te gniffelen. Vergaderruimte uit na tien minuten en linea recta richting voordeur.

Noem mij een monster maar wie zaait zal oogsten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:57

Maiske schreef:
Daarom altijd gaan en het aan hun ter beoordeling overlaten.

Even heel sec genomen.. men stapt binnen.. gaat naar de leidinggevende.. deelt mede niet te dag te hebben maar wel graag te willen werken.. vindt de werkgever dit verantwoord?

Als ik dit aan mijn baas zou vragen zou hij me verbaasd aankijken en zeggen dat hij dat niet voor mij kan beoordelen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:57

Ik zou om dat soort stommiteiten ook gniffelen :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:58

Vind het dan ook weer niet bepaald netjes dat kennelijk heel de vloer het weet voordat de medewerker het zelf weet....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:00

Hoezo? Als een collega dat op Facebook zet is het openbaar :+ (of alles moet afgeschermd zijn, maar dan zou niemand het zien)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:01

Ik bedoel dat de persoon exit is...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:02

Dat staat er niet Stef :)

Alleen dat iedereen het wist dat ze 'ziek' was. Goed, mensen kunnen zelf vaak wel 1+1 optellen dus geloof dat niemand raar op kijkt als het idd gelijk exit is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-04-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:02

LadyMadonna schreef:
Vind het dan ook weer niet bepaald netjes dat kennelijk heel de vloer het weet voordat de medewerker het zelf weet....

Tsja mensen blijven mensen... hebben elkaar op Facebook en zien dat voorbij komen...

Was toen niet ter sprake hoor maar stel je neemt het werk over van zo'n collega omdat zij te ziek zou zijn om te werken. Je ziet haar in Parijs met een andere (oud) collega aan de borrel midden in de zon... Wacht jij dan ook tot ze terug is om te informeren hoe haar weekendje was? Komop zeg!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:04

Als je het niet wil dat anderen het weten, moet je het niet online zetten. Ik vind dat soort acties echt fascinerend en vaak ook nog verbaasd zijn dat er consequenties aan verboden zitten :')

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:06

LadyMadonna schreef:
Ik bedoel dat de persoon exit is...

Ow dat is niet verteld hoor. Maar zo'n HR-manager komt van het hoofdkantoor met altijd maar één reden... dat er iemand gaat vliegen. Met de consternatie van de week ervoor was dat wel te voorspellen.

Buiten bovenstaande heb ik bij dit bedrijf wel publieke ontslagen gezien. Hier en bij een Koreaans bedrijf waar ik gewerkt heb. Daardoor misschien behoorlijk uitgehard. Schrik niet snel meer ergens van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:07

Wij hebben dat ook meegemaakt op werk; alleen was niet online maar in het echte leven. Ze had zo'n last van de rug dat ze niets kon tillen en amper kon bewegen. Dus ziek thuis. Wat zag een collega tot haar verbazing? Die collega een stuk vlot wandelen naar de winkel, boodschappen doen en zelf de zware tassen weer naar huis tillen. Geen centje pijn :+
Fascinerend :+
Was geen exit, wel; 'je bent er morgen weer of we maken er werk van". Miraculeuze genezing uiteraard.

Als je dan net doet of je ziek bent, denk dan gewoon even na.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:29

friendly schreef:
Tjoh...ooit gehoord van energieverlies tijdens ziekte? Dan moet je bij alles wat je doet bedenken: trek ik dit wel? Oftewel moet je je energie verdelen over alles wat je doet. Dan kan het betekenen dat je even kiest voor 5 minuten afleiding (bokt) maar daarna een paar uur moet slapen om bij te komen.

Zou je denken dat mensen die hier niet meteen thuis blijven die ervaring niet hebben? :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:30

Ik heb dat achteraf: 'dat had ik beter niet kunnen doen' :=

Ik doe het met werk nu ook wat rustiger aan, maar dat komt erop neer dat ik even mijn rust pak als ik dat nodig heb en dat niet vooraf al ga bepalen.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:44

jullie gaan hier allemaal uit van een kantoor baan. Ik ben ook nooit van het snel ziekmelden geweest. Dit heeft me echter in een benarde situatie gebracht. Ik werk in een winkel, 9 van de 10 keer sta ik mijn hele dienst alleen in de zaak.

Zo was ik een keer een beetje duizelig en naar maar vond ik goed genoeg om te werken. Helaas werd het duizelig worden erger gedurende het werken. Uiteindelijk zo erg dat ik zwarte vlekken begon te zien en niet meer recht kon lopen. Mijn leidinggeven gebeld dat het echt niet meer ging.

Helaas vond mijn leidinggevende het niet dusdanig ernstig dat ze rustig aan deed met naar het werk komen. Ik ben bijna flauw gevallen in de winkel en kon op een gegeven moment niet meer lopen. Ik zat dus in een winkel die open was zonder collega en kon nauwelijks wat. Na bijna 2 uur was mijn leidinggevende er pas.

Dit heeft er dus voor gezorgd dat ik nu mijzelf eerder ziekmeld om deze situatie in de toekomst te vermijden.

Helaas heeft mijn werkgever niet de instinct van maiske. Ik heb zelfs gewerkt toen ik nauwelijks kon lopen en staan. En dat terwijl mijn werk juist lopen is de hele dag. Ik ging altijd werken als er maar een kleine mogelijkheid was. Helaas is dit dus het geval niet meer. Ik heb het vertrouwen verloren in mijn leidingevende om mij op te vangen als het plots niet meer gaat op het werk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:45

Het is logisch dat we het hier over kantoorbanen hebben, aangezien TS op een kantoor werkt :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:49

Tucktuck schreef:
jullie gaan hier allemaal uit van een kantoor baan. Ik ben ook nooit van het snel ziekmelden geweest. Dit heeft me echter in een benarde situatie gebracht. Ik werk in een winkel, 9 van de 10 keer sta ik mijn hele dienst alleen in de zaak.

Zo was ik een keer een beetje duizelig en naar maar vond ik goed genoeg om te werken. Helaas werd het duizelig worden erger gedurende het werken. Uiteindelijk zo erg dat ik zwarte vlekken begon te zien en niet meer recht kon lopen. Mijn leidinggeven gebeld dat het echt niet meer ging.

Helaas vond mijn leidinggevende het niet dusdanig ernstig dat ze rustig aan deed met naar het werk komen. Ik ben bijna flauw gevallen in de winkel en kon op een gegeven moment niet meer lopen. Ik zat dus in een winkel die open was zonder collega en kon nauwelijks wat. Na bijna 2 uur was mijn leidinggevende er pas.

Dit heeft er dus voor gezorgd dat ik nu mijzelf eerder ziekmeld om deze situatie in de toekomst te vermijden.

Helaas heeft mijn werkgever niet de instinct van maiske. Ik heb zelfs gewerkt toen ik nauwelijks kon lopen en staan. En dat terwijl mijn werk juist lopen is de hele dag. Ik ging altijd werken als er maar een kleine mogelijkheid was. Helaas is dit dus het geval niet meer. Ik heb het vertrouwen verloren in mijn leidingevende om mij op te vangen als het plots niet meer gaat op het werk.

maar we bespreken hier de situatie van TS die een kantoorbaan heeft ,;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:56

En haar 2e werkdag.