Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:11

Eh, ik heb al meermaals de vraag gehad om zo lang mogelijk op dienst te blijven na mijn afstuderen ipv te vertrekken. Zowel van baas als andere collega's. Of ik dat ook ga doen, daar ben ik nog niet over uit. Allezins blijf ik wel liefst binnen hetzelfde bedrijf en dat is zeker mogelijk.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:47

Maar dat maakt je nog steeds niet onvervangbaar. Mijn klanten willen van mij ook graag dat ik blijf, maar ook ik kan vervangen worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:02

Ik denk dat Varekaj vooral bedoelt dat er lieden bestaan die van mening zijn dat ze superieur zijn aan alles omdat ze toevallig een kind op de wereld hebben gezet. Lijkt me ook niet erg goed voor het kind, dat die eraan gewend raakt dat mams bij elke kik op komt draven. Wordt ie ook maar verwend van.

Eén keer is mijn vader van zijn werk gebeld toen ik ziek was. Vanaf groep 6 ging ik alleen thuis eten en als ik dan eens ziek was (misschien één keer in het jaar) kwam mijn moeder (werkt op een grote afdeling dus kon wel semi-makkelijk gemist worden) en anders kwam de buurvrouw om de zoveel tijd even kijken of alles nog okee was, die was een thuisblijvende moeder. Maar na mijn 9e ofzo redde ik mezelf wel thuis op de bank en dan werd er alleen tijdens mijn moeders lunchpauze even gebeld of ik nog leefde :')

Zolang het bij acute situaties blijft lijkt het me dat je altijd wel even moet kunnen opvangen voor collega's. Dan kan de één zijn kind van school halen omdat ie de boel onder kotst en de ander kan naar zijn paard met een koliekaanval en weer een ander kan langs de fysio omdat dat buiten werktijd moeilijk gaat. Kwestie van dingen goed regelen met je collega's denk ik zo ;)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 07:07

Kan best zijn dat ze dat zo bedoelt. Maar de manier van verwoorden komt eerder over als wat jij schrijft; een superioriteitsgevoel. Alleen dan betreffende haar eigen situatie. Werkelijk onmisbaar op het werk en zelfs geen kinderen willen omdat dat ten koste zou gaan van haar werk(en dan met name de invloed die het zou hebben op andere mensen nota bene, niet eens haar eigen leven) en het werk van haar man. Alsof de hele wereldeconomie zal instorten als zij en man een kind zouden krijgen en god verhoede, het kind eens ziek zal worden en opgevangen zal moeten worden.
Prima als je er zo in staat, leven en laten leven.
Maar ga niet lopen sputteren als mensen andere keuzes maken dan de jouwe. Die zullen er altijd zijn en wat een fijn leven heb je als je je voortdurend loopt te ergeren aan andermans keuzes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:05

MairiMacBran schreef:
Kan best zijn dat ze dat zo bedoelt. Maar de manier van verwoorden komt eerder over als wat jij schrijft; een superioriteitsgevoel. Alleen dan betreffende haar eigen situatie. Werkelijk onmisbaar op het werk en zelfs geen kinderen willen omdat dat ten koste zou gaan van haar werk(en dan met name de invloed die het zou hebben op andere mensen nota bene, niet eens haar eigen leven) en het werk van haar man. Alsof de hele wereldeconomie zal instorten als zij en man een kind zouden krijgen en god verhoede, het kind eens ziek zal worden en opgevangen zal moeten worden.
Prima als je er zo in staat, leven en laten leven.
Maar ga niet lopen sputteren als mensen andere keuzes maken dan de jouwe. Die zullen er altijd zijn en wat een fijn leven heb je als je je voortdurend loopt te ergeren aan andermans keuzes.

Nu ken ik Varekaj ietsje beter en haar redenen om geen kinderen te willen strekken iets verder dan haar werk :o

Verder mag je het toch met me eens zijn dat het belachelijk is dat zij haar hertentamens straks niet kan doen omdat een paar anderen per sé dan vrij willen vanwege de kinderen en vinden dat dat voor moet gaan. Ondanks dat imo hertentamens en een half jaar extra studeren echt wel een pak zwaarder wegen dan "bij je kind kunnen zijn".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:08

Tja.. Magrathea... Je kunt dat dus ook omdraaien; omdat zij dr tentamens opnieuw moet doen, mag een ander niet bij z'n kind zijn...

Het zal vast dat er meerdere factoren meespelen maar met zo'n 'ikke houding' kom je niet echt veel verder..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:17

Anoniem schreef:
Tja.. Magrathea... Je kunt dat dus ook omdraaien; omdat zij dr tentamens opnieuw moet doen, mag een ander niet bij z'n kind zijn...

Het zal vast dat er meerdere factoren meespelen maar met zo'n 'ikke houding' kom je niet echt veel verder..

Nou, ik neem aan dat de dames in kwestie geen 16u per dag, 7 dagen per week werken. Dus tijd om met je kind door te brengen heb je echt wel. En je kunt altijd nog in die drie weken twee dagen per week vrij nemen, om maar een zijstraat te noemen. Dan blijft de dienst ruim gedekt en kan Varekaj haar examens doen.

Voor Varekaj is het hier echter alles of niets: als zij één dag moet werken wanneer ze eigenlijk een tentamen heeft, kan ze dat niet maken en moet ze het gaan herkansen in januari. Nou sorry maar geef mij 'ns ongelijk wanneer ik zeg dat de ouder hier echt wel de flexibele positie heeft :roll: Bij je kind zijn kan ook op andere momenten, die tentamens worden maar 2x aangeboden.

Verder denk ik dat het Varekaj een zorg zal zijn DAT de dames tijd met hun kinderen willen doorbrengen. Maar dat het nu juist op dat moment moet dat zij haar vrije dagen zo hard nodig heeft, die ze nota bene veel eerder heeft ingediend ook, en dat de dames voor geen enkele onderhandeling vatbaar zijn, daar wringt voor mij de schoen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:21

Dat is nog altijd een beleidsprobleem en gewoon slecht management. Zoiets is normaal gesproken gewoon op te lossen aangezien echt niet iedereen met kinderen 3 weken in het buitenland gaat zitten.
Gezien de stapel klachten die ik hier over dat werk gelezen heb zou ze beter eens een goed gesprek met het afdelingshoofd kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:23

Sizzle schreef:
Dat is nog altijd een beleidsprobleem en gewoon slecht management. Zoiets is normaal gesproken gewoon op te lossen aangezien echt niet iedereen met kinderen 3 weken in het buitenland gaat zitten.
Gezien de stapel klachten die ik hier over dat werk gelezen heb zou ze beter eens een goed gesprek met het afdelingshoofd kunnen hebben.

Nouja dit dus. Overigens ging het volgens mij nog altijd over thuis blijven voor zieke kinderen, niet over vakantie met je kind, hertentamens en als dat inderdaad zo'n giga probleem is, misschien noet wijzen naar die rotmoeders met kinderen maar wijzen naar je rotmanagement of je tentamen volgende keer beter voorbereiden..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:26

Anoniem schreef:
Sizzle schreef:

Nouja dit dus. Overigens ging het volgens mij nog altijd over thuis blijven voor zieke kinderen, niet over vakantie met je kind, hertentamens en als dat inderdaad zo'n giga probleem is, misschien noet wijzen naar die rotmoeders met kinderen maar wijzen naar je rotmanagement of je tentamen volgende keer beter voorbereiden..

Jahoor, alsof je altijd kan voorkomen dat je een hertentamen hebt. Misschien is ze wel ziek geweest, familieomstandigheden, weet jij veel.

Ik geloof ook niet dat er gewezen wordt naar wie dan ook, maar meer naar het feit dat sommige moeders van mening zijn dat zij boven alle anderen staan omdat ze kinderen hebben gebaard. Verder meen ik dat Varekaj al zei dat de sfeer altijd goed is geweest, dus ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:32

Tja, en alsof je kan voorkomen dat je allemaal vakantie aanvraagt en de een die nou eenmaal wel toegewezen krijgt en de ander niet? Kan die moeder ook niks aan doen toch? Misschien vraagt moeders in kwestie wel de vakantie aan omdat oma ziek is en ze dus nog een laatste valantie met de complete familie willen, weet jij veel. Als je dan zou bleren dat ze niet voor rede vatbaar zijn.. Tja.. Waarom zouden ze rekening houden met een ander als diegene zichzelf superieur voelt omdat zij zo 'wijs' is om nog niet aan kinderen te beginnen? Dat is maar mijn bescheiden mening hoor maar het klinkt nu meer alsof het inderdaad meer een management probleem is en tja, heel eerlijk, als er dan iemand zou miepen om een hertentamen die dan tegelijkertijd wel klaagt dat die moeder niet voor rede vatbaar is en niet eens tot een oplossing wil komen.. Tja.. Vakantie is toegezegd en waarschijnlijk geboekt.. Je kan moeilijk alles annuleren omdat je collega dr tentamen moet doen. Sorry hoor, dan had je bij mij ook beter bij de werkgever kunnen klagen ipv zeuren dat de ander een kind heeft ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:34

Als leidinggevende hoor je aanvragen te reguleren zodat je een normaal functionerend team hebt waar dingen in goed overleg en naar redelijkheid gaan en niemand wordt voorgetrokken.
Als ik weet dat een van mijn collega's al 30 jaar naar lowlands gaat, dan plan ik mijn vakantie niet tijdens lowlands. Dat heet collegiaal volgens mij.
Ziek is een ander verhaal, dat plan je niet en is overmacht.
Als een afdeling volledig in de war schiet als er 1 of 2 mensen ziek zijn dan wordt het tijd om wat uitzendkrachten op te leiden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:35

Ik ken het verhaal al uit de HK, en weet even zo gauw niet wat er hier al is gepost en ik ga ook niet haar hele verhaal hier posten :o Ik vind echter dat je het heel negatief bekijkt voor Varekaj, wat onterecht is, ik heb haar nog nooit ervaren als iemand die zichzelf zo wijs en intelligent voelt omdat ze niet aan kinderen begint :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:38

Ach.. Ik ken het betreffende HK topic dan weer niet, ik ken enkel dr posts in dit topic en die vind ik toch aardig eh.. Niet zo aardig tegenover degenen die wel bij een ziek kind blijven. Dit topic ging immers over ouders die bij hun zieke kind blijven, niet over vakantie en hertentamens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:40

Een hertentamen duurt toch maar 1 dag. Raar als dat binnen het bedrijf niet beter geregeld kan worden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:40

En 3 weken vrij willen terwijl het goed kan zijn zijn de examens op 1 of 2 dagen kunnen vallen. Dus moeten collega's gaan werken, terwijl zij eigenlijk misschien die andere 19 dagen geen examens heeft.

Pas vanaf dat ze zekerheid van die dagen heeft kan ze iets zeggen. Waarom moet men aan haar aanpassen voor iets wat nog niet eens zeker is?
Zo kan je het ook draaien hé

Nee, ik voel ook veel superieur denken in haar reactie's. Misscien doet haar baas alsof ze niet vervangbaar is en trapt zij daar in maar iedereen is vervangbaar, zelfs de koning.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:51

Ik heb ook sterk het gevoel dat er misbruik gemaakt wordt van varakaj's bereidwillendheid door haar baas en dat haar collega's gewoon wat minder gevoelig zijn voor manipulatie en dus hun eigen regels maken.
Maar dat is puur op basis van de reacties dit topic, ik ken de situatie natuurlijk niet. Het komt me in iedergeval niet over als een prettige plek.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:21

Ik heb echt met verbazing de reacties gelezen. Werk moet blijkbaar voor alles gaan. Ik ben een moeder en ik werk vier dagen in de week. Mijn gezin staat op nummer 1, de rest komt erachteraan. Wanneer ik telefoontje krijg van het kdv dat mijn dochtertje ziek is en opgehaald MOET worden, dan bel ik mijn man en bespreken we samen wie van ons het makkelijkst weg kan. 1 ding kan ik je op een presenteerblaadje meegeven: 1 van ons gaat naar huis en zorgt dan voor ons kind. Jij, als ouder zijnde, bent ten allen tijden verantwoordelijk voor je kind en die verantwoordelijkheid hoor je ook te nemen.

Is ze 's morgens ziek geworden, dan neem ik die dag altijd vrij. Dat kost mij gewoon een verlofdag, net zoals een collega een dag vrij zou nemen om te winkelen. Daar heb ik geen enkele voordeel van. Mijn man neemt dan vrij voor de volgende dag en zo wisselen we elkaar af. En iedere collega die daar problemen mee heeft, heeft gewoon pech gehad. Dan laten ze mijn werk gewoon lekker liggen. Mijn collega's hebben hier nooit moeite mee gehad en wij zijn heel direct tegen elkaar als er iets is wat ons niet bevalt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:38

Vanessa24 schreef:
Ik heb echt met verbazing de reacties gelezen. Werk moet blijkbaar voor alles gaan. Ik ben een moeder en ik werk vier dagen in de week. Mijn gezin staat op nummer 1, de rest komt erachteraan. Wanneer ik telefoontje krijg van het kdv dat mijn dochtertje ziek is en opgehaald MOET worden, dan bel ik mijn man en bespreken we samen wie van ons het makkelijkst weg kan. 1 ding kan ik je op een presenteerblaadje meegeven: 1 van ons gaat naar huis en zorgt dan voor ons kind. Jij, als ouder zijnde, bent ten allen tijden verantwoordelijk voor je kind en die verantwoordelijkheid hoor je ook te nemen.

Is ze 's morgens ziek geworden, dan neem ik die dag altijd vrij. Dat kost mij gewoon een verlofdag, net zoals een collega een dag vrij zou nemen om te winkelen. Daar heb ik geen enkele voordeel van. Mijn man neemt dan vrij voor de volgende dag en zo wisselen we elkaar af. En iedere collega die daar problemen mee heeft, heeft gewoon pech gehad. Dan laten ze mijn werk gewoon lekker liggen. Mijn collega's hebben hier nooit moeite mee gehad en wij zijn heel direct tegen elkaar als er iets is wat ons niet bevalt.

Eindelijk een normale reactie hier. Ik sluit me hier bij aan. Tenslotte werk ik om te leven, ik leef niet om te werken. :D
Het lijkt me niet meer dan normaal dat de hoogste prioriteit bij je gezin ligt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:00

Wat een vréselijk topic. Voor de mensen die LAST hebben van ouders: ga klagen bij je leidinggevende. Wat een triest Calimero-gedoe hier, yûch.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:15

Ik neem als het nodig is ook gewoon een verlofdag op als een van mijn kinderen ziek is.
Ze zijn nu 10 en 13 en is het niet meer nodig om bij hoofdpijn buikpijn hun hand vast te houden.
Ik werk 20 uur in de week dus ik kan en kon ook dagen omgooien. Dat ik dan wel gewoon mijn 20 uur werk per week maar op andere dagen. Geen probleem. Heb nu een halve dag inhalen staan, dat kan ook nog. Het is nu te rustig maar als het straks weer druk is dan werk ik een halve dag meer en is het saldo weer 0

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:48

Dat is toch ook een mooie oplossing Boyca, scheelt je ook weer een hoop in verlofuren op deze manier.