Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:29

Ik haat gym, mijn hele leven al :') Ik kan niet eens de koprol, en een bal weg trappen/gooien kan ik ook niet :')

Ik moet nu wel per sé aan gym meedoen op school (volgens mij is dat overal zo?), maar ik vind het echt vreselijk.

Aan lichaamsbeweging doe ik alleen 1 (soms 2) keer in de week paardrijden, en ik loop elke dag 20 minuten naar het station en weer terug naar huis (per dag dus 40 minuten lopen).

Ik vind dat gym in de bovenbouw een keuzevak moet worden, want niet iedereen vind gym leuk (als activiteit tussen de lessen door). Ik vind gym nog erger dan bijv. een toets Frans... Behalve als we verstoppertje doen :')

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:39

ik vind dat gym 2x per week 2 uur verplicht moet worden.

Ik had er een bloedhekel aan, ik ben a-sportief en ik was altijd de langzaamste :') . De spellen vond ik wel leuk, en ik kreeg ook altijd net een voldoende omdat ik gewoon meedeed.

Ik lees hier heel veel reacties van mensen met allerlei complicaties. Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn met discalculie/dislectie etc en die weer ergens anders moeite hebben met mee te komen. Wat ik dus wil zeggen is, dat iedereen wel ergens niet goed in is. Om het daarom maar af te schaffen? nee hoor.

Wat betreft pesten etc, vind ik dat daar inderdaad wel wat meer toezicht op moet zijn,

xMercury

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:48

Oh ik had zo'n vreselijke hekel aan gym! Deed niet vaak mee door gezondheidsklachten.

Anyhow, gym moet zeker verplicht blijven! Het is gezond dat leerlingen beweging hebben. Daarnaast zijn goede gymlessen ook goed voor het groepsproces in de klas.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:51

Shadow0 schreef:
denice schreef:
Omdat sommige dingen in het leven gewoon moeten, en je dat ook moet leren.

Wat een slecht argument. 'Moeten' we onze kinderen niet leren om kritischer na te denken dan dit?

Ik heb even mijn hoofd schoongespoeld, en denk toch... dit is een belangrijke vraag. Wij verplichten kinderen naar school te gaan, daar dingen te doen - waarom?

Volgens mij is het doel dat we kinderen zo goed mogelijk begeleiden om zelfstandige, gelukkige en vrije volwassenen te worden, die voldoende kennis, vaardigheden en ook empathie bezitten om hun leven te leven.

Dat lijkt mij het uitgangspunt.

Daarna kun je invullen: hoe ga je dat het beste doen? Wat past daarbij, hoe laten we kinderen zo ontwikkelen, hoe geven we ze voldoende mogelijkheden? De uitwerking is een punt van discussies. Maar laten we het uitgangspunt niet uit het oog verliezen.

Een verplichte maar frustrerende gymles waar veel jongeren vooral met pijn aan terugdenken lijkt mij absoluut niet passen bij het doel dat ik hierboven geef. Het moeten om het moeten lijkt eerder een soort gehoorzaamheidstraining - dat past meer bij militaire en totalitaire staten dan bij een land dat vrij en democratisch wil zijn.

Dat klinkt heel hoogdravend, dat snap ik, maar ik meen het wel. Als we kinderen lastigvallen met verplichte gymles, dan moeten we minstens een idee hebben waarom. En als we willen dat het overgewicht bestrijdt, moeten we minstens weten dat het daarvoor ook werkt en de zaken niet verergert. Maar eigenlijk weten we dat niet. En dat vind ik een hele slechte reden om toch zoiets verplicht te stellen, 'gewoon omdat het moet.'

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:58

Nee t moet verplicht blijven
Dit ook met t oog op het toenemende aantal kinderen/pubers/volwassenen met overgewicht
Maar ook is t goed om even te ontspannen
Heel veel uren achter elkaar achter een schooltafel zitten
Met gym gaat je hartslag omhoog en wordt je bloedtoevoer even opgekrikt
Goede boost voor de hersenen
Bij ons was bsm een keuze vak
Paar uur in de week extra gym. Ik vond t heerlijk, dit ook omdat ik t haatte om stil te zitten haha

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:37

Shadow0 schreef:
Dat klinkt heel hoogdravend, dat snap ik, maar ik meen het wel. Als we kinderen lastigvallen met verplichte gymles, dan moeten we minstens een idee hebben waarom. En als we willen dat het overgewicht bestrijdt, moeten we minstens weten dat het daarvoor ook werkt en de zaken niet verergert. Maar eigenlijk weten we dat niet. En dat vind ik een hele slechte reden om toch zoiets verplicht te stellen, 'gewoon omdat het moet.'

Tja, waarom verplichte teken en muziekles?
Omdat sommige dingen er nu eenmaal bij horen.

Sommige dingen hebben nu eenmaal geen (direct) nut, maar is gewoon verplicht.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:45

BaileyMix schreef:
Het gros hier is trouwens wel echt ontzéttend naïef hoor: Obesitas wordt echt niet voorkomen door gymles op school, kom nou :') Want dan zeggen ze 'Oh ik heb zo hard gesport, ik verdien wel een broodje kebab/frikandel/andere troep'.

Bovendien is het gewicht vaak te wijten aan de opvoeding (ouders) en is dat ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Ik heb zelden aan gym meegedaan en weeg geen grammetje te veel.

En volgens mij impliceer jij bepaalde berichten heel anders dan ze geschreven zijn. Ik heb hier tot nu toe geen een bericht gelezen of zelf geschreven dat impliceert dat sporten op school obesitas tegengaat. Echter heeft school een maatschappelijke verantwoordelijkheid en dat is leerlingen een gezonde levensstijl meegeven en dit te stimuleren. Net zoals de ouders hierin een rol spelen. Denk dat we allemaal wel weten dat veel ouders ook niet bepaald gezond zijn. Dus als school zijnde hoor je dan je handen ervan af te trekken? Lijkt mij niet. Je gaat niet voor niks op de middelbare nogmaals naar de GGD voor een check.

En dat jij niks bent aangekomen in de tijd dat je op de middelbare zat is leuk voor je. Betekent niet dat jij de norm bent.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:54

Brainless schreef:
Shadow0 schreef:

Sommige dingen hebben nu eenmaal geen (direct) nut, maar is gewoon verplicht.

Ik denk dat teken en muziekles ook nut heeft. Ik denk namelijk dat als dat er allemaal niet is, je de hele dag achter je bureautje zit te blokken op school zonder afwisseling. Dat houd je toch niet vol? Volgens mij wordt dat echt onderschat.

Verder zie ik hier veel voorbij komen dat gym geen nut heeft. Misschien gym hoe het op sommige scholen gegeven wordt niet inderdaad, maar gym als sporten op zich zelf heeft zeker nut. Je hoeft alleen maar te googlen op "voordelen sporten". Even een aantal dingen gekopieerd:
Voordeel 1. Rennen vertraagt het verouderingsproces
Voordeel 2: Je voelt je minder moe
Voordeel 3: De menopauze heeft minder impact :+
Voordeel 4: Je slikt minder pillen
Voordeel 5: Je bloeddruk gaat omlaag
Voordeel 6: Je hebt minder kans op een depressie
Bron en meer info: http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/bewegen/6-verrassende-voordelen-van-sporten/

Dan nog 1:
Feelgood hormonen maken je vrolijk
Werkt verbindend
Ontgift
Ontspant
Je ziet er beter uit
Meer zelfvertrouwen
Meer energie
Betere slaap
Meer doorzettingsvermogen
Beter seksleven
Stabilisering van de hormonen
Verbeterde hersenwerking
Bron en meer info: http://www.ahealthylife.nl/12-voordelen-van-bewegen-en-sporten/

Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste leerlingen meer baat hebben bij sport les dan natuur/scheikunde bijvoorbeeld :')

Dat helaas het gebrek aan kunnen van leraren en scholen de gymles voor sommigen een ramp maakt, dat ligt niet aan het vak LO zelf. Dat is wat vanuit de school aangepakt en verbetert zou moeten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:59

Brainless schreef:

Zijn ook hele goede vragen! En "gewoon verplicht" lijkt me niet het juiste antwoord.
Die dingen zijn (ooit) verplicht omdat ze de kinderen wat mee willen geven. Stamt nog uit de 'kunst is verheffing van het volk'-idealen.

En ook daarvan geldt: het kan nuttig zijn. Je kunt er veel van leren, bij tekenen bv observeren, creatief denken, je op een andere manier uiten. Bij muziek denk ik aan luisteren, bepaalde emoties voelen die je zonder muziek misschien niet zo ervaren had... en verder is ritme iets wat best belangrijk is voor de ontwikkeling van heel veel vaardigheden (maar dat is belangrijker op de basisschool. Daar kunnen ritme- en muziekoefeningen ook erg belangrijk zijn voor het helpen met taal, motoriek, planning...)

Maar het gaat dus om het ontwikkelen van iets. Dat zijn dingen die je kinderen best mee mag geven. Ik denk dat het ze kan helpen om te groeien richting volwassenheid.

En dat betekent meteen dat ik vind dat ook die verplichte lessen net zo goed afgeschaft kunnen worden op de middelbare school. Voorgefabriceerde standaardprogramma's met meetbare en toetsbare cijfers en standaard scorelijstjes... volkomen zinloos. Dat verheft niemand en dat helpt niemand zich te ontwikkelen, het maakt alleen van dingen die mogelijk leuk zijn ineens iets verplichts. Er zijn ook heel wat tekenaars flink gefrustreerd omdat ze zich niet mochten uiten in hun tekeningen maar moesten doen wat de leerkracht zei.

(Oh, en als ik toch bezig bent: dit geldt ook voor de leeslijst. Lezen, verhalen, het kan kinderen en jongeren ontzettend veel brengen. Maar ze opzadelen met een berg boeken waarover ze de juiste antwoorden moeten kunnen geven, dat gaat zo in tegen wat je wilt dat kinderen uit het lezen halen. Afschaffen dus, boekverslagen voor cijfers. Meteen.)

Echt... zinloos. Dat verpest veel creativiteit en passie en plezier ipv dat het jongeren uitnodigt en in aanraking brengt met iets wat ze misschien anders niet hadden gekend.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:04

LicentioFide schreef:
Het moet afgeschaft worden. Wat denk je daarvan.

waarschijnlijk omdat jij 0.0 conditie hebt en alle sporten saai vind..... :roll:
denice schreef:
Omdat sommige dingen in het leven gewoon moeten, en je dat ook moet leren.

hoezo moeten? we bepalen uiteindelijk zelf wel wat we doen.....

Woogy schreef:
Dus gym moet worden afgeschaft omdat mensen elkaar gaan pesten...Doe toch normaal. Dan kan je net zo goed van school een heel keuzevak maken. Gewoon sportief zijn en lekker mee doen. En enkel als je op krukken loopt hoef je niet mee te rennen, maar las iemand die dan moest fluiten top instelling, iedereen moet mee doen op de manier die mogelijk is.

mensen moeten gewoon elkaar nooit pesten :)* en MOET is het niet. maar het is natuurlijk wel leuker als je meedoet. zelf heb ik een hekel aan hardlopen bij gym :o maar de spellen zijn wel leuk :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:20

Tekenen en muziek hebben een positieve invloed op het samenwerken van beide hersenhelften. Zorgen voor een betere balans in de verbale en performale functies.
Lijkt mij nuttig.

Overigens zal je mij niet horen zeggen dat sporten en bewegen niet belangrijk zijn. Alleen gym draagt er niets aan bij mijn inziens. Ik denk zelfs dat het in de huidige opzet het plezier in sporten wegneemt.

Overigens hier geen overgewicht. Maar goed,...ik sport dan ook nog steeds 5 x in de week, fiets veel en mest stallen uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:22

Ik ga naar school om iets te leren. Enigste wat ik met gym heb geleerd is dat ik uitgescholden werd, als laatste werd gekozen etc. En de leraar wou mij niet geloven wat ik had. Zelfs niet toen ik de papieren van het umcg onder zijn neus drukte. Dus ik heb alles zeer negatief ervaren. Want volgens de leraren stelde ik mij aan.

Mijn zusje hebben we dit jaar al 3 x uit het ziekenhuis kunnen plukken na een uurtje gym. Pas toen het leek dat ze haar nek had gebroken hebben ze de opdracht aangepakt. Daarnaast heeft ze een x haar hand gebroken. En is er een $¥×(=*"&×" boven op haar borstkas gesprongen. Terwijl ze al 2 x open hart operatie heeft gehad.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:23

love_western schreef:
Ik ga naar school om iets te leren. Enigste wat ik met gym heb geleerd is dat ik uitgescholden werd, als laatste werd gekozen etc. En de leraar wou mij niet geloven wat ik had. Zelfs niet toen ik de papieren van het umcg onder zijn neus drukte. Dus ik heb alles zeer negatief ervaren. Want volgens de leraren stelde ik mij aan.

Mijn zusje hebben we dit jaar al 3 x uit het ziekenhuis kunnen plukken na een uurtje gym. Pas toen het leek dat ze haar nek had gebroken hebben ze de opdracht aangepakt. Daarnaast heeft ze een x haar hand gebroken. En is er een $¥×(=*"&×" boven op haar borstkas gesprongen. Terwijl ze al 2 x open hart operatie heeft gehad.

o wat erg van je zusje en van jou!! :(:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:26

NatasjavE schreef:
Tekenen en muziek hebben een positieve invloed op het samenwerken van beide hersenhelften. Zorgen voor een betere balans in de verbale en performale functies.
Lijkt mij nuttig.

Ook daarvoor geldt echt hoe je het invult. Hoe meer het in eisen en meetbare en beoordele prestaties wordt gegoten, hoe minder er sprake is van die balans. Omdat je dan alleen maar aan het voldoen bent aan externe eisen, ipv te beleven.

Tekenen is een prima activiteit, maar als je gaat voorschrijven hoe er getekend moet worden (en ja, dat gebeurt), blijft er van de creativiteit weinig meer over. Zingen is leuk, en het is trouwens ook een leuke non-competatieve manier van samenwerken, maar ga iemand verplicht een liedje laten zingen voor cijfer, en het plezier in de muziek vervliegt snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:31

Xfjord schreef:
love_western schreef:

o wat erg van je zusje en van jou!! :(:)

Mijn zusje heeft er niks van geleerd. Die blijft doorgaan. Bang dat ze anders haar gaan pesten. Dus ja dat doet mij pijn. Omdat ze niet durft te accepteren dat haar lichaam niet alles kan. En als we er over praten dan word zd boos. Dus we hopen dat ze er vanzelf een keer achter komt.

Maar het is niet grappig als je haar weer uit ziekenhuis kunt halen. En weer paar weken moet herstellen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:31

Shadow0 schreef:
NatasjavE schreef:
Lijkt mij nuttig.

Ook daarvoor geldt echt hoe je het invult. Hoe meer het in eisen en meetbare en beoordele prestaties wordt gegoten, hoe minder er sprake is van die balans. Omdat je dan alleen maar aan het voldoen bent aan externe eisen, ipv te beleven.

Tekenen is een prima activiteit, maar als je gaat voorschrijven hoe er getekend moet worden (en ja, dat gebeurt), blijft er van de creativiteit weinig meer over. Zingen is leuk, en het is trouwens ook een leuke non-competatieve manier van samenwerken, maar ga iemand verplicht een liedje laten zingen voor cijfer, en het plezier in de muziek vervliegt snel.

Oh ja zeker mee eens.

Maar dat heb ik ook met Godsdienst en Maatschappijleer.

Als het bij een opsomming van zaken blijft die je uit je hoofd moet leren wordt het nooit wat. Leert men zelf over bepaalde zaken na te denken wordt de les interessant en leerzaam.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:32

^ En dat is toch exact ook zo met LO? LO is zeker net zo nuttig als tekenen, muziek, maatschappijleer en godsdienst (om eerder genoemde redenen). Zolang er maar een goede invulling aan gegeven wordt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:40

Thesserd schreef:
^ En dat is toch exact ook zo met LO? LO is zeker net zo nuttig als tekenen, muziek, maatschappijleer en godsdienst (om eerder genoemde redenen). Zolang er maar een goede invulling aan gegeven wordt.

Ja maar, net als bij Godsdienst, heb ik nog niet meegemaakt dat er goed invulling aan word gegeven.

Op 3 verschillende scholen zelf en nu zie ik het alweer bij de kinderen van vrienden.

Er wordt niet op de juiste manier invulling aan gegeven. Het verrast mij namelijk hoeveel mensen er h Ier een hekel aan hebben.

*net aan mijn oudste zoon gevraagd* Hij vind gym leuk.,...niet te geloven!! Nou heb mijn aversie tegen gym blijkbaar niet over gebracht. (Mooi want hij moet zelf kiezen) maar ben wel verbaasd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:45

Als het dan al een verplicht vak wordt vind ik wel dat de teamonderdelen moeten worden afgeschaft. Dan is het tenminste minder erg als iemand niet goed is, anders frustreer je iedereen door je a-sportiviteit en dat is echt niet leuk.

Ik zou ook boos en misschien wel heel gemeen tegen die persoon zijn geworden als ik gehinderd zou worden in de vakken waar ik wel goed in was (talen bijvoorbeeld). Je kunt kinderen niet kwalijk nemen dat pesten erger wordt bij de gymles, maar het gebeurt wel en dat is een slechte zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:31

Xfjord schreef:
LicentioFide schreef:
Het moet afgeschaft worden. Wat denk je daarvan.

waarschijnlijk omdat jij 0.0 conditie hebt en alle sporten saai vind..... :roll:

8)7
Toen ik nog conditie had, vond ik gym ookal niks. En alle sporten? Sorry hoor, maar dit vind ik nergens op slaan. Kom zeg, gym vind ik niet met sporten te vergelijken. Voor sport kies je, voor gym heb je niks te kiezen het is gewoon verplicht.

Ik vind dat het niet afgeschaft moet worden, lekker verplicht blijven.
Gym moet volgens mij wel anders ingedeeld worden: zo veel mogelijk buitengym en daar twee onderdelen en niet altijd dezelfde onderdelen. Zelf groepen maken, en dan ook echt aan de slag gaan. Kom je imo veel verder mee want als je met je vrienden in een groep zit, motiveert dat veel meer. Het motiveert mij meer iig, omdat je dan sterker staat tegen pestkoppen.

En sowieso meer teambuilding met je mentorklas, zodat het onderling ook wat beter gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:32

Xfjord schreef:

Ik denk niet dat een baas dat zo ziet. Je kunt best kiezen om bepaald werk te aan doen, maar daarbinnen zul je gewoon je opdrachten uit moeten voeren, ook die minder leuk zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:48

Wat mij betreft heeft gymmen verschrikkelijk veel positieve kanten. Meer nog dan bvb tekenen. Zonder te overdrijven, in mijn klas vinden alle 30 llng gymmen leuk, op een ongesteld meisje na misschien. Toegegeven, er zitten hier geen te dikke kinderen bij. Rekenen, daar zitten er genoeg van in de klas die dat minder vinden. Allebei vind ik ze even belangrijk. Na de middelbare school kun je lekker zelf gaan bepalen wat bij jou past, tot die tijd vind ik dat je breed georiënteerd moet blijven.

Het bewegen, samenspelen, elkaar leren waarderen op kwaliteiten en kwantiteiten, teamsport, motoriek, even eruit zijn, kennis van sporten en spelregels, met verlies kunnen omgaan etc is zomaar even een greep uit de vele positieve aspecten!

Maar dit kun je overal op betrekken natuurlijk, alles heeft zijn pro's en contra's en dit beleeft iedereen anders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:50

Lusitana schreef:
Xfjord schreef:

Ik denk niet dat een baas dat zo ziet. Je kunt best kiezen om bepaald werk te aan doen, maar daarbinnen zul je gewoon je opdrachten uit moeten voeren, ook die minder leuk zijn.

Wat heeft dat in hemelsnaam met gym te maken?

Om te beginnen kies je werk wat zo goed mogelijk bij je zelf past. En de opdrachten die wellicht minder leuk zijn hebben altijd een doel. In mijn geval ter ondersteuning van het hoofddoel.

Als mijn werkgever iets van mijn vraagt wat totaal niet is in lijn is met de functie en ook niet bijdraagt aan die functie of de doelen,...reken dan maar dat ik dan ook om uitleg vraag.

Is tot op heden nooit nodig geweest moet ik zeggen.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:27

Ik vind gym belangrijk, ik loop stage op een speciaal onderwijs basischool, en veel kinderen zijn motorisch niet goed. Dit kan op een basischool en midelbare school nog gecorriceerd worden al is het erg lastig.

Ik werd veel gepest, maar tijdens gym deed ik alleen mee wat ik leuk vond(en dus goed in was) ik ben een autist en hoorde veel. Voelde me dus baak uitgelachen. Nare momentem voor mij dus.
Toch doe ik nu een sport opleiding..

Gym is belangrijk omdat veel mensem het geld er niet voor hebben. Het zelfde met schoolzwemmen.
Kom allemaal maar eens in de bijlmer werkem, en heg liefst nog op speciaal onderwijs, €an begrijp je op eens hoe belangrijk het is.
En ja ook die 2 uur per week helpt voor die kinderen mee!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:36

denice schreef:
Wat mij betreft heeft gymmen verschrikkelijk veel positieve kanten. Meer nog dan bvb tekenen. Zonder te overdrijven, in mijn klas vinden alle 30 llng gymmen leuk, op een ongesteld meisje na misschien. Toegegeven, er zitten hier geen te dikke kinderen bij. Rekenen, daar zitten er genoeg van in de klas die dat minder vinden. Allebei vind ik ze even belangrijk. Na de middelbare school kun je lekker zelf gaan bepalen wat bij jou past, tot die tijd vind ik dat je breed georiënteerd moet blijven.

Het bewegen, samenspelen, elkaar leren waarderen op kwaliteiten en kwantiteiten, teamsport, motoriek, even eruit zijn, kennis van sporten en spelregels, met verlies kunnen omgaan etc is zomaar even een greep uit de vele positieve aspecten!

Maar dit kun je overal op betrekken natuurlijk, alles heeft zijn pro's en contra's en dit beleeft iedereen anders.

Heb je het de leerlingen als eens echt gevraagd? Want ik geloof er niks van. Kijk alleen als eens naar de reacties hier... alleen al op basis daarvan kun je jezelf toch niet wijs maken dat ze het echt allemaal leuk vinden?