Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:23

Zodra je van school bent, moet je die adviezen van leraren vergeten als je buiten de creatieve factor solliciteert. Wij hebben sollicitatietraining, inclusief brieven en cv's schrijven gehad op verschillende scholen en dat was totaal iets anders als dat het in de praktijk gevraagd wordt.

Tijdens mijn stages heb ik ook cv's en sollicitatiebrieven beoordeeld en daar werd naar de inhoud gekeken, niet naar de opmaak. Ja, op negatieve wijze.

Axel_Valerie

Re: Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:14

Dat hoor ik dus ook van iedereen. Plus ik haal de school cv's er zo uit. Er kloppen vaak een heleboel dingen niet.
Als ik kijk naar de sollicitatie-adviezen van school komt dat echt helemaal niet overeen met de werkelijkheid. Erg jammer..

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:19

Mijn school cv lijkt in geen geval op mijn huidige cv :=
Ze moeten eigenlijk in ieder laatste schooljaar iemand langs sturen die er echt verstand van heeft en het uit laten leggen. Als starter aan de bak komen is al zo moeilijk en al helemaal met een school cv :=

Gister weer 2x gesolliciteerd en vandaag weer aan de bak. Vriend vond dat ik een opvallende maar strakke brief had dus die vibe heb ik ook weer te pakken :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:42

Mag ik mijn concept cv naar iemand sturen?
Ben benieuwd wat de proffs ervan vinden :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:44

Je kan hem wel sturen hoor! Ik zal mijn email even pb'en!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:46

Hoe doen jullie het om je CV er te laten uitspringen boven de anderen ? Kleuren? Speciale lay-out ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:00

Ik heb hem afwijkend opgemaakt. Maar ik ben ook werkzaam in de creatieve sector.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:03

Bij een baan in de creatieve sector kan ik begrijpen dat een cv creativiteit moet uitstralen, maar bij een sollicitatie voor een ander soort baan? Hoe doen sommige dat dan? :)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:18

Axel_Valerie schreef:
Ik adviseer je dat van je burn out niet neer te zetten maar iets over zelfontwikkeling op te schrijven. Of in elk geval iets in die richting. Mantelzorg is vaak niet eens negatief.

De burn-out is inderdaad niet vermeldt, en alles staat ook anti-chronolochisch, per ongeluk de verkeerde term gebruikt. Blij te horen dat mantelzorg niet als negatief gezien wordt, want ik moet eerlijk zeggen dat ik er erg over twijfelde.

Voorlopig heb ik vooral het gevoel dat m'n cv/sollicitatiebrief te stijf en formeel zijn, niet modern genoeg. Nou ja, eerst maar eens sleutelen aan de nieuwe cv.
Bedankt voor je opmerkingen Valerie +:)+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:22

BlueMilk schreef:
Bij een baan in de creatieve sector kan ik begrijpen dat een cv creativiteit moet uitstralen, maar bij een sollicitatie voor een ander soort baan? Hoe doen sommige dat dan? :)

Ik wacht even een oordeel af :)

Zowel bedrijven waar ik had gesolliciteerd als het uitzendbureau vonden hem erg mooi en krachtig.
Maar verbeterpuntjes blijven natuurlijk :)

Hij was blijkbaar niet zo mooi dat ik een baan verdiende :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:11

Weer een afwijzing cv sluit minder goed aan dan van andere sollicitanten.. terwijl ik 100% voldoe aan de eisen. Snap echt niet meer wat ik fout doe :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:51

Dungen schreef:
Weer een afwijzing cv sluit minder goed aan dan van andere sollicitanten.. terwijl ik 100% voldoe aan de eisen. Snap echt niet meer wat ik fout doe :=

Gewoon te veel brieven en dan gaan ze selecteren op kwaliteit van de brief, inschatten van karakter etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:10

Ach, ik kom telkens vacatures tegen waarbij ik aan alle eisen voldoe. Dan moet je vervolgens naar een site om daar de gegevens in te vullen (je kan dus niet rechtstreeks solliciteren) en dan krijg je de volgende dag een mail dat ze niets hebben waar je aan voldoet en dat ze de gegevens verwijderen. Terwijl ik telkens 2 of 3 vacatures op hun site zie staan waar ik ook 100% aan voldoe. En dan zit er dus geen sollicitatiebrief bij.

Ik heb dan liever dat er gewoon aangegeven wordt dat er te veel gegadigden zijn en dat ze daarmee doorgaan, dan zeggen dat er niks geschikt is. Die vacatures sla ik nu dus maar over, denk ik.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:24

Zorg dat je geen schrijffouten maakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:31

Een HR manager kijkt gemiddeld 10-20 seconden naar een CV.
Als er dus maar iets van een vooroordeel uit te halen is (oud, lui, verlegen, onervaren) ga je de vuilnisbak in.
De keypoints moeten er dus direct uitspringen. Ga er van uit dat men gemideld 5 kandidaten uitnodigd.
Als ze 60 brieven krijgen zijn er daarvan waarschijnlijk 20 die aan alle eissen voldoen. Toch moet je er dan nog 15 lozen. Dat gaat dus op suffe dingen waar je weinig grip op hebt (wel/niet hebben van foto, wel/niet hebben van hobbies etc etc)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:30

Had toevallig nog een afwijzing maar de belde netjes op! En die heeft me ook nog een klein advies gegeven over mijn cv. Maar hij was er wel heel positief over verder maar net ff paar dingetjes andersom dus dat gaan we dan doen.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:08

Ik lees hier veel bruikbare tips en bedankt Axel_Valerie voor de competenties!

Maar ik heb zelf ook een vraag: Ik heb tijdens mijn studie in de opleidingscommissie gezeten. Waar vermeld je dat? Is dat bij (overige) werkervaring, nevenactiviteiten of toch een vermelding bij je opleiding?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:09

In mijn branche is het gebruikelijk om dat bij nevenactiviteiten te zetten.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:59

Szan schreef:
In mijn branche is het gebruikelijk om dat bij nevenactiviteiten te zetten.

Bedankt!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:30

Dungen schreef:

Heb ik ook last van, maar het is zo moeilijk om te concurreren met 200/300 anderen die ook geschikt zijn en regelmatig meer werkervaring hebben..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:26

CV ook verandert naar aanleiding van dit topic, gestuurd naar een eventuele stage, na 10 minuten kreeg ik een reactie dat ze me wilden uitnodigen voor een gesprek :D

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:40

Goede tips! En zo te lezen ook positieve reacties op de gestuurde CV's. :D

Wat betreft de anti-chronologie voor werkervaring heb ik nog wel een vraag.. Ik heb werk wat door elkaar loopt, waardoor het niet overzichtelijk meer is. Ik heb het momenteel zo:

April 2014 - Heden: mijn huidige baan voor 0,46 fte (ik solliciteer momenteel voor een baan hiernaast)
Maart 2013 – December 2013: fulltime zwangerschapsvervanging. Momenteel val ik nog losse dagen in, op oproepbasis (ik heb dit bewust niet neergezet als "Heden", ik licht het meestal in mijn brief toe).
Augustus 2012 – Maart 2013: stage orthopedagogiek
Maart 2010 – Maart 2013: invalleerkracht bij diverse onderwijsstichtingen

Is het dus de bedoeling dat je het anti chronologisch noteert vanaf het moment dat je begon? Is er misschien nog een andere manier om dit duidelijker te maken?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:42

Wil toch ook graag hier even melden dat ik intussen een vaste job te pakken heb, met het cv dat een aantal mensen hier van mij hebben doorgekregen ;)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:19

Top lizzyy en tieneke!

Geen ervaring mee Mareska..

Hier helaas nog geen vooruitgang.. (ben ook niet mega actief geweest afgelopen weken) heb nog wel wat lopen dus wie weet. :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:59

Dungen schreef:
Top lizzyy en tieneke!

Geen ervaring mee Mareska..

Hier helaas nog geen vooruitgang.. (ben ook niet mega actief geweest afgelopen weken) heb nog wel wat lopen dus wie weet. :)

wat voor baan zoek je? :)