Meer scriptieschrijvers/afstudeerders eind 2013/begin 2014?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sharonalover

Re: Meer scriptieschrijvers/afstudeerders eind 2013/begin 2014?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:47

Hier mocht ik volledig zelf kiezen. Wij doen een actieonderzoek, je kijkt dus naar je eigen onderwijspraktijk en bekijkt welk probleem je aan wilt pakken. Dan heeft het geen zin om uit een lijstje te kiezen :).

Op de pabo kreeg je een onderzoeksvraag vanuit je stageschool. Dat was dus echt ruk..... Onze vraag was namelijk helemaal niet geschikt.... Onze school heeft daarna ook besloten dit iets anders aan te pakken, maar daar hadden wij natuurlijk niks meer aan.... Maargoed, dat is allemaal alweer verleden tijd want dat diploma heb ik alweer 1,5 jaar :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:07

imd schreef:
Quir schreef:
Mag ik hier even binnen vallen? :)

Ik ben bezig met een scriptie schrijven (geen afstuderen), een literatuur studie. Nu moet ik een flow-chart (zoek opdrachten in databases, inclusie en exclusie criteria, etc) maken en een data-extractie tabel (gevonden literatuur/artikelen in verwerken). Flow-chart weet ik wel wat ik precies moet doen en hoe het er uit moet zien, maar hoe maak je deze het beste? Gewoon in een of ander programma alla Paint?

Data-extractie tabel kom ik helemaal niet aan uit, helaas. Is er iemand die ook een literatuur studie gedaan heeft en mij misschien een handje op weg kan en/of wil helpen hiermee?

Flowchart zou ik niet in paint maar MS Visio, Smartdraw of een vergelijkbaar programma maken. Paint ziet er echt niet uit := Die programmas zij in principe betaald maar misschien via het netwerk van je uni? Anders moet je even een handig iemand in je omgeving vragen, programmas zijn in principe wel verkrijgbaar ;)

MS Visio hebben wij thuis geloof ik wel, anders heb ik een erg handig vriendje. Bedankt!
Verder de andere die mij een PB gestuurd hebben ook heel erg bedankt! :)

Mooie cijfers zie ik voorbij komen!

Ik baal wel echt even heel erg, voor onze literatuurstudie hebben we 20 weken de tijd en moet je afronden met een schriftelijk rapport (geschreven als een medisch wetenschappelijk artikel) en een presentatie.
Je kreeg een casus waaruit jij zelf jouw onderzoeksvraag moet opstellen. Nu had ik al de moeilijkste casus gekregen in mijn onderwijs groep, maar met wat knutselen kwam ik uiteindelijk op best een interessante onderzoeksvraag waar ik zelf volledig achter stond. Na korte discussie en kleine aanpassing goedgekeurd door tutor en dus aan de gang...

Nu zijn alle onderwijsgroepen in het nieuwe semester anders ingedeeld, maar voor deze opdracht zou je in dezelfde groep blijven met dezelfde begeleider (omdat het dus precies in het midden viel). Nu is dat dus heel anders gelopen en is mijn nieuwe tutor ook tutor en begeleider van deze opdracht geworden. An sich niets mis mee, maar hij heeft dus mijn onderzoeksvraag afgekeurd, omdat deze te ingewikkeld/moeilijk was voor deze leerlijn...

Ofwel, al het werk wat er nu in zit is weg gegooid en kan ik opnieuw beginnen met werkelijk alles, terwijl we nu in week 11 zitten... Volgende week woensdag moet concept inleiding, methode en resultaten ingeleverd worden incl flow-chart en data-extractie tabel.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:08

Quir schreef:
imd schreef:

Flowchart zou ik niet in paint maar MS Visio, Smartdraw of een vergelijkbaar programma maken. Paint ziet er echt niet uit := Die programmas zij in principe betaald maar misschien via het netwerk van je uni? Anders moet je even een handig iemand in je omgeving vragen, programmas zijn in principe wel verkrijgbaar ;)

MS Visio hebben wij thuis geloof ik wel, anders heb ik een erg handig vriendje. Bedankt!
Verder de andere die mij een PB gestuurd hebben ook heel erg bedankt! :)

Mooie cijfers zie ik voorbij komen!

Ik baal wel echt even heel erg, voor onze literatuurstudie hebben we 20 weken de tijd en moet je afronden met een schriftelijk rapport (geschreven als een medisch wetenschappelijk artikel) en een presentatie.
Je kreeg een casus waaruit jij zelf jouw onderzoeksvraag moet opstellen. Nu had ik al de moeilijkste casus gekregen in mijn onderwijs groep, maar met wat knutselen kwam ik uiteindelijk op best een interessante onderzoeksvraag waar ik zelf volledig achter stond. Na korte discussie en kleine aanpassing goedgekeurd door tutor en dus aan de gang...

Nu zijn alle onderwijsgroepen in het nieuwe semester anders ingedeeld, maar voor deze opdracht zou je in dezelfde groep blijven met dezelfde begeleider (omdat het dus precies in het midden viel). Nu is dat dus heel anders gelopen en is mijn nieuwe tutor ook tutor en begeleider van deze opdracht geworden. An sich niets mis mee, maar hij heeft dus mijn onderzoeksvraag afgekeurd, omdat deze te ingewikkeld/moeilijk was voor deze leerlijn...

Ofwel, al het werk wat er nu in zit is weg gegooid en kan ik opnieuw beginnen met werkelijk alles, terwijl we nu in week 11 zitten... Volgende week woensdag moet concept inleiding, methode en resultaten ingeleverd worden incl flow-chart en data-extractie tabel.

Wat? Dat kan toch niet zomaar?
Heb je bewijs dat hij goedgekeurd is?
Als docent A 'm goed keurt, heeft docent B niet het recht 'm af te keuren...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:17

Ik heb dit nog op de mail:

Als de voorkeur uitgaat naar de eerste dan moet je die ook gewoon kiezen.
Je hebt deze netjes geformuleerd en zo te zien heb je ook al een eerste zoekactie uitgevoerd. (ik zeg goed bezig ;-)
Bij dezen dan ook goedgekeurd

Lijkt mij duidelijk dat hij dan goedgekeurd is?
Echter van de nieuwe tutor mag ik zo er mee door gaan, maar hij is degene die hem moet beoordelen uiteindelijk (schriftelijke en de presentatie) en geeft nu al te kennen niet akkoord te gaan.

Dat is ook vooral mijn punt. Ik wil dan ook minimaal een 8 halen er voor (ivm cum laude en met de kennistoetsen ik nu nog altijd op gemiddeld een 10 sta moet dat nog lukken, zou erg jammer zijn als ik deze dan niet of net haal).

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:19

Hij is duidelijk goedgekeurd. Kan je niet een gesprek aangaan hiervoor?
Vind het belachelijk dat ze hier ineens mee komen terwijl je nog maar even hebt voor de concept versie...

Ik neem aan dat het niet realistisch is voor jou om alles nu overnieuw te gaan doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:26

Ik heb de coördinator een mail gestuurd en hierom ook gevraagd, maar ik heb dit vanochtend te horen gekregen en vandaag en morgen heeft hij studiedagen... Antwoord komt dan dus pas op zijn vroegst maandag.

Ik denk niet dat het haalbaar is, want ook zal ik gedeeltelijk op zoek moeten naar nieuwe artikelen. Gedeelte kan ik nog wel gebruiken. Anders wordt het echt dag en nacht werk.

Onderzoeksvraag blijft overigens nog redelijk in dezelfde richting volgens de tutor, dit was mijn onderzoeksvraag:
Leiden dosis reducerende maatregelen in het kader van scoliose bij jonge patiënten tot een significante afname van stochastische effecten, zonder dat daardoor de diagnostische waarde van deze röntgenopnamen in het gedrang komt in vergelijking tot de standaard scoliose röntgenopnamen.

Nu moet ik het gedeelte van de stochastische effecten weg laten en focussen op de diagnostische waarde van de röntgenopname. Echter is dat naar mijn idee een hele andere richting in dan ik voorheen had, de tutor is het daar niet mee eens.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:54

Zooo Quir, dat is zuur! Ook geen mogelijkheid dat je toch de oude begeleider terugkrijgt?

Milatje: goed plan inderdaad, succes!
sharonalover: da's ook 'n fijne manier van opzet inderdaad!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:49

Dat kan ik inderdaad ook nog proberen imd! Had ik nog niet aan gedacht...

Ik heb wel alvast een week uitstel gevraagd voor deadline van concept onderdelen bij de nieuwe tutor, mocht ik toch echt een nieuwe onderzoeksvraag op moeten stellen en deze uit moet gaan werken. Ga er in ieder geval maar het beste van maken, maar baal er nog steeds flink van.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:15

Klaaaaarrrr! Alles last-minute, maar het is gelukt. *\o/* Nu straks alleen mijn bul nog ophalen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:43

Bwaaahhhhhh.... Net anderhalf uur geskyped (woon nogal ver van school) met mijn afstudeerdocent en het komt er op neer dat ik over anderhalve week m'n hele conceptversie af moet hebben! Halleluja! Ik sluit mezelf op en kom denk ik de komende twee weken niet meer de deur uit! :O

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:35

Ik krijg volgende week te horen of ik een GO heb voor mijn onderzoeksopzet.. Hoor al van verschillende medestudenten dat ze een NO GO hebben gekregen en nog van niemand een GO. Ik had er op zich een goed gevoel over, maar dat beetje hoop wordt steeds minder. Van een klasgenootje gehoord dat haar begeleider haar hoofd- en deelvragen heeft goedgekeurd, maar haar beoordelaar heeft ze afgekeurd dus nu moet ze super veel veranderen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:48

Missy_ schreef:
Ik krijg volgende week te horen of ik een GO heb voor mijn onderzoeksopzet.. Hoor al van verschillende medestudenten dat ze een NO GO hebben gekregen en nog van niemand een GO. Ik had er op zich een goed gevoel over, maar dat beetje hoop wordt steeds minder. Van een klasgenootje gehoord dat haar begeleider haar hoofd- en deelvragen heeft goedgekeurd, maar haar beoordelaar heeft ze afgekeurd dus nu moet ze super veel veranderen :(

Och, dat soort verhalen doen altijd wel de ronde... Ik dacht ook dat ik een verschrikkelijke afstudeerdocent had die heel kritisch is altijd, maar hij zegt steeds dat het goed gaat. Zo kan het onverwacht toch meevallen, bedoel ik te zeggen :-)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:41

Missy_ schreef:

Tja bij mij heb ik het ook drie keer moeten verbeteren. Het was elke keer wel goed, maar toch elke keer kleine aanpassingen doen voor mijn onderzoeksvoorstel. Nu ligt die bij mijn examinator, maar dat kan wel even duren voordat ik hoor of het goed gekeurd is. Ik moet zeggen dat mijn onderzoeksvraag eigenlijk al vast stond, dus dat was makkelijk :P

Ik heb trouwens gehoord dat ik al genoeg respondenten heb en dat het aan mij de keus is of ik tot 1 maart door laat gaan of nog twee weken extra.

Op dit moment vind ik het schrijven allemaal nog wel meevallen. Het gaat allemaal soepel en ik schrijf 2 volle dagen aan mijn inleiding. Niet dat ik de hele dag bezig ben :+

Ik mag trouwens meelopen op de poli waar de vragenlijst wordt afgenomen. Echt super leuk :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:26

Als ik het zo lees zijn jullie scripties allemaal veel tijdrovender dan de mijne, met respondenten enzo... bij mijn beide scripties heb ik alleen literatuuronderzoek hoeven doen. Dat scheelt, want dat kan volledig in je eigen tempo :). Daar was ik wel blij mee, nu heb ik nog net voor februari af kunnen studeren. En ik heb vandaag ook meteen al een baan gekregen _O-

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:43

Gefeliciteerd met je baan sheran!

Vandaag deadline concept inleveren en heb t gewoon af gekregen! Gisteren punt van theorie toets terug welke een 9 is en dus een 10 gemiddeld op mn theorietoetsen!

Ik ben een happy mens. :oo

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:36

Gefeliciteerd met je baan Sheran! Mijn deadline is morgen, dus ga aan de bak nu. Moet nog een hoop pagina's literatuuronderzoek schrijven... Ik schiet weer lekker op dus, maar niet heus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:35

Goed, ik zit ook even op hete kolen.. Deze week conceptversie van m'n scriptie inleveren.. :O

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:39

Sheran gefeliciteerd! Alleen literatuur onderzoek? Jeetje dat is weinig :p

Dit weekend ook een deadline voor de concept versie van mn herkansing. Gelukkig staat er al een hoop op papier.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:54

Ik moet allebei. Nu eerst een literatuuronderzoek en daarna praktijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:12

Bedankt allemaal :)
Ja, bij Rechten en GLTC is er wat weinig praktijk te doen... is dit misschien ook een verschil HBO/WO?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:18

Dat zou best kunnen. Hoe omvangrijk moest jouw literatuuronderzoek zijn?
Wij moeten ook beide. Literatuuronderzoek en praktijk. ;)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:23

Wat goed Sheran! Gefeliciteerd!!

Ik ben druk bezig met aanpassen van mijn thesis, eind maart weer opnieuw inleveren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:33

milatje schreef:
Dat zou best kunnen. Hoe omvangrijk moest jouw literatuuronderzoek zijn?
Wij moeten ook beide. Literatuuronderzoek en praktijk. ;)

Dat stond bij ons niet precies gedefinieerd. Mijn bachelorscriptie was 8000 worden (minimum) en daar heb ik ongeveer 1500 pagina's aan secundaire literatuur voor doorgewerkt (waarvan een deel in het Italiaans - dat spreek ik helemaal niet _O-), Mijn masterscriptie was 18000 woorden en die was wat betreft pagina's minder omvangrijk, maar daar heb ik heel veel artikelen en arresten voor gebruikt, wat meer zoekwerk was, en op welke literatuur ik ook dieper kon ingaan. Bij de bachelor GLTC werd het zo geformuleerd: De bestudeerde primaire bronnen en publicaties dienen vanuit de gegeven probleemstelling grondig te worden geanaly­seerd en met elkaar in verband gebrachte argumenten, opvattingen en conclusies moeten op hun waarde en geldigheid worden getaxeerd en tegen elkaar afgewogen. Zo komt de student tot een onderzoeks­verslag dat niet slechts reproductief van aard is, maar blijk geeft van een op vakkennis berustend vermogen tot het doorgronden van en het kritisch oordelen over wat anderen over het onderwerp hebben geschreven.

Bij de master Rechten werd meer eigen inbreng verwacht.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:08

Vandaag bericht gehad dat mijn onderzoek en portfolio goedgekeurd zijn :D . Moet nu nog een verslag terugkrijgen, en van een ander verslag alleen nog mijn individuele deel.... Als die allebei voldoende zijn ben ik gewoon klaar.... Komt dichtbij nu :D

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:39

Wat een fijn bericht!

Ik ben m'n onderzoeksplan nú aan het printen, tussen 15.00 en 16.00 inleveren op school. Zal me benieuwen!