HBO Diermanagement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: HBO Diermanagement

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:19

Waarom moet je kunnen rijden voor een HBO functie?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:58

Jildau schreef:
Waarom moet je kunnen rijden voor een HBO functie?

Hoe zou je een team van ruiters aan kunnen sturen zonder verstand van zaken te hebben?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:03

Maar is dat ook hun streven? Bij ons konden er een heel aantal inderdaad weinig, maar wilden zij doen wat jij bijvoorbeeld wilde doen? Geen idee wat ze wel wilden, en dan hoef je ook weinig te kunnen :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:22

Ze wisten zelf vaak niet wat ze wilden. Maar Hallo, hoe serieus word je nou genomen als je geen praktische ervaring en kennis hebt?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:58

maarja er zijn genoeg mensen idd die paard en management studeren die geen eigen paard hebben. Zijn die dan minder goed in bijvoorbeeld hippische evenementen organiseren of veterinaire praktijkondersteuner zijn? Ik zeg van niet, want dit heeft te maken met andere capaciteiten. Ben jij goed in organiseren, netwerken, kan jij goed met mensen opschieten en weet je daarnaast veel van paarden af, maar heb je alleen geen eigen paard, tja...denk dat je dan nog steeds een goede kans hebt op een baan. En daarnaast heb je toch je stages? Ik zie geen probleem :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:02

Ik heb de resultaten van de enquêtes ingezien over o.a. paardenmanagement en dat was huilen met de pet op. Hoeveel mensen achteraf spijt hebben van deze opleiding en liever bedrijfskunde zouden hebben gevolgd of een andere opleiding. Dat zegt voor mij genoeg. :n

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:43

Ballard_L schreef:
maarja er zijn genoeg mensen idd die paard en management studeren die geen eigen paard hebben. Zijn die dan minder goed in bijvoorbeeld hippische evenementen organiseren of veterinaire praktijkondersteuner zijn? Ik zeg van niet, want dit heeft te maken met andere capaciteiten. Ben jij goed in organiseren, netwerken, kan jij goed met mensen opschieten en weet je daarnaast veel van paarden af, maar heb je alleen geen eigen paard, tja...denk dat je dan nog steeds een goede kans hebt op een baan. En daarnaast heb je toch je stages? Ik zie geen probleem :P

Hoeveel evenementen bureaus zijn er? :) Daar kunnen we niet allemaal aan het werk.

Je noemt nu banen op die er gering zijn. Dus de kans is sowieso klein.

Ik zie geloof ik alleen maar problemen :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:44

Jij bent niet de enige. ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:45

magda_90 schreef:
Ik heb de resultaten van de enquêtes ingezien over o.a. paardenmanagement en dat was huilen met de pet op. Hoeveel mensen achteraf spijt hebben van deze opleiding en liever bedrijfskunde zouden hebben gevolgd of een andere opleiding. Dat zegt voor mij genoeg. :n

Same here. Ik voel me echt wel een beetje bedonderd. Ik heb wel veel geleerd overigens, maar merendeel kan ik gewoon niet gebruiken in het werkveld.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:13

Hmm ik sta er toch wel anders in denk ik. Omdat ik van te voren ook wel besefte dat er weinig baankansen waren misschien? Maar dat als je goed bent in iets je daar wel werk in kan vinden? Mijn eerste twee banen waren ook geen DM, eerste in de sector maar had ook een MBO baan kunnen zijn en de tweede niet in de sector maar wel HBO niveau. Nu in de sector en deels HBO niveau. Ben er voor mezelf wel achter dat ik liever op een lager niveau werk dan niet in de sector. En dat is ook de reden dat ik toch blij ben met m'n studiekeuze.

Van jou vond ik het altijd stoer dat je zo graag wist wat je wilde Pletje. En dat heb je ook bereikt door er hard voor te werken!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:21

Dat besef was hier wel aanwezig, net wat jij had, waar een wil is, is een weg. Maar ik ben nu blij met mijn switch van richting want ik had echt niet geweten wat ik met dit o-geweldige-vakkenpakket had gemoeten.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:22

het is grotendeels bekend dat de banen niet voor het oprapen liggen. :P Wil alleen zeggen dat mensen met een eigen paard niet per se sneller een baan hoeven te krijgen in de paardensector. (daarin zag ik geen probleem :P) dat er bijna geen banen in de vinden zijn is idd ook een probleem, maar in principe weet je dat als je aan DM begint. Met bedrijfskunde kan je veel meer kanten uit en dit is superspecifiek.
Toch blijf ik het een leuke opleiding vinden, alleen blijft het lastig om aankomende studenten uit te leggen hoe het er soms aan toe gaat (meeloopdag gedaan vandaag :P)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:29

Je begrijpt me niet goed denk ik Ballard. Een eigen paard is geen garantie voor succes. Het gaat om de ervaring. Je kunt ook paarden voor anderen rijden en zo veel ervaring op doen. Wedstrijdruiters hebben vaak een enorme drive en dat heb je nodig.

Anne, echt? Thanks! De uitvoering is wel wat anders dan het plan was, maar dit past wel beter bij me. Wat doe jij nu dan?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:33

Je was er al heel vroeg mee bezig, iedereen had zoiets van hmm tja hoe ga je dat doen? Maar het is je gelukt!

Ik werk nu bij Diergeneeskunde in Utrecht. Patientenadministratie Gezelschapsdieren en in de toekomst misschien paard erbij. Maar vind dit al super leuk! Heel veel variatie in de sector en interesse gebied!

Ik heb nu pas een eerste paard :+ Maar het gaat idd om de drive :))

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:36

Dat klinkt goed! Deed jouw vader ook niet iets in Utreg?

Haha Ja Heb vaak gehoord dat het een mooie droom zou zijn. Maar die drive he... die stopt nooit!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:39

Yep, 40 jaar gewerkt. Mijn zus werkt op de proefboerderij daar :+ Is ook de enige diereninstantie in de buurt waar je ook met je HBO terecht kan ;-)

Vind het knap van je hoor, gezin en paarden, nog meer werk erbij :)) Ben al druk met 1 paard, 40 uur werk en sociaal leven :Y)

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:29

Ik wil wel soort van 'de paarden in' maar niet op een stoeterij oid. Je kan ook evenementen organisatie in enzo..
Ik denk dat het belangrijk is om te weten wat je wilt, daar voor te gaan en de juiste stages te kiezen,. Dan maak je wel een kans.
Zie er genoeg waarbij de motivatie ontbreekt of die gewoon een onrealistische droom hebben..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:40

Ik heb een geweldige stage gedaan bij het CHIO Rotterdam/EK Dressuur/Outdoor Brabant en vrijwilliger geweest bij ICNN, maar dan heb je op een enkel evenement na (JA bijv) alles ook wel gehad. Zoveel werk is daar niet in en je bent wel weken op locatie aan t werk van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Denk niet dat de gemiddelde DMer die dat wil doen er een realistisch beeld van heeft.
Weet niet meer wie t zei maar van hall schetst inderdaad een heel mooi plaatje van de opleiding maar in werkelijkheid gaat t er toch echt heel anders aan toe.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:18

ja dat is zeker zo. Er is gewoon weinig werk in, maar als je dat echt wil kan je er wel komen :) als je idd de drive hebt. Denk idd dat evenementen organiseren wel onderschat word. Heb ook een paar keer bij het ICNN gelopen, maar dat is echt enorm veel werk! Ik doe nu HDM60, Paard&Zo organiseren, maar dat is eigenlijk ook onrealistisch, want in 'het echt' ga je ook niet maar 2 dagen per week , 9 weken lang een evenement organiseren, maar ben je daar maandenlang mee bezig.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:27

Als t goed is ben je ook niet maar 2 ingeroosterde dagen per week bezig met paard&zo maar daarbuiten ook, wij destijds iig wel :-)
Tuurlijk zijn er wel een aantal die wel aan de bak komen, maar voor die paar enkele hoeft geen aparte opleiding als DM te bestaan. Die komen d'r met bedrijfskunde ook wel. Als ik nu weer opnieuw zou kunnen kiezen had ik nooit weer voor DM gekozen, neemt niet weg dat ik t er heus wel leuk heb gehad hoor. Zeker m'n stage in Rotterdam was geweldig, maar aan t eind van de rit sta je gewoon met een papiertje in je hand waar je amper wat mee kan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:47

Waar een wil is, is een weg maar het is toch wel fijn als je na het behalen van je diploma vlot een baan kunt vinden ;)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:21

true ;) al heb ik geen spijt van dat ik deze opleiding heb gekozen. Zou trouwens niet weten wat ik anders zou moeten doen :P. Ga hierna nog wel een korte opleiding tot paardencoach doen, maar verder leer ik echt heel veel bij Dieren in de Zorg waar ik echt iets aan heb later, maar dat is ook weer per persoon verschillend.

(en ik doe idd ook wel buiten die 2 dagen wat voor paard&zo, maar het is niet zo dat ik er elke dag mee bezig ben ofzo...zit in de locatiecommissie, dus wij moeten vooral dingen op het laatste moment doen, dus wss komt het nog ^^ )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:23

Paardencoach.. wat is concreet je plan?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:48

ik wil mijn stages richten op therapie door middel met paarden, therapeutisch paardrijden en paardencoaching. Het is gewoon coaching door middel van paarden. Doordat het paard je gedrag spiegelt kun je mensen helpen hun gedrag te reflecteren. Dus na diermanagement wil ik hier een cursus/opleiding voor volgen zodat ik erkend ben ;)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:20

EQ international wilde mij toen wel graag hebben, jammer alleen dat het een junior functie was en ze me niet konden betalen :+ Of ik moest een flinke stap terug doen en m'n paard verkopen... Ehm nee