Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:19

En dan is het te hopen dat jullie beter weer hebben dan ik :P Pfff, zou bijna willen dat de vakantie voorbij was... :P

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:23

Hahaha, dat is stiekem ook wel het leuke aan het vak!
Erg he, ze zijn er echt aan toe... Ik ook trouwens, moet nodig bijslapen :O Het weer maakt me niet uit, zolang ik er maar even niet de hele week rond kwart over vijf uit hoef.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:26

Jee jij gaat wel heel vroeg op iedere dag zeg!
Ik heb de mazzel dat ik maar 1x in de week het 1e uur moet starten, verder start ik later.

Ik ga de week ook gebruiken om bij te slapen hoor, en weer eens mensen te zien die ik in 'normale' weken nooit zie omdat ik simpelweg geen tijd heb. Dan is de week alweer voorbij. Maar bijslapen is prioriteit :+ :+ :+

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:32

Ik begin iedere dag om 8.15 en als ik er op tijd wil zijn/rekening wil houden met eventuele vertraging, moet ik om 7.08 de trein hebben, dan ben ik rond 7.30 - 7.45 op school. Ben 's ochtends ontzettend traag, dus dan moet ik wel vroeg op :+ Denk er ook wel eens over na om een trein later te nemen, maar dan zit ik te krap qua opstarten op school en dan loopt mijn hele dag in de soep.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:34

Bijslapen is wel héérlijk ja! En gewoon even niets moeten...

Oef, ik vind mezelf al zielig dat ik er de meeste dagen rond half6 uit moet... Kwart over 5 klinkt als midden in de nacht :P

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:37

Dat ene kwartier doet 't 'm zeker _O-

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:39

Zeker weten! :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:55

Ik kan dus de meeste dagen om half 8 op.... En dat vind ik al een drama :+

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:10

Nou ik ben echt super blij dat ik nu mijn stage op 10 a 15 minuten van huis heb. Dus 3 dagen in de week mag ik om half 7 op staan. De rest van de week gaat voor mij om kwart voor 6 de wekker...

Ik ga dus ook proberen om bij te slapen in de vakantie haha, als me dat lukt tenminste. Je zit dan zo in dat ritme dat ik als ik geen wekker heb ook gewoon zo vroeg wakker wordt.

Wij hadden ook weer een erg hectische dag. Een van mijn leerlingen (groep 5) had een dop van zijn stabilo pen ingeslikt. En had heb in zijn keel zitten. Stagebegeleidster er bij gekomen en hem veel water laten drinken zodat hij hem door heeft geslikt. Met hoesten wou hij er niet meer uit. Dus ik nog op de fiets naar de huisarts in het dorp geweest... T was me het dagje wel hoor.

Bij ons zijn ze ook echt toe aan vakantie. Hier worden ze ook behoorlijk vervelend en druk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:13

Huh dus hij heeft nu een dop in zijn maag? Dat lijkt me niet best...

Ik had vorige week een adhd'ertje die de op van zijn stoelpoot eraf had gewrikt, zijn vingers erin stopte en ze vervolgens niet meer los kreeg..... Ik heb hem even een minuut of 10 laten zitten alvorens hem te helpen, daar schrok hij zo van dat hij nooit meer aan die stoelpoot is gekomen :+
En ja, dit is middelbaar onderwijs :+

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:16

Ik heb een heerlijk rooster, op dinsdag hoef ik pas om 11 uur te beginnen, woensdag 9 uur en donderdag om 8 uur.
Woon ook maar een half uurtje van de school af en ga altijd met de auto heen, ideaal. :D
In de herfstvakantie ga ik eerst vier dagen naar Berlijn en daarna heb ik 3 dagen om allerlei schoolzaken/projecten/onderzoeken af te ronden. Ik ga mij echt even opsluiten en alleen maar verslagen maken. Daar kom ik nu steeds niet aan toe, omdat je daar echt een paar dagen voor moet gaan zitten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:36

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:41

Goof schreef:
Huh dus hij heeft nu een dop in zijn maag? Dat lijkt me niet best...

Ik had vorige week een adhd'ertje die de op van zijn stoelpoot eraf had gewrikt, zijn vingers erin stopte en ze vervolgens niet meer los kreeg..... Ik heb hem even een minuut of 10 laten zitten alvorens hem te helpen, daar schrok hij zo van dat hij nooit meer aan die stoelpoot is gekomen :+
En ja, dit is middelbaar onderwijs :+

Dat zou hier ook zo gebeuren, maffe kinderen _O-

Hier wel een redelijk dagje, eerste les wilde ik iets leuks doen omdat het bijna vakantie is, maar derde klas in kwestie kon niet serieus doen -:(- In overleg met mentor ga ik twee nu een tijdje weigeren tot ze hun grote mond leren houden (een geeft bij iedereen echt aan eeeeeen stuk door commentaar, om helemaal gek van te worden) en leuke dingen doen we voorlopig ook niet meer :wave:

Mijn tweede klassen heb ik ter introductie van de Amerikaanse Revolutie een woordweb over Amerika en een aflevering van een of andere tekenfilm voor kleine kinderen over de kolonisatie van Amerika laten zien, vind het iedere keer verbazingwekkend hoe enthousiast die kinderen worden van zulke suffe dingen _O-

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:51

Mag ik me hier ook melden?

Ik ben Penny, 21 jaar en studeer aan de Stoas in Wageningen. Een docentenopleiding in het groen voor vmbo en mbo. Ik doe zelf studierichting paardenhouderij. Ik ben 1e jaars maar doe de opleiding versneld tot 2 jaar omdat ik hiervoor al een HBO gedaan heb.

Ik sta momenteel 2 dagen per week voor de klas op m'n stage; een vmbo school.

Ik ben momenteel bezig met een lessenserie ontwikkelen onder andere; maar ook met handelingsplannen schrijven, vergaderingen bijwonen, excursies organiseren, etc.

Is hier toevallig iemand die al eens een lessenserie heeft geschreven? Vind het lastig om aan te beginnen...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:52

Eerst bepalen wat je wilt dat er uiteindelijk geleerd wordt, hoeveel tijd je hebt/hoeveel lessen je er aan wilt besteden en bedenken hoe je de stof wilt overbrengen (uitleg/opdrachten/project). Dan ben je al een heel eind :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:02

Ik heb wát er precies geleerd wordt nog niet helemaal helder voor mezelf.

Het onderwerp van de lessenserie is overigens Paard, en mag maximaal 3 lessen bevatten. Het is aan een 4GT klas, dus mag deels theorie/deels praktijk.

Wat er geleerd moet worden (ongeveer): ik denk omgang en verzorging, en andere basisdingen. Klas heeft geen ervaring met paarden en nauwelijks kennis ervan. Is dus heel basaal.

Hoe zou jij dit dan aanpakken?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:01

mayniac_val schreef:
Mijn tweede klassen heb ik ter introductie van de Amerikaanse Revolutie een woordweb over Amerika en een aflevering van een of andere tekenfilm voor kleine kinderen over de kolonisatie van Amerika laten zien, vind het iedere keer verbazingwekkend hoe enthousiast die kinderen worden van zulke suffe dingen _O-

Ongelooflijk he. Ze kunnen 15 zijn en dan nog gaan stralen als ze een tekenopdracht krijgen, zo mooi <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:19

Picassox schreef:
Wat er geleerd moet worden (ongeveer): ik denk omgang en verzorging, en andere basisdingen. Klas heeft geen ervaring met paarden en nauwelijks kennis ervan. Is dus heel basaal.

Hoe zou jij dit dan aanpakken?

Zoals gezegd; bedenk eerst een einddoel of eindproduct en werk daar naar toe.
Als ze nog geen enkele kennis van paarden hebben begin dan bijvoorbeeld met het maken van een woordweb en breid daar op uit.
Werk dan bijvoorbeeld uit naar wat je allemaal kunt met paarden, waarom mensen paarden hebben en wat er aan verzorging bij komt kijken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:18

Oh ik ben super blij! Vanaf januari werk ik fulltime tm de zomervakantie!
Krijg groep 8 dus op kamp, musical instuderen en andere zeer leerzame dingen. :#

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:10

marleen_88 schreef:
Oh ik ben super blij! Vanaf januari werk ik fulltime tm de zomervakantie!
Krijg groep 8 dus op kamp, musical instuderen en andere zeer leerzame dingen. :#

Gefeliciteerd!!

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:17

marleen_88 gefeliciteerd. En dan heb je ook de leukste periode inderdaad!

OMG verschrikkelijk. Hoe krijgen ze het in hun hoofd om zulke stunts uit te halen.
De dop is er inmiddels alweer uit.

Hoi Penny, welkom.
Wat jij beschrijft als je opleiding klinkt mij ook erg interessant.
Zat ook te denken aan het les geven op een paarden of dierenopleiding.
Leer jij nu ook door voor het lesgeven op het mbo? Of echt op het middelbaar onderwijs?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:21

Hoi Karin, mijn opleiding richt zich met name op VMBO (dus middelbaar) en MBO (zoals Groenhorst colleges, AOC's, praktijkscholen, etc.). Ik vind het zelf erg afwisselend en leuk! Het is net de vraag of je meer pedagogisch en begeleidend bezig wil zijn (VMBO) of meer vakkennis wil uiten (MBO). Zelf vind ik het MBO erg aantrekkelijk. :) Tijdens de opleiding ga je op meerdere scholen en niveau's lesgeven.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:39

Picassox schreef:
Hoi Karin, mijn opleiding richt zich met name op VMBO (dus middelbaar) en MBO (zoals Groenhorst colleges, AOC's, praktijkscholen, etc.). Ik vind het zelf erg afwisselend en leuk! Het is net de vraag of je meer pedagogisch en begeleidend bezig wil zijn (VMBO) of meer vakkennis wil uiten (MBO). Zelf vind ik het MBO erg aantrekkelijk. :) Tijdens de opleiding ga je op meerdere scholen en niveau's lesgeven.

Klinkt interessant.
Ik zou wel graag mijn hobby met mijn werk willen combineren. Dus het lesgeven op een mbo opleiding paardenhouderij ofzo lijkt me echt super leuk.

Twijfel twijfel, het is zo'n rot keuze. Er is te veel keus en ik zie mezelf bijvoorbeeld niet de rest van mijn leven fulltime voor de klas staan.
Maarja zo'n opleiding is wel echt gericht op het onderwijs dus wat kun je als je niet meer in het onderwijs wilt.
Ik vind het zo moeilijk he.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:04

Picassox schreef:
Is hier toevallig iemand die al eens een lessenserie heeft geschreven? Vind het lastig om aan te beginnen...

:wave: welkom!
Idd wat hier al gezegd werd, wat is precies het doel van je lessenserie? Dus als ze jouw module gehad hebben, wat hebben ze dan geleerd? Als je dit helder hebt ga je vervolgens je lessen indelen naar deze doelen. oftewel doel 1 werken we aan in les 1 op deze manier enz enz.
Je onderwerp is het paard, maar wat dan precies van het paard? Exterieur, rassen, verzorging, omgang, rijden enz.. Vervolgens, hoe wil je ze dit leren? Geef je frontaal les, laat je ze zelf dingen opzoeken, gooi je er een werkvorm tegenaan en wat is dan het doel van deze werkvorm enz enz..
Wat ook helpt is je doelen als volgt formuleren: de leerlingen kunnen aan het eind van de les (of lessenserie) ... beschrijven hoe, 3 functie noemen van, in eigen woorden uitleggen, zelf een model maken...
Oftwel, een speciefiek en meetbaar doel opstellen ;)

Ik heb vorig jaar een module geschreven over Marokko voor 3 vwo (8 paragrafen) dus snap je probleem heel goed haha ;) liep ook continue vast, maar dit soort dingen hielpen mij wel enorm..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:14

Goof schreef:
mayniac_val schreef:

Ongelooflijk he. Ze kunnen 15 zijn en dan nog gaan stralen als ze een tekenopdracht krijgen, zo mooi <3

Bloedfanatiek werden ze!
'MeVROUW, hoe schrijf je ...?'
'MeVROUW, is dit zo goed?'
En dan met het bespreken (ik zette eenzelfde woordweb op het bord en dan eerst iedere leerling een keer langs die iets moest noemen, daarna nog een 'wat staat er nog niet op' ronde) werden ze alleen maar enthousiaster. Zei aan het einde van de les dat ze hartstikke goed gewerkt hadden, was het van 'jamaar we hebben niet gewerkt!' Stel mutsen.

Gefeliciteerd marleen_88!