't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: 't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:20

Ben zojuist gebeld en ze willen graag een 2de gesprek met mij inplannen. Ben nog over met nog 1 persoon. Maar ze weten nog niet helemaal zeker hoe en wat en hopelijk weten ze eind volgende week meer. In ieder geval weer een ronde verder :D

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:26

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:48

Mri schreef:
aan de andere kant is het wel fijn patpen, dan hoef je de rest vand e dag niet gespannen te blijven wachten

Ja, dat is wel zo, maar zeg dan niet toe tijdens het gesprek dat je het aan het eind van de week laat horen >;). Dan reken je er tenslotte op! Bovendien: bij goed resultaat had ik morgen zó graag op willen zeggen O:)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:49

Hahhaha, das ook waar! Volgens mij is de post echt hell....

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:13

Post is echt het fijnste bedrijf waar ik ooit voor gewerkt heb :r. Vandaag tot 1130 (met hulp!) terwijl het op vrijdag nooit zo druk hoort te zijn.... Ik hou me hart vast voor morgen. Volgens contract 12 uur pw, zit nu al op 14 uur en dan morgen nog!

Misschien handig voor medesollicitanten:
Vragen over de functie
Een aantal voorbeelden van vragen die je tijdens het gesprek over de functie kunt stellen:
Waarom is deze functie vrijgekomen?
Wat zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden en doelen die bij deze functie horen?
Op wat voor manier verwacht u dat ik deze doelen ga realiseren?
Wat voor ijkpunten worden gebruikt om te meten of ik m’n doelen behaal?
Wat voor obstakels kan ik tegenkomen bij het behalen van m’n doelen?
Hoeveel tijd heb ik om bepaalde doelen te behalen?
Wat kan ik van u verwachten op het gebied van ontwikkeling en ondersteuning?
Wat zijn mijn doorgroeimogelijkheden?
Hoe past deze functie in het grote geheel van uw bedrijf?
Vragen over het bedrijf
Een aantal vragen die je kunt stellen over het bedrijf:
Wat is het grootste voordeel aan het werken bij dit bedrijf?
Hoe omschrijft u de bedrijfscultuur en managementstijl?
Hoe groot is het verloop onder het personeel?
Zijn er plannen om uit te breiden?

Wat voor kleding trek ik aan naar een sollicitatiegesprek?
Hoewel het er wellicht niet zo toe zou moeten doen, word je bij een sollicitatiegesprek wel degelijk beoordeeld op je uiterlijk. Het is daarom belangrijk je op de juiste manier te kleden.

Hoe je je het beste kunt kleden verschilt per onderneming. Om er achter te komen wat de dresscode is in het bedrijf waar jij op gesprek gaat kun je het gewoon aan de recruiter vragen. Als je je daar niet zo gemakkelijk bij voelt, zou je ook een paar dagen voor je gesprek langs het bedrijf kunnen lopen en naar binnen kijken naar wat andere medewerkers dragen. Je kunt ook op de website van het bedrijf kijken of er foto’s van werknemers te vinden zijn. Kleed je iets netter dan je potentiële nieuwe collega’s dagelijks op het werk doen, dan weet je zeker dat je niet ‘underdressed’ bent. Trek bij twijfel een pak aan, dan zit je altijd goed.
Je kleding zal je nooit de baan opleveren, hoe schoon je overhemd ook is en hoe glimmend je schoenen ook gepoetst zijn. Andersom kan het je kans op slagen aanzienlijk verkleinen als je je niet aan de volgende basisregels houdt:
Kleed je niet te casual – Bij sommige bedrijven kun je best aankomen met casual kleding. Maar overdrijf het niet, trek geen gescheurde spijkerbroek en afgetrapte gympen aan. Een nette spijkerbroek en shirt zijn een minimumvereiste.
Draag geen hoofddeksel – Er zijn een aantal religieuze uitzonderingen, maar over het algemeen geldt: kom onder geen beding met een petje, muts, hoed of capuchon op bij een sollicitatiegesprek aanzetten.
Draag de juiste maat – Dit klinkt logisch, maar leen geen pak dat niet helemaal je maat is. Draag ook geen te wijde kleding, ook al doe je dat normaal wel.
Kleed je niet te bloot – Er zijn misschien een aantal branches waar het in je voordeel kan werken, maar over het algemeen kun je maar beter geen te diep decolleté of blote buik hebben. Vertrouw op je andere kwaliteiten om de baan te krijgen.
Geen gekke stropdassen – Hoe grappig je je Homer Simpson-stropdas ook vindt, draag hem niet naar een sollicitatiegesprek. Je gesprekspartner kan het idee krijgen dat je de situatie niet helemaal serieus neemt als hij tegen een tekening van een bierdrinkend geel mannetje aan moet kijken.
Draag niet teveel sieraden – Vestig de aandacht op wat je te vertellen hebt, niet op je nieuwe oorbellen.
Maak je subtiel op – Je kunt je natuurlijk wel opmaken, maar sla er niet te ver in door.
Let op geurtjes – Te veel parfum of te weinig deodorant kunnen behoorlijk vervelend zijn voor je gesprekspartner, net als de geur van sigarettenrook. Zorg ervoor dat je lekker ruikt, maar houd het neutraal.
Gezichtsbeharing – Aan een beetje gezichtsbeharing wordt tegenwoordig minder zwaar getild dan vroeger. Afhankelijk van het soort bedrijf kun je dus best een sik of stoppels op je gezicht hebben, maar zorg er wel voor dat het er verzorgd uitziet.
Piercings en tatoeages – Ook hier wordt minder moeilijk over gedaan dan vroeger, maar je zult begrijpen dat obscene tatoeages en piercings je kansen op de baan niet zullen verhogen. Bedek ze dus zoveel mogelijk. Vervang opvallende piercings met wat minder opvallende als je ze niet te lang uit kunt doen.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:19

Astaloca schreef:
VeerenAshley schreef:
Hier nog iemand die aan het eind van de week gebeld zou worden!

Ik morgen of maandag! En dinsdag nog een sollicitatie dus! Waar ik nog meer op hoop dat ik word aangenomen.

Kan ik gewoon zeggen 'stel je voor dat ik aangenomen word' tegen het bedrijf dat ik nog een sollicitatie heb lopen? of is het dan gelijk 'aju' ? :=

Kunnen jullie me helpen? voor het geval ik zodadelijk morgen gebeld word met: ''Gefeliciteerd'' ? :=

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:15

Astaloca schreef:
Kunnen jullie me helpen? voor het geval ik zodadelijk morgen gebeld word met: ''Gefeliciteerd'' ? :=

Ben je al gebeld? Kunnen we al feliciteren????

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:18

patpen schreef:
Astaloca schreef:

Ben je al gebeld? Kunnen we al feliciteren????

Nee nog niet. Morgen of maandag.. maar ikw eet dus niet hoe ik dan moet reageren. Omdat ik dinsdag een nog leukere vacature heb.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:20

Moet je dan direct na het telefoontje komen tekenen of gaat er nog tijd overheen? In het laatste geval zou ik niks zeggen en dinsdag gewoon op gesprek gaan. Wat niet weet...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:27

Ik zou enthousiast reageren maar pas een afspraak maken om te tekenen ná het gesprek van dinsdag. Eerst dat even afwachten en vragen na afloop hoe groot je kans is en wanneer je wat hoort. Als dat een beetje snel is, kun je misschien die afspraak om te tekenen (als die al komt ;)) afzeggen....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:11

lastig astaloca... zou eigenlijk ook niet weten wat het beste is..
ik vind wel van eerlijk zijn.. maar ja.. als ze dan aju zijn en je krijgt het andere niet.. dat is sneu.

en wat betreft de post..heb daar een jaar gewerkt als bijbaantje.. vond het mooi werk.
ik deed dan voorsorteren en bijlangsbrengen.. jij zit echt in het sorteercentrum of niet patpen.. dat is weer wat anders.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:25

Joltsje schreef:
en wat betreft de post..heb daar een jaar gewerkt als bijbaantje.. vond het mooi werk.
ik deed dan voorsorteren en bijlangsbrengen.. jij zit echt in het sorteercentrum of niet patpen.. dat is weer wat anders.

Ik zit binnen en heb een kast waar ik 3 wijken in sorteer. Ze zitten te springen om iemand die in mijn woonwijk wil gaan bezorgen maar daar heb ik voor bedankt (niet zo'n makkelijke wijk om te lopen....). Vandaag kreeg ik zwaar de smoor in over geadresseerde reclamepost :(. Volgende week is het de bedoeling dat ik ga voorsorteren, de brievenbussenpost (?) klaarzetten en daarna 2 kleine "inzetten" of 1 kleine en 1 grote, afhankelijk hoe snel de eerste 2 taken gaan.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:33

Winged schreef:
Moet je dan direct na het telefoontje komen tekenen of gaat er nog tijd overheen? In het laatste geval zou ik niks zeggen en dinsdag gewoon op gesprek gaan. Wat niet weet...

Er gaat vast tijd overheen..

Ik heb hier ook ff overlegd en ik ga dan zeggen dat ik wat bedenk tijd wil :) en dat ik het woensdag laat weten :j

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:23

Spikkel? Geloof ik... wanneer moet je voor disney dansen?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:49

20 april is de auditie.. kwam gister terug uit Disneyland en heb weer een aardig avontuur meegemaakt, sjonge jonge..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:04

Nou vertel ;) :D

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:09

SpikkelFire schreef:
20 april is de auditie.. kwam gister terug uit Disneyland en heb weer een aardig avontuur meegemaakt, sjonge jonge..

Mickey niet lief geweest? ;( .. vertel?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:14

Even uit een ander topic:

Ben weer terug uit Disney, heel leuk dagje, met een naar einde.. Ben uitgegleden (alhoewel dat nog de vraag is, mijn broer vertelde dat de crewmember ons te vroeg heeft laten uistappen en het bootje nog niet goed aangemeerd was tegen het platforum) bij het uitstappen bij zo'n rondvaartbootje en dus voor het bootje in het water gevallen, helemaal kopje onder. Ben eruit gesleept door mn broer en nog een man. Natuurlijk alles zéiknat (thank god voor mn leren tas die mn spullen en camera droog hield!), mja onwijs geschrokken natuurlijk en harstikke beschaamd. Iedereen stond te kijken (gelukkig was het niet zo druk). En nog geluk gehad ook, viel achterover en dus bijna op de punt van dat bootje. Maar goed, afgevoerd met de brandweer en nagekeken en bij de Eerste hulp ook nagekeken. Mn benen zijn alleen bont en blauw en een beetje last van mn nek. Heb droge kleding van Disney gehad (3 maten te klein) en ze boden aan om in attracties te gaan zonder te wachten en wat drinkbonnen. Mja het was onderhand al half 7 en we hadden alles wel gezien dus we hebben het afgeslagen. Ook had ik nog steeds zeiknatte schoenen en sokken en geen jas dus tja, kan dan moeilijk door het park heen soppen. Ook stond mn hoofd er totaal niet naar natuurlijk. Ik heb ook liever nieuwe vrijkaarten, want mn dag is natuurlijk helemaal verpest terwijl het hartstikke leuk was. Dus het is nog even afwachten of we die krijgen, maar hij heeft wel onze namen enzo genoteerd. Ook natuurlijk veel papierwerk invullen en toen kon ik weer gaan. Maarja; natte schoenen en sokken en geen jas... Dus iemand heeft ons naar de parkeerplaats gebracht en toen zijn we naar huis gegaan.

Vanochtend het verband van mn been gehaald, nog steeds beurs en gezwollen en overal blauwe plekken natuurlijk. Ook gisteravond en vanochtend veel moeten huilen. Van de schrik natuurlijk, maar ook omdat ik het telkens weer zie gebeuren en met horrorscenarios hoe het óók had kunnen aflopen (achterhoofd op de boot, bootje over me heen gevaren, haar vastzitten in die rails onder water, geëlektroduceerd door de stroom onder water).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:21

Jakkes, wat een verhaal! Letterlijk tussen wal en schip... Ik denk dat ze je op z'n minst vrijkaarten kunnen geven, ze zijn veel duurder uit als ze een advocaat in moeten huren ;) Je broertje is immers getuige dat het personeel zijn werk niet goed heeft gedaan en ze hebben mazzel dat jij er "zo goed" vanaf bent gekomen. Wat als het wel erger af was gelopen? Je kan als groot bedrijf dan op z'n minst je best doen om de klant totaal in de watten te leggen, dat kost ze geen reet!!

Hopelijk ben je snel weer een beetje van de schrik bekomen en genezen je benen snel. Kan me heel goed voorstellen dat je er helemaal door van slag bent.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:23

:oo ... Oei! Dat is niet best! zou er zeker achteraan gaan en niet mee laten zitten :n Dit mag gewoon niet en kan ook niet. Zeker niet voor zo'n groot park.. Ik zou op zijn minst vrijkaarten vragen en misschien wel een schade vergoeding proberen? Laat hun maar met iets komen..
Gelukkig is het nog zo afgelopen had idd erger gekunt! Niet teveel over nadenken.. :(:)

:*

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:34

Schadevergoeding kan helaas niet, toevallig hadden we het er een uur daarvoor nog over; er was een man in de Big Thunder Mountain geraakt door een vallend decorstuk (stond in de krant ofzo), en kreeg ook niets. Als je een ticket koopt ga je automatisch akkoord met de voorwaarden en voor dat soort dingen stellen ze zich niet aansprakelijk. Dus helaas. De 2 van de attractie zullen nog wel op het matje geroept worden, want later herinnerde ik me idd dat die jongen al stond te gebaren om uit te stappen. Dus ik stond op het randje van de boot (door die hoge instap) en die boot ketste tegen de rand en ik verloor mn evenwicht daardoor.

Maar ze gaan de attractie natuurlijk wel opnieuw keuren en kijken of er meerdere mensen zijn met dat probleem (mijn schoonzus had ook moeite met de grote uitstap uit het bootje naar het platform. het was echt een flinke stap! Was ik het niet, was zij het misschien wel.)
En inderdaad, zo'n groot park kan echt wel 3 nieuwe tickets geven. Wat kost hun dat nou? Iedereen weer tevreden en wij besteden weer geld in het park met drankjes en souvenirs dus ze hebben zelfs alleen maar extra inkomsten.

Maar goed, ik wacht het nog even af, verwacht wel iets te horen binnenkort en anders ga ik er zelf even achteraan. Want nu heb ik alleen een broek, tshirt en trui gekregen. Die geef ik al aan mn schoonzus want het was duidelijk een maat te klein. :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:51

Zo hee, heftig verhaal.

Maar, hoe ging je sollicitatie buiten dit akkefietje om?

Ik heb vanochtend een gesprek gehad, ging erg goed voor mijn gevoel, maar ik vind het altijd zo lastig in te schatten wat de rest doet :+ .

Eind van de week hoor ik meer :)

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:52

Ik had geen sollicitatie, 20 april moet ik auditeren want dan zijn ze weer in Amsterdam. :)

Mn broer zei al voor de grap tegen de man van de Relations; kun je haar niet ter vergoeding een baan aanbieden in de cast?
:') Ging ie niet op in helaas.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:54

Oh sorry, verkeerd begrepen :o .

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:58

Haha geeft niet!

Mn tas is trouwens wel een beetje beschadigd. Zó blij met mn oude vertrouwde leren Invito tas. Vol onder water en alles was nog kurkdroog (Sjaal, agenda die ik had gekocht, camera!!). Ze hebben namelijk ook helemaal niet gevraagd of er nog materiële schade was..