Opleiding Dokterassistent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:54

MISTRAL94 schreef:
Ilona__ schreef:
Huisartsen zijn naar wat ik heb gehoord over het algemeen niet zo tevreden over mensen die de studie bij Capabel hebben gevolgd. Dit doordat de studie toch vrij pittig is (ziekteleer, medicijnkennis, triage) en bij Capabel wordt alles er in een jaar ingestampt. Het meeste leer je dan toch op je BPV adres, en dan moet je maar net een goede praktijk treffen..

Maargoed, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dit is wat ik van de huisartsen tijdens stages hoorde.

Hoe het studie tempo met een thuisstudie is zal voor een groot deel van jezelf afhangen denk ik :D

Onzin! ik heb nooit gebrek aan werk gehad en bij mijn huidige baan hebben ze mij zelfs terug gevraagd terwijl ik na een zwangerschapsverlof net een andere baan gevonden had. Toen ik daar 2 maanden zat kreeg ik de vraag of ik niet terug wilde komen.

Via capabel is overigens 1 jaar en niet 2.

Wij krijgen overigens ook een stagaire van capabel zoals het nu lijkt in september, paar jaar terug heb ik zelf ook een stagaire via capabel gehad. Dit was een vrouw van in de 50, enige lastige vond ik dat het mijn moeder had kunnen zijn maar zij was heel leergierig en nam dingen snel op en was vooral gemotiveerd, iets wat je niet altijd tegenkomt bij de vaak te jonge leerlingen van de reguliere opleiding. Voordeel van de volwassenopleiding vind ik ook dat enige levenservaring in dit werk wel gewenst is.

Wie zegt er dan dat de opleiding 2 jaar duurt? ;)

Grappig, ik had zulke reacties al verwacht. Het is ook logisch wat jullie zeggen, dat het de mensen met doorzettingsvermogen zijn e.d. maar, daarom zei ik ook heel duidelijk. Dit is wat ik heb gehoord. Dat wil niet zeggen dat iedere praktijk er zo over denkt! :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:10

WinBinChes schreef:
luckyboy5 schreef:
bpv??? Dat is de stage?
En hoe lang duurt de opleiding als je thuis studeert(in het tempo met kind en 24 uur werk :D ) ??

Gewoon 2 jaar hoor. Kwestie van goed plannen en Prioriteiten stellen.

;)

Voorheen waren praktijken wel degelijk alleen van de reguliere opleidingen, sterker nog scholen hadden contracten met praktijken zodat mensen van ander "soort" onderwijs nergens tussen kwam. Maar volgens mij zien ze tegenwoordig steeds meer de voordelen in van volwassenonderwijs. En dat maakt het vinden van een stageplaats wel makkelijker.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:12

moonsparkle schreef:
inmiddels na 50 sollicitaties nog steeds geen positief vooruitzicht op een werk/leerplek -O-

Heh wat jammer!! :( -O-
Ik weet helaas ook hoe moeilijk en frustrerend het is als je niks kan vinden..

Capabel onderwijs is niet slecht hoor, ik doe het zelf ook.
Je moet veel weten, veel leren.
Maar ik zou het niet nog een keer doen :+ Ivm hoe alles geregelt is enzo..

Maar ik zou ook zéker niet voor een ROC school kiezen ;) Ben daar ook totaal geen fan van..

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:13

Ah, ik dacht dat die 2 jaar op mijn post sloeg.. ;) Excuus! :D

Je hebt helemaal gelijk, ik kom net van school, en inderdaad een reguliere opleiding. Mijn school heeft met vrijwel iedere praktijk een contract. De meeste praktijken willen niet meerder stagiaires, dus voor mensen van capabel of een thuisstudie hebben het absoluut niet makkelijk als zij een stage zoeken!

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:14

_Nancy schreef:
moonsparkle schreef:
inmiddels na 50 sollicitaties nog steeds geen positief vooruitzicht op een werk/leerplek -O-

Maar ik zou ook zéker niet voor een ROC school kiezen ;) Ben daar ook totaal geen fan van..

Een ROC is inderdaad ook niet alles. Maar is er hier in Nederland een school waar het allemaal wel goed geregeld is? Ik heb 2 opleidingen gedaan, op 2 totaal verschillende scholen.. Bij beide scholen waren dingen gewoon niet fantastisch geregeld.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:17

Nancy die verhalen gaan idd ook over de reguliere opleidingen, maar van die opleiding is gewoon het grote voordeel dat ze stage voor je regelen.

Wij werken overigens ook niet met meerdere stagaires ook al zitten we met een hoed praktijk maar bij ons is er qua werkruimte ook niet meer mogelijk, we hebben 1 computer nog vrij dus dat is gewoon niet handig. Daarnaast wil het merendeel van de collega's geen stagaires begeleiden en dat zie je volgens mij best veel in dit werk dat ze geen stages willen begeleiden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:18

Ilona__ schreef:
Een ROC is inderdaad ook niet alles. Maar is er hier in Nederland een school waar het allemaal wel goed geregeld is? Ik heb 2 opleidingen gedaan, op 2 totaal verschillende scholen.. Bij beide scholen waren dingen gewoon niet fantastisch geregeld.

Ja dat is zeker waar.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:58

MISTRAL94 schreef:
Nancy die verhalen gaan idd ook over de reguliere opleidingen, maar van die opleiding is gewoon het grote voordeel dat ze stage voor je regelen.

Wij werken overigens ook niet met meerdere stagaires ook al zitten we met een hoed praktijk maar bij ons is er qua werkruimte ook niet meer mogelijk, we hebben 1 computer nog vrij dus dat is gewoon niet handig. Daarnaast wil het merendeel van de collega's geen stagaires begeleiden en dat zie je volgens mij best veel in dit werk dat ze geen stages willen begeleiden.

Dat gevoel heb ik ook inderdaad, dat de assistentes er niet zoveel zin in hebben, of er niet voldoende ruimte is om de stagiaire te laten werken. Ik heb net aangenomen in een solopraktijk, daar komt ook nooit een stagiaire. Als het aan mij ligt komt die stagiaire er straks wel, maar daar moet ook in de praktijk wel mogelijkheid voor zijn. :)

WinBinChes

Re: Opleiding Dokterassistent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:13

Ik zie er eigenlijk niet zo tegenop om op te zoek te gaan naar een stageplek. Ik heb dan ook de illussie dat ik vrij snel een plekje heb als het zover is..... En ik denk dat mijn ervaring in het werkgebied wat ik nu doe me daar zeker bij gaat helpen. Maargoed, ik moet eerst nog heel veel theorie door spitten voordat het zover is. Dat is zorg van dan, eerst de examens allemaal maar halen!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:16

Volgens mij is de 1 jaarse opleiding meer uitzondering dan regel. Toen ik naar een opleider zocht was er maar 1, maar dan moest ik in de schoolbanken. Op zich heb ik daar geen problemen mee, maar in het geval van een ziek kind wil ik niet aan een vaste school dag vast zitten.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:19

_Nancy schreef:
moonsparkle schreef:

Nu word ik een beetje bang haha, want ik ga naar een ROC (tenminste koning willem 1 college den bosch)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:32

WinBinChes schreef:
Volgens mij is de 1 jaarse opleiding meer uitzondering dan regel. Toen ik naar een opleider zocht was er maar 1, maar dan moest ik in de schoolbanken. Op zich heb ik daar geen problemen mee, maar in het geval van een ziek kind wil ik niet aan een vaste school dag vast zitten.

Ik ging 1 dag in de week naar school en 2-3 dagen per week stage. Dus tsja wel 1 vaste dag naar school maar stel je hebt een ziek kind is er echt nog geen man overboord hoor, met een beetje goed contact met je medestudenten is dat zo geregeld. Klasgenootje van mij is zelfs bevallen tijdens haar school en is er 6 weken uit geweest doordat het na de bevalling niet zo gesmeerd liep. We hebben dr allemaal een handje geholpen en ze heeft haar examens gemakkelijk gehaald!

Mijn stageplek ging ook vrij goed hoor! Ik heb wel veel afwijzingen gehad, maar wat wil je als je bij 60 praktijken solliciteert ;) Uiteindelijk mocht ik bij 4 op gesprek dus no problem!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:43

Wij hebben zowel stagiaires via het ROC als via Capabel, NTI, LOI etc. Wij nemen altijd 2 stagiaires aan waarbij de ROC stagiaire nu op woensdag, donderdag, vrijdag komt en de andere stagiaire maandag, dinsdag, woensdag (en als er plaats is ook op vrijdag). Vrij druk en ik moet zeggen dat het ook wel eens lekker werkt als we in een vakantie of aan het einde van de periode eens een weekje geen stagiaire hebben.

Het begeleiden is ook een vak op zich, nu heb ik nogal een aparte functie het grootste gedeelte van mijn werk bestaat uit parallelspreekuur met de arts dwz ik roep de patient binnen, noteer de klacht en vraag uit doe alvast wat voor onderzoek (temperatuur meten, in de keel kijken), wanneer het druk is vertrek ik naar de andere kamer om de volgende patient binnen te roepen en wanneer het wat rustiger is blijf ik bij het consult aanwezig en noteer ik alles wanneer de arts klaar is, maak ik het recept, labformulier, verwijsbrieven, machtigingen etc.
Daarnaast begeleid ik mensen bij afvallen, adviezen bij stoppen met roken, hypertensie, bespreken van labuitslagen.

Natuurlijk zijn er privé klachten en gesprekken waar ik niet bij aanwezig ben en op verzoek van de patient vertrek ik.

Stagiaires zitten meestal bij mijn collega aan de balie, maar als er iets leuks of interessants is roep ik ze er altijd wel bij.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:51

Ruby, de ene ROC is de ander niet :)
Ik heb bijvoorbeeld op het ROC gezeten in Veghel en in Oss en in beide gevallen was het een groot fiasco..
Slecht geregeld, slechte begeleiding, slechte lessen..

Maar ik weet niet hoe het er aan toe gaat in Den Bosch ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:55

_Nancy schreef:
Ruby, de ene ROC is de ander niet :)
Ik heb bijvoorbeeld op het ROC gezeten in Veghel en in Oss en in beide gevallen was het een groot fiasco..
Slecht geregeld, slechte begeleiding, slechte lessen..

Maar ik weet niet hoe het er aan toe gaat in Den Bosch ;)

Ik hoop dat het leuk is!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 00:55

WinBinChes schreef:

Elke opleiding heeft 1 vaste schooldag tenzij je via nti/loi doet maar daar zijn de artsen hier in de omgeving vaak niet gelukkig mee. Nadeel van schriftelijke opleiding is dat de praktijk lessen te beperkt is.

Nu kun je best wel een paar lessen missen maar het moet niet structueel zijn dan mis je teveel. Ik vond de opleiding een eitje, alleen anatomie niet dat vond ik vooral saai en taaie leerstof.

Hoop dat alles te lezen is mijn telefoon maakt bijzondere woorden van stagiaire bijvoorbeeld zie ik :o

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:47

Klopt hoor, daarom heb ik er bewust niet voor gekozen. Niet dat mijn zoontje veel ziek is, maar de dagen dat ik daar ben kan ik ook niet aan hem besteden. Dit bevalt mij uitstekend.

Wel heb ik via het NHA 8 verplichte praktijkdagen die ik moet volgen. Maar dat vind ik ook niet meer dan logisch eigenlijk. Verder is de stof wel erg uitgebreid. ( een kennisje van mij zit in jaar 2 via een roc ) en de stof uit mijn boeken is vaak veel uitgebreider dan bij haar. Er staan ook veel praktijkvoorbeelden in ter illustratie. Ik heb tot nog toen niet het idee dat ik wat mis.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:12

__Marije__ schreef:
phormicola schreef:
Ik woon in Den Haag, dus graag op het ROC Mondriaan :) Iemand daar ervaring mee?

Gezien jouw leeftijd weet ik niet of dat mijn eerste keus zou zijn! Dan ziet je toch met een leeftijdsverschil van ongeveer 10 jaar, denk dat dat best pittig is. Zeker omdat jij heel anders in het leven staat dan 16-jarigen! Vandaar dat ik Capabel ook noemde :)

Studeer ik voor de anderen dan? :)

En Capabel, wat is da precies en krijg je daar gewoon stufi voor? *gaat Googlen*

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:21

Nee je studeert voor je zelf ;) Maar je zult ook samen moeten werken, samen aan opdrachten werken en dan kan jouw hoofd wel eens een hele andere kant op staan! Ik heb door ziekte vrij lang over het VWO gedaan en twee keer een klas moeten overdoen. Hierdoor zat ik in 6V bij mensen die soms 3 jaar jonger waren. Ik was vrij volwassen voor mijn leeftijd, zij vrij jong en dat was te doen hoor, maar soms toch wel vervelend, zeker bij samenwerken. Dus ik heb bewust gekozen om niet dat gat nóg groter te maken en bij een ROC te beginnen maar bij volwassenonderwijs. Capabel is dus volwassenonderwijs, je hebt 1 dag in de week les en de opleiding duurt een jaar. Je hebt 2-4 stagedagen per week, dit kun je zelf invullen. En je krijgt gewoon stufi!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:24

Ik heb net even gekeken op de site van Capabel en op zich heb ik daar wel oren naar! Helemaal omdat ik al de jongste niet meer ben is een 1 jarige studie toch wel lekker :o

Hoe zit dat precies met de BBL variant? Hoeveel zou iemand van 26 verdienen per maand? En ik neem aan dat ik hier dan geen stufi voor zou krijgen (ik ben nooit verder gekomen dan VWO, ik weet er echt niets van af :o )?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:11

Ik zit ook op een ROC en vooral de stof in mijn anatomie 'boek' is erg beperkt inderdaad. Weet even niet meer wie de vergelijking maakte :o

Edit: winbinches haha.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:35

@phormicola, BBl heb ik geen ervaring mee, maar houd er rekening mee dat de betaalde studieplekken érg schaars zijn en dat je dan 900 uren moet maken ipv 600 dus dat je vaker van huis zult zijn. Bij ons deed maar 1 iemand de BBL variant, maar die deed hem vanuit een werkgever. Dus zij werkte er al maar werd nu geschoold. Dan heb je inderdaad geen stufi meer.

Volgens de CAO zijn huisartsen (en vast ook ziekenhuizen) je wel verplicht een stagevergoeding te geven, dit heb ik echter niet gehad en kwam er ook pas laat achter! Maar reken dan niet op meer dan 100 euro per maand ofzo

Zeker als je VWO hebt gedaan zou ik Capabel echt adviseren, want ik denk dat je je echt gaat vervelen op een ROC dan :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:55

Bedankt Marije :)

Ik heb nog verder gezocht en kan bijvoorbeeld totaal geen stageplekken vinden voor doktersassistentes. Wordt dat geregeld vanuit Capabel? Ook lijken er niet heel veel vacatures te zijn.

Is het makkelijk om aan de slag te gaan als doktersassistente? Of is het heel erg moeilijk om aan een baan te komen?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:59

Op dit moment zijn er volgens mij niet heel veel vacatures (ik woon helemaal in het noorden, misschien maakt dat ook iets uit), maar toen ik 3 jaar geleden met de opleiding begon was er juist heel veel werk te vinden..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:42

Stageplek moet je zelf zoeken en daar heb je inderdaad (bijna) geen vacatures voor. Ik heb alle huisartsen (en als je wilt kun je ook ziekenhuizen doen) aangeschreven voor een stageplek. Of nja, ben er langs geweest met mijn brief om even een gezicht er bij te laten zien. Dat werd als heel positief ervaren en ik mocht dus uiteindelijk bij 4 op gesprek! Ben bij 1 op gesprek geweest en heel leuk gevoel bij dus daar aangenomen. Ik heb daar al mijn stage-uren gelopen en kon daarna blijven werken!