Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:34

Ja %)
Ik ben ook bezig met de lessenreeks voor mijn actieonderzoek die er dus ook nog even tussendoor fietst.. En m'n USB stick is gecrasht toen ik een Back-up wilde maken, alles weg ;(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:35

Oh kak, dat is echt niet tof nee!

Ik wil eigenlijk ook nog een cursusdag ergens meepikken, maar dan mis ik weer extra lessen. keuzes keuzes. Pff, altijd zo hectisch deze periode.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:57

Oh Saintelette wat een drama een opslag iets dat crasht. Dat is altijd mijn ergste nachtmerrie geweest!

Ik heb ook wel lichte stress hoor... Afstuderen aan mijn Post-hbo voor bewegingsonderwijs, 20 rapporten schrijven en ondertussen ook nog klussen in ons huis. Echt enorm druk. :=

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:22

Saintelette wat een ramp!

Iedereen druk met de laatste loodjes zo een aantal weken voor de vakantie.

De meeste al meer zekerheid wat betreft volgend jaar?
Hier helaas niet. Het duurt ook nog minimaal 2 weken voor we meer weten (en dat vind ik niet zo tof)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:39

Wat *** saintelette, dat kan je dan niet bij hebben!

Hier qua lesstof hoop gedaan gelukkig maar nog genoeg bijkomende zaken. En nog weekje weg (geboekt voordat in onderwijs begon) dus ook zorgen voor collega's die overnemen dan alles klaar heb liggen.

En ook nog geen zekerheid voor volgend jaar, en denk nog wel even duurt ook helaas. Best extra stress ook daardoor

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:52

Hebben jullie al iets meegekregen van de Charlie challenge??
Afgelopen weekend verscheen er op social media kennelijk iets over de geest Charlie oproepen, helemaal tof natuurlijk, dus alle klassen waren druk en chaotisch vandaag en probeerden in mijn lessen stiekem even tussendoor Charlie op te roepen. Zo irritant zulke hypes........

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:01

*komt onder steen vandaan*

aahhh, ik was dus niet de enige die de naam Charlie hoorde vallen vandaag :D in 1 klas hadden ze het erover, mijn mentorklasje sinds vorige week i.v.m. een zieke collega!

Ik heb een heerlijk jaar, zo fijn al die positieve feedback van alle 'partijen' nadat ik toch een jaartje langer heb moeten knokken voor mijn diploma. Maar ik mag volgend jaar voor vast terugkomen en word dan mentor van T3, ik heb mijn plek helemaal gevonden!

Nu die Charlie nog even verbannen :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:03

Leuk, klinkt positief Sonja!
Ik heb ook een heerlijk jaar. NOrmaal heb ik altijd wel een moment dat ik even geen zin heb of dat er strijd ontstaat met een klas of dat iets niet lekker werkt en ik heb dat dit jaar helemaal niet. Ik heb superleuke klassen en geniet eigenlijk iedere dag :D
Volgend jaar blijf ik ook met dezelfde uren als nu, ik word weer mentor en ik krijg een stagiair.
Ik ben alleen door 3 verschillende teams gevraagd om bij hun in het team te komen en daar mentor te worden dus ik moet nog even kijken wat ik zelf wil hahaha.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:08

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, ben geen docent ofzo :') Kijk uit met de Charlie Challenge, je roept hiermee demonen op die bij je blijven!!! Deden ze bij mij in de klas en die mensen horen gelach en zien schimmen enzo. Echt heel erg eng. Bij ons in de straat deed iemand gisteravond de Charlie Challenge en op dat moment (5 minuten nadat hij appte: Charlie challenge doen!) hoorden we allemaal (nagevraagd) een soort swoosh geluiden die niet van de wind ofzo kwamen.
Nogmaals sorry voor het verstoren van jullie topic!!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:36

Bedankt voor de steunbetuigingen ;) het is idd behoorlijk poedersuiker, maar eigenlijk niets vreemds in mijn afstudeer traject. Er zit steeds wel iets tegen (pas na 5 weken een reactie krijgen van 2 regels krijgen...)

Hier ook nog geen duidelijkheid voor volgend jaar maar de rector was super positief over m'n functioneren! Als er uren zijn zijn ze voor mij en anders moet ik hem bij sollicitaties als referentie opgeven ;)

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:42

Gelukkig ben ik niet de enige die nog niks weet. :P
Goof & Sonja, fijn dat jullie wel zekerheid hebben!

Charlie challenge heb ik nog niet van gehoord, maar ik geef les aan anderstaligen. Dus die zullen de hype wel niet mee krijgen :P

Haike, extra stress doordat er geen zekerheid is dat herken ik wel.
Ik heb ook de pech dat ik met een pabo diploma in het VO zit (althans, een onderdeel van) en je dan weinig kanten op kan.

Het liefst zou ik als ik mag blijven ook een studie 2e graads willen oppakken, dat geeft dan toch iets meer kansen in het VO uiteindelijk denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:46

Fijn Saintelette, dat is al iets!

Siri, jij wil ook op vo blijven?

Ik pas sinds februari werkzaam in het onderwijs, nadat ik wel 4 jaar geleden een éénjarige opleiding tot docent heb gevolgd. Heb dus heel erg weinig ervaring en voordat op huidige school terecht kon wel zeker jaar of 2 aan het solliciteren geweest. Nu dus erg bang weer straks overal net buiten val omdat nog geen dijk met ervaring heb dus helaas.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:51

Ja. De laatste maanden ben ik er achter gekomen dat ik deze leeftijdsgroep toch wel heel leuk vindt. :D
Ik heb nu een vaste instroomgroep met leerlingen tussen de 12 en de 19, voornamelijk van het AZC. De samenstelling verandert voortdurend (ik begon met 13 leerlingen in januari en had er in april 28, nu 20 en maandag weer 26 waarschijnlijk). Hier werk ik vanaf januari. Daarvoor halfjaartje basisschool gedaan en ben nu een jaar afgestudeerd (en heb dus veel geluk gehad).

Wat jij zegt heb ik ook. Ik ben ook bang om er net buiten te vallen, omdat andere mensen voorrang hebben dmv ervaring of de tijd die ze er al werken. Maar helaas doe je er niet zoveel aan..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:55

Goh interessante groep om mee te werken Siri, hoe ben je daar zo terecht gekomen? Zijn ze ook allemaal gemotiveerd?

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:00

Hele interessante doelgroep!
Ik kwam half december 'toevallig' een vacature tegen toen ik aan het zoeken was. De invalperiode op de basisschool waar ik toen werkte, was toen bijna afgelopen. Gesolliciteerd en 2 uur na het gesprek werd ik al gebeld dat ik aangenomen was :D.

De leerlingen zijn over het algemeen super gemotiveerd. Alleen loop je tegen hele praktische dingen aan. De schoolregels zijn vaak anders (en veel strenger) in het land van herkomst. Nederland is voor hun heel vrij en het Nederlandse onderwijs soms ook (denken ze :D ). Soms loop je aan tegen jongens die geen respect hebben voor vrouwen en dan moet je wel stevig in je schoenen staan :P

Het geeft vooral heel veel voldoening dat de meeste zo snel leren. De meeste die in januari zijn binnen gekomen zijn al doorgestroomd naar de volgende groep en degene die nog bij mij zitten, daar kun je nu goed een gesprek mee voeren in het Nederlands.

De andere kant is wel dat de leerlingen veel mee gemaakt hebben. Ze vertellen er niet veel over, maar soms hoor je verhalen van ze en dat is best pittig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:01

Klinkt erg interessant en uitdagend Siri!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:02

Goh, ik zou zoiets ook best wel een tijd kunnen en willen doen. Boeiend hoor.
Je doet alles in het Nederlands? Of ondersteun je met Engels ofzo? Hoe start je met een nieuwe groep qua taal?

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:07

Klinkt heel interessant Siri, mooi voorbeeld van een hele andere kant van het onderwijs.

Mijn uren komend jaar zijn geregeld. Ik had een fulltime vast contract verdeeld over 2 locaties, ik heb vrijwillig mijn uren op een van beide locaties opgegeven. Nu bleek een paar weken later dat op de locatie waar ik blijf een collega vertrekt, dus met een deel van zijn uren ben ik gewoon weer helemaal voorzien voor komend schooljaar.
Wel naar dat een hoop van jullie nog zo onzeker erbij zitten, ik hoop dat er snel goed nieuws komt voor jullie!

De Charlie-challenge kwam bij mijn klas in de mentorles vandaag ook voorbij. Ik had al twee keer aangegeven dat ik het niet wilde zien in mijn les, maar ergens was het de dames toch gelukt om in een hoekje stiekem de boel klaar te zetten. Vliegen er toch ineens 7 dames gillend alle kanten op..
Gelukkig viel het mee, een van de andere meiden gaf toe dat ze gewoon tegen het potlood aan had geblazen 8)7 Wel een mooie actie, maar dat hadden ze van mij best buiten school mogen doen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:08

Miekelien schreef:
De Charlie-challenge kwam bij mijn klas in de mentorles vandaag ook voorbij. Ik had al twee keer aangegeven dat ik het niet wilde zien in mijn les, maar ergens was het de dames toch gelukt om in een hoekje stiekem de boel klaar te zetten. Vliegen er toch ineens 7 dames gillend alle kanten op..
Gelukkig viel het mee, een van de andere meiden gaf toe dat ze gewoon tegen het potlood aan had geblazen 8)7 Wel een mooie actie, maar dat hadden ze van mij best buiten school mogen doen..

Dat dus. Bij mij ging het ook zo. Ik ben echt pislink geworden op gegeven moment en heb ze verzocht om iemand anders' les te verstieren, maar vooral niet die van mij :+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:06

Hé wat een hoop reacties ineens.
Ik ga volgend jaar groep 3 doen. Zijn er meer in dit topic met een groep 3?

Na 8 jaar groep 1-2 vind ik dit een leuke nieuwe uitdaging.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 06:55

de Charlie challenge...

Helaas wel ja. Mijn groep 8-ers waren er druk mee. Ben heel snel duidelijk geweest: het is grote onzin en binnen de school wordt dit niet gedaan, punt;)

En dan over volgend jaar. gelukkig mag ik daar nog een jaartje fulltime blijven werken. Ik heb ook al gehoord in welke klas enz.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:28

Wat een onzin die challenge. :+

Bij ons is er aankomend jaar een vacature voor scheikunde, maar ik ga er niet op reageren. Moet echt eerst afstuderen..
Ben volgend jaar waarschijnlijk wel mentor op de universiteit voor eerstejaars, weer examentrainer en nog steeds bijlesdocent. Vanaf schooljaar 2016-2017 hopelijk wel weer genoeg tijd om verder te gaan in het VO, is ontzettend goed bevallen.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:19

Goof schreef:
Goh, ik zou zoiets ook best wel een tijd kunnen en willen doen. Boeiend hoor.
Je doet alles in het Nederlands? Of ondersteun je met Engels ofzo? Hoe start je met een nieuwe groep qua taal?

Klassikaal doe ik alles Nederlands. Individueel soms ondersteunend met Engels (met persoonlijk gesprek) of laat ik een leerling vertalen. Gesprekken met ouders kunnen met behulp van de tolkentelefoon, maar vaak hebben ze zelf ook iemand mee die kan vertalen (dat gaat dan vaak wel in het Engels).

Beginnen is euh.. met handen en voeten en veel geduld :')
Soms heb ik echt het gevoel dat ik hints aan het spelen ben, maar dat is juist de uitdaging :P
Soms komen er ook leerlingen binnen die al elders Nederlands hebben geleerd, dus dan gaat het heel snel. Maar je hebt ze ook die niet eens 'goedemorgen' kunnen zeggen :D

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:31

Ik breek even in in jullie topic :o

Ik weet dat er verschillende groottes lijnpapier is op scholen (in mm aangegeven).
Maar ik kan op google nergens vinden welke groottes in welke groep van de basisschool worden gebruikt.

Kunnen jullie me hiermee helpen? :)

(Ik studeer in juni af als Kinderoefentherapeut, en als ik aan de schrijfmotoriek ga werken met kinderen wil ik natuurlijk wel aansluiten bij wat er op school gebruikt wordt).....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:50

Hebben jullie gehoord van dat 8 jarige ventje dat van zijn ouders de les moest filmen waarna de juf ontslagen is?
Wat vinden jullie nou van zo'n verhaal?