De CSE's komen eraan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:43

Ik baal gewoon een beetje. Ik ben vorig jaar zou onwijs mijn zelfvertrouwen in school verloren en dat is dit jaar langzaam een beetje terug gekomen.

Maar nu mijn bio best wel een beetje tegenvalt, niet extreem hoor, ik denk rond de 6, ga ik gelijk twijfelen aan mijn andere examens en mijn eigen kunnen.

Klinkt een beetje ingewikkeld, maar ik had net gewoon even een inzakker.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:45

kimberly1995 schreef:
Caaroo schreef:
Iemand met aardrijkskunde vwo morgen? Zo ja, waar leg je de nadruk op met leren en heb je nog geweldige tips want die heb ik best wel nodig :')

Ik probeer dingen even te herhalen die vaak terug komen:
Demografisch transitiemodel
Centrum-periferie- semi-periferie
Plaatbewegingen (subductiezones en dergelijke)
Hoge druk lage druk
Moessons

Ik weet niet of je samengevat hebt? Die lees ik nu door. Ik vind de syllabus niet fijn leren..

Thanks! Die dingen ken ik wel goed. Leer je het köppensysteem ook? En rivieren/zeeën bij Nederland?

kimberly1995

Re: De CSE's komen eraan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:47

Kans dat je Köppen erg moet toepassen is niet groot. In een examen van paar jaar terug hoefde je alleen A, B, C, D of E op te schrijven. Dat is al wel vrij makkelijk. Rivieren in Nederland is misschien nog wel iets ja en verstedelijking.

Ik moet eigk gewoon alles herhalen, haha.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:50

Ik heb idd ook maar 1 Köppen-opgave gezien. Ga 't mooi niet leren, probeer het al jaren maar krijg het nooit in m'n hoofd.

Oh en handel/economie met global shift, uitschuiving, NIC-landen maar wel even doen..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:51

Ja, ik vind dat allemaal niet zo heel lastig..

Koppen ga ik ook nooit begrijpen. xd

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:56

Morgen hier ook natuurkunde! Ga er vol goede moed heen morgen! ben 3 dagen naar leiden geweest, en alleen maar lovende feedback van de docenten gehad. hoef alleen nog maar 1 a 2 examens als voorbereiding te doen, en dan ben ik er helemaal klaar voor, zin in dus! :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:01

linnnde schreef:
Morgen hier ook natuurkunde! Ga er vol goede moed heen morgen! ben 3 dagen naar leiden geweest, en alleen maar lovende feedback van de docenten gehad. hoef alleen nog maar 1 a 2 examens als voorbereiding te doen, en dan ben ik er helemaal klaar voor, zin in dus! :)

Ik begrijp natuurkunde gewoon echt niet, zou eigenlijk ook niet weten waarom ik t ooit gekozen heb :+
Ze vermengen letters in rare formules en daar moeten dan getallen uitkomen, nou schiet mij maar lek, ik snap er niks van.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:03

Caaroo schreef:
Iemand met aardrijkskunde vwo morgen? Zo ja, waar leg je de nadruk op met leren en heb je nog geweldige tips want die heb ik best wel nodig :')

ik ga niet zo heel erg leren eigenlijk, sorry :+ misschien.
maar goed wat belangrijk is volgens mij haha:

de positie van de landen in het wereldsysteem ook wel ;
centrum de belangrijkste westersen enzo semi-periferie de opkomende landen geloof dat vorige keer was Vietnam voor oorlog en viet nam na oorlog was. periferie dat is de 3e wereld landen eigenlijk heel simpel gesteld :+

even voor jezelf duidelijk stellen in steden wat voordelig is positie voorzieningen, infrastructuur etc. meestal moet je daar een linkje mee leggen maar ja of je daar wat van kan leren haha.
handelstheorie van ullman, technologische ladder theorie, vliegende ganzen model en demografisch transitie model even door kijken hoe het ook al weer zat.

even erosie, verwering sedimentatie bekijken misschien?
verder hoge druk, lage druk en de bijbehorende passaat ( en corioliskracht voor hoe het waait)
- warme vochtige lucht over zee is regen, van het land is droog.
moesson en el nino

zeestromen. albedo van zee, land (ijs! )
en verder plaattektoniek, meestal moet je subductiezone uitleggen / hotspot en de bijbehorende eilanden.

dat is het wel uit me hoofd :+
maar ja dat ken ik allemaal wel dus hoef ik niet te leren.....

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:03

meer mensen trouwens die nog een gala hebben? :D

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:29

unihorses ; de technologische ladder-theorie en het vliegende ganzenmodel (? haha) zeggen mij helemaal niets maar ik zal het inhoudelijk vast wel kennen denk ik :+

Die subductiezone is nog wel iets wat ik even mag bevestigen. Dankjewel!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:31

Technologische ladder zit ik zelf ook wel even van: uhm..
Vliegende ganzenmodel weet ik wel. Is gewoon centrum, semi-periferie en periferie. Voorop vliegen weinig vogels: centrum. Daarachter wat meer: semi-periferie en daarachter periferie. Het geeft de mate van ontwikkeling aan.

Handelstheorie van Ullman heb ik nog nooit van gehoord?

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:33

xZiva_ schreef:

Hier pas 30 juni gala .. pas na de diploma uitrijking.
Dus dat duurt nog even.

Ik ga vol goede moed natuurkunde in.
Berekenen lukt meestal goed.
Als ze maaf niet teve theorie gaan vragen!

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:33

Dani199764 schreef:
linnnde schreef:

Ik begrijp natuurkunde gewoon echt niet, zou eigenlijk ook niet weten waarom ik t ooit gekozen heb :+
Ze vermengen letters in rare formules en daar moeten dan getallen uitkomen, nou schiet mij maar lek, ik snap er niks van.

dat had ik eerst dus ook.. tot dat ik half jaar geleden ging bijlessen, heb er zoooooooooooooooo veel tijd in gestoken 8)7 8)7
maar hopelijk loont het zich..
Succes alvast! probeer goed alle gegevens op te schrijven, en dan pas te bedenken welke formules je nodig hebt. vaak is het simpeler dan je denkt!

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:34

xZiva_ schreef:

wij hebben 11 juni :')
brak brak brak *\o/*

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:35

DewiFoto schreef:
xZiva_ schreef:

Hier pas 30 juni gala .. pas na de diploma uitrijking.
Dus dat duurt nog even.

Ik ga vol goede moed natuurkunde in.
Berekenen lukt meestal goed.
Als ze maaf niet teve theorie gaan vragen!

echt waar? :oo wij hebben aankomende vrijdag ons gala al, op de dag dat niemand meer examens heeft, en nog niemand weet of ie geslaagd is of niet (om de pret niet te verpesten ) en om natuurlijk een feestje te geven dat we (hopelijk) van school af zijn, en klaar zijn met de examens

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:35

Wij hebben geen gala of feest of iets dergelijks meer..

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:37

Bij ons geven ze dit jaar geen gala meer omdat de alcohol wet naar 18 is, hebben wij weer natuurlijk :(

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:38

Dani199764 schreef:
Bij ons geven ze dit jaar geen gala meer omdat de alcohol wet naar 18 is, hebben wij weer natuurlijk :(

Dat ja, terwijl ik zelf al 19 ben. *\o/*

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:40

owkee :
handelstheorie van ullman:
er is handel als er sprake is van :
- complementariteit dus een vraag en aanbod. ene land heeft het niet andere wel
-transferability dus dat het vervoerbaar is.
-intervening opportunities oftewel geen tussenliggende mogelijk heden. zie het als je kan naar de c1000 op 5 km en op 100 km. dan ga je natuurlijk voor die 5. was die er niet was er handel met die van 100

Technologische ladder:
dan is er sprake van outsourcing.
laagwaardige arbeidsintensieve productietakken verplaatsen naar landen met lagere lonen. Kapitaalintensieve productie blijft gevestigd in het huidige land.

vliegende ganzen model:
wat wij hebben geleerd is het steeds beter worden. heel laag ontwikkeld levert het land grondstoffen en heel hoog ontwikkeld ingewikkelde machines bijvoorbeeld. en daar zitten allerlei producten tussen in. En hoe verder het land komt hoe duurder de lonen.

voor verdere vragen : brand maar los :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:40

Citaat:

Citaat:
dat had ik eerst dus ook.. tot dat ik half jaar geleden ging bijlessen, heb er zoooooooooooooooo veel tijd in gestoken 8)7 8)7
maar hopelijk loont het zich..
Succes alvast! probeer goed alle gegevens op te schrijven, en dan pas te bedenken welke formules je nodig hebt. vaak is het simpeler dan je denkt!
[/quote]

Hoop ook voor je dat dat geholpen heeft! Ik heb dat gedaan bij wiskunde, dacht dat het gelopen had maar raakte zo in paniek bij die toets door te weinig tijd en was al extra nerveus voor dat vak dat ik tussen een 2,2 en 3,5 heb
alles voor niks dus

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:42

unihorses schreef:
owkee :
-intervening opportunities oftewel geen tussenliggende mogelijk heden. zie het als je kan naar de c1000 op 5 km en op 100 km. dan ga je natuurlijk voor die 5. was die er niet was er handel met die van 100

Technologische ladder:
laagwaardige arbeidsintensieve productietakken verplaatsen naar landen met lagere lonen. Kapitaalintensieve productie blijft gevestigd in het huidige land.

vliegende ganzen model:
wat wij hebben geleerd is het steeds beter worden. heel laag ontwikkeld levert het land grondstoffen en heel hoog ontwikkeld ingewikkelde machines bijvoorbeeld. en daar zitten allerlei producten tussen in. En hoe verder het land komt hoe duurder de lonen.

Staat die handelstheorie in de syllabus/samengevat?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:44

Ik ben op pagina 8 van samengevat, whoo xD
Ze komen ineens met allemaal dingen die ik nooit gehad heb? Achja, gewoon negeren. Stond ook niet in het examen van vorig jaar dat ik gemaakt heb

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:44

kimberly1995 schreef:
unihorses schreef:
owkee :

Technologische ladder:

vliegende ganzen model:

Staat die handelstheorie in de syllabus/samengevat?

geen idee :o heb geen samengevat en wat is een syllabus? :o?
wij hebben hem in de 3e klas al geleerd, kan hem fijn toepassen bij veel handel vragen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:46

unihorses schreef:
kimberly1995 schreef:

geen idee :o heb geen samengevat en wat is een syllabus? :o?
wij hebben hem in de 3e klas al geleerd, kan hem fijn toepassen bij veel handel vragen.

De syllabus is een handboek voor wat je kunt verwachten op je examen. Daar staat alles in wat je moet kennen voor je examen. Begrippen en dergelijke..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:52

kimberly1995 schreef:
unihorses schreef:

De syllabus is een handboek voor wat je kunt verwachten op je examen. Daar staat alles in wat je moet kennen voor je examen. Begrippen en dergelijke..

begrippen? :oo waarom kom ik daar de laatste avond achter? :+