Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:06

Ah spannend, nog heel even doorzetten dus :D

Ik heb mazzel met mijn rooster deze week. Enkele klassen zijn op stage, dus dat betekent ten eerste dat ik leuke stagebezoeken mag doen en ten tweede dat ik hele fijne roosterwijzigingen heb waardoor ik echt superkorte dagen draai deze week hihi.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:01

Mag ik me ook melden? Al een jaar of veertien in bezit van diploma PABO maar na een jaar of zes de zorg in gegaan. Ivm verhuizing, kids enz niet meer een geschikte Onderwijsbaan kunnen vinden. Nu sinds een tijdje weer (tijdelijk) een paar dagen per week voor de klas. Wel weer wennen maar je rolt er ook gelijk weer in.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:22

Ik ben nu bezig om een themahoek te ontwikkelen.
Ik loop nu stage in groep 1/2, en mijn themahoek word een boerderij met een boerderijwinkel. Ik laat ze zelf dierenknuffels meenemen, en plant samen met ze de moestuintjes van de AH. Ook heb ik lege boterkuipjes en lege melkpakken. Ik heb er zin in om het morgen te gaan introduceren!

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:31

ivda schreef:
Ik ben nu bezig om een themahoek te ontwikkelen.
Ik loop nu stage in groep 1/2, en mijn themahoek word een boerderij met een boerderijwinkel. Ik laat ze zelf dierenknuffels meenemen, en plant samen met ze de moestuintjes van de AH. Ook heb ik lege boterkuipjes en lege melkpakken. Ik heb er zin in om het morgen te gaan introduceren!

Wat leuk :D Volgens mij is bijna elke kleuterklas in Nederland bezig met die moestuintjes. Wij beginnen er maandag mee!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:48

Die moestuintjes zijn superleuk voor die leeftijd ja, leuk leerproces.

Ben stiekem toch blij dat ik niet met knuffels hoef te spelen, maar gewoon grammatica mag stampen haha.
Vandaag stagebezoeken gedaan, vind ik ook altijd erg leuk. Volgende week een taalweek, ook weer anders dan anders en die week erop ga ik naar Engeland met mijn mentorklas. Komen weer leuke weken aan dus :D

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:51

Mijn kleuterklas is bezig met verkeer.... niks geen gezellige moestuintjes... ik zeg gemiste kans! Rest van de school is er druk mee. :)

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:21

Daaag allemaal!

Ik ben (helaas) nog lang geen leerkracht... wel lijkt me dit enorm leuk! Ik zit nu in 3 havo, en moet dus dit jaar mijn vakkenpakket gaan kiezen. Ik wou eerst altijd chirurg worden, maar denk dat dit helaas toch iets te hoog gegrepen is.... Nu lijkt het me dus heel erg leuk om een meester te worden! Ik weet alleen niet welk vakkenpakket met welke vakken ik hiervoor moet kiezen. Ik hoop dus dat jullie mij hier wat mee willen helpen. Ook wil ik graag weten of het makkelijk is om een baan te krijgen, en hoe de opleiding en het beroep zelf is. Ik hoop heel wat PB's van jullie te mogen lezen! :j

Groetjes,
Rick

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:21

Vwb vakkanpakket ligt het er maar net aan wat je later wil doen. Wil je docent op een middelbare school worden voor een specifiek vak is het handig dat je op zijn minst dat vak in je pakket hebt.
Als je pabo wil doen en op een basisschool wil werken weet ik niet of je specifieke vakken nodig heb, ik denk het niet.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:40

Djoopie schreef:
Mijn kleuterklas is bezig met verkeer.... niks geen gezellige moestuintjes... ik zeg gemiste kans! Rest van de school is er druk mee. :)

Hier ook, vind t wel jammer, maar heb wel al een leuk idee voor t volgende thema met tuinkers :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:28

Met tuinkers heb je sneller resultaat dus dat is dan weer een voordeel.

Zijn ze bij jullie op school ook al zo druk met de formatie van het nieuwe schooljaar?

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:01

Goof schreef:
Vwb vakkanpakket ligt het er maar net aan wat je later wil doen. Wil je docent op een middelbare school worden voor een specifiek vak is het handig dat je op zijn minst dat vak in je pakket hebt.
Als je pabo wil doen en op een basisschool wil werken weet ik niet of je specifieke vakken nodig heb, ik denk het niet.

Pabo :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:05

Ook ik kom weer even binnenvallen en meelezen, ik ben hard op zoek naar een baan :). Ik doe inmiddels ook eindelijk de onderwijsmaster en volg dus ook eindelijk didactiek :+. Ik mag een deel van de masterstages overslaan als ik feedbackformulieren van mijn oude scholen inlever. Tot nu toe zijn ze positief, heel fijn :). En vandaag deed ik ook een microteachingopdracht voor mijn didactiekgroep (15 minuutjes les geven), en mijn kritiekpuntje was dat een die van de powerpoint niet helemaal goed uitgelijnd was, haha.
Maar het was wel grappig: ze hadden de opdracht om te klieren, maar ze zeiden dat het niet 'lukte' omdat ik de aandacht te goed vast hield. Was het ook maar zo bij mijn echte klassen! :P

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:22

Formatie volgend jaar.... directeur had moeilijke gesprekken!
Dus dat wordt lastig denk ik! Zelf ben ik tijdelijk dus helaas geen zicht op vaste baan

*edit zeker met al mijn schrijffoute n op mobiel*

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:47

Voor de PABO heb je vanaf komend jaar toelatingstoetsen, stond vorige week een artikel over in het Onderwijsblad :) Er zijn drie toelatingstoetsen: een aardrijkskundetoets, geschiedenistoets en natuur- en techniektoets. Voor de vakken waarin je geen eindexamen hebt gedaan, moet je zo'n toelatingstoets doen (niveau = havo 3). Er is geen profiel op de havo die alle 3 de vakken dekt, dus zul je altijd wel één toelatingstoets moeten doen. Eenmaal op de PABO zelf heb je dan natuurlijk nog de rekenen/wiskundetoets en taaltoets. :+

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:08

Ik doe nu een mbo 4, wij hebben ook steeds een periode de bovenstaande vakken. Ben wel benieuwd hoe het zit dan, maar voordat ik zover ben zijn wel even verder, dan is er misschien weer vanalles veranderd

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 06:44

Westernfreak schreef:
Voor de PABO heb je vanaf komend jaar toelatingstoetsen, stond vorige week een artikel over in het Onderwijsblad :) Er zijn drie toelatingstoetsen: een aardrijkskundetoets, geschiedenistoets en natuur- en techniektoets. Voor de vakken waarin je geen eindexamen hebt gedaan, moet je zo'n toelatingstoets doen (niveau = havo 3). Er is geen profiel op de havo die alle 3 de vakken dekt, dus zul je altijd wel één toelatingstoets moeten doen. Eenmaal op de PABO zelf heb je dan natuurlijk nog de rekenen/wiskundetoets en taaltoets. :+

Oké bedankt! :j

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:48

Hoi!
Graag wil ik mij ook hier aanmelden. Ik ben Kyrene en ik ben 21 jaar. Na 4.5 jaar heb ik nu eindelijk de pabo afgesloten en mag ik mij officieel juf noemen. Maar AAHH, afgestudeerd leuk, maar nu moet ik solliciteren. En laat ik me daar nou vreselijk druk om maken haha. Nog tips? ;) Ik heb vrijdag en dinsdag sollicitaties bij twee verschillende besturen. Eén daarvan is Christelijk en ik ben vroegah katholiek opgevoed dus dat wordt nog wat...

Hier is het een mix van pabo studenten en afgestudeerden/werkzoekenden/werkende leerkrachten? En ook basis en middelbaar of niet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:31

Ik werk als niet christelijk ook op een christelijke school. Ze kijken niet naar je identiteit, maar naar of je bereid bent je in te zetten voor de school en aan eventuele activiteiten deel te nemen (denk aan kerst en pasen etc).
Als je op gesprek gaat; wees vooral jezelf, wees enthousiast, bedenk waarom je juist op desbetreffende school zou willen werken. Wat ik zelf altijd belangrijk vind is niet alleen hoe het gesprek ging, maar ook hoe de sfeer is als ik op een nieuwe school binnen stap.
Succes :D

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:35

Ah dat stelt me gerust haha. Ik ga solliciteren voor de invalpool dus helaas nog geen vaste aanstelling.. Dus sfeer etc kan ik niet proeven, maar dat zal per school enorm verschillen. Vind het wel spannend haha

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:13

Bij vacatures van bijvoorbeeld christelijke scholen zie ik vaak wel staan dat er van de kandidaat verwacht wordt dat hij/zij ook christelijk is. Wijken ze daar in de praktijk vanaf of zo? Het weerhoudt mij er wel van om te solliciteren als er zoiets staat. (Niet dat ik aan het solliciteren ben, mijn baan bevalt prima ;) )

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:35

Ik denk dat dat per vereniging/organisatie verschilt of je christelijke identiteit belangrijk is.
Ik heb tijd terug gesolliciteerd voor een invalpool, waarbij christelijke identiteit wel heel belangrijk was.
Bij de meeste christelijke basisscholen zul je toch wat met het christelijke gedeelte moeten doen denk ik.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:26

Ja, dat denk ik ook wel. :)
Ik heb gehoord dat er op de christelijke school waar mijn nichtjes op zaten bij het onderdeel evolutie (vanuit het vak biologie) door één van de docenten werd gezegd: "Ja, dit moeten we wel behandelen door het examenprogramma, maar er is natuurlijk niets van waar.". Nou, op een school waar zoiets wordt beweerd door docenten zou ik niet eens willen werken. :+ Maar dat is een andere discussie..

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:44

Je hebt christelijke scholen en héél erg christelijke scholen. :D
Ik heb ook op een christelijke school gezeten waar vroeger veel meer belang werd gehecht aan het actief beoefenen van het geloof door de docent dan tegenwoordig. Daar werken ook minder actief praktiserende of niet gelovige docenten. Op een gegeven moment mochten ook veel kinderen met erg strenge achtergrond niet meer naar die school, omdat de evolutietheorie daar als lesstof (en waarheid) werd gebracht. Die vertrokken dus dagelijks met de bus naar de Veluwe waar dat nog anders was....:+

Er zijn echter ook streken en scholen waar wel streng rekening wordt gehouden met het praktiseren van het geloof. Ik heb ook wel eens in een vacature zien staan dat je in je brief moest motiveren op welke wijze je actief bent met het geloof. Ik hoef dan dus ook meteen niet meer schrijven voor mijn gevoel. :=

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:03

Denk ook zeker dat er verschillen tussen scholen zitten, wij zitten niet in een extreem gelovig gebied dus hoop dat het niet zo streng wordt gehanteerd bij het bestuur waar ik ga solliciteren.
Vroeger ben ik wel katholiek opgevoed en ik heb ook op een katholieke school gezeten dus ik ben zeker bereid achter de visie en missie van de school staan en ook christelijke vieringen etc uit te voeren. Het bidden zal ik weer even moeten leren :+ maar verder zie ik zelf geen problemen. Tenzij de collega's zelf extreem gelovig zijn, dan zal het minder gezellig worden haha.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:19

Hoi ik kom ook weer even binnenvallen :D

Ik wil binnenkort met een groepje kinderen (leeftijd groep 5/6) een film kijken.
Deze film moet het thema 'respect' in zich hebben.

Kent iemand een (liefst Nederlandstalige) film die dit thema in zich heeft? :)