Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:42

Welkom Haike. :)

Hier gaat het goed, net 3 klassen erbij gekregen (op tijdelijke basis) en dat heeft samen met mijn andere 2 banen wel tot gevolg dat mijn studie nu op een laag pitje staat. Loopt zo tegen de studie aan te hikken.. ^)

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:55

Tof dat je meer uren krijgt Imaginaerum! Ik herken het: ik ben aan het invallen en heb de studie ook nog niet af. Ik kijk er steeds meer tegenop..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:04

Welkom. Pittig om halverwege een jaar zo binnen te vallen, maar wel leuk. Veel plezier :D

Wat fijn dat je meer uren krijgt Imagenaerum.

Ik heb een cursus. Het feit dat ik nu op bokt zit geeft wel aan wat ik ervan vind denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:19

Fijn dat je meer uren krijgt Imaginaerum, en dan 2 banen en een studie erbij, dat klinkt druk!

Goof, succes met de cursus, alleen vandaag of langere termijn?

En is inderdaad pittig, maar dat zou het ook zijn als begin schooljaar zou beginnen denk ik met mijn weinige ervaring. Begin met halve baan ook, denk dat een fijne opstart is om eerst zelf handiger te worden. Net wat inkopen gedaan als pennen, mappen en dergelijke, nu weer verder inlezen en hoop vast begin te hebben lesplannen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:52

Je bent iig goed voorbereid Haike!

De cursus heeft nog een vervolg over enkele weken, heb gezegd dat ik er niet bij wil zijn omdat ik al zoveel lessen mis en er niet nog meer kan missen. Mijn leerlingen gaan voor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:23

Grappig. Ik zie op tv voorbij komen dat ouders het oordeel van de leraar van hun kind niet vertrouwen in het advies voor de middelbare omdat ze bang zijn dat ze kinderen voortrekken of negatief beoordelen. Krijgen jullie iets mee van het inschrijven adhv het LVS en niet meer adhv de cito enzo?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:58

Bedankt allen! :)

Zelf nog geen ervaring gehad met inschrijven van leerlingen en dergelijke. Ik merk echter wel dat ouders advies van ons als docenten tijdens de middelbare schoolloopbaan van hun kind nog wel eens in twijfel trekken (lees: moeilijk doen).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:12

Ik snap best dat ouders zoiets hebben van: een test is nauwkeuriger dan persoonlijk advies. Helaas wordt de CITO zó erg geoefend dat het niet meer nauwkeurig is. Laatst bij een rapportenvergadering bleek dat kinderen van een bepaalde basisschool allemaal HAVO hadden gescoord op de CITO, maar MAVO niet aan bleken te kunnen. Uit hun score op een intelligentie test(Die neemt de middelbare school af) bleek dat ze eigenlijk de intelligentie hadden die paste bij basis-kader.

Volgens mijn stagebegeleider kwam dit heel vaak voor, zeker bij bepaalde basisscholen.

Als leerling heb ik op mijn middelbare school aan de andere kant zéker meegemaakt dat mijn niveau verkeerd werd ingeschat. Ik ben binnen 2 jaar van gymnasium naar VMBO advies gegaan. Uiteindelijk kon ik op een andere school alleen nog maar HAVO doubleren, daar heb ik dan ook met twee vingers in m'n neus HAVO afgerond.

Het blijft moeilijk, maar de beste oplossing lijkt me dat de middelbare scholen de toegangseisen bepalen, als in: de middelbare school neemt een test af bij de nieuwe leerlingen. Welke eis zij bij een bepaald niveau stellen is dan aan de middelbare school. Verder kan dan wel advies van de basisschool worden meegenomen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:13

Ik denk dat als een basisschool een kind al jaren op school heeft en dus kent en dus alle voortgang in het LVS heeft staan, de school ook een nauwkeurig advies zou moeten kunnen geven. Zij kennen namelijk het kind. Nou moet ik zeggen dat ik dit jaar ook zie dat alle kinderen die van een bepaalde basisschool komen een niveau lager presteren dan waarop de basisschool ze inschatte. Zij hebben alle leerlingen een niveau te hoog geplaatst, dus daar is ergens iets niet goed gegaan.
Een cito zegt niets imo.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:32

Ik vind het altijd lastig zo'n advies.. Cito is een moment opname, leraar moet het ook maar net juist in te zien schatten en sommige ouders denken meer aan zichzelf dan aan hun kind...
Bij mij zeiden zowel de cito (had extreem slecht gescoord op rekenen, daardoor vele lagere score) als advies basisschool iets heel anders.. Haalde altijd goede cijfers op de basisschool, gaf de leraar aan dat ik met moeite vmbo-t zou kunnen %) (ik ben pas in 3 vwo gezakt naar 4 havo op 0,02).

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:37

Ik vind een LOVS wel (redelijk) betrouwbaar, er wordt 8 jaar lang een kind zijn/haar ontwikkelingen gevolgd en daaruit zou wel een betrouwbaar beeld moeten komen.

Weten jullie hoe het zit met ziek/beter melden voor een vakantie? Ik zit op dit moment met een flinke griep thuis, m'n holtes zitten volledig vol en dit resulteert in een bonkend hoofd, véél gesnotter en voornamelijk overal spierpijn in mijn lijf. :\
Nu hebben we (vriendlief en ik) al een hele poos geleden een stedentrip naar Wenen gepland in de voorjaarsvakantie. Nu verwacht ik, dat ik komende dagen sowieso niet zal gaan werken, mijn temperatuur zit nog steeds boven de 38.5. Maar de stedentrip willen we toch niet voorbij laten gaan, dien ik mij dan vrijdag beter te melden of kan ik gewoon gaan zonder verdere gevolgen?

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:39

Ik weet het niet precies....ik val alleen in, maar het lijkt mij dat als je wel op vakantie gaat je je beter moet melden. Hoe wil je dat anders doen als je controle krijgt of een oproep van de bedrijfsarts?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:48

kking schreef:
Ik weet het niet precies....ik val alleen in, maar het lijkt mij dat als je wel op vakantie gaat je je beter moet melden. Hoe wil je dat anders doen als je controle krijgt of een oproep van de bedrijfsarts?

Ik heb het nog nooit aan de hand gehad, vandaar ook mijn vraag. Ik ben nu koortsvrij, wel verhoging om goed uit te zieken blijf ik morgen nog thuis. Ik zal mij 's middags beter melden. (Nu nog even uitzoeken bij wie dat moet...)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:22

Is het nog gelukt Marleen?

Goedemorgen, iedereen de vakantie overleefd?
Man, wat is het altijd weer vroeg die maandagochtend daarna, maar wat heb ik het altijd weer naar mijn zin als mijn leerlingen binnenkomen. Op die momenten vind ik altijd weer dat ik echt de leukste baan ter wereld heb en dat ik een gelukkig mens ben <3

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:00

Ik ben ook benieuwd naar hoe het is gegaan Marleen?

Dat lijkt mij ook een heerlijk moment Goof! Dan heb je tenminste ook echt plezier in je werk :)
Momenteel weer even aan de studie, is weer een andere (en minder leuke) manier van oppakken na de vakantie... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:54

Hier was de vakantie al een week eerder en heb ik dus mijn eerste werkweek er al opzitten. Door verhuizing school, slechte overdracht vorige docent, zelf nog niet kunnen inloggen en gebrek aan ervaring was het behoorlijk pittig. Gelukkig ook wel paar fijne klassen en begin ik deze week ook met een coach dus hoop dan fijne tips te krijgen om dan na de toetsweek volgende week een betere start te maken met de nieuwe stof.

Heb vooral moeite met onrustige leerlingen, paar bij die door de klas proberen te lopen, praten/schreeuwen en daardoor ook de rest afleiden. Ze weten nog geen melding van kan maken en dus nog geen sancties aan vast hangen, en daar maken ze misbruik van. Jullie nog tips hoe ik ze toch rustig kan krijgen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:17

Isoleren. Op de gang zetten of bij de teamleider, een uur laten nakomen en direct naar huis bellen dat je dit gedrag niet accepteert.
Toch idioot dat je ze niet zou kunnen aanpakken omdat je nog geen melding kan maken, dan zou ik er mijn teamleiders probleem van maken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:49

Ik heb een heeeeeerlijke week in Wenen gehad! Directie meldde mij op zaterdag weer beter, wat dus betekende dat ik gewoon onbezorgd weg kon met m'n kerel.

Vandaag de eerste werkdag, had er zin in. M'n kleuters waren wel stuiterend druk! Poeh dat was wel even aanpoten. Verder weer heerlijk aan de slag. :)

Jij geniet zo te lezen volop van de pubers Goof, heerlijk toch! :)

Poeh haike, lastig dat het zo slecht geregeld is. Ik zou ook zeker de druktemakers apart zetten, dan wordt de rest niet 'aangestoken.' Ik ben ook wel een voorstander van contact met ouders leggen, wie weet worden ze thuis ook nog eens extra aangesproken op hun onaanvaardbare gedrag.
Ik hoop voor jou dat de boel snel opgelost wordt, succes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:55

Welkom Lienie, leuk!

Ja, ik geniet echt van mijn pubers, ik had net echt weer en fantastisch gesprek:
Ik gaf een toets op voor vrijdag de 13e en vertelde daarbij dat het voor de 2e maand op rij vrijdag de 13e is, waarna zij zoiets hadden van:"Hoe kan dat, dat snappen wij niet".
Dus ik heb ze een paar minuten gegeven om nou eens te bedenken hoe het kan dat de data in maart op dezelfde dagen vallen als die in februari.
Kwamen de mooiste dingen uit: omdat de jaar 12 maanden heeft/ omdat de dagen verspringen/ omdat 2015 een schrikkeljaar is/ omdat er 52 weken in een jaar zitten etc.
Dus toen legde ik uit dat februari uit 28 dagen bestaat wat precies 4 weken maakt waardoor de data zich herhalen op dezelfde dagen.
Toen zat echt 3/4 me aan te kijken of ze water zagen branden en 1 ventje zegt:"He, maar dat snap ik niet, hoe zit het dan als je op de 30e februari geboren bent en je moet je verjaardag vieren? Komt die dag dan nooit?"

:+ :+ :+ :+
he made my day!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:20

Leuk is dat goof!!

Ik ondertussen week verder weer en gaat al stukken beter, kan systeem in en veel hulp/advies gehad collega's en begeleiding is ook opgestart. Wel bij lastige klas nog wat moeite maar nadat eentje had uitgegooid ging gelukkig al beter, ze werken nog niet allemaal zoals ik wil, maar storen tenminste ook niet meer zo. Komende week toetsen en zelf hoop begeleidingsgesprekken en daarna lekker frisse start te maken nieuw hoofdstuk

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:37

Hee Haike, jij woont in Vlijmen! Welke school geef je les?

Leuk Goof, zulke opmerkingen zijn altijd geweldig!

Hier deze week proefwerkweek gehad, dus nu druk aan het nakijken.. Verder gaat alles lekker zijn gangetje :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:26

Zijn jullie wel eens een toets kwijt geraakt? Zo ja, wat deed je dan daarna?

Ik dacht net dus dat ik een toets kwijt was. Ik had er 1 zonder naam, maar 2 leerlingen hadden nog geen cijfer in magister.. Oeps.. Ik alles overhoop gehaald om maar dat andere pwblaadje te vinden, bleek het een getypte versie te zijn die gewoon op een van mijn stapels lag..
Maar ik zou dus echt niet weten wat ik moest doen als ik hem echt kwijt was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:36

Nog niet meegemaakt, komende week pas mn eerste toetsweek, maar lijkt mij ook een behoorlijk stressmoment! Fijn je weer gevonden hebt, zou anders ook niet weten wat te doen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:11

Yup. Dat gebeurt helaas wel eens. Soms laat ik hem overmaken, in het geval van een pta moet je wel. Soms, als het kind verder alles heeft en een goed gemiddelde heeft, laat ik het leeg en vul ik het gemiddelde als cijfer in. Altijd in overleg trouwens.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:03

Ik kom ook weer even binnenvallen. :)

Ik heb vandaag mijn proeve afgesloten.
Vanuit het werkveld heb ik een mooie beoordeling! *\o/* Nu is het afwachten tot woensdag, dan krijg ik de beoordeling vanuit de opleiding.
Ook heb ik woensdag mijn monoloog waar ik morgenavond pas te horen krijg waarover ik moet praten. En volgende week heb ik mijn einsgesprek!
25 maart krijg ik de uitslag of ik ben geslaagd als onderwijsassistent :)